Welke voorslagknoop?


Plaats reactie
aldo fluit
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-04-2010 04:09

10-06-2010 10:35

Beste karpervissers,


Wat is nou een sterke voorslagknoop die ook niet bij het topoog blijft hangen.

alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-06-2010 12:17

Afbeelding

Bij extreem glijden van de blauwe lijn door de oranje kun je de knoop in de oranje met 2 slagen doen ipv één.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

11-06-2010 00:02

Dit hierboven is de "Mahin-knoop" ==> beste voorslagknoop die er bestaat!!

Beresterk en doordat hij taps loopt geen enkel probleem tijdens het gooien of drillen.

Kind regards,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
aldo fluit
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-04-2010 04:09

11-06-2010 01:17

Bedankt voor de snelle reactie.
Ga er meteen mee aan de slag.

Hebben jullie nog een goede tip qua big game lijn als voorslag wat betreft diameter en is dit vis vriendelijk om zonder tube te vissen?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 06:47

Ik vis het grootste deel van de tijd zonder tube, leadcore of wat voor fratsen dan ook. Het laatste artikeltje van Piet Vogel in de karperwereld beschreef hoe wij het al tijden doen. En ik heb nog nooit (en Piet ook niet) ervaren dat het de vis enig kwaad aan kan doen. Anders wordt het als je een dunnen gevlochten lijn gebruikt.

Zorg wel dat je lood makkelijk lost, of beter nog: Dat je onderlijn vrij kan komen van de hoofdlijn bij lijnbreuk. Anders krijg je onherroepelijk bij lijnbreuk achter de voorslag (wat eigenlijk niet zou mogen, maar het kan) een bereslecht gevoel. Wat kan resulteren in hetgeen een goeie vriend van me heeft mogen maken. Tijdens een verkenningstocht op Piet's thuiswater dreef er een erg grote spiegel aan de oppervlakte, een lang stuk kevlar voorslag eraan vast. Het lood was gelost maar toch is de vis gestorven aan de gevolgen van de +-20 meter lange voorslag die de vis nooit heeft kunnen lossen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

11-06-2010 06:54

met 20 meter 30/100e zou de vis niet dood zijn gegaan? Dit trekt het beestje zo kapot? Welterusten hoor, maar als het je gerust stelt? Prima.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2010 07:19

Waar baseer je die opmerking op dan? Ik zeg toch niet dat ze 30/00 wel stuktrekken? Beetje overbodige reactie maar dat mag hoor, maar leg hem maar even uit..

Wat ik wil zeggen is dat bij het gebruik van voorslagen wel het één en ander extra overdacht moet worden. Als je ze niet hoeft te gebruiken, doe het dan ook niet.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

11-06-2010 07:26

maar toch is de vis gestorven aan de gevolgen van de +-20 meter lange voorslag die de vis nooit heeft kunnen lossen.


Een 20 meter lange 30/100e hoofdlijn zou het beestje ook niet hebben gelost.

Natuurlijk moet je oppasssen met gebruik voorslag. Op het moment dat een voorslag in wil zetten moeten er alarmbellen gaan rinkelen.

Waarom?
Is dat nodig?
kan dat anders?
wat gebeurt er als?

Vaak is een voorslag een middel eens lekker risico te nemen.

Vis trouwens zelf bijna altijd met een voorslag, 200 meter 60/100e
Plaats reactie