advies werppijp


Plaats reactie
Douwe Bantema
Berichten: 174
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: Groningen

03-06-2008 10:00

Nu er zo intensief op het bezit van de katapult gecontroleerd wordt overweeg ik toch maar weer over te stappen op de werppijp. Heb hier nog twee oude Cobra's liggen waar ik niet mee uit de voeten kan. Zal aan mij liggen maar ik gooi er beroerd weinig ver mee.
Heb nu in de winkel een Fox rangemaster ad 25 euro in de handen gehad en een Solar sharpshooter voor maar liefst 45 euro. Ook Korda heeft een werppijp.
Kan iemand mij een advies geven op basis van eigen ervaringen?


Douwe
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2008 10:49

Tja, dat het allemaal een ongeveer gelijke werptechniek vergt met wat kleine aanpassingen vanwege detail verschillen in de vorm. Als je met de Cobra's niet kunt werpen, denk ik dat de techniek de crux is en niet de specifieke uitvoering. Hoewel de plastic Cobra's lekker licht zijn en minder vermoeiend dan de zwaardere aluminium versies. Anderzins zal er wellicht één prettiger kunnen werpen, maar dat is dan nogal persoonlijk. Gewend aan Cobra's vond ik de diepere buiging van de Korda pijp onprettig. Maar als je eenmaal ingegooid bent en in het iets gewijzigde ritme zit, dan lukt dat wel weer. Maar verder kwam ik er echt niet mee.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

03-06-2008 11:34

Ik gebruik al jaren een Cobra (plastic) en kan daar perfect mee gooien.
Het vergt oefening voor dat je het door hebt, maar dan kan je uiteindelijk perfect op afstand voeren zeer gericht zelfs.
Heb wel eens gegooid met een Fox en Korda maar kan daar niet mee overweg (wederom oefening) dit omdat een Cobra iets anders werkt.
Fox en Korda moet je gewoon door halen.
Cobra moet je iets remmen zo dat de boilie eruit schiet
Lastig uitleggen zo op "papier".
Maar afstanden met de werppijp tot zoon 120 meter zijn mogelijk mits je een goede formaat boilie gebruikt.
dus geen 16mm in een 24mm buis als je een grote afstand wil halen.
Gewicht en wrijving heeft daar ook mee te maken hoe zwaarder de boilie hoe verder je komt.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
thijs gerritsen
Berichten: 59
Lid geworden op: 11-04-2007 15:55
Locatie: de heurne

04-06-2008 16:46

gewoon een oude staak uit de kast halen, en afzagen tot zon 50/70 cm, ligt er een beetje aan wat je het fijnste vind, topje schuins afzagen, iets onderin stoppen, en kaar..

met mijn eigen gemaakte kom ik als ik de wind mee heb :lol: 100 meter met 16 mm, daar kan geen enkel werppijp tegenop......te minste, niet voor de prijs :lol:. En ten slotte is die ook nog eens licht....
carpfish

A way of life!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

04-06-2008 20:02

Ben het met thijs eens. Een stuk PVC of een stuk van een oude vaste stok voldoet perfect, sterker nog, ik ben van mening dat het makkelijker gooit dan een stok met een "krul". Misschien dat je iets minder nauwkeurig/ver gooit, maar de techniek is veel simpeler. Let wel op met de lengte van je pijp. Hoe dieper deze is (en dus, met een gelijke stop in de onderkant, hoe langer deze is), hoe verder je hem naar achter moet doorhalen.

Zie je jezelf als wijzers van de klok, en sta je van de zijkant gezien op 12 uur, dan haal ik mijn eigen pijp (plusminus 60 cm lang) naar achter tot slechts "11 uur", en gooi ik naar voren door tot een uur of "twee". Snap je wat ik bedoel?

Een andere visser hier voert met een pijp van PVC, die beduidend langer is dan de mijne, misschien wel 85 cm lang. Hij moet, om de boilie de gewenste hoek van gooien mee te geven, de pijp achter zich laten zakken tot wel "8 uur", waardoor de boilie al wat naar het uiteinde begint te rollen en tijdens de zwaai uiteindelijk perfect uit de buis zal komen.

Het vergt dus was oefening, maar ik ben van mening dat je het gooien met een simpele, rechte buis sneller onder de knie hebt dan het gooien met een Cobra of Korda stick.

Tot slot nog een tip: Als je de onderzijde van de buis wil opvullen, doe dit dan niet met een dopje, maar het liefst met een flinke vulling van minimaal 15 cm lang, zodat de boilie net boven je "handvat" komt stil te liggen. Ik heb hiervoor een kleine verfroller gebruikt, die door het schuim zeer stevig onderin de buis geklemd zit. Tevens is het slim om met bijv. wat pleistertape een fijn handvat te maken, wat stroever dan de buis zelf.
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Patrick Lubbers
Berichten: 140
Lid geworden op: 17-10-2007 12:10
Locatie: Erica

04-06-2008 20:29

ff semi offtopic maar de rangemaster van fox is maar 19 euri hiero.j
"beauty is only skin deep but ugly goes to the bone"
Douwe Bantema
Berichten: 174
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: Groningen

05-06-2008 07:22

Bedankt voor de tips. Sta open voor nog meer ervaringen.


groeten,


Douwe
Jan Peter Teerling

05-06-2008 16:35

Douwe,

Gewoon een plastic model aanschaffen, een zak met voerboilies halen, en een middag vrij nemen.. :D

Wat wordt gezegd over het rechte model klopt, deze techniek (als het dat al is) heb je een stuk sneller onder de knie. Fox verkoopt ze, maar zelf maken (van idd. een oud deel van een vaste stok) is goedkoper.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

05-06-2008 17:02

Ik zelf gebruik nu zelf zo'n 1 jaar de korda ezi-stick en dat bevalt me goed
Ik heb de fox range master in me hand gehad maar die is zwaarder dan die van korda
bart loomans
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-08-2007 17:19
Locatie: Heusden

05-06-2008 18:47

de korda eazi stick is de beste keus.
Ruud Timmermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2006 23:46
Locatie: Brabant

06-06-2008 15:20

Heb zelf ook de ezi stick van Korda, moet zeggen hij bevalt me perfect. Hij is lekker licht en te kleine boillies (18mm in 25mm pijp) gooi ik ook zonder moeite perfect weg. Heb hiervoor die alu van proline gehad en fox rangemaster ofzo maar ik moet zeggen dat de ezi stick me het beste bevalt.

*typo*
Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

08-06-2008 20:31

heb zelf een pvp pijp ff doppen er op vullen met zand warm maken en buigen en hij is klaar kun je er nog is een van
stuk maken ha Zijn sterker dan de echte.

Elmer
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

09-06-2008 21:01

De black Power Throwing Stick al voor 9,95 te koop, verkrijgbaar in 20 en 25 mm.
Afbeelding

Afbeelding

Vlekkie...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-06-2008 10:00

Douwe,

Ik ben zelf in het bezit (geweest) van een Cobra, Korda (eazy stick) een fox en een Proline ( de Alu versie).
Eventjes de verschillende werppijpen onder de loep:

Cobra: Een wat kortere werpbeweging en makkelijkere over de wat kortere afstanden (katapultafstanden)Verder gemaakt van stevig materiaal dus zo heel snel gaat hij niet kapot

Korda: Een lichte lange pijp waarmee je icm het juiste formaat boilie een enorm eind kan komen. Echter voornamelijk geschikt voor de wat langere afstanden en door zijn dunne materiaal ook erg gevoelig voor kapotgaan. Dit is bij mij dan ook al 3 keer gebeurd..

Fox: Ongeveer hetzelfde materiaal als de Cobra, steviger dan Korda dus. Is ook een pijp waar je iets meer moet "doorhalen" dus in mijn ogen weer wat meer geschikt voor de lange afstanden.

Proline: Alu werppijp. Is door zijn materiaal amper kapot te krijgen dus wat dat betreft ideaal. Zijn hoge gewicht gaat je echter wel parten spelen als je echt veel moet voeren over wat langere afstand. Echt ver kun je er trouwens ook niet mee komen (tenzij je het postuur hebt van Ardy Veltkamp..).

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wilt.

Hopelijk kan je een goede keuze maken!

Groeten Bart
Douwe Bantema
Berichten: 174
Lid geworden op: 27-12-2002 01:00
Locatie: Groningen

10-06-2008 16:13

Bedankt voor jullie reacties, ga voorlopig voor de Korda.

groeten,

Douwe
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

13-06-2008 20:12

hallo,

iemand ervaring met de prologic werppijp(groene )
grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
kevin smits
Berichten: 165
Lid geworden op: 25-10-2007 22:59
Locatie: sint oedenrode

13-06-2008 21:10

ja ik heb de prologic boiliepijp sinds een paar weken,
en ik kan er al redelijk mee gooien.
en duur is hij ok niet, 12 euro
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

13-06-2008 21:31

Ja die pijp heb ik volgens mij ook van prologic.
Gekregen van Peter Pallandt ( ook actief op het board) Nog bedankt hé.
En het is een fijne pijp, niet te licht niet te zwaar, gewoon ideaal is hij voor mij, hij is wel redelijk kort dat wel.

MVG
I love Carp
Plaats reactie