waarom dure optonics ?


Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

02-06-2008 23:27

Ik gebruik al jaren Ultimate piepertjes en werken nog perfect mits je er goed mee omgaat.

Tuurlijk de kwaliteit is minder, maar die van mijn werken nog perfect.

Er zijn twee redenen waarom men voor fox/delkim piepers gaan. Kwaliteit en prestige. Waarom prestige? Goede vraag, kan je geen antwoord geven. Maar dit heeft niet alleen betrekking op piepers. Ook op hengels/rod pods etc.

Maar goed, ik heb pieper setjes gezien voor 3 stuks van 500+ euro.. Dat vind ik persoonlijk mijn geld op dit moment niet waard.

Mitchel
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

04-06-2008 09:03

peter postema schreef:Beste Richard,
kleine aanvulling carpsounder (http://www.carpsounder.com/) is een merk wat nog steeds bestaat en in frankrijk gewoon wordt verkocht en door menig frans karpervisser wordt gebruikt. Ken diverse heren die deze piepers met veel plezier gebruiken. In nederland hebben ze de markt niet echt kunnen veroveren met hun spullen, niet me de piepers en niet met hun hobbelpaard.

Mvg,
Peter


Ik kon zo gauw even geen andere merken verzinnen.
Carpsounders zijn inderdaad goede piepers heb ze ook nog en tijdje gehad.
Alleen het irritante van de dingen was dat ze geen echte aan en uit knop hadden maar een schijfje. Regelmatig had je dat je liep en dat je tas aan alle kanten begon te piepen omdat het schuifje weer en verschoven was.
Ik wist niet dat ze hobbelpaarden maakten.
Leuk voor aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Sjack bruins
Berichten: 62
Lid geworden op: 19-05-2008 12:22
Locatie: Hoogeveen

05-06-2008 14:39

Fox of Delkim is ckr geen mode verschijnsel maar een stukje kwaliteit.
en dat er dan mensen fox of delkim afkraken om dat ze zo duur zijn en dan maar wel piepers kopen voor 40 euries snap ik weer niet want de instap modellen van Fox beginnen vanaf 35 tot 55 die zeer water bestendig zijn. :lol: :lol: :lol:
Maar ja dit zal wel een topic worden met een eindeloze discussie.
Voor de gene die dan toch voor de goedkoperen gaan en fox of delkim te duur vinden.... lekker blijven winkelen :lol:

Groetjes Sjack :wink:
Laatst gewijzigd door Sjack bruins op 12-06-2008 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
PR Speigel: 40.3 pond
PR Schub : 32 pond
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

12-06-2008 00:25

net zo als sjack al zegt :wink: : dit is een eindelose discussie die je kan voeren. ik zelf gebruik ook goedkope piepers. ik geef mijn geld liever uit aan dingen die voor mij belangrijker zijn in het karpervissen: kwalitatief goede bollen en voer, lood(soms), onderlijnmateriaal haken enz. dit zijn toch zaken die belangrijker zijn voor het vangen van karper als optonics. of er nou een pieper van een optonic van een tientje opzit of een optonic van 100 euro, je vangstgarantie word er niet beter op om met een dure optonic te vissen. maar aan de andere kant. als ik 10.000 euro zou winnen met iets en ik heb geld genoeg, dan koop ik mezelf wel goede optonics omdat ze toch wel van meer kwaliteit zijn en beter tegen water enz kunnen. helemaal als ik met harde regenbuien enzovoorts ga vissen.

ook komt er een deel show bij kijken natuurlijk. veel mensen lopen ook niet met een shirt met wibra of scapino erop. maar zo heeft iedereen zijn eigen smaak en dingen wat jezelf belangrijker vind als het ander.

maar zo heb je ook rodpods van 500 euro. het zijn wel ontzettend mooie, duurzame en handige pods. maar een pod van 100 euro, of banksticks klaren het kunste bijna altijd net zo goed.

m.v.g sies
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

12-06-2008 18:59

om deze reden:!!!!!

als je wat meer vist en je wilt kwaliteit waar je gewoon op kunt bouwen dan koop je een van deze :o
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

13-06-2008 19:11

als je geen delkims of fox heb hoor je er gewoon niet bij :wink:
anders gaan ze je pesten en schoppen en uitschelden... :cry: :lol:
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

14-06-2008 01:43

bizar topic is dit! :lol: :lol:

ik zou zeggen; doe vooral waar jij jezelf goed bij voelt!
er is voor een ieder wat wils in de visserij!
het is maar net waar en hoe jij je prioriteiten stelt! :wink:

ik zeg alleen dat de delkim txi plus een keuze is van langere duur!!

Succes!!
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

14-06-2008 23:18

Tja goedkoop = duurkoop maar niet altijd. Ik kocht ooit The Beast (Lankhorst) beetmelders 1e type met sounderbox. Dat waren 3 piepers en 1 sounderbox met 15 a 20 meter kabel. En dat setje was niet duur. Ze hadden toen gewoon de standaard functie Volume en Toon en ze reageerde ook op teruglopers alleen wel gewoon met dezelfde toon als een run. Kan je vertellen ik heb ze nog gebruik ze niet meer nu heb ik Knuckleheads. Maar die beetmelders zijn echt goed gewoon. Alleen de knopjes willen bij sommige weleens afbreken. De enige reden dat ik ze niet meer gebruik en ben overgestapt naar Knuckleheads is omdat ik gevoeligheid wou gaan kunnen instellen voor op de rivier. Ik ben niet zó'n type die in een Fox of Delkim hype meegaat met het idee iedereen vist er mee dus zal wel goed spul zijn terwijl je met goed zoeken en lezen ook goedkoper spul kan krijgen dat er gelijk aan is. Heb het idee dat tegenwoordig de prijs/naam de kwaliteit bepaald en niet meer de kwaliteit de prijs!!! Ik zeg hier niet dat Fox of Delkim of wat dan ook slecht is maar met zoeken kom je ook weleens op leuke dingen uit. Ik denk ook dat kleinere merken vaak worden ondergesneeuwt door de grote. Carpsounder en Knuckleheads hadden heus wel toekomst in NL maar begonnen te laat en het uiterlijk stond de meeste een beetje tegen dan zo'n mooi afgewerkte Delkim.
Maargoed ieder z'n eigen keuze zo'n discussie als dit kan je jaren volhouden ik ben gelukkig met mijn Knuckleheads en de ander met zijn Delkim, Fox of wat anders.

Gr. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

15-06-2008 00:49

Na het gebruik van diverse beetmelders ben ik uiteindelijk op de Delkim txi uitgekomen, niet omdat het een mode verschijnsel is maar gewoon omdat ze betrouwbaar zijn en goed functioneren, inmiddels zijn ze nu zo'n 12 jaar oud.

Daarvoor heb ik korte tijd Foxen gehad, het eerste model met een draadloze sounderbox waarvan de batterij binnen een etmaal al leeg was en bovendien gaf het model van toen toch storingen bij koud en nat weer.

Daarvoor had ik van die mini piepers met een centraal kastje wat je doormiddel van kabels aan dat kastje moest aansluiten bevestigd op een hengelsteun (naam weet ik niet meer, het was iets van Carpsounder ofzo) ook deze hadden een hekel aan vocht en na een flinke regenbui klonken ze als een krolse kat.

Goedkoop is duurkoop ging niet helemaal op want die foxen waren toen ook al aardig aan de prijs maar uiteindelijk wel een miskoop.

Maar een bewezen merk zoals Delkim kost dan wel wat maar als het een beetje meezit is het een eenmalige uitgave waar je de rest van je vissersleven mee kan doen.

Ik heb trouwens ook nog de orginele optonics die destijds van Albatros waren, hi tone en low tone zonder versterker of regelbare instellingen, alleen een extra radartje die je erin moest zetten voor een meer gevoelige weergave, en ze doen het nog steeds :D
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-06-2008 12:54

delkim kan ik nix over zeggen heb ze immers nooit hoeven kopen heb nog 4 SXen die in 89 gemaakt zijn (zit een stickertje in) doen het nog steeds perfect heb er 4 mmxr van fox bij gekocht en die zijn ook gewoon perfect.....goedkoop is nix mis mee maar ga niet zeuren als ie het ineens niet meer doet....kies wel een beetje een merk want dan doen ze ook niet moeilijk wanneer je ze terugbrengt....

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

15-06-2008 13:17

Ik lach me hier kapot.
Volgens mij wil iedereen graag gesponsord worden door delkim...
Als er 1 optonic is die echt niet tegen water kan is het de delkim en iedereen die anders roept zal waarschijnlijk niet al te veel ervaring hebben met andere merken.
Heb zelf namelijk in de loop der jaren verschillende merken gehad waaronder Fox, the beast, knucklehead, delkim enz. en er zijn er maar 2 merken gelukt een écht waterdichte en ook nog eens zeer degelijke beetverklikker te produceren en dat zijn natuurlijk knucklehead en the beast, goedkoop misschien maar veruit de beste en meest degelijke.
Moet zeggen dat als ik de waterdichtheid niet helemaal meereken(en met waterdicht bedoel ik dus écht waterdicht, hou ze maar eens onderwater) ik het meest tevreden was over de foxies(oldskool model).
De delkims zijn eigenlijk het meest triest, vreselijk duur en als ze toevallig even et water raken zijn ze minimaal een week buiten werking.

Samengevat...knucklehead en the beast... veruit de beste, degelijkste en meest waterdicht...maar jammer dat er geen gevoeligheid op zit(op de duurdere knucklehead modellen na dan)

Delkim... leuk modelletje misschien, maar vreselijk kwetsbaar en flink watergevoelig(indien je je materiaal echt "gebruikt" zoals ik)

Fox.. leuke allroundert met de nodige functies, mooi geluidje, vrij degelijk, maar ook niet 100% waterdicht(oudere modellen dan, heb geen ervaring met al die nieuwe troep)

Ligt er dus aan wat je wil...of je voor kwaliteit en degelijkheid gaat(in dit geval zelfs het goedkoopst) of gewoon lekker patserig met flink dure hi-tec bling-bling wil vissen(wat blijkbaar belangrijker is als functionaliteit in deze toch vreemde karperwereld :-? )
Ik weet et iig wel bij een volgende aanschaf.

Overigens heb ik het hier met opzet niet over de draadloze systemen aangezien er tegenwoordig met het gardner attx systeem een kwalitatief goed alternatief is voor alle goedkopere systemen en dit dus geen extra pluspunt meer is voor de duurdere merken.


Fp
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2008 13:50

Wat noem je waterdicht?

Delkims zijn niet waterdicht in de zin dat je ze zou kunnen onderdompelen in water. Wordt niet geclaimd ook. Gebruiksaanwijzing eens lezen? Nu heb ik al oude Delkims, maar onderin zit bewust een doorgang naar het huis. Dit om bijvoorbeeld condensvorming bij warm/koud wisselingen de kans te geven te ontsnappen. Die kwetsbaarheid heb ik niks van gemerkt in al die jaren. Maar ik besef mogelijk wat beter dan jij hoe je er mee om moet gaan. En inderdaad is dat niet ze verzuipen en dan een week in je vistas houden. Overigens heb ik delkims vanwege de eenvoud en de ruimere instelmogelijkheden tov anderen.

Wat mij betreft wordt er wel veel lulkoek verkocht in beetmelder land. Iedereen meent expert te zijn. Maar weten hoe je de levensduur verlengt...

Op de vraag, waarom dure optonics, het antwoord ligt eraan wat je ermee wilt. Ik heb wel ervaring met goedkope beetmelders. Die hebben al na gelang het gebruik een redelijk korte levensduur. Maar als dit is wat je uit wilt geven, dan is dat geen probleem. Als ze het maar doen. Na een tijdje koop je wel weer wat anders. Alle waar naar zijn geld. En vergeet niet dat al die ram bam als zendertjes e.d. geld kosten en onnodig zijn als je bovenop je hengels zit. En zelfs onnodig als je verplicht wat verwijderd van je hengels bivakkeert. Op afstand is het nog goed te horen en een echte karpervisser slaapt niet door zijn beetmelder heen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-06-2008 15:47

Hij heeft wel gelijk dat The Beast en Knucklehead 100% waterdicht zijn. Ik heb ze bijde en als The Beast een gevoeligheids stand had dan zou ik de Knuckleheads nooit gekocht hebben. Triest is natuurlijk wel dat een goedkoper merk ze 100% waterdicht en vochtdicht krijgt en merken als Delkim en Fox niet en waarom vraag je je dan af. Kwestie van vol storten met een soort giethars en klaar. Als iets niet 100% waterdicht is is de kans aanwezig dat er vocht inkruipt vooral met regen en dan weer warm weer waardoor vocht/condens in bijna lucht dichte ruimte's omhoog kruipt. En er zijn genoeg mensen die ook problemen hadden met Delkim en Fox kwa vocht betreft. Maar dat zal bij The Beast en Knucklehead ook wel zijn alleen denk ik wel minder.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-06-2008 16:06

[quote="ferdy pol(indien je je materiaal echt "gebruikt" zoals ik)


Fp[/quote]

Jij gebruikt je matriaal ""echter"als de rest?In het water laten vallen is gewoon roekeloos gedrag en is dus prima te voorkomen.

Je heb wel gelijk wat knuckleheads betreft,vooral de simpelste versie.Daar kan je letterlijk mee voetballen of diepzeeduiken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2008 16:48

Raymon,

Ze zijn bewust niet afgesloten. Dit om corrosie door condens van warm-koud wisselingen te voorkomen. In een regenbui heb je geen last. Maar na een regenbui moet je ze thuis echt op een warme droge plek laten drogen. Daarna is er geen probleem. Doe je dat niet, dan gaat het gegarandeerd mis. Dat is dus het concept.

Knuckleheads hebben een heel ander concept. Die zijn bewust 100% waterdicht waardoor je theoretisch condensvorming kan hebben die er niet meer uit kan. En dus corrosie. Ik heb er verder geen ervaring mee. Maar begrijp dat ze toch vrij robuust en probleemloos zijn. Dus als je niet te dure probleemloze piepers wil, dan is dit dé keus lijkt mij. Jammer dat ze in de jaren niet echt tot een prettig ogend design zijn gekomen. Dan hadden ze een bestseller wat mij betreft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-06-2008 16:59

Dat vond ik dus ook al dat ze ogend niet echt alles zijn. Maarja kwaliteit gaat voor het oog bij mij. Maar niet alleen theoretisch krijg je er geen vocht maar in de praktijk in dit geval ook niet. Ze zijn gewoon vol gegoten met giethars zonder luchtbellen om de electronica. Als daar een luchtbel zou zitten zijn ze zo verrot (corrosie) als er geen vocht weg kan. Buiten de giethars is het niet erg maar als het erin komt heb je een probleem. Ach mij maakt het niet uit ieder zijn eigen idee over z'n piepers en merken.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-06-2008 17:07

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 24-10-2009 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

16-06-2008 14:24

@ Ference en Kees O., wat ik bedoel is dat in vrij extreme situaties vis.
Dat wil zeggen dat er nog al een golfje water overheen kan komen en ze nog weleens staan op plekken waar de meeste hun verklikkers niet neer zetten, maar zo roekeloos gebruik ik ze ook niet hoor...blijft alleen wel een "gebruiksvoorwerp" en gebruik het dan ook zo.
Wilde bij mij trouwens ook weleens gebeuren dat bij de delkims na een hevige regenbui het rubbertje door ging slippen en ik dus gewoon geen aanbeet meer doorkreeg, ook weet ik van meer mensen waarbij dat is gebeurd...
Overigens snap ik echt niet waarom de duurdere merken niet alles gewoon inharsen zoals knucklehead en the beast... kleine moeite lijkt mij en er is gelijk geen "probleem" meer.
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

16-06-2008 14:54

@Ferdy:

Delkim en rubbertje???

Ik heb mijn delkims nu ook al de nodige jaartjes en moet zeggen dat ik er nooit niets mee heb.. (maarja ik vis dan ook wel altijd onder de perfecte condities, met -20 blijf ik toch echt thuis, en bij +40 vind ik het veel te warm om te vissen...)
Verder vis ik altijd met gevlochten hoofdlijn (dit zou ook het trilplaatje van de delkims doen slijten zoals ik al vaker gehoord heb)..
En in Frankrijk heb ik na een storm 2 van mijn delkims uit het water kunnen vissen (lagen een meter diep ongeveer).. even middagje batterij eruit gehaald, in de zon gelegd en wat denk je: "geen enkel probleem, functioneren nog 100%"..

Laten we ook niet vergeten dat Delkim zijn brood met die gekke dingen moet verdienen, daar waar Fox een hele catalogus vol met materiaal heeft...

Voor mij zijn ze het geld meer dan waard, voor wie ze te duur vinden zijn er genoeg mooie alternatieven op de markt zou ik zeggen.

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Sjack bruins
Berichten: 62
Lid geworden op: 19-05-2008 12:22
Locatie: Hoogeveen

17-06-2008 18:22

Dat zeg ik een topic zonder einde :D
Ieder zn ding. 8)
Zolang je maar tevreden bent met wat je hebt. :D :wink:

Greetszzz Sjack :wink:
PR Speigel: 40.3 pond
PR Schub : 32 pond
Martin Ton
Berichten: 58
Lid geworden op: 13-10-2006 11:20

18-06-2008 14:38

Alle hobby's kosten geld en/of tijd.

Hoeveel geld heb je, en hoeveel daarvan wil je ergens aan besteden. (auto's/beetmelders/drank/hengels/maitresses/molens/rookwaren/rodpods/uitgaan/vrouwen/vakanties/... you name it)

En zoals het in het engels zo mooi klinkt: "Case closed"

8)
Jan Peter Teerling

18-06-2008 14:51

Waarom geen dure optonics? Dat beetje rente wat je van de bank krijgt wordt je ook niet vrolijk van toch?

Heb 7 Delkims en die hebben de afgelopen jaren al aardig wat seizoenen aan de waterkant gestaan, weer of geen weer. Nog nooit ook maar 1 probleem gehad, nadrogen op een warme plek doe ik ook niet, na het vissen de hardcases er overheen en de tas in. Het 1e probleem moet zich nog voordoen.

Ennuh als bij mij het rubbertje begint door te slippen begin ik me pas zorgen te maken...
Gebruikersavatar
Tom Daelemans
Berichten: 48
Lid geworden op: 02-03-2007 13:50
Locatie: Tisselt - BE

18-06-2008 21:46

Delkim een rubbertje ??

Zet jij je pod onder water ofzo?? :lol:

Grt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-06-2008 22:22

Er zijn kennelijk lui die een rubbertje over hun Delkim hebben zitten. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

19-06-2008 23:25

sieraad je moet toch ergens na kijken 8)
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)