Zo dun mogelijk en onzichtbaar vissen, juiste oplossing?


Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-06-2008 15:04

Ik zat erover te denken om alles zo dun mogelijk te houden, kwa diameter . Nu moet je een bepaalde trekkracht hebben en schuurvastheid. Dus er is een grens.

Tevens zat ik te denken om alles zo 'onzichtbaar' mogelijk te maken. Nu lukt dit het beste met een fluorocarbon lijn, maar deze zijn niet echt schuurvast. Tevens is het toch zo dat na een bepaalde tijd de lijn haar onzichtbare kracht verliest? Je zou dan een heel deel van je hoodflijn moeten vervangen.

Nu dacht ik dat het misschien een goede oplossing zou zijn, om een goede hoofdlijn te pakken met een hoge schuurvastheid en met een camouflage. Ik dacht aan de Shimano Technium of Daiwa Infinity.

Als ik nou een fluorocarbon voorslag gebruik die dikker is van diameter zou dit de grootste klappen en schuren op moeten vangen. Om de zoveel visuren of beschadiging de voorslag verwisselen met een nieuw stuk lijn, zodat je zo goed mogelijk de goede eigenschappen van het fluorocarbon kan benutten.

:roll: Ik vroeg me af of dit mogelijk is en welke diameters er dan minimaal genomen kunnen worden.
:roll: Tevens vroeg ik me af wat een goede flurocarbon lijn is(, gewoon X-line?)
Gebruikersavatar
Tom Daelemans
Berichten: 48
Lid geworden op: 02-03-2007 13:50
Locatie: Tisselt - BE

14-06-2008 15:11

Ik gebruik geen voorslag en ultima power carp als hoofdlijn... Is fluo carbon gecoat, goede lijn vind ik persoonlijk...

Grt
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-06-2008 17:16

Deze wilde ik halen voor het pennen en drijvend vissen. Betere lijn als de Krystonite?

Maar wilde eigenlijk voor afstandvissen/bodemvissen deze lijn niet gebruiken, omdat ik erg te spreken ben over de Technium.

Vroeg me af of mijn idee zou werken, iemand?
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

14-06-2008 20:19

Pas gewoon je tube's en onderlijn materiaal aan aan de bodem, ook je werplood, geen glimmende wartels of haken oid, fluorcarbon hoofdlijn van normale dikte en flying backlead, geloof me je bent dan meer dan ontzichtbaar voor de vis.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-06-2008 16:53

In Engeland vinden ze uit alle fluorcarbon (gecoatte) lijnen Fox Illusion de beste, in termen van trekkracht, schuurvastheid en zinken.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-06-2008 17:00

Wat ik het nadeel vind van een fluorocarbon hoofdlijn vind, is dat het ze onzichtbare kracht verliest door UV-straling. Als je een voorslag gebruikt van fluorocarbon blijft de rest van de lijn in de tacklebox, waardoor de rest van de lijn niet bloot wordt gesteld aan fluorocarbon.

Stem alles altijd af op de bodemkleur. Fijne van korda ;) Maar wat misschien nog beter is, is trasperante tube. Heb hier wel een keer reclame voor gezien. Is natuurlijk nog beter, omdat deze de bodem door de tube laat schijnen. Heb je niet één lijn van dezelfde kleur. (Als we het toch bezig zijn ;) )

Bas waar heb je dit gelezen dan? Heb zelf nooit zo hoge pet van Fox. Zal wel goed zijn, maar heb het idee dat lijnbedrijven een iets beter product afleveren.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-06-2008 17:03

De lijnen van fox worden gewoon gemaakt in fabrieken die bijvoorbeeld ook Sufix zouden kunnen maken.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-06-2008 17:22

Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-06-2008 19:19

Kwam het toevallig net tegen op Sander's webwinkel :) Is ook een schockleader, die Fox Illusion. Dunste versie is 47/00.

Op zicht ideaal product, maar dan is je lijn weer veel dikker.

Zouden jullie voor juist extra dunne hoofdlijn kiezen met fluorocarbon voorslag, of juist een dunnere mono? Zit nu zelf te twijfelen wat het meeste op zou vallen...

Ken het forum, denk misschien heb je nog een andere goede daarom vroeg ik het ;)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-06-2008 21:03

Coen,

Deze lijn is absoluut niet te krijgen in alleen 47/00. Ik heb geloof ik ook 31/00 en 37/00 gezien. De lijn is op kleine (onderlijnen) en grote 300 meter klossen (hoofdlijn) te krijgen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2008 21:30

De lijnen van Fox kunnen bij Suffix gemaakt zijn. Suffix is een fabrikant van nylon lijnen. Fox is een tackle bedrijf dat bij fabrikanten inkoopt.

Je zou fluorcarbon vanaf 25 lbs kunnen gebruiken. Blijft kwetsbaar en niet echt een schuurvaste voorslag.

Ik zie niet dat transparante tubing iets toevoegt. Onzichtbaar is het niet.

Dun maakt mijn inziens ook weinig uit. Probleem is niet de lijn zelf, maar de schittering van de lijn of een snaar strakke spanning. Beide zijn te voorkomen met gewone spullen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

18-06-2008 11:12

Is misschien PB red ant iets voor jou wellicht?....als het dan niet te lomp wordt...

http://www.pbproducts.nl/product/5/75

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-06-2008 18:10

Dit is toch nylon? Is zeker met een fluorocarbon coating. Werd niks over gezegd op de pb-site.

Fox Illusion is inderdaad in meerdere diamters verkrijgbaar. Stonden er maar twee op die site waar ik was. Had even verder moeten kijken en de Fox catalogus open moeten slaan :oops:

Over die transparante tube, die laat toch meer de bodem doorschijnen als bijvoorbeeld bruine tube. Dan heb je verschillende kleuren/tinten. Als je een tube hebt met een egale kleur, dan valt dit toch juist extra op? Zie je een lijn van een andere kleur bruin op de bodem. Is allemaal leuk die kleuren van Korda, maar waarom dan niet transparant? Commercie :roll: ?

Heb overigens een paar keer geprobeerd te vissen met slappe lijn, maar is tot nu toe nog geen succes. Niemand uit mijn viskring vist zo, dus kan het ook van niemand leren. Als ik het een keer probeerd vinden ze dat ik het allemaal weer te ver doordrijf. Ook met nachten heb ik er niet zoveel vertrouwen in.

Wat bedoel je overigens met de schittering van de lijn? Lijn blinkt toch niet? Is toch meer dat er één en dezelfde kleur over de bodem loopt in één lijn. Dat valt toch juist op. Zo zie ik namelijk ook goed waar het aas ligt, op de Korda dvd's.

Ik zoek gewoon een goede montage, die het aantal aanbeten niet omlaag zou kunnen brengen. Het is misschien overdreven, maar baat het niet schaat het niet, dacht ik. Denk zet mijn hersenspinsels hier neer :)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-06-2008 18:39

Coen, transparant is veel beter te zien dan gekleurde tubes of leaders. Helemaal als er luchtbelletjes in de tube zitten. Als je een bruine tube hebt, kun je het patroon onderbreken met een zwarte markerstift. Ik was ook heel erg van het camoflage-gebeuren, maar ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het niet veel uitmaakt, omdat er ook altijd takjes, touwen, stenen en andere dingen op de bodem liggen. Wij denken dat het absoluut niet mag opvallen, omdat we anders niet vangen. Maar als een karper zo zou letten (wat het beest waarschijnlijk ook helemaal niet kan) op de bodem en de rotzooi die erop ligt, zou die paranoïde rondzwemmen en geen leven meer hebben. Dat is dus niet het geval.

Ik wil hier wel aan toevoegen dat ik schittering of glanzende onderdelen van de rig/onderlijn probeer te voorkomen, omdat schittering of glans iets is wat natuurlijk NIET voorkomt in de omgeving van vissen. Overal zit een doffe of matte laag (algen) overheen.

Het vissen met een slappe lijn, tsjah, ik doe het ook steeds vaker en het bevalt wel. Alleen moet je rekening houden met loze piepjes. Op winderige dagen of tijdens nachtvissen pas ik het dan ook niet toe. En dat je het niet zou proberen, omdat de mening van je vismaten je tegenhoudt, is natuurlijk onzin. Als jij straks beter vangt dan zij, komen ze bij je zeuren, wat je geheim is en moet jij het ze leren. Gewoon doen, als het je extra vissen oplevert, maken die meningen je niet meer uit!

Over de schittering: nylon blinkt wel degelijk. Nylon is glad en blinkt daardoor. Houd maar eens een stuk nylon in 2 handen in het water op een zonnige dag. Beweeg dan je handen eens verschillende richtingen onder een strakke lijn, dan zie je dat je in bepaalde hoeken schittering krijgt. Dit gebeurd dus ook onderwater (op helder water). Dit gebeurd ook, maar dan anders bij wateren met veel drijfalg. Dit hecht zich aan je lijn en dan zie je je lijn als een kabel door het water lopen. Wat je eraan kunt doen? Niets, alleen zorgen dat je lijn zo dicht bij de bodem loopt, dan valt het weg.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-06-2008 18:31

Je hebt gelijk. Heb toevallig net nog deel 2 van Korda dvd gekeken. Lijnen schitteren inderdaad iets. Jammer dat ze slappe lijn niet testen. Die mening van hun houd me overigens niet tegen hoor :)

Heb ook alles in de verschillende kleuren van Korda, en dat van die stift ken ik ook. Heb zo'n diamand weight gekocht met insert, dus zal keer voor me testen wat beter is. Je kan aan de oever wel zien wat voor kleur het is, maar is dit dan ook waar je ligt te vissen zo :roll:

Werd me toch wel duidelijk dat je lijn beter strak op de bodem ken liggen, dan camouflage. Gewone mono kon de duiker ook niet vinden. Misschien is het allemaal teveel doorgedraafd, maar baat het niet schaat het niet.

Je kan dan ook beter voor fluorocarbon voorslag gaan, aangezien die zwaarder is als mono. Ja toch? Je backlead kan dan alleen niet verder teruguit vliegen, misschien een nadeel van de voorslag.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2008 22:10

Coen,

Als je op zoek bent naar transparante tube, de khaki kleurige van Korda is enigzins transparant.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

23-06-2008 11:17

Zal gewoon PB Red Ant pakken als je het zo wilt doen. Ligt er ook aan waar je vist. Ik denk dat transparant op een donkerbruine bodem meer opvalt (ook al is het transparant) dan dat je bijv. groen zo pakken. Dus je kunt net zo goed dan de bruine, kaki of gravel kleur tube/leadcore pakken die het meest match als je onzichtbaar wil zijn. Daarbij wat heb je aan een transparante tube als je met Shimano Technium vist als hoofdlijn. Dan moet je ook een transparante lijn hebben anders zie je de lijn nog. Maar dan heb je weer dubbel op dus kun je de Tube weg laten. Of je moet erin geloven dat de tube bescherming voor de schubben is zoals velen hier op het board zeggen/beweren.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-06-2008 21:53

Daar geloof ik ook niet zo in, maar misschien helpt het :) Maar dat is niet de rede dat ik het gebruik.

Zat gewoon te brainstormen hoe ik alles minder zichtbaar voor de vis ken maken. Maar toen ik zelf verder over na dacht zal het niet zoveel uitmaken. FluoroCarbon is minder zichtbaar, maar je moet dan met een grotere diameter vissen. Dit valt dan ook weer meer op. Het is echter wel zwaarder, waardoor het dichter bij de bodem zal liggen, ook weer een voordeel. Nadeel is dat je een extra knoop hebt, en je backlead niet verder terug vliegt dan je knoop. Tevens zal bij een lijnbreuk de vis dit lood niet kwijt kunnen raken. Toch lijkt me een flying backlead niet zo gevaarlijk als 140 grams lood :)

Misschien bereik ik meer door bijvoorbeeld de Technium Tribal te pakken, die om de zoveel cm een andere kleur heeft, en twee flying backleads van verschillend gewicht op de lijn te monteren. De lijn zal dunner zijn als een fluorocarbon voorslag (die alleen dient als camouflage). Vervolgens je tube/leadcore aanpassen aan de bodem.

Betere oplossing, of niet? :roll:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-06-2008 18:53

In mijn ogen is echt dat alles zo plat mogelijk op de bodem ligt, voor de rest maakt het bar weinig uit. Ik heb veel nagedacht over dit onderwerp en ben er (voor mezelf) uit. Ik gebruik gewoon 35/00 Fox Soft Steel met een backlead en zo passend mogelijke tube/lood/clip/rig. Verder ga ik niet meer kloten met fluorcarbon. Bovendien ben ik een topic tegengekomen op een Engels forum, waarbij de onzichtbaarheid van fluorcarbon sterk in twijfel wordt getrokken, op punten waar ik me heel goed in kan vinden.

http://www.carpforum.co.uk/Shared/Messa ... &ReadAll=1
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

25-06-2008 20:28

Alles strak en ge camoufleerd op de bodem en een onzichtbare rig van fluorcarbon matte haak en dan een fluor geel of oranje popupje er boven
CN :-?
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2008 22:00

Hahaha, prachtig hè Cor? :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

26-06-2008 17:04

Ik ken iemand die rode tie-wraps gebruikt, en daar zelf zijn lood omheen giet.
Een wit lolliestokje, en daarop schoof hij het oogje van de tie-wrap. Daarboven kwam een stoppertje van de witvisafdeling, dezelfde kleur als de postbode-elastieken.

Zijn argument: Onder water, waar ik vis, daar kan toch ook een stukje gekleurd plastic liggen? Nou en?

Diezelfde middag zag ik hem de topper van het water vangen...
Sindsdien ben ik overtuigd!
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 17:39

Plastic drijft toch? :roll: :lol: Het is toch logisch dat je meer kans op vangen hebt, als het allemaal niet zo opvalt. En baat het niet schaad het niet, toch?

Was een topic met opvallende resultaten. Dat FluoroCarbon juist meer glittering geeft en daardoor de karper 'waarschuwd'.

Wat ik me dan afvraag is, of dit ook voor monolijnen is met een fluorocarbon coating. Dit soort lijn wilde ik namelijk bestellen voor me penmolen, voor de camouflerende kwaliteiten. Niet doen dus?

Dan neig ik toch meer naar een dunne camouflagelijn.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

26-06-2008 19:02

Coen,

Klopt, maar tie-wraps zijn stijf, en het zat vastgeklemd aan dat lolliestokje. Het lood aan die tie-wrap houdt alles wel op de bodem. En of het logisch is dat je meer vangt als alles gecamoufleerd is dat weet ik ook zo net nog niet. Wie weet komen ze wel uit nieuwsgierigheid kijken (net als bij de fluo's), en vinden dan een lekker aasje!

Om even verder te gaan op je topic, na het lezen van dat Engelse topic schoot me gelijk iets te binnen: Ik heb laatst mijn molens volgespoeld met Krystonite, en wat me opviel is dat ik vanaf de stretcher mijn setup in het donker beter kon zien dan normaal. Ik zag namelijk de wit uitziende lijn op de spoel! Met gekleurde lijnen kon ik mijn setup veel eerder al niet meer zien.
Ik ben het over het algemeen dus wel met die Engelsen eens!
Nu was ik toch al ontevreden over deze lijn, qua schuurbestendigheid, maar met dit feit erbij gaat de lijn er zeker binnenkort vanaf! :o



Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 19:12

Wilde eerst ook deze lijn kopen voor het pennen en drijvend vissen. Las ook in de Spiegel dat de schrijver van het pen-rubriek juist deze lijn had gekozen voor het extra camouflerende effect. Dat idee heb ik dus overgenomen alleen wilde ik de Ultima PowerCarp halen. Een iets nieuwere lijn.

Heb ook iets gelezen over dat het alleen licht in de lengte richting laat zien. Zouden ze ermee bedoelen dat als je bijvoobeeld doet pennen het zonlicht van boven helemaal door de lijn gaat. Dan zou je lijn juist extra zichtbaar zijn. Of klopt mijn beredenering niet?