Hengel gevonden in Uitgeest


Plaats reactie
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

25-09-2009 15:21

Eind augustus heb ik een splinternieuwe hengel met baitrunner gevonden in Uitgeest. De eigenaar heeft deze beaast laten liggen. Opgave bij de controleur die dagelijks rondloopt heeft nog niet geleid naar de rechtmatige eigenaar.
De eigenaar of degene die weet van wie deze hengel is kan zich melden via een PB. Ik wil dan natuurlijk wel de plaats waar deze is verloren en het merk en type van hengel en molen weten.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-09-2009 16:00

Al bij de politie gemeld???
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2009 16:50

Jos,
Ondanks je goede bedoelingen, op deze manier werk je jezelf in de problemen en kun je beschuldigd worden van heling.
Vraag Kees maar eens
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-09-2009 17:05

Heling ?
Heling is (ver)kopen van spul dat gejat is. De hengel heeft Jos gevonden en wil hem teruggeven aan de rechtmatige eigenaar. Ook al gemeld bij de controleur, netjes toch ?!

Melden bij de politie ?,
gaat hier leuk, als je wat gevonden hebt en je gaat naar het politie bureau word je afgesnauwd dat je naar het gemeentehuis moet omdat daar gevonden/verloren voorwerpen tegenwoordig zijn......, werkt stimulerend moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2009 17:53

Yep heling..onrechtmatig verkregen of in bezit hebben of zoiets.
Yep het is netjes dat hij het meld, dat had ik al geschreven (ondanks goede bedoelingen)

Politie..ja, dat is de enigste juiste weg, hoe frustrerend soms ook...dat dan inderdaad weer wel :wink:

Gr
Hans
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

26-09-2009 11:13

Jos,
Top dat je de hengel vasthoud en de moeite neemt om de rechtmatige eigenaar te achterhalen.

Hans,
Ik neem aan dat Jos niet langs de hengel liep, deze heeft gepakt en gelijk naar huis is gerend.
Als hij lang gewacht heeft en geen eigenaar of activiteit heeft gezien kan ik me voorstellen dat je de hengel etc veilig stelt. Dat lijkt me geen misdrijf of lijkend op enige vorm van een door misdrijf verkregen produkt/hengel.

Heb voor de grap even gegoogled en kom zelf op;
Artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht luidt:

a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.

Maar goed....van wie o wie is de set?
Gr. Brecht
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

26-09-2009 21:38

Zozo, heel wat hobby juristen hier. Begin eens met boek 5 BW door te lezen, dan kom je al een eind.

Jos, netjes dat je de rechtmatig eigenaar probeert op te sporen. Mogelijk scenario.... een Pool die 's nachts een maaltje bij elkaar probeerde te vissen en zijn hengel is vergeten mee te nemen... uiteraard speculatie, maar dergelijke figuren vissen daar regelmatig op beschreven wijze in die omgeving.

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2009 22:59

Denk niet dat ik geheel goed begrepen word... :( , dus een kleine aanvulling

Wat Jos doet is perfect!, ik twijfel ook geenzins aan zijn goede bedoeling, laat dat duidelijk zijn :D

Enkel er zit wel een kanttekening aan.
Hij schrijft immers: Eind augustus heb ik een splinternieuwe hengel met baitrunner gevonden in Uitgeest.


Het is nu bijna eind september en daar schuilt het gevaar in voor hem denk ik :wink: (
Wat te doen dan als de eigenaar zich niet meld via dit board ? (De aantal leden op dit board stelt namelijk niks voor tov de hoeveelheid karpervissers in het veld).

Zelf houden? of toch maar afgeven bij de politie?

mvg
Hans
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-09-2009 00:44

Heling is ook niet het goede woord. Verduistering zou meer in de buurt kunnen komen. Je mag het goed wel onder je houden (vruchtgebruik), maar je dient het wel op te geven bij de instantie die daarmee belast is. In dit geval klopt wel dat het inmiddels de gemeente geworden is, omdat de politie het niet langer tot haar kerntaak rekent.

Groetjes van de hobbyjurist 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-09-2009 01:02

aha...dat is dan nog niet eens sinds zo lang geleden dan. :wink:
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

27-09-2009 13:00

Er is een boek op de markt, speciaal voor alle mensen die te diep in de regels zitten en alles uit het boekje halen.
Dit boek heet: Zo werkt het in het echt!!
Kan ik echt aanraden.


Gradus....
....................
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-09-2009 15:59

Je zou nog raar opkijken van regels die bestaan en hoe ze in het echt werken Gradus, ik heb daar zo'n 17 jaar ervaring mee namelijk! Dus zoveel levenswijsheid laat jouw opmerking nu ook weer niet zien. :-?

Overigens ken ik Jos toevallig een beetje en zou hem ook zeker geen opzettelijk verkeerde handelingen willen toedichten en twijfel ook beslist niet aan zijn integriteit. :wink:

Laat onverlet dat je met de beste bedoelingen toch ineens ergens van beticht kan worden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-09-2009 17:52

Overigens ken ik ook zo'n voorbeeld van iemand die hiermee keihard op z'n bek is gegaan..ondanks ook zijn goede bedoelingen.
Dus zeker geen boekjeswijsheid :-?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-09-2009 18:12

MAW als je iets hebt gevonden en je geeft de vondst niet aan bij de gemeente ben je zelf in overtreding zo simpel en eenvoudig is het gewoon.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-09-2009 12:05

pffffffffffffffffff, wat een gelul allemaal!

zet een advertentie in het uitgeester suffertje en na 2 weken geen reactie heb je een mooie reserve hengel erbij!

je hebt je best gedaan door het hier te melden, meldt het nog ff in de lokale krant wacht het even af.en meer kan je niet doen toch ?

moet ie maar op zn spullen letten.

ik vergeet ook wel eens iets, erg mooi als het weer terrecht komt, maar aan de andere kant: eigen schuld dikke bult.

die gozer neemt ook geen moeite om op het grootste karper discussie forum een bericht te plaatsen over het feit dat ie iets kwijt is of vergeten.

en voor de hobby juristen : GET A LIFE !

en noem mij nu maar een crimineel hahahaha
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

28-10-2009 16:33

ik heb het niet helemaal door gelezen maar...
lag het lood etc. in het water?
en de hengel in de bosjes?
want als dat zo is kan het goed een pool gewezen zijn
want dat doen ze bij ons ook wel eens en dan smorgens de hengel op halen en kijken of er iets aan zit :(

mvg, jasper
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

28-10-2009 23:36

de maatschapij is echt verknipt.
omdat hij het niet meld(en inleverd uiteraad)wordt hij gezien als heler.
ik vind het niet kunnen om iemand die iets vind en de moeite doet (wat zeer zeldzaam is deze tijd)
hem vervolgens (weterlijk dus beschuldig niemand)iemand deze titel op het voor hoofd te nagelen.
ik vind dat hij zeer netjes is en uit ervaring weet ik (en ik denk dat dit ook zijn rede is)dat waneer dit gemeld wordt er niks mee wordt gedaan, en bij inleveren dat het naar een van de agenten hun zoon gaat.
helaas kan ik je niet helpen en sucses met zoeken.
en waneer het je niet lukt steek hem dan lekker in je foudraal als beloning voor de moeite die je gedaan hebt.
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

29-10-2009 21:38

Ik heb zo ook eens n hengel gevonden .

Zat nog n 23 kg vis aan ook .

Gr :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-10-2009 22:56

Gevonden???

Zal morgen eens navraag doen of dit wel klopt :wink: 8)


Mits hij niet alweer tussen de dijen ligt te vroeten :lol:
menno laarmans2
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-09-2009 19:04
Locatie: swansdorf

30-10-2009 21:38

Zover is ie nog niet Jacco . :lol: :lol: :lol: :lol: (grapje)


Gr :wink:
matthias franssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 06-11-2007 16:00
Locatie: rotterdam

31-10-2009 12:02

Heel netjes dat dit gemeld word en betichten van van alles en nog wat kunnen ze altijd. Als het dan toch strafrechtelijk gezien correct moet worden afgehandeld laat ze dan maar bewijzen.

Heb nooit een hengel gevonden. Dat bericht heeft iemand anders geplaatst. Controleur liegt, mijn woord tegen het zijne. = kous af
Karperkoorts.. Ja ik heb er ook last van!
Plaats reactie