Hengels van JC


R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

04-01-2011 15:55

Hallo,

Ik ben van plan nieuwe hengels te gaan kopen. Nou heb ik op de website van Hareco hengelsport en hengelsportnijmegen vishengels gezien van het schijnbaar nieuwe merk JC. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze hengels. Ik hoor het graag van jullie.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

04-01-2011 15:59

hallo,

Ik heb deze hengels een paar maanden geleden ook aangeschaft (de tsi 3LB) en ben er erg tevreden over.
Werpt als een kanon!

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
michael de groot 63
Berichten: 146
Lid geworden op: 30-11-2009 20:46

04-01-2011 17:04

ik heb de 2 3/4,t zijn heerlijke hengels genoeg power en toch parabolisch genoeg voor mij,heb in de winkel de 3 lbs ernaast gehad maar deze vond ik te stug,goede en zeer goed uitziendehengels voor een normale prijs gr michael
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-01-2011 19:15

Vind het zelf een raar verhaal met die hengels van James Cook. Het schijnt een hengelbouwer te zijn uit Engeland die al tig jaar hengels bouwt? Vroeger nooit wat over gehoord. Via Google of zelfs Engelse sites niks te vinden. Vreemd!

Geen optie voor mij. Verkoopgelul naar mijn inziens!
~~Dreams can be true.~~
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

04-01-2011 19:23

tino,

ik snap wat je bedoelt, maar ik heb de hengels zelf en het zijn serieus waar super hengels voor dat geld. ga ze eerst eens bekijken en oordeel daarna, ik weet dat het een vreemd verhaal is, maja, zijn wij vissers niet allemaal een beetje vreemd......

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

04-01-2011 21:08

kenny zou je voor mij eens de voor en nadelen opkunnen sommen?( want alles heeft ook zijn nadeel he;)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-01-2011 22:09

Zeg ook niet dat ze niet goed zijn. Tegenwoordig kan je met alle hengels gooien, drillen etc. Daar is een hengel voor toch?

Wat is een super hengel?? Relatief begrip toch..

Goede hengel vind ik persoonlijk een hengel met demping en een goede wanddikte van de blank. Alle fabriekshengels hebben dit niet.

Heb zo me twijfels over de kwaliteit van deze hengels. Misschien gewoon "oude" fabriekshengels waar ze vanaf moeten?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2011 22:14

Maar wat versta je onder een goede wanddikte Tino?
Vis nog wel eens met de Tri cast ultra light's, die zijn echt flinterdun.
Groet'n Henk..

still growing Old.
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

04-01-2011 22:34

schiet hier ook weinig mee op :roll:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-01-2011 23:03

Ook mijn zwager is in het bezit van deze stokken.
Ik heb er mee gegooid en gedrild, en moet eerlijk zeggen dat deze hengel miet onder doen voor duurdere stokken van bijv shimano en fox.
Wat betreft de blank dikte lijken ze mij wel tegen een stootje te kunnen.
mvg
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

04-01-2011 23:07

Henk,

wat dik is moeilijk te zeggen. Maar ik heb verschillende soorten onder ogen kunnen zien en over het algemeen zijn de fabriekshengels een stuk dunner dan bij een hengelbouwer bijv. Het nadeel hiervan is dat de hengel kwetsbaarder is. Dat vind ik zelf een groot verschil.

R,
Ik heb net even nog een review van JC opgezocht en er wordt vermeld dat die al meer dan 25 jaar bouwt?! Ik ken niemand en ik zelf ook niet die er ooit heeft van gehoord?!

Daarnaast is de blank een "high modules" 400 blank. Dit is vaak een goedkope blank met een stop erin( lees weinig tot geen demping). Toch wel belangrijk vind ik zelf.

Wat zoek je precies?!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2011 23:26

Een kleinere diameter zegt niks over de wanddikte van de blank. Fabriekshengels dunner? Er zijn genoeg "dunne" blanks, die afgebouwd worden door een hengelbouwer. Ga eens bij Cor buurten.

Geen idee wat fabriekshengels zijn overigens. Alle blanks worden grotendeels met de hand afgebouwd. In een atelier met Aziatische dames of bij een zogenaamde hengelbouwer in zijn werkplaatsje. Er bestaat helemaal geen hengelmachine. Blanks worden ingekocht bij een fabriek die vrijwel uitsluitend blanks wikkelt, voor van alles en nog wat. Soms hebben ze een eigen atelier, zoals Century die de Armalite range blanks maakt in de UK. Maar iedereen kan bij Century blanks kopen.

Laten we er niet al te ingewikkeld over doen. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

05-01-2011 11:33

tino beunk schreef:Henk,

wat dik is moeilijk te zeggen. Maar ik heb verschillende soorten onder ogen kunnen zien en over het algemeen zijn de fabriekshengels een stuk dunner dan bij een hengelbouwer bijv. Het nadeel hiervan is dat de hengel kwetsbaarder is. Dat vind ik zelf een groot verschil.

R,
Ik heb net even nog een review van JC opgezocht en er wordt vermeld dat die al meer dan 25 jaar bouwt?! Ik ken niemand en ik zelf ook niet die er ooit heeft van gehoord?!

Daarnaast is de blank een "high modules" 400 blank. Dit is vaak een goedkope blank met een stop erin( lees weinig tot geen demping). Toch wel belangrijk vind ik zelf.



Wat zoek je precies?!


En dat is dus het gene wat ik zelf ook merkwaardig vind en ik daarom nu sterk mijn twijfels begin te krijgen over de stokken. Ik ben op zoek naar een 12ft 2,75lbs. Gewoon een goede stok, mooie goede drill eigenschappen en een goede demping. Wil als ik nieuwe hengels koop ca 600 euro uitgeven voor 3 hengels dus handgebouwde hengels worden hem niet;)


edit Shimano forcemaster misschien een alternatief??
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-01-2011 00:13

Kees,

ik heb het niet over de diameter van een hengel, maar over de wanddikte van een blank.

R,

Ik zou eens kijken bij sportex. Bijv 3x sportex die met kurk. Heb je zelfs acht ogen. Drie voor 600 geloof ik. Ps: 250,-.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-01-2011 00:16

Sportex Classic ja, mooi fijne hengels, zeker de moeite waard om die even te voelen.
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

06-01-2011 12:48

kga hier wel met tino mee..

kheb eens gesurfd richting james cook. niks noppes nada
denk dat het meer een verkoop praatje is..
en als het een handgebouwde is was het prijskaartje wel anders denk ik..

kheb hem in de winkel vastgehad maar het is wel een leuk hengeltje..
aleen vond ik persoonlijk het parabolische gedeelte teveel ontbreken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2011 13:38

Ooit wel eens een machine gezien die hengels maakt?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-01-2011 13:56

Nee, wel machine's die het afwerken van hengels vereenvoudigt :wink:

Ik snap Tino wel tot een bepaalde hoogte.
Ik vis zelf liefst met wat stevigere blanks die dan ook vaak wat dikker van wand zijn.
Zoals Henk al aangaf is de wanddikte totaal geen lijdraad voor kwaliteit.
Tri-cast bouwde? of nogsteeds? zeer fijne blanks met een super dunne wand, Perfecte stokken!
Henk die jij bedoelt zijn dat die blanks met de gele kevlar draad?

Mijn favourite hengel is ook als blank bij tri-cast begonnen, redelijk dikwandig.

De trand bij de vliegvis merken zoals Thomas&Thomas of Sage Loomis en noem ze maar op is een zo licht mogelijk en toch zeer secuur werpende veertjes te maken. Is dit dan minder? Dacht het niet..

De kwaliteit begint bij het materiaal waar de blank van gemaakt is en hoe de bouwer daar een blank van snijd/rolt bakt.

Ben zelf wel eens gezwicht voor hengels van PB weet u nog?
Drillen ging best {op het handvat} werpen werd al een stuk minder....

Je kan gewoon geen top kwaliteit verwachten van hengels van €150,00
Dat je er prima mee kan vissen is weer heel wat anders.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-01-2011 14:11

Mijn vismaat heeft deze hengels nu en maand of 3 maar moet zeggen zijn zeer mooie hengels.
Hij heeft de 2 3/4 en 120gr lood kan je een flink eind weg smijten zonder moeite 100m is zeker te halen.
Kwa drillen gaat zeer diep rond mooi parabolisch er is alleen wel een kleine knik te zien bij de split pen. Maar zie daar geen nadeel in.

Jacco wat jij zegt wil ik toch even op in haken. Heb zelf nu een jaar of vier de ultimate bionic de oude versie ervan in de 2 3/4 lb.
Ze deden niks onder voor de fox warrior xt..... sonic carp 4....... en deze jc hengels.
zijn hengels met 7 ogen 170gr op de merwede mee gegooit wel met beleid. 140gr op de te grote greppel ging er ook mee die dingen hebben echt wel rugge graat. en gaan rond tot in het handvat.
Heb voor die hengels toen nieuw 60,- euro p/st betaalt.
alles kan kapot maar zolang je beetje met beleid met je spullen om ga.
Die 140gr ga ik er ook niet vol mee uithalen. Maar als ik er een 90/100gr lood aan hang durf ik gewoon de powerr van die hengel te gebruiken dus vind beetje onzin als je zegt hengels van 150,- kan je niet veel van verwachten.
Niet iedereen kan of wil jim gibbinson kopen..


gr remco
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-01-2011 14:47

Remco lees de onderste regel nog eens rustig door :wink:

Ik kan met alle hengels vissen maar heb zo mijn voorkeur.
Jij hebt het prima naar je zin met die hengels van jou, mooi toch!.

Er zit wel verschil in hengels van diverse prijsklasse's die verschillen zijn vaak subtiel en vallen pas op als je er eens mee gewerkt hebt.
Ik heb diverse kwaliteiten gehad van een 10tje tot ??
Ik ben gevallen voor deze stokken, heb ook nooit meer behoefte gehad om "beter" te willen, wel lichter en kwam uit bij hengels van PB, €150? 23/4lbs, jammer maar dit was het echt niet voor mij.
Nu heb ik 2,25lbs Eclipsen gevonden en ja, dat zijn wel ff wat ander stokken dan de PBtjes.

OOIT wel eens matzwarte Sportexen gehad, ik meen 2,25/2,5lbs kosten? fl 200..? weet het niet meer zeker.
Dat waren ook zeer fijne hengels waar ik best spijt van had toen ze verkocht waren.
Verschil zit tegenwoordig in de kostprijzen Remco.
1990 kostte een hengel bouwen bij bv sportex fl 100 en werden ze verkocht voor 200?.
Nu kost diezelfde hengel bij sportex het dubbele in kostprijs als in verkoopprijs.
Tijden veranderen.
Gebruikersavatar
martin blom
Berichten: 289
Lid geworden op: 11-02-2007 09:24

06-01-2011 15:03

http://watersport.marktplaats.nl/hengel ... ind=1&fs=1


Ben je voor 150 euro klaar buigen tot het handsvat misschien heb hareco ze nog wel?



Neem gewoon een lichtere hengel heb je veel meer plezier aan heb zelf continental 2 lb niet kapot te krijgen .

Maar wat al gezegd werdt sportex classic carp zal ik als ik jou was ook een keer naar kijken .
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

20-01-2011 23:21

oke jah jacco in de tijd dat het allemaal niet zoveel kosten kan ik niet over mee praten leerde net fietsen. Maar wat jij zegt tuurlijk klopt dat ook wel dat je echt wel kwaliteits verschil merkt.

Mijn vader heeft fabrieks hengels voor het feeder vissen maar heeft ook eigen bouwe van co sielhorst daar merk je ook gewoon verschil tussen dat is gewoon zo.

Alleen ik ben marktplaats aan het afspeuren opzoek naar extra ultimate hengels het is gewoon precies wat ik zoek dus al zou ik in de toekomst zelf iets laat bouwen word het toch weer zoiets.

GR
Alex de Hartog
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-01-2011 10:36
Locatie: Eindhoven en mijn Karsten

23-01-2011 11:13

tino beunk schreef:Vind het zelf een raar verhaal met die hengels van James Cook. Het schijnt een hengelbouwer te zijn uit Engeland die al tig jaar hengels bouwt? Vroeger nooit wat over gehoord. Via Google of zelfs Engelse sites niks te vinden. Vreemd!

Geen optie voor mij. Verkoopgelul naar mijn inziens!


Ik heb deze hengels ook, maar niet gekocht in Nederland maar 4 jaar geleden in Engeland. Omgerekend heb ik toen wel 295 euro betaald, dit omdat ik er toen 4 tegelijk kocht. Ik moet zeggen dat ze prima bevallen, daarvoor heb ik Shimano's en Sportexen gehad. Ik heb langs de waterkant gezien dat de TSI's inmiddels zijn aangepast. Nu zijn ze afgewerkt met een soort krimpkous op het handvat, die ik nu heb zijn nog van foam.
Ze staan nog steeds in Engeland te koop op http://www.jc-carpproducts.co.uk , maar als ik de prijs ziet kan je ze beter in Nederland kopen.
Volgens mij worden ze nu ook niet meer verstuurd naar Engeland, daar zullen ze wel weer afspraken over hebben gemaakt.
Fred de Boer
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-01-2011 11:34

25-01-2011 21:30

Alex, weet je zeker dat die hengels dezelfde zijn als dat ze bij Hareco Verkopen ??? :roll:
DE HAAAAGH FOREVER..............
Alex de Hartog
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-01-2011 10:36
Locatie: Eindhoven en mijn Karsten

25-01-2011 21:34

Fred de Boer schreef:Alex, weet je zeker dat die hengels dezelfde zijn als dat ze bij Hareco Verkopen ??? :roll:


Ja weet ik zeker, want ik heb pas een nieuwe top daar gehaald omdat ik een top had gebroken. Wat ik op gaan staan.
Alleen het handvat is bij de nieuwere serie veranderd.
Baalde wel want ik had ruim 100 euro meer betaald in Engeland per hengel. Snap niet hoe ze het doen, maar voor dit geld gaan ze er veel verkopen.