De Klushoek


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

18-10-2013 12:16

Bart beentjes schreef:Paar weekjes terug ben ik door mijn hoofdeind van mijn 11jr oude bedchair gezakt..... Balen!
gelukkig was ik er niet helemaal doorgezakt en kon ik mijn tweedaagse afmaken met een oncomfortabele bedchair.




Same here!

In Frankrijk een pak melk over mn stoel laten vallen ( na 2 weken ruikt dat echt niet normaal meer ).
Dus er af die zooi een paar keer uitwassen. Nieuw elastiek er op want die hingen echt nog aan een haartje aan elkaar. Het frame opnieuw geverfd en nieuwe bouten in mn stoel.
En hij is weer zo goed als nieuw :D




Ik dacht, ben nu toch bezig kan ik gelijk effe mijn stretcher aanpakken. Deze ligt eigenlijk helemaal niet meer lekker.
Nieuwe elastieken er op plus een extra verbetering!



Eigenlijk heel simpel afgekeken van de stretchers met een dik matras er op.
Afbeelding

Gewoon het dikste ligbedkussen wat ze verkochten gekocht.
Had er 1 bij de leenbakker voor een paar 10tjes. Mn stretcher slaapt beter dan ooit, en scheeld me honderden euro's om een nieuwe te kopen met zo'n dik matras er op. Hij past precies op mijn stretcher!
Alleen is het wel weer extra gesleep met spullen ( maar dat heb ik voor een goed liggende stretcher wel over ).
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

05-12-2013 21:35

In het penvisgedeelte kwamen wat klustips voorbij, en ik besloot daar een topic over aan te maken. Was even vergeten dat deze nog bestond :oops:

Anyway, ik herlak/herbouw wel eens een hengeltje en heb nog wat nuttige tips:

Hier wat laktips van mijn hand, mocht iemand eens een hengel/blank willen opknappen. Heel verhaal, maar succes verzekerd!

- Als laksoort gebruik ik altijd een één-componentenlak. Twee-componenten kan ook, maar ik ben nogal een kliederkont en dan is een simpele één-componentenlak een stuk makkelijker te corrigeren of te verwijderen met wat terpentine. Gebruik geen thinner! Dit vreet je lak letterlijk weg, ook oude laklagen.

- Laksoorten: Jachtlak gebruik ik voor glashengels, Polyurethaan (PU) op terpentinebasis (hoogglans en mat) voor andere soorten hengels. Mijn ervaring is dat jachtlak perfect hecht op glasvezel, Polyurethaan krab je er zo weer af. De jachtlak die ik gebruik is van Ruwa, de Polyurethaan lak is PU-lak van 't Stilleven. Die laatste is lastig verkrijgbaar (Praxis heeft het), maar wordt mooi strak en hard. Om te lakken gebruik ik autolakpenseeltjes van varkenshaar. Het met de vinger aflakken kan ook, maar ik ben hier niet ervaren in.

- Schuur de hengel NAT op met minimaal korrel 400 (hoe fijner hoe beter). Dit geeft een beter resultaat, en geeft geen stof, alleen wat nattigheid. Kijk uit voor de wikkelingen! Ontvet hem daarna met terpentine.

- Soms heeft een oude hengel lakblaasjes (stootplekken), deze kun je met geduld uitstekend verwijderen met ScotchBrite middel en fijn. Voorzichtig en nat met de middelgrove Scotchbrite schuren op de plek van het blaasje, tot dat je ziet dat hij verdwijnt. De randen van de plek zijn dan nog vrij ruw. Hierna verder schuren tot de randen mooi glad en egaal zijn. Als je alle blaasjes gehad hebt, alles nog eens behandelen met de fijne Scotchbrite en ontvetten met terpentine.

- Fabriceer enkele wigjes waar het hengeldeel in kan hangen en waarop het vrij rond kan draaien. Dit kan vrij eenvoudig door een "V" uit een stuk hout te zagen, en deze als een steuntje op een ander stuk hout te plaatsen.

- Ik raad aan om voor het lakken een ronddraai-apparaatje te gebruiken, maar zonder kan ook. Het proces duurt dan enkel wat langer door dat de laklaag veel dunner moet worden aangebracht. Een ronddraaiapparaatje kan van alles zijn. Ik gebruik een oude, verticaal geplaatste platenspeler, anderen gebruiken bijvoorbeeld een discobalmotor of boormachine. Het aantal RPM dient laag te zijn, mijn platenspeler doet ongeveer 25 RPM, lager kan ook.

Mijn "man-cave" met draaiend gevaarte

Afbeelding

- Lak in een warme, droge omgeving (18-20 graden) die vrijwel stofvrij is. Ik doe het op een zoldertje boven de bijkeuken die ik voor iedere lakbeurt even flink stofzuig. Ik ken de tip van de badkamer (douche aan, damp zorgt voor neerlag van stof), maar de hoge vochtigheidsgraad lijkt mij niet echt geschikt. Plus kliederen met lak in een badkamer vind ik niet echt fijn.

- Plaats de hengel horizontaal in de wigjes en neem deze rustig en goed af met Swiffer vloerdoekjes. Die dingen werken echt fenomenaal goed. Vermijd hard wrijven, dit maakt je hengel statisch en trekt alleen maar stof aan.

- Ik ben rechtshandig dus ik lak van links naar rechts. Als je linkshandig bent kan dit andersom, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Neem een drupje maar dan ook echt een drupje lak op je penseel en strijk in stukken van ongeveer 10 centimeter per keer en wees er zeker van dat de lak niet "loopt". Als dit wel zo is, de lak verder strijken tot de lak strak en egaal is. Kijk uit bij de ogen dat je deze niet onder smeert. Met een dun penseeltje kun je tijdens het draaien bij de pootjes onder het oog een drupje lak aanbrengen. Dit vloeit dan weer naar onderen en dit kun je weer verder strijken met de andere penseel. Onder het lakken kun je met de Swifferdoek eventueel nog stof verwijderen voordat je er met lak overheen gaat. Als je klaar bent, minimaal 5 uur laten roteren, zonder dat er iemand in de buurt komt.

Reeds herlakt hengeldeel

Afbeelding

- Paniek! Toch stof in de lak! Zelfs na zorgvuldig lakken kan dit voorkomen. Geen nood in dat geval, dit kun je alsnog bijwerken. Wacht hier echter minimaal 3 dagen mee, dan is de lak voldoende uitgehard. Gebruik hiervoor schuurpapier met korrel 2000-2500. Dit is ook lastig te verkrijgen, maar op internet kun je het online bestellen. Schuur de hengel op plaatsen waar stof zit nat met het schuurpapier. Een hoogglans lak wordt dan mat, en heb je mat gelakt dan kun je het gewoon zo laten. Als het stof weg is geschuurd, is een hoogglanslak weer prima op glans te brengen met zilverpoets. Pak een microvezeldoek en wrijf en poets gelijkmatig over de geschuurde delen. Na enige tijd zal de oppervlakte weer gaan glanzen!

Fototje van korrel 2000

Afbeelding

Fototje van na het polijsten met zilverpoets

Afbeelding

- Als laatste stap kun je nog een autowax (ik gebruik Sonax) aanbrengen, dit geeft extra bescherming en een nog hogere glansgraad.
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

11-12-2013 18:46

Iemand enig idee wat wat er gebeurd als je een pieper verbind met een aux kabel (bijv 30 meter) naar een speaker of stereo installatie. Werkt dit gewoon als sounderbox? Kan het niet meteen zo testen omdat ik een verloopje nodig heb om de aux kabel in de pieper te doen. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-12-2013 19:18

Bij sommige werkt het anderen zenden geen geluidssignaal maar alleen een gelijkstroom
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

11-12-2013 19:27

Bedankt martijn voor je antwoord. Ik heb Fox SX digital beetmelders. Toevallig een idee of deze een geluidssignaal doorsturen?
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

11-12-2013 20:15

Beste,
Deze zenden een gelijkstroom uit,enkel biepers met een zender zenden een bepaalde frequentie uit naar de ontvanger,geen enkele bieper zend een geluid uit via de output aansluiting!
Wanneer je er een zoemertje op aansluit dat werkt op dezelfde uitgangs spanning van de bieper zal deze reageren,wel niet met een aux kabel verbinden,deze is veel te zwaar voor deze kleine stroom en al zeker op 30m,neem hiervoor liever een tweedraad(2x0,75mm)of een utp kabel(hierin zitten wel meerdere draadjes maar je hebt hiervan maar twee kleuren nodig.vb:rood pos.(+) en blauw neg.(-)!!!!pos. op pos. aansluiten en neg. op neg. aansluiten!!!!(polariteiten respecteren,anders gaat dit niet!)
Hopelijk heb je hier wat aan ,mocht je nog vragen hebben mag het altijd via pb! :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

23-01-2014 07:48

Omdat er op mijn thuiswater zo veel onbereikbare maar interessante stekken zijn wil ik naast mijn zodiac ook nog een klein kajuitbootje aanschaffen. Nu heb ik eens rond gekeken op Marktplaats en heb een aantal casco bootjes voorbij zien komen. Het lijkt me ideaal om een bootje te kopen en deze geheel aan te kunnen passen aan de visserij, zonder echt te hoeven slopen.

Nu heb ik totaal geen ervaring met de afbouw van boten en zou ook niet weten wat er allemaal bij komt kijken. Hoe lang gaat zo'n project duren als er 2/3 man er 8 uur per week aan werken. Moet er in een cascoboot nog een vloer gelegd worden en wat kan ik echt niet vergeten? Zijn er hier Handige Harry's die hier wel ervaring mee hebben en dit eventueel aan- of afraden.

Externe links zijn ook altijd welkom!

Alvast bedankt :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-01-2014 07:57

Kijk eens in bootvisserij :wink:

viewforum.php?f=60

Let trouwens op osmose!

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8121,d.d2k
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-01-2014 14:20

Ik ben in het bezit van een Quad Continental XL zie afb

Afbeelding

Nu heb ik voor de deur zo'n ruitje om voor het gaas te plakken met klitteband.

Maar voor die twee driehoeken bestaat nog niets of althans ik kan er niets voor vinden, nu wil ik dat zelf gaan maken, zijn er mensen die mij kunnen vertellen waar ik dat materiaal kan kopen om zelf van die ruitjes te maken.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-01-2014 14:33

Handig als je eenmaal weet hoe je het kan maken, het nadeel t.o.v. je deur is dat er op de zijkanten helaas geen klitteband aanwezig is. Aan de onderkant/zijkant wel, maar links en bovenop niet.

Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken :)Zelf klitteband erop stikken?

Ik ben zelf ook enorm fan van doorzichtige panelen, voelt lekkerder dat ik ten alle tijden naar buiten kan kijken. En als de zijkanten ook doorzichtig kunnen heb je een aardig beeld naar buiten.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2014 14:36

Zeilmaker...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-01-2014 14:40

De zeilmaker in Leeuwarden dan toch zeker.. :wink: :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-01-2014 14:48

Onder het mom; liever makkelijk dan moeilijk een kijkemmer gemaakt.

Afbeelding

Kosten 5 euro, en stapel ik mee op de emmers voer. Neemt dus nauwelijks ruimte in de auto :)
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-01-2014 15:04

Daarnaast een telescoop ruitenwisser verbouwd tot prik/peilstok.

Plastic koppelstuk eraf geschroef, alu ingezaagd en een punt van gemaakt en door een maatje laten lassen.
Zo voel ik perfect de bodem af.
Afbeelding

Afbeelding
Om de 20cm markeren met een lakstift en je hebt een 4m inschuifbare (naar 1m!) peil/prik stok.

Enige nadeel, hij is hol en vult zich met water.

Kosten 5 euro (van marktplaats getrokken).
Laatst gewijzigd door Walter vd Kamp op 23-01-2014 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

23-01-2014 15:09

Martijn Nederpel schreef:Zeilmaker...


De zeilmaker bij mij om de hoek heeft het inderdaad, thanks. Ik ga morgen even bij hem langs.

Het frappante is dat het de schoonvader van een maat van mij is, en ik daar totaal niet aan gedacht had.. :oops: :oops:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

19-02-2014 21:36

Ik heb last van Lasogen bij het kijken naar de nieuwe purple haze leds in mijn str's

Afbeelding
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

19-02-2014 22:45

Wouter Witkamp schreef:Handig als je eenmaal weet hoe je het kan maken, het nadeel t.o.v. je deur is dat er op de zijkanten helaas geen klitteband aanwezig is. Aan de onderkant/zijkant wel, maar links en bovenop niet.

Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken :)Zelf klitteband erop stikken?

Ik ben zelf ook enorm fan van doorzichtige panelen, voelt lekkerder dat ik ten alle tijden naar buiten kan kijken. En als de zijkanten ook doorzichtig kunnen heb je een aardig beeld naar buiten.


Er zijn ook rollen klittenband te koop met aan een zijde de gewone klittenband en aan de andere kant is het een soort plakband dus je kan het gewoon op je tentdoek plakken.
Je moet dan wel twee verschillende rollen hebben want je hebt natuurlijk beide kanten nodig( de haakjes kant van klittenband en de klitten kant).

Gr quint
Gebruikersavatar
chris de jong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-01-2014 17:50
Locatie: Tilburg

20-02-2014 18:18

erik snijders schreef:Ik heb last van Lasogen bij het kijken naar de nieuwe purple haze leds in mijn str's

Afbeelding


Andere leds inzetten

Of stukje zwart plastic over de leds
Treat a carp like you treat a woman ........... with respect .
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

21-02-2014 19:53

dun laagje zwarte nagellak van je vrouw haalt net het scherpe er af

graag gedaan :wink:
Gebruikersavatar
chris de jong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-01-2014 17:50
Locatie: Tilburg

04-03-2014 23:48

Wie o wie kan mij helpen


Wil snag ears maken voor mijn delkims ( ze zijn ook te koop dat weet ik )
Heb nog oude versie met een blok eronder om ze draadloos te maken. Nu is mijn vraag:

Wat heb ik nodig ( fantasie zat )
Kan ik ze op èèn of andere manier op de delkim of op het draadloos blok bevestige zonder te veel schade.

Eisen:

Stevig
Niet zwaar
Verwisselbaar als ik ze kan bevestige

En heeft iemand een how to hoe het moet
Treat a carp like you treat a woman ........... with respect .
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

05-03-2014 12:55

nu bij visdeal 3 voor 15 euro. daar kan je ze echt niet zelf voor maken.

http://visdeal.nl/nl/deals/set-van-3-sn ... luminium-2
Gebruikersavatar
chris de jong
Berichten: 47
Lid geworden op: 05-01-2014 17:50
Locatie: Tilburg

05-03-2014 14:49

Vraag niet waar ik ze kan kopen. die van visdeals wist ik al.
Treat a carp like you treat a woman ........... with respect .
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-03-2014 11:36

Je eigen Nash Cybershot maken. Na het zien van het prototype op de FB pagina van Kevin Nash, en omdat ik zelf zeer tevreden was over het origineel, heb ik voor een maat er eentje nagemaakt.

Dit was het prototype op de FB van Nash
Afbeelding

En dit is de nagemaakte.
Afbeelding

Werpt super, en simpel nagemaakt, wat je nodig hebt zijn 2 schepnet armen een kokertje daar kun je bv pvc buis voor gebruiken, en een rolletje tape.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

17-03-2014 20:22

Leuk gedaan jan,...

maar heb je nog wat tussen de schepnet stokken gedaan voor de afstand??? En hoe heb je die top gemaakt,.
heb namelijk nog een verot netje liggen en gelukkig wat tape en een pvc pijpie ;-) en nog een uurtje vrij van werk..

ik zie je foto/antwoord wel verschijnen.

tnx
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

17-03-2014 23:14

Daar heb ik heb ik alu stripjes voor gebruikt, maar daar kun je in principe alles voor gebruiken, zoals een bv een M8 bout en moer. Voor de top heb ik ook een alu plaatje gebruikt wat ik een lichte buiging heb gegeven. En daarna gewoon afgetaped.

Het lastigste uit te vinden is hoelang het buisje moet zijn, omdat je snelheid moet opbouwen, om de bol te werpen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...