kun je met een 2 lb hengel een grote karperdrillen?


Plaats reactie
cas van boekholdt
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-05-2010 21:29

06-06-2010 22:05

hallo, ik gebruik meestal 0,35 lijn en dan zit ik de slip behoorlijk strak. kan ik dan met een 2 lb hengel een flinke (15 kg) karper drillen? of moet ik de slip dan heel los gaan zetten?

alvast bedankt
gr
cas
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

06-06-2010 22:11

waarom zou dat niet kunnen, lees in de karperwereld maar eens de artikelen van ene Kwint uut het noorden die schrijft een rete leerzaam stukje over haakdruk en armdruk en dan vis je nooit meer met zware hengels.

:D :D
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-06-2010 08:03

met een 1 lbs penhengel...en 0.20 kun je zelfs nog iedere karper eruit krijgen die maar bijt...en kan nog lichter zelfs

tenzij er obstakels zijn natuurlijk, of harde stroming

viste vroeger vaak met de wickle-picker en 0.18 op karper....waren dan wel meestal tussen de 10-15 pond, maar zat ook wel eens een lage twintiger bij...


hoeveel lbs een hengel is zegt ook niet hoe hard je er aan kan trekken...sommige 2 lbs hengels kun je harder aan trekken dan aan menig 3-3.5 lbs hengel voordat ze breken :)
K. van den Herik

07-06-2010 08:17

de uiteindelijke druk op de haak scheelt tussen een 2ponder en een 3 ponder geen 300 gram. ( rond de 2 kilo beide). Lijn vastknopen aan een unster en trekken maar.

De arbeid die de hengel levert, buigen, strekken en de benodigde kracht hiervoor scheelt zeker wel. Zodra je aan het werk bent op je molenvoetje doet je hengel niets meer. Het is maar net wat je prettig vindt.

Bij het landen van de vis komt de grootste kracht op de haak, ongeveer tot 4 kilo voor beide hengels. Een 2 ponder staat dan helemaal rond en heeft geen reserve meer. Heb je hier geen rekening mee gehouden met je slip heb je kans dat er een lipje voorbij komt. De wrijving van je lijn is in deze situatie is trouwens op de 2 ponder hoger, zoek zelf maar uit waarom.

Mee eens: op een feeder kan je een karper van 15 kilo drillen, of uitlaten,
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-06-2010 10:05

Hallo Cas,

Wat je als eerste zou moeten doen is dat nummer van de Karperwereld (drie of vier nummers terug) even opsnorren en lezen, dan weet je al heel wat meer, een echt topartikel van de Drent met veel relevante info (waren er maar meer van zulke artikelen)!

Verder kan ik je nog meegeven dat hoge testcurves voornamelijk zijn bedoeld om er zware stukken lood ver weg mee te kunnen zetten. Bij een juist gebruik moet je elke karper af kunnen drillen en blokken met een hengel van 2 Lbs, al heb je hengels en hengels...).
Ook zul je merken dat het veel rustiger drillen is met een lichtere stok en dat de karper minder heftige runs produceert als je met lichtere hengels drilt, althans dat is mijn ervaring. De driltijd neemt dan overigens maar nauwelijks toe.

Desalniettemin is het bij vooral een gevoelskwestie. Ik kijk niet naar merk of prijs, maar pak een hengel die me zo op het oog bevalt, en ga er eens lekker in hangen. Om de actie (en de reserve!) optimaal te beoordelen is het beter om er een molen met snoer op te zetten en dan aan het werk te gaan.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

07-06-2010 13:28

Stukje denk werk wat vaak verwaarloosd wordt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-06-2010 13:59

Ter overdenking.

De meeste kracht zet je op de karper met een handlijntje. De hengel is een hefboom, waarbij jezelf aan de korte (verkeerde) zijde staat en de karper aan de lange (goede) zijde. Hoe langer de hengel, hoe meer kracht jij moet leveren voor hetzelfde resultaat aan de andere kant bij de karper. Een hengel die dieper doorbuigt verkort zich meer, zodat de hefboom kleiner wordt met in principe een grotere kracht op de karper. Zelfde als drillen en met de vrije hand de hengel beetpakken bij de sluiting, waarmee je door de hefboomverkorting meer kracht kunt zetten op de karper.

Het is dus maar helemaal de vraag of een lichtere hengel minder effectief drilt vanuit de karper gezien.

De slip is een correctiemiddel en kan gaan werken naar gelang je gevoel ingeeft dat je in een gevaren zone komt. Die gevarenzone bestaat bij de lijnen die momenteel in gebruik zijn lang niet meer alleen uit het risico van lijnbreuk. Een goede hengel breek je echter niet zo makkelijk in een dril. Meestal is er dan een fout of beschadiging van de blank.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

07-06-2010 14:11

Kees,

De "gevaren zone" is niet alleen het breken van je lijntje of hengel.... Op het lippie van het beestje.


Gr, Gerrit.
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-06-2010 14:14

Dat beweerde ik al. Lees die zin nog maar eens. De details heb ik even open gelaten, maar uitscheuren is er inderdaad één van.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

07-06-2010 15:35

Tot zon 16jr geleden viste bijna ieder1 met 2lb stokke. Zijn toen ook zat dikke vissen gevangen, mij ervaring is (afhankelijk van het materiaal) dat ik met een bijv 2lb stok karpers beter wegstuur bij obstakels als met en 3.25lb stokkie.

Nog een vraag voor de mensen die er meer verstand van hebben, stel je hengel is gebogen tot het hengelvoetje, is dan ook al al je rek uit je nylon(mits je met nylon vist)? De lijn vangt volgens mij ook wel wat klappen op tijdens een dril.

Maar voor de topicstarter, Kijk de heer Kwint eens, volgens mij vist die het meest met 1.75lb stokken, en die meneer vangt toch redelijk knappe vis al zeg ik het zelf :lol:
geel he
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-06-2010 15:37

Kees Ouwehand schreef:Ter overdenking.
De hengel is een hefboom, waarbij jezelf aan de korte (verkeerde) zijde staat en de karper aan de lange (goede) zijde. Hoe langer de hengel, hoe meer kracht jij moet leveren voor hetzelfde resultaat aan de andere kant bij de karper. Een hengel die dieper doorbuigt verkort zich meer, zodat de hefboom kleiner wordt met in principe een grotere kracht op de karper. Zelfde als drillen en met de vrije hand de hengel beetpakken bij de sluiting, waarmee je door de hefboomverkorting meer kracht kunt zetten op de karper.

Het is dus maar helemaal de vraag of een lichtere hengel minder effectief drilt vanuit de karper gezien.


Kijk zo leer je toch nog wat bij zo af en toe. Duidelijke uitleg Kees, waarvoor dank! Kan ik hieruit concluderen dat zwaardere hengels met name interessant zijn voor de werpeigenschappen maar minder voor het drillen?
cas van boekholdt
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-05-2010 21:29

07-06-2010 16:44

ok bedankt voor alle antwoorden!

maar kan ik met een 2 lb hengel 80 gram lood weggooien?

alvast bedankt
gr cas
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

07-06-2010 16:55

Je zal er vast 80gr mee kunnen gooien, of de hengel dat leuk vind is wat anders, had het er vorige week over met cor de "geile hengelboer" over die lb aanduiding, per lb testcurve 1oz lood aanhouden, 2lb komt dan op 2oz lood, das 2x 28gram. Dat zou het ideale werpgewicht zijn dan.
geel he
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

07-06-2010 17:52

antwoord: ja
alleen werpen gaat meestal minder (meestal!)
je kunt er zelfs beter mee drillen (ivm soepelheid en ideaal voor het drillen onder eigen kant)
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

07-06-2010 21:08

Ik vis momenteel met 2.25 lbs stokken en zou niet meer zwaarder willen!

Ik viste vroeger altijd met 1.75 lbs stokken, maar die heb ik destijds verkocht, omdat ik toen niet zoveel meer viste.
Toen ik na een tijdje weer het vissen weer ging oppakken was de standaard (volgens mijn winkelier) 2.75 lbs stokken dus die heb ik toen ook aangeschaft, maar die heb ik gauw weer ingeruild, want ik hou persoonlijk niet van die stugge poken.
Het enige voordeel is in mijn ogen dat je met zo'n stugge stok makkelijker grote afstanden werpt met zwaarder lood, maar ook daar is een alternatief voor zoals een (voer-)boot.

Overigens heb ik met 2.25 lbs stokken al diverse mooie zware dertigers gepakt zonder problemen. De eerste veertiger moet nog komen maar ook die pak ik met gemak met de 2.25 lbs stok daar ben ik van overtuigd :wink:
K. van den Herik

08-06-2010 07:17

drillen op je molenvoetje en de rek van je lijn werkt perfect.

Zelf dril ik liever op de rek van de lijn en de buiging van de hengel. Zeker de modernere hengels vanaf een jaar of 15 terug kennen een werkelijke parabolische buiging. De werpkannonnen van ervoor was niet mee te drillen, waren ze ook niet voor bedoeld.

de klassering van 1 , 2of 3 lbs is in 8 van de 10 keer ook maar natte vingerwerk. Die blauwe shimano's werd alleen de stikker gewisseld. Vroeger werd er gemeten in ounces. Zo had ik 28 ounce meen ik, 1,5/8 lbs
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-06-2010 22:53

cas van boekholdt schreef:hallo, ik gebruik meestal 0,35 lijn en dan zit ik de slip behoorlijk strak. kan ik dan met een 2 lb hengel een flinke (15 kg) karper drillen? of moet ik de slip dan heel los gaan zetten?

alvast bedankt
gr
cas


0.30 lijn met veel rek,
slip niet al te vast,
en het gaat lukken.
Zelfs een 25 kilo karper vang je er makkelijk mee.

Een 25 kilo vis op 3 - 3 1/2 lb en 0.40 rekloos nylon word al moeilijker.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie