wel of geen toplood / backlead?


wel of geen toplood / backlead?

Ja
45
82%
Nee
10
18%
 
Totaal aantal stemmen: 55
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

24-06-2008 16:19

Graag met argumenten, in welke situaties, welk merk, soort etc.

Bvd! :wink:
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

25-06-2008 18:41

Ik gebruik het Fox toplood met het draadje, in situaties waar pleziervaart is.
Omdat , me lijn anders word opgepakt door de motor van een boot.
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

25-06-2008 18:48

net als taco gebruik het fox toplood. alleen niet alleen voor de pleziervaart, maar ook om mn lijn op de bodem te houden (wanneer deze egaal en obstakelvrij is)

verder heb ik altijd een flying backlead. behalve wanneer ik tegen de obstakels vis, want dan wil ik zo min mogelijk zooi op mn lijn hebben.
tja...
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

25-06-2008 19:11

Thijs , ik vaar m'n lijn meestal uit hoe kan ik dan een Flying Backlead het best gebruiken?
Gebruikersavatar
Joey David
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-06-2008 10:21
Locatie: Roermond

25-06-2008 21:29

Altijd Meter leadcore, Slider (flying backlead), en fox toplood met touwtje zo ligt het helemaal plat en strak op de bodem.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

25-06-2008 21:54

taco vaar je uit met de hengel of heeft iemand die vast als je vaart?

Wij doen het altijd met zijn 2 en swiepen dan gewoon het backleadje een paar meter naar achter vervolgens drop ik de rig.



Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

25-06-2008 23:03

hmmm, als je je lijn uitvaart met een voerboot, zou ik de backlead met de stompe kant naar de rig toe aan je lijn bevestigen.

als je lijn uitvaart met een roeiboot, en het geheel dus exact op je stek te water laat, weet ik niet of je de backlead wel volledig benut.

ik gebruik mijn backlead meestel zo, dat ik hem op mijn lijn bevestig met de afgeronde kant naar mijn rig. dit doe ik, omdat de backlead dan minder ver van mijn tube afkomt. dat wil ik graag zo hebben, omdat ik met (drijvende) gevlochten lijn vis.
tja...
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

25-06-2008 23:26

Ik zit dan in het Rubberbootje en m'n maat die houd de hengel in z'n hand op de kant.
Maar ik kan dan toch eerst backlead te water laten en dan m'n rig droppen?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

26-06-2008 08:08

Als het uitvaren met een tele gebeurt, plaats je na 10m op de lijn een stuitje=> de slider kan niet verder dan 10m achter je lood liggen. En toch ligt de eerste 10m plat op de bodem. :lol:
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

26-06-2008 08:40

bedankt voor de reacties :wink:
Heb tot nu toe weinig mensen daadwerkelijk met toplood of backlead zien vissen, maar als ik het hier zo lees gebruikt het gros het toch wel....
Ga ze zelf eens proberen te maken denk ik, iemand nog tips?

Ps, wat is ong. de lengte van het koord van zo'n captive backlead?
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

26-06-2008 09:53

5 m ongeveer, je moet wel opassen als je op een kanaal ofzo dat het lood zo dicht mogelijk bij de vaargeul ligt , anders zweeft de lijn nog steeds over de bodem en kan de boot hem oppakken.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-06-2008 10:10

Ik gebruik toplood liever niet, als het niet nodig is. Ik heb hier een aantal redenen voor:

- De beetindicatie wordt stukken minder door de extra hoek in de lijn;
- tijdens de dril gaat het toplood vervelend in je lijn bengelen, zeker als je op wat grotere afstand vist. Die Fox toploodjes kunnen een oplossing zijn, maar persoonlijk vind ik het niks. Het touwtje is te kort en de clipjes laten bij een aanbeet niet altijd even snel los met alle nare gevolgen van dien (knoop!);
- Als een karper tijdens de dril door één van je andere lijnen pakt met toplood heb je meestal een probleem. Zonder toplood is dit makkelijkere te voorkomen (je weet beter hoe je lijnen lopen) en makkelijker op te lossen als het mis gaat (hengeltje optillen en je ziet hoe de karper in je lijn zit);
- Een toploodje laat in veel gevallen je lijn niet eens strak over de bodem lopen. Door de bodemstructuur, begroeiïng en drijfvuil zal je lijn praktisch bijna altijd wel ergens op half water hangen.

Ik gebruik toplood wel als er sprake is van veel scheepvaart. En zoals eerder aangegeven, let er dan op dat je loodje niet op half water hangt, anders heb je er niks aan. Ik vetrouw er in ieder geval niet 100% op en heb een schaar of scherp mes altijd onder handbereik op dergelijke druk bevaren wateren ;)

Wél probeer de ik de laatste meters zoveel mogelijk tegen de bodem te krijgen. Dit doe ik door middel van lange, visvriendelijke leadcoreleaders en flying backleads. Als ik moet uitvaren is dit altijd op grote afstand (100m plus) en laat ik het flying backlead achterwege. Door de druk van het water zullen de laatste meters van mijn nylon sowieso tegen de bodem worden gedrukt.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

26-06-2008 10:18

Martijn, je zou eventueel ook een ander touwtje op de Fox Backlead doen..?
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-06-2008 11:20

Heb ik gedaan en dat gaat inderdaad beter, maar dan nog vind ik die dingen niks ;)
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

26-06-2008 14:49

Hoi Gerard,

Ik heb gevist met de toploodjes van x2, maar ben nu overgestapt op de Korda Intelligent backleads. Dit omdat de x2 loodjes van ellende uit elkaar vallen!
Uiteindelijk ben je voor Korda toplood even duur uit, dit gaat namelijk langer mee.
Verder merk ik ook duidelijk dat de Korda toploodjes veel beter over de lijn schuiven dan de x2 loodjes. Vervolgens krijg je het probleem dat Martijn Julien beschrijft.

Gezien ik niet veel op wateren met scheepvaart vis gebruik ik de toploodjes vooral om mijn lijn tegen de bodem te houden op dressuurputjes. De verminderde beetregistratie los ik dan op met een lichte hanger. (Solar I-lite bijvoorbeeld)


Groet, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

27-06-2008 09:39

dus geen "X2 rommel" kopen is jou tip... :wink:
Bedankt!

Ga ze zelf proberen te maken:

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=38&t=48738&hilit=backlead

Deze backlead is ook makkelijk te verstellen qua gevoeligheid.
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

27-06-2008 10:19

fox captive backlead gebruik ik zelden, een jaar geleden aangeschaft, maar deze bevallen mij niet, je beetregistratie is minder en in mijn ogen ook wat later, gezien ik met regelmaat tegen opstakels vis is dit dus geen optie voor mij!

tevens gebruik ik wel de Korda Flying Backleads, deze bevallen me stukken beter.
Net die laatste metertjes op de bodem.

Gr.

Dennis
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

27-06-2008 10:56

Kleine toevoeging van mijn kant, Ik gebruik die intelligent backleads in combinatie met een flying backlead en nog een metertje leadcore :wink:

Gerard, waarom graag die met een touwtje? Heeft dat een rede?

Zelf heb ik 3 jaar lang met volle tevredenheid die "x2 rommel" gebruikt. Echter als je dan toch maar eens die duurdere Korda toploden koopt, dan merk je pas het verschil :o

Wat beetregistratie betreft: Zorg ervoor dat je waker lichter is dan je toplood/flying backlead. Als dit niet het geval is zul je namelijk pas een indicatie krijgen wanneer de hoek die het toplood maakt uit de lijn is gezwommen.
Lees maar eens het stuk van Dave Lane in de nieuwe Spiegel!
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

27-06-2008 11:10

ja, heeft als reden dat ik een idee hebt als ik dat touw ga kopen om zelf een captive backlead te maken :wink:

Vraag me alleen af bij die flying backlead, hoe gaat het drillen dan?
Ik neem aan dat +/- 5 meter van je loodsysteem verwijderd zit?
Hoe kan je dan binnen draaien als dat lood op je lijn hangt?
Of is dit een kwestie van verwijderen tijdens de dril op het moment dat het lood binnenkomt?
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

27-06-2008 11:55

Gerard,

Die flying backleads kunnen schuiven over de hoofdlijn. Bij het ingooien zullen ze door de luchtweerstand een einde van je rig af landen. Bij het binnendraaien schuift het loodje weer terug richting je rig. Je hoeft er tijdens het vissen dus niet meer aan te zitten.

Touw kopen is geen goede reden om captive backleads te kopen. :)
Ik kan me wel voorstellen dat je deze gebruikt met als rede dat je niks aan de lijn wilt hebben hangen tijdens de dril. Dan zijn ze inderdaad goed.
Als dat niet de hoofdreden is kun je net zo goed normaal toplood gebruiken toch?!
Waarom zou je moeilijk gaan doen met zo'n touwtje?

Zelf heb ik juist NIET voor de captive backleads gekozen omdat:
- ze niet te krijgen zijn in 20gr waar ik graag mee vis,
- er zo'n lelijk geel touw aan zit,
- ik het voordeel van deze toploden niet zie, ik heb immers geen problemen met mijn huidige setup, bij mij is ie tijdens het binnendraaien nog nooit in de knoop gegaan.
- ze niet normaal duur zijn!

Als je nog niet zeker bent van je keuze, dan zou ik er nog eens goed over nadenken!

Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

27-06-2008 12:03

het drillen verloopt bij mij prima, tevens heb ik het maar 1 tot 1.5 meter van mijn presentatie zitten.
Bij mij varieert de afstand van het flying backlead nogal omdat ik er geen loodje/rubbertje boven heb gezet, zo kan het flying backlead vrij bewegen op de lijn. Ik heb dus alleen een loodje/rubbertje onder het flying backlead zitten. Zo heb ik er bij het drillen geen last van en tijdens het inwerpen of uitvaren ligt ie dan iniedergeval altijd 1.5 meter op de bodem!

Gr,

Dennis
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

27-06-2008 12:45

ok, voor mij is dit allemaal nieuw, vandaar ook dit topic.

Sliders zitten tijdens het inwerpen dus op de hoofdlijn, en schuiven een aantal meter terug tijdens de inworp.
(slim om stuitje op de hoofdlijn te bevestigen zodat het lood niet te ver terug schuift of gebeurt die niet zo snel?)

met de "paraplu-kant" naar de rig toe neem ik aan?
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

27-06-2008 13:18

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe zwaar jullie de flying backlead dan vissen?

4 gram, 7.5 gram?
of zwaarder / lichter?
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

27-06-2008 13:47

Hey Gerard,

uit me hoofd gebruik ik de 'medium range' oftewel 4.5gram als ik me niet vergis is dit tot een afstand van 80 meter prima bruikbaar.
de paraplu kant richt ik naar de hengeltop toe, dan heb je dus meer speling.
een stuitje boven je presentatie zodat deze niet tedicht bij je aas presentatie kan komen.

Gr,

Dennis

P.S kwam ik tegen op het internet

Flying Backleads

Zonder enige twijfel is het verbergen van de lijn van heel groot belang. Iedereen streeft ernaar om zoveel mogelijk aanbeten te krijgen, of dat nu op een water is waar veel aanbeten of weinig aanbeten verwacht mogen worden. Het verbergen van de lijn zal zonder twijfel resulteren in meer aanbeten. Hoe dichter de lijn over de bodem loopt des te moeilijker deze waargenomen kan worden.De Safe Zone Flying Backleads zijn veelzijdiger. Het is mogelijk het gewichtje van de flying backlead te verwisselen. Het gewichtje bepaald hoe ver de backlead terug schuift. Hoe lichter het gewicht des te verder de flying backlead over de lijn terug schuift. Bij de nylonlijn versie is het zelfs mogelijk om de hele backlead van de lijn te halen zonder de lijn door te knippen. Het systeem bestaat uit 3 delen. Een harde kunststof insert met een parachute-vormig uiteinde. De versie voor de nylon lijn heeft een gleuf over hele lengte, de insert kan middels deze gleuf op de lijn worden geklipt terwijl het loodsysteem nog gemonteerd is. Het tweede deel is het loodgedeelte Non-toxic. Dit heeft eveneens een gleuf over de hele lengte, het lood kan middels de gleuf op de lijn worden gezet. Het enige wat dan nog moet gebeuren is de twee delen in elkaar schijven en voorzichtig aandrukken. De insert en het loodgedeelte passen exact in elkaar en kunnen zo weer los gemaakt worden mocht het nodig zijn het gewicht te veranderen.

Afbeelding

Het derde deel is een zacht 4mm rubber kraaltje. Dit kraaltje dient op de lijn geschoven te worden alvorens het loodsysteem gemonteerd wordt. Het kraaltje kan boven het loodsysteem blijven hangen (schuift over de lijn) het maakt niet uit of men nu een flying backlead gebruikt of niet. Het kraaltje is voorzien van een taps toelopend gat, deze kant met het grootste gat moet aan de bovenkant zitten en niet richting loodsysteem. Het kleinere gat aan de onderkant van het kraaltje voorkomt dat de backlead over de tubing naar beneden schuift. Als dit zou gebeuren zou het flying backlead namelijk niet meer over de hoofdlijn kunnen schuiven. De flying backleads worden geleverd met 6 loodgedeeltes, 6 inserts voor nylon, 6 inserts voor gevlochten lijn en 10 kraaltjes. De backleads zijn beschikbaar in 4.5 en 7.5 gram.
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

27-06-2008 14:30

bedankt, het wordt al een stuk duidelijker!

En als je zonder stuitje vist, je werpt in, maar remt net af voor je loodsysteem het water raakt, (zodat deze niet in de war ligt onder water) knalt je flying backlead dan niet gelijk richting je loodsysteem??

en een stuitje kan je toch ook niet te ver van je loodsysteem afzetten want dan heb je hier last van tijdens de dril en binnendraaien, of zie ik dit helemaal verkeerd?
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.