Hoe verwarmen jullie je tent in de winter ?


Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

15-12-2011 19:20

Ik heb hier ergens wel eens gelezen dat thermokleding alleen maar gevaarlijk kan zijn voor onderkoeling (als je ook gaat slapen) tijdens het vissen.
Maarja heb wel eens echt kou zitten lijden tijdens het vissen, en als het mij te koud is ga ik gewoon niet vissen :wink:
danny boss
Berichten: 62
Lid geworden op: 28-06-2011 13:12
Locatie: Kampen

15-12-2011 19:53

als ik het koud heb bedenk ik soms gekke dingen, heb me een keer in mn foudraal gerold en eigenlijk hielp het ook nog.
2012:

SpiegelKarper; 0
SchubKarper; 2 16, 18
Brasem; 0
Zeelt; 0
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

15-12-2011 19:58

jezelf in een foudraal wikkelen? hoe groot moet die dan wel niet zijn.....?
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

15-12-2011 20:15

Muts, joggingpak/bivysuit, ventec slaapzak. En voor overdaad of na een nachtelijke beet ff de blackcat aan om weer op te warmen. Warme dranken zoals koffie, thee of soep is ook een aanrader.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-12-2011 11:09

Nadeel van dat laatste (met name koffie) is dat je ook weer zo snel die warme slaapzak/tent uit moet om het weer kwijt te raken :lol:
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

16-12-2011 12:58

Ken je die punica oase flessen met die grote hals :wink: Alleen smorgens niet vergissen hè..

Gr.
©
Gebruikersavatar
niek stroeve
Berichten: 55
Lid geworden op: 25-04-2010 19:47
Locatie: Twente

16-12-2011 15:25

Afbeelding

Heb deze met lootjes trekken gekregen, kom ik de winter wel mee door denk ik :lol:
"The Difference in Carp is the way to success"
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

18-12-2011 16:29

Ivan Tolenaars schreef:Ben van plan om deze winter toch ook is een paar keer weg te gaan , maar ik zou niet weten hoe ik mijn tent moet verwarmen ?
Hoe doen jullie dit ?
Ik zat zelf te denken aan een campinggaz lamp met zo'n sokje erin , daar komt toch ook wel wat warmte vanaf ?
Greetz


Ivan en mede boarders,
Alle verbrandings toestellen verbruiken zuurstof en produceren verbrandings gassen, CO gas!
Koolmonoxidegas verdrijft geen zuurstof, het probleem zit in ons eigen stelsel, het lichaam neemt ong. 250 maal snelller CO op dan zuurstof.
Regelmatig een paar teugen van dit goedje kan dus een langzame vergiftiging bewerkstelligen.
Het duurt weken voor het uit je systeem is!
Bij rokers vinden ze ook een hogere waarde van dit sluipmoordenaarsgas in het bloed dan bij niet rokers.
Even bot gezegt, je zet je brandertje even aan voor een half uurtje, en je hoort je piepers niet meer, uhhh nooit meer
Tentje open houden heeft eigenlijk weinig zin, want dan moet je ook harder stoken.
Koop dus een supergoede slaapzak en slaap met een muts op je bol.
Is het nog te koud neem dan een warme kruik.
Hieronder wat meer info over CO/ koolmonoxide vergiftiging.
Mvg, Willem

In het bloed hecht CO zich aan het zuurstoftransport-eiwit hemoglobine in rode bloedcellen waarbij het de zuurstof (O2) verdringt: het vermogen van CO om zich vast te hechten op dit eiwit is circa 240 keer groter dan dat van zuurstof; dat betekent dat zelfs bij een geringe concentratie van CO in de lucht relatief veel CO in het bloed terecht kan komen en er vergiftigingsverschijnselen kunnen optreden. De symptomen van koolmonoxidevergiftiging zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid. Wanneer langer blootgesteld, wordt dit gevolgd door bewusteloosheid en ten slotte de dood door zuurstofgebrek in de hersenen. De symptomen worden vaak niet herkend. Door koolmonoxide vergiftigde personen en dieren vallen ongemerkt in slaap en overlijden als de blootstelling voortduurt. Slachtoffers van koolmonoxidevergiftiging hebben een opvallend rode blos op het gezicht
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-12-2011 19:36

Dus?

In het kort gezegt is alles slecht voor je,zelfs eten.
Men moet soms toch even stoken voor wat warmte als het nodig is.

Beter wat ventilatie dan helemaal niet!

Luchtkwaliteit in Nederland is zelfs slechter dan dat stoken af en toe.


Maar hoe meer er aandacht aan wordt besteed hoe beter,wat ze er verder mee doen is aan de mens zelf.

Al vindt ik een tentje minder risicovol dan een camper/caravan zit nogal verschil in en daar vallen de meeste doden in. Bivvy zal het niet zo snel gebeuren,zeker de bivvy's van tegenwoordig niet!

Ademend
ventilatie roosters voor en achter in de tenten (In veel gevallen 4 ventilatie gaten) Gezien als mozzy

Ruim voldoende en zeker niet gevaarlijk.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

19-12-2011 12:40

Leen dan zet jij toch lekker alle ventilatie openingen open :wink:
Dan wel de kachel een paar standjes hoger, en maar lekker pratten.
je hebt vast het onderstaande zinnetje niet goed begrepen.
Koolmonoxidegas verdrijft geen zuurstof, het probleem zit in ons eigen stelsel, het lichaam neemt ong. 250 maal snelller CO op dan zuurstof.
Al wapper je de tent uit van de tocht het lichaam pakt gemakkelijker CO op dan zuurstof
Hopelijk heb je ervoor wel een heel gezond hapje gegeten?
Nooit geweten dat eten slecht voor je is trouwens?
Wel dat je je caloriën inname moet aanpassen aan je verbruik ervan :oops:
Ik gaf hierboven een duidelijk beeld van de gevaren van stoken in tentjes, caravans, campers en woningen.
je hoeft mij niet te geloven, maar google even koolmonoxide.
Als je net als mij eens een meisje van 18 tevergeefs hebt geprobeert te reanimeren dan kijk je er misschien net zo
benauwd (leuke woordspeling) :-? tegen aan als moi.
Maar kom op mensen als je het in je tent met winterskin, frostbite slaapzak, kruikje en Harry Potter pyjama niet uithoud aan de waterkant, dan is het tijd om te schaatsen :lol:
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-12-2011 13:47

Alles word te diep gezocht!
Gaat een beetje te ver vindt je ook niet?

We zijn om die planeet om te leven en niet om overal iets achter te zoeken wat misschien wel eens gevaarlijk kan zijn. Als de tijd daar is worden we toch wel opgehaald.

Willem

Google heeft alles,maar staat er bij Bivvy? Is het bewezen? Is er al eens iemand de pijp uit gegaan langs de waterkant in zo'n bivvy?

Eerst bewijzen zien en dan pas geloven,sorry maar geloof er niksvan! Weet je waarom? Had ik nu al de pijp uit moeten wezen,en vele met mij.

Dusjah ik zet ventilatie open en gewoon doorgaan!

Morgen kan je ook onder een vrachtwagen belanden. En die kans is groter dan dat koolmonixide gas ;-) Bewijzen de cijfers iedergeval .

40 gevallen per jaar,waarbij de meeste nog omkomen bij branden waarbij koolmonoxide vrij komt.
700 dodelijke slachtoffers in het verkeer 2010.

Wat is nu gevaarlijker? Denk dus niet de koolmonoxide,want er hoeft maar een klein beetje beweging in de ruimte te zijn en dat gas heeft geen schijn van kans want het verwaait al bij een arm slag.




Gelukkig lust ik Zware Van Nelle.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-12-2011 14:34

Zonder me inhoudelijk in de discussie te willen mengen: er nemen heel wat meer mensen deel aan het verkeer, dan dat er in een tentje mét verwarming aan de waterkant bivakkeren. Als je toch bezig bent met statistieken ophoesten, wil je dan die verhouding ook nog even meeberekenen? :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-12-2011 14:57

GVD :D

Dat is waar jah,ach gaat erom of er iemand bewijzen heeft dat een bivvy tentje gevaarlijk is met een kacheltje in de winter. En die bewijzen zijn er niet,google zegt zus en zo.

Camping tent/caravan/camper zijn in de nachtelijke uren kompleet afgesloten. Dan kan ik me er iets bij voorstellen. En voor die recreanten is het zeker extra opletten!

Ben zelf getuigen geweest jaren geleden dat de Directeur van Circus Rens met zijn vrouw en kind geloof ik dood in de Caravan/trailer huis lagen door koolmonoxide. Ding was kompleet afgesloten en de ventilatie stond uit.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

19-12-2011 19:30

Andre Jacobs schreef:Zonder me inhoudelijk in de discussie te willen mengen

Andre wat mij betreft is het geen discussie, maar meer een uitwisseling van wetenswaardigheden en ervaringen.

Ik vond helaas wel wat :(
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GNE4M1D5

DIEPENBEEK. CO-vergiftiging wordt nachtvisser fataal

Vlakbij het sas in Diepenbeek is zondagnamiddag in een tentje het levenloze lichaam van een 18-jarige Genkenaar gevonden. Christophe W. zou de volgende dag 19 jaar worden, maar een CO-vergiftiging werd hem fataal.

Het slachtoffer was karpers aan het vissen, en had zijn tent met een gasvuurtje verwarmd. Vermoedelijk kreeg hij het 's nachts te koud, en sloot hij zijn tent.

De tent dicht heeft het proces versneld, maar bedenk dat 400 PPM (parts pro million) ,
dus 400 deeltjes CO op 1.000.000 deeltjes zuurstof al na 3 uur levens bedreigend kan zijn.
CO gas melders gaan al in alarm bij 35 PPM, ze werken op batterijen en kunnen dus op je bivy tafeltje liggen.
Kan er dus met een gerust hart een tukkie gedaan worden :wink:

http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/ ... 20m-22.pdf

Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

19-12-2011 19:49

Hé Willem,

Ik wist niet dat je bij het vissen je Harry Potter pyama draagt! Had je die van de week ook onder je camou jas aan? :D Past niet echt bij hoe ik je ken, zo'n stoere bink als jij, en dan een Potter pyama? :lol: :lol: :lol:


Leen,

Ga er maar vanuit dat Willem deze tekst heeft geplaatst met de beste bedoelingen voor zijn medemens, niet om interessant te doen of zo. Vorige winter las ik ook een stukje van een jonge Franse visser die dood in zijn bivvy was aangetroffen... Misschien heb je tot nu toe geluk gehad, of ben je gewoon "een taaie". Ik zou er toch mee opletten...

Met "ventilerende" groet, :wink:

Martijn.

Afbeelding

Afbeelding
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-12-2011 07:56

doe dat spelletje 25 jaar. Soms iets vaker, soms iets minder. Nog nooit heb ik het koud gehad en maar half de behoefte gehad aan wat voor kachel ook.

Paar spelregels.

Goede slaapzak
Niet TE warm aangekleed in de slaapzak en er dan uit moeten.
Uit de zak. Zak dicht
In extreme situaties een kruik fabrieken.

De echte kou begint bij een aanbeet en het onthaken. Dan gaan de handjes zeer doen. Zit ik dan met een voldaan gevoel weer in de bief, zet ik een bakkie choco en de coleman verwarmt het spul een beetje.

Die coleman... was wel een goed plan om aan te schaffen, zeker met lage temperaturen.

Verder vind ik het allemaal watjes verhalen, blijf lekker thuis anders.

O ja wat pas echt koud is? In een auto slapen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

20-12-2011 08:58

Wat pas echt koud is, is onder een plu zonder slaapzak op een stoel de nacht door brengen. Zo koud krijgen dat mn vismaat en ik maar tegen elkaar kropen. Volgende ochtend bijna niet uit je stoel kunnen komen, zo verstijfd ben je.

Volgende ochtend wordt er koffie gebracht, man dat was het lekkerste bakje in heel mn leven.

Het was koud, maar ook dom! Verstand komt met de jaren zeggen ze. Wel weer een mooi avontuur die ik heb mogen beleven met mn oude vismaatje.


Een muts, goeie slaapzak en goed aangekleed doet het voor mij wel.
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

20-12-2011 10:02

Kruik bij m`n voeten en muts op de kop, zo kom ik normaal gesproken de koude nachten wel door. Wordt het te gek dan gaat toch echt de Coleman Black Cat aan.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Pol Geens
Berichten: 61
Lid geworden op: 22-12-2009 00:10
Locatie: Mol

20-12-2011 10:40

...
Mijn vrouw heeft voor dit jaar een mooi pakje voor onder de kerstboom gekozen.
Hier zal ik nog veel plezier aan beleven.
Is beveiligd met zuurstofgebrekmeting waardoor hij bij alarmdrempeloverschreiding uitvalt.

Afbeelding

Grtz , Sun.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-12-2011 10:42

Hoe kun je het nu koud hebben met zo'n naam?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-12-2011 10:56

Klaas vd Herik schreef:doe dat spelletje 25 jaar. Soms iets vaker, soms iets minder. Nog nooit heb ik het koud gehad en maar half de behoefte gehad aan wat voor kachel ook.

Paar spelregels.


Ik turf af:

Goede slaapzak

Streepje 1

Niet TE warm aangekleed in de slaapzak en er dan uit moeten.

Streepje 2

Uit de zak. Zak dicht

Streepje 3

In extreme situaties een kruik fabrieken.

Streepje 4, standaard in tas

De echte kou begint bij een aanbeet en het onthaken. Dan gaan de handjes zeer doen. Zit ik dan met een voldaan gevoel weer in de bief, zet ik een bakkie choco en de coleman verwarmt het spul een beetje.

Die coleman... was wel een goed plan om aan te schaffen, zeker met lage temperaturen.


"Als je de auto moet starten om achterin de verwarmde laadruimte je CampingGazzert weer aan te krijgen wordt het wel tijd om zo'n ding te halen", zei den Sven een 11 jaar geleden. Nooit geen spijt van gehad. Nooit meer een CampingGazzert ook.

Verder vind ik het allemaal watjes verhalen, blijf lekker thuis anders.

It's not difficult to be uncomfortable, not difficult to be comfortable either. IAfbeeldingBlackCat, vroeger zat onder een oval in de sneeuw gelegen maar waarom zou ik? Als het zou moeten deed ik het zo, maar zolang ik die beperking niet opgelegen krijg..

O ja wat pas echt koud is? In een auto slapen

Geen idee ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

20-12-2011 13:19

Ik droom altijd dat ik er een paar van deze bij heb liggen in mijn rukbunkertje.

Afbeelding

En dat dan mijn dood zou kunnen worden "So be it"
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-12-2011 13:55

Martijn,

Dat weet ik ook. Geef ik ook duidelijk aan in mjn eerste bericht!

Ciao
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

20-12-2011 16:22

er nemen heel wat meer mensen deel aan het verkeer, dan dat er in een tentje (mét verwarming) aan de waterkant bivakkeren


Als ik langs sommige wateren rij vraag ik me af of bovenstaande waar is...... :o
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

20-12-2011 20:23

Martijn de Boer schreef:Hé Willem,

Ik wist niet dat je bij het vissen je Harry Potter pyama draagt!


We houden het stil Martijn, je kent me ruwe bolster blanke pit :oops:
Ik had eerst deze, maar helaas gekrompen in de was :wink:
Afbeelding
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)