Aan de klusselarij


Plaats reactie
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

11-01-2011 14:03

Het schepnet gaat ook lekker. Er zitten nu drie lagen lak op. Er komen er nog 2 op, maar ik realiseer me dat ik dat beter kan doen als de eerste 4 kurkjes er op zitten, anders krijg ik ze er niet over heen.

Zoals je ziet heb ik het oude blok moeten laten zitten. Het kwam met geen mogelijkheid los. Ik heb nog even overwogen om het op te knappen maar zie er van af. De krassen die er in zitten zijn te diep en blank aluminium oxideert toch direct. Had ik het er uit kunnen halen, dan had ik hem helemaal opnieuw geschuurd en laten anodiseren.

Hopelijk spreken de foto’s voor zich voor de mensen die ook willen bouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb net de diameter onder het laatste kurkje met een schuifmaat opgemeten. Via Rodvisions kon ik een ringetje van 24mm bestellen.

Vanavond kurk schuren en hopelijk komt het ringetje snel binnen zodat ik verder kan.

Arjen
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-01-2011 14:11

En ik maar denken dat je het druk hebt :wink:

Met hobbyen dus :lol:

Dat zeg ik, alu en staalfix.... 2e keer!
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

11-01-2011 14:23

Ja, ja, je hebt me overtuigd. :lol: Bedankt voor het belletje.

Ben ontzettend druk. 5.00 uur 's ochtends opstaan om wat mail te doen, daarna de kids uit bed, aankleden, naar mijn werk, eten koken, poetsen, wassen draaien, klussen, foto's maken, nog even een blog schrijven (staat eind vd middag online) 3 keer met dhr Noordermeer bellen, staalfix kopen, Decalsheet kopen, Dick bellen met het vriendelijke verzoek mijn zending vandaag nog op de post te doen, was ophangen, nog een was in de droger. Pfff, best wel druk zo in je eentje.

Ga straks als de kinderen in bed liggen eerst het aluminium borstelen en daarna met staalfix aan de gang.

Morgen komt moeder de vrouw weer thuis uit Rwanda. Dan moet alle kluszooi het huis weer uit. Niet vergeten dat ik nog even een stofzuiger door het huis haal.
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

11-01-2011 16:32

zelf ook wat geklust.
Breuk in hengel.
Nieuw stuk in gelijmt en opnieuw gewikkeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voetpendaal met zelf gebouwde snelheidregeling voor moter
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-01-2011 08:29

De vrouw is weer terug uit Rwanda. Alle kluszooi moet dus weer naar veilige plekken verhuizen. Mijn kantoor is een ideale plek om de troep op te slaan om in de pauze even weer wat te klussen.

Afbeelding
Afbeelding

Verder met het schepnet dus. Dankzij Jacco heb ik me toch een schop gegeven om het spreidblok op te knappen. Met alleen staalfix schoot het niet op. De krassen waren veel te diep. Echter, eenmaal met iets begonnen, ga je toch door. Schuren dus maar weer, van grof tot fijn. Lekker met waterproof onder de kraan. Uiteindelijk na 2 uur schuren, staalfixen, enz. is dit het resultaat. Nog niet fraai, maar een wereld van verschil met hoe het er eerst uitzag. De krassen en putjes die er nu nog inzitten zijn echt te diep om helemaal weg te halen.

Afbeelding

De ringetjes zijn ook binnen en de kurken van het handvat zijn op maat geboord/ geschuurd en vastgelijmd (na het plaatsen van de kurken bij het blok, de steel nog 2 laklagen gegeven, waarna de ringetjes en onderste kurken geplaatst konden worden). Met de hand is het kurk zo recht mogelijk geschuurd. De liniaal kan er langs om te kijken waar er nog wat weg moet. Ik gebruik daarvoor een stalen liniaal van een meter lang. Met potlood de plekjes markeren waar nog wat weg moet en dan met korrel 400 rustig aan schuren. Er af is zo gebeurd. Er bij schuren is nog niemand gelukt.

Afbeelding

Rechts moet nog een stukje er af:

Afbeelding

Ondanks het supergrade kurk zie ik toch nog een handvol plekjes waar wat plamuur moet komen. Laat ik dan nu net thuis hebben liggen. Na het weekend weer verder.

Deze ligt op mijn bureau als presse-papier. Met wat voor hengel zou je een 20meter lange roofhaai kunnen stoppen? Gelukkig is dit beest al uitgestorven.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-01-2011 09:51

Mooi spul hé Arjen dat staalfix, ok putjes haal je niet weg maar het gaat wel mooi glimmen :wink:

Hier nog even de tooltjes waar ik het over had.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Wel zo handig als je niet steeds achter je wikkelgaren aan wilt rennen :wink:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
1e laklaag staat te draaien,na enige tegenslag dan. Het motortje had moeite om de gewichten van de ogen telkens omhoog te draaien... Al snel kwam het idee om het topdeel een halve slag te draaien waardoor het gewicht enigzins verdeelt werd. Nadien geen probleem meer gehad en as we speak staat de 1e hengel voor de 2e laklaag te draaien..
Als alles mee zit zijn ze vandaag klaar :wink:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu nog het foam vormen..... :oops:
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-01-2011 10:28

Ha Jacco,
Ziet er goed uit! Erg leuk om zo van elkaar te leren en tips te krijgen (ook dank voor de diverse PB-tjes).

En zie ik dat goed... draait daar een Lego-bouwsel mee? :)
Arjen
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-01-2011 10:33

Ja en nee :lol:
Na een poosje lopen de wieltjes van de as en heb dus een stuk stof {foudraal} over de wielen gelegt als glijmiddel :oops:

Dit werkt gewoon beter dan de enigzins zwaar lopende legowielen.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

14-01-2011 10:35

Oja, ik ben klaar met wikkelen, als je wilt kan je de bobinholders wel lenen voor straks.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-01-2011 11:29

Leuke topic dit mannen! :wink:
Maar eh.. Lans wat voor ambities heb jij :o ? Eerst sta je een hengel te schuren en dan laat je ineens een bizarre haaientand zien? vette shit. :lol:

Werkze verder.
Raymond
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-01-2011 13:42

Raymond Hakkert schreef: en dan laat je ineens een bizarre haaientand zien?
Raymond


Tja Hak, heb ik ook nog gedaan. Haaientanden zoeken... Daar kwam ook een boel geklus bij kijken. Zelf zeven bouwen, stieven lassen, enz.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nu weer on topic
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-01-2011 17:00

Ik dacht die gaat ons verrassen, dat je een eoa haaienpook aan het fabriceren was ofzo.
Ach vele onder ons hebben wel van die "maffe" subhobby's m.i.. Die van Menno B(ier) was dopjes verzamelen en dan het liefst van de flesjes die hij zelf had aangeschaft. 8). Als hij ooit zelf een hengel gaat bouwen, wordt de achterkant/einde kurk (heet koon toch?) een heinekendop. :wink:
Dat terzijde idd on topic.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2011 11:25

Ik hoop dat het goed is dat ik mijn geknutsel hier ook neerzet.

Ik heb op mijn Chub Outkast stokken een volledig duplon greep gebouwd. Vanwege het slechte licht gisteren heb ik niet al te veel foto's gemaakt. Jammer want ondanks het slechte licht zijn ze niet eens heel slecht geworden vind ik zelf.

Hier de overblijfselen na het verwijderen van de shrinkwrap en de wikkelingen:

Afbeelding

Toen alles eraf was even geschuurd en daarna ingetaped om 'm ong 16.5mm over de gehele lengte te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Met het stuk foam wat erop moest komen:

Afbeelding

Eerst een mooi rond kantje eraan geschuurd:

Afbeelding

Dan nog het recht afsnijden van de overlengte:

Afbeelding

En dan hier het resultaat, 1 hengel klaar nog 1 te gaan:

Afbeelding

Het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen, het ligt heerlijk in de hand. :)
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 15-01-2011 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

15-01-2011 11:58

Hallo ziet er weer netjes uit allemaal.

Even een vraagje haalde mijn spullen uit duitsland vandaan http://www.tackle24.de/.
Maar kan niet alles meer leveren.
Waar bestellen c.q. halen jullie je spullen ?
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

15-01-2011 15:53

@Eus: Wat een mooi resultaat man! Enneh, ik kopieer niet zo snel, maar ik zou dat ook graag willen maken op mijn stokken... Mag ik vragen waar je dat foam vandaan hebt?
Succes is een keuze!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2011 17:52

Eus complimenten man!
Ik wil eigenlijk exact hetzelfde, maar heb 2 linkerhanden (en voeten). Maar het lijkt me wel te doen, mooie plaatjes die het eea verduidelijken iig.
Heb je dat foam nu nog vastgeplakt of er zo overheen geschoven, klemt dat dan wel genoeg?

vr gr Raymond
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

15-01-2011 18:34

Mooi Eus. Dat geeft die stokken een heel andere uitstraling, vind je niet?

Misschien moeten we een keer een forum-klusdag organiseren. Dan kunnen mensen met een beetje ervaring anderen helpen. Ik denk dat er ook wel wat professionele bouwers te charteren zijn.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2011 18:36

Rob Tazelaar schreef:@Eus: Wat een mooi resultaat man! Enneh, ik kopieer niet zo snel, maar ik zou dat ook graag willen maken op mijn stokken... Mag ik vragen waar je dat foam vandaan hebt?


Dank je Rob en natuurlijk mag je dat vragen.

Ik heb het hier vandaan:

http://www.rutenbau-brueggemann-onlineshop.de/epages/61505078.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61505078/Products/DU-VD25EVA/SubProducts/DU-VD25EVA032

Helaas is het daar peperduur maar ik kon niet wachten, hier is het veel goedkoper maar de 17mm die ik nodig had was niet in stock:

http://www.guidesnblanks.com/product/385/category/214

De einddoppen komen hier vandaan:

http://www.tacklebox.co.uk/catching-em/rods-en/rod-building/collars-and-butt-caps/


Raymond Hakkert schreef:Eus complimenten man!
Ik wil eigenlijk exact hetzelfde, maar heb 2 linkerhanden (en voeten). Maar het lijkt me wel te doen, mooie plaatjes die het eea verduidelijken iig.
Heb je dat foam nu nog vastgeplakt of er zo overheen geschoven, klemt dat dan wel genoeg?

vr gr Raymond


Dank je Raymond.

Het is niet moeilijk hoor, gewoon rustig de tijd nemen en geen brute kracht proberen te gebruiken. :D

Het foam zit wel gelijmd, ik heb 2 komponenten lijm van Bison gebruikt die in 5 minuten droog is. Zit goed vast.

De eindopppen heb ik erin gelijmd met hotglue.

Arjen Lans schreef:Mooi Eus. Dat geeft die stokken een heel andere uitstraling, vind je niet?

Misschien moeten we een keer een forum-klusdag organiseren. Dan kunnen mensen met een beetje ervaring anderen helpen. Ik denk dat er ook wel wat professionele bouwers te charteren zijn.


Dank je Arjen. Het geeft idd een heel andere uitstraling aan de hengels, het bevalt me wel.

Klusdag zou idd leuk zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-01-2011 19:18

Tijdens Carp op de stand van de KSN is dat vast wel te regelen lijkt mij.
Of je daar zin in hebt tijdens de beurs is de vraag...

Ik ben klaar met lakken, moet alleen de foam nog schuren.. zal morgen eens wat proberen.

Arjen ik bel je wel even vd week :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2011 19:22

Jaaaaaaaaaa Meenemen die handel naar Carp 2011.
Kan ik gelijk voelen hoe 'lekker die van Eus' in m'n hand liggen.. :P

Woehaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!! (bron J.Pannekoek)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-01-2011 19:30

Henk :o :o ik wist niet dat je daar voor in bent :wink: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2011 19:38

Henk ter Maat schreef:Jaaaaaaaaaa Meenemen die handel naar Carp 2011.
Kan ik gelijk voelen hoe 'lekker die van Eus' in m'n hand liggen.. :P

Woehaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!! (bron J.Pannekoek)


:oops: Oh Henk? :oops: :oops: :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

15-01-2011 20:19

Heel netjes Eus, zo had ik het ook voor ogen op een andere cone na dan. Ik wil de orginele er weer op zetten. Zodra ik weer meer tijd heb ga ik het ook aanpakken.

Gr.
©
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

15-01-2011 23:13

Wat een heerlijk topic is dit!
Arjen, Jacco, Eus, nice jobs!

Ik wou dat er op dit board meer van dit soort topics waren ipv ouwehoeren over BTW's, politiek, etc.

Ik heb zelf 2 linkerhanden, maar als ik al deze postings lees, beginnen mijn handen te jeuken, om zelf weer eens wat te gaan knutselen!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

16-01-2011 16:29

Blok dat vind ik eigenlijk ook wel een strak plan ouwe!
We doen toch run om run, neem mijn stokken ook ff mee dan :wink:
Maken we onze 6 die stokken eng gelijk, bling-bling, je weet toch. 8) :o
Plaats reactie