De Klushoek


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

20-11-2009 12:34

heeft iemand een goed idee om staafmarkers te maken
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

20-11-2009 13:26

Koop bij de bouwmarkt pvc buis (die grijze)
Maak op een draaibank schroefadapters die in de pvc buis gelijmd kan worden (zorg voor zo dik mogelijk draad)
Doe tussen Elke verbinding een ruber O ring zodat de buizen niet uitelkaar draaien.
Laat ook een massief stukje pvc met een schroefoog eraan maken wat in de pvc buis past.
dit komt onderaan.
Giet een blok lood om de vorm van een halve bal.
Met daarin ook een oog
De verbinding tussen de ogen kun je van een klein karabijn haak maken.(rvs)

Voor de top moet je een stuk pvc zoeken wat in de grijze pvc past.
Zodat je dit kunt uitschuiven tot de gewenste lengte zodat je altijd boven het water oppervlak uitkomt.
onderaan dit dunne stukje buis moet dan ook een pvc dopje komen met daarin 2 O ringen. zodat er geen water in komt.(beetje vet erop voor xtra afdichting)
bovenin de binnenbuis moet ook een dopje komen of een lampje met LED.
Maak de schroefdelen niet te lang (ivm transport)
verlijm alles met goede lijm
de verbindigs dopjes moeten ong 5 cm lang zijn zodat ze goed te verlijmen zijn.(5cm is inclusief schroefdraad van 1.5 cm)
er komt dus 3,5 cm in de buis welke gelijmd moet worden.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

20-11-2009 13:44

dank je wel voor de reactie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2009 16:42

Als het water niet dieper is dan 4 meter... koop 2 stukken pvc buis die in elkaar passen. (grijs is slagvast) De dunste maak je onder en boven dicht door er een papier prop in te doen en een cm of 2 op te vullen met lijm uit een lijmpistool. aan de bovenkant wat reflecterende tape voor de zichtbaaheid. De dikke buis houd je aan een lan boven een vuurtje (gasfornuis) en drukt 4cm onder de rand een klein deukje in de buis en laat dit afkoelen. Aan de andere kant een boor je een gaatje voor een steen oid. De dunne buis schuif je aan de bovenkant erin door het deukje is de marker nu stroef in lengte traploos verstelbaar. Vis je op dieper water dan kan je losse delen maken met een soort "pen" sluiting die je in elkaar kan steken. Op deze wijze heb je geen draaibank nodig
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

20-11-2009 19:20

Zo kan het ook.
Maar of dat ook kwalitatief beter is wil ik niet zeggen.
plus dat je niet te diep kan omdat anders het drijfvermogen van de buizen groter word dan de trekkracht van de pensluiting.
Daar heb je met schroefdraad geen last van.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2009 19:24

Das onzin benjamin, als je het goed doet kan je een baksteen als gewicht gebruiken zonder dat de delen van elkaar af gaan
Gebruikersavatar
lars lulofs
Berichten: 123
Lid geworden op: 20-03-2008 22:55
Locatie: oldenzaal

21-11-2009 19:29

jah en stel het is er dieper dan 4m dan ben je je onderkant kwijt :G:G
neem eens een kijkje op http://www.carpteamoldenzaal.nl
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

21-11-2009 23:34

Tuurlijk niet maak dan gwn een extra buis+schroefdraden aan :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-11-2009 10:09

lars waarom zou je je onderkant kwijt zijn? de 2 delen zitten zo klem in elkaar dat je het in zijn geheel omhoog haalt. Kijk als je zo stom bent een marker neer te zetten terwijl je de diepte niet weet dan ben je elke staafmarker kwijt natuurlijk. Ik gebruik dit systeem al jaren en ehet scheelt een hoop werk en knaken. Maar misschien het je het nog niet echt voor je hoe het eruitziet
axel heymans
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-12-2009 15:40

21-12-2009 18:08

maar hoe maak je snag ears zelf ,,?? :-?(zie p1)
Laatst gewijzigd door axel heymans op 21-12-2009 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-12-2009 18:11

niet maken.... gewoon kopen. bij gardner op de site staan ze bijvoorbeeld.
Daan verbakel
Berichten: 26
Lid geworden op: 28-06-2008 09:33
Locatie: sint oedenrode

28-12-2009 23:02

mijn snag ears zijn in werking ;)
vandaag de tekening gemaakt op autcad voor de mensen die willen kan ik de tekening erop zetten,
volgende week zijn ze klaar! mn neef maakt ze op het werk dus ;)
foto's als ze klaar zijn volgen !
gr daan
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-01-2010 20:27

snag ears van proline zijn een tientje,niet echt de moeite om ze dan zelf te maken vind ik,tenzij je echt niks te doen heb,ikzelf observeer liever karpers of ik ga snoeken met dit weer ;)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-01-2010 16:52

Zelf zandlood maken.

Ga naar je water toe waar je meeste vist. Neem aardig wat bodemmonster mee (zand, takjes slib enz......) zodat je een aardige bak vol hebt. Leg dit in de vensterbank te drogen totdat he helemaal droog is. Zou het spul niet te grof houden. Zelf gebruikte ik een schaar om de eventuele takjes fijn te knippen.

Pak een stuk kordalood. Haal de insert eruit en prik heb op een schroevendraaier.

verhit het lood boven het gastel een 30 tot 50 sec. en draai regelmatig. Je coating zal erg zacht worden en gloeiend heet. Gooi het lood in je bak en bedek alle kanten goed met het zand. Nu zachtjes aandrukken.

Laad het lood afkoelen en klaar :) Je zal zien dat je lood lichter is als de bodem van het water. Maar zodra het te water komt kleurt het mooi bij en camoufleerd echt perfect.

Waarom Korda lood? Omdat dit lood een hele dikke coating laag heeft.
Lijmen kan eventueel ook maar daar heb ik zelf geen vertrouwen in dat geklieder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

14-01-2010 09:06

Dries, voor 50 cent meer heb je het atomic lood dat ook echt mooi gecaumofleerd is en je maakt geen kans op
verwondingen aanjezelf. (brandwonden)

Groeten

Taco
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

14-01-2010 15:31

Zelf mijn hengels aangepast, naar een volledige duplon grip.

Had een eenvoudig hengeltje (12ft, 2,75 lb met 7 sic oogjes) waar ik helemaal tevreden over was, maar ik wou hier om een aantal praktische redenen een andere grip op zetten.
Het hengeltje is een niet al te duur, dit zeg ik erbij, omdat ik voor mijn eerste hengelbouw projectje een niet al te dure hengel wou verkloten.

Tools:
Afbeelding

- Schuifmaat
- Schuurpapier (grof en fijn)
- Scalpel/hobbymes
- Tape
- 2 componenten epoxy lijm (ik heb de supermix van pattex gebruikt, deze heb je in 2 varianten: 5 minuten droog en 1 minuut droog. Ik zou de 5 minuten droog nemen, zodat je nog een beetje kan schuiven.)
- aansteker/vuur

Als eerste verwijder je naatuurlijk de duplon/wikkelingen/lak van het onderste deel van je hengel.
De lak kan je verwijderen, door deze te verwarmen met een open vuur.
Zelf had ik maar 2 gelakte wikkelingen op een kale blank, dus was dit zo gedaan met een aansteker.
Met het hobby mes verwijder je voorzichting de wikkelingen en kijk hierbij uit voor je blank.
Wat er overblijft aan lijm en duplon resten, schuur je van de blank af.

Hierna neem je met de schuifmaat de binnendiameter en de buitendiameter van je blank op.
Deze heb je nodig om je duplon en eventueel een stootdop te bestellen.
Indien je je oude stootdop netjes kan verwijderen, kan je deze natuurlijk weer hergebruiken, mocht je dit willen.

Ik heb mijn duplon hier besteld:
http://www.guidesnblanks.com/product.php?product_id=385

Zelf heb ik de binnendiameter van mijn duplon 2mm ruim genomen, waar ik achteraf geen spijt van heb gehad.
Opvullen met een maskingtape kan altijd, maar een te krappe duplon krijg je echt niet op je hengel.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn stootdop heb ik hier besteld:
http://www.cmw-angeln.de/angelgeraete-ruten-angelgeraete/catalog/product/index.php?&id=5972

Afbeelding

Ik heb hierna de duplon over de onderkant van mijn hengel geschoven.
Om dat de hengel taps toeloopt, zit er aan de onderkant van je hengel minder speling dan bij de reelhouder.
Het is dus de kunst om dit op te vullen met de maskingtape.
Uiteindelijk zal er dus hoger op de blank meer tape (2 lagen) komen, dan onderop (1 laag)

Afbeelding

Hou er rekening mee dat de epoxy ook vullende eigenschappen heeft, dus een minimale speling mag.
Als je duplon goed op de hengel hebt zitten, dan moet deze op maat afgesneden worden.
Zelf heb ik dit ruim gedaan en het laatste stuk, beetje bij beetje opgeschuurd.
Eerst met een grof schuurpapier en afgewerkt met een fijn schuurpapier.

In het hele proces, heb ik de duplon er wel 20x opgedaan en afgehaald.
Passen, meten, aanpassen en schuren, totdat alles naar tevredenheid was.
Je kan het maar 1 keer verkloten.
Niet dat die duplon nou zo duur is, maar dan moet je weer een week wachten en opnieuw beginnen.

Het lijmen is eigenlijk het makkelijkste gedeelte, zeker als alles past en klopt.
De handleiding van de lijm goed volgen.
Zelf heb ik niet heel de oppervlakte met lijm bedekt, dit leek mij niet nodig, omdat je bij het omhoogschuiven van de duplon, deze de lijm toch meeneemt.
Stootdop erop en klaar.
De lijm is na 2 uur volledig uitgehard.
De lijmresten zijn eenvoudig te verwijderen met het hobbymes.
Van het lijmen heb ik geen foto’s gemaakt, lijm op je handen en een mooie camera gaan bij mij nooit goed samen.

Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben tevreden... 8) en nu wachten op een mooie lente, om ze uit te testen.

(tag: Full duplon grip, EVA, carp, rod, build, karperhengel)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-01-2010 17:28

Taco van der veen schreef:Dries, voor 50 cent meer heb je het atomic lood dat ook echt mooi gecaumofleerd is en je maakt geen kans op
verwondingen aanjezelf. (brandwonden)

Groeten

Taco



Dat weet ik Taco, maar je heb van die miereneukers die alles willen camoufleren en wat is er nou mooier om dat te doen met bodemzand van je eigen viswater. Aangezien die kant en klare vreselijk verschillen qua kleur.

Super gedaan Paul!!
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

15-01-2010 16:07

@Paul Rustwijk ,

Netjes hoor je handvatten zo in full duplon.
Ziet er strak uit.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

16-01-2010 12:09

mooi idee dries :o
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

16-01-2010 17:14

jethro buter schreef:heeft iemand een goed idee om staafmarkers te maken


[*]Ga naar een bouwmarkt of vijverspeciaalzaak
[*]Koop daar je gewenste lengte aan PVC buis, kijk of ze ook sluitingen en verbindingstukken verkopen voor deze diameters.
[*]Zaag de stukken PVC buis in gewenste lengtes (bijv. in 3 verschillende lengtes). Spuit deze vol met purschuim om er voor te zorgen dat wanneer ze in het water worden gezet de massa lichter te maken. Zorg er ook voor dat alle verbeindingen en doppen met een goede/waterdichte (PVC) lijm vastzitten.
[*]Zorg dat er op het onderste stuk van de staafmarker een dop komt te zitten. Hier boor je gaatje in om er vervolgens een oog(je) in te draaien.
[*]Spuit het bovenste stuk (+/- 30 cm) met een felle kleur. Bij de Gamma hebben ze bijvoorbeeld van die fluoriserende gele of oranje verf in spuitbussen.
[*]Laat vervolgens de verf drogen en de lijm goed uitharden.
[*]Vul een halve cirkel met (zwarte) gips en laat deze vervolgens uitharden.
[*]Vindt nu alleen nog een goede manier om dit blok aan de marker te bevestigen en je hebt een prima marker.

Totale kosten: ongeveer €10,- p/s

Suc6
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-01-2010 21:14

Zaag de stukken PVC buis in gewenste lengtes (bijv. in 3 verschillende lengtes). Spuit deze vol met purschuim om er voor te zorgen dat wanneer ze in het water worden gezet de massa lichter te maken. Zorg er ook voor dat alle verbeindingen en doppen met een goede/waterdichte (PVC) lijm vastzitten.


Let op!
als je de buis vol met purschuim spuit word deze niet lichter aleen zwaarder.
dan nog wat purschuim is NIET waterdicht alleen de buitenhuid is dat maar als je het insnijd of erin prikt is het gewoon lek en zuigt water op.
beter is het om gewoon een kurk in de einde's te slaan of ze dicht te lijmen of met een prop van het een of ander.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

16-01-2010 22:06

Beste Jethro,
Je hebt een PB.
MVG Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

18-01-2010 23:27

Hallo

Ik heb op dit moment 2 projecten lopen.

Oude hengels volledig gestript.
Alles nieuw kurken handvat , reelhouder, ogen.
Ben nu met de laatste loodjes bezig het wikkelen van de ogen en dan nog lakken.

2e project is het draadloze sounderbox maken met behulp van een babyphone.

foto's volgen nog.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-01-2010 15:42

@ dries

stomme vraag misschien maar gebruik je gewoon nat zand van de bodem? of laat je het eerst een beetje drogen?

mvg,

stefan
Paul Verheijen
Berichten: 70
Lid geworden op: 19-09-2009 10:09
Locatie: Nederweert

20-01-2010 17:10

Dries Jacke schreef:Leg dit in de vensterbank te drogen totdat he helemaal droog is.

:roll:
Plaats reactie