Verschillen molens met baitrunner (2) spoel en instant-drag


Plaats reactie
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

06-04-2008 12:24

Help! Zie even door de bomen het bos niet meer, wil een paar nieuwe molens aanschaffen ben niet echt tevreden over het opspoelen van de 4500B. Dus zoek een molen die wat wat netter opspoelt en ook nog een behoorlijke lijn spoel/capaciteit. Wil in ieder geval wel een baitrunner of iets dergelijks hebben zodat als me hengels in de steunen liggen en ik krijg een run dat de karper niet de hengels uit de steun trekt, verder belangrijk dat ik dan snel naar de gevechtslip kan overschakelen op moment dat ik bij hengels ben. Heb gezien dat er molens zijn met een baitrunner spoel en een baitrunner 2 spoel en ook nog eens met instant-drag spoel. Heb me oog een beetje laten vallen op de Shimano Ultegra XT-B, maar twijfel ook nog aan de Ultegra XTA/XSA vanwege de grote spoel. Vaar haast altijd me lijnen uit dus misschien is grote spoel niet echt van belang, want de XT-B heeft een niet echt grote spoel lijkt me verder wat techniek betreft wel in orde of misschien toch niet echt een molen voor echt zwaar drilwerk? Nu dacht ik zelf dat als ik het goed begrepen heb dat bij een baitrunner spoel de vrijloop weerstand is in te stellen en bij het instant-drag systeem niet is gewoon een vrije stand en daarna op gevechtsstand, is dit juist of werkt het toch anders. En dan nog het verschil tussen baitrunner en baitrunner spoel 2 is deze alleen beter in te stellen of zijn er nog andere verschillen bv. makkelijker naar gevechtsslip ofzo. Verder is het overschalen met de spoelknop naar gevechtsslip goed te doen of toch niet echt handig? Een heel verhaal maar ik hoop dat ik wat wijzer kan worden op deze manier want in de catalogus vind ik niet echt een antwoord op mijn vragen.
Alvast bedankt voor jullie antwoord en raad.

Met vriendelijke groet,

Willem.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

06-04-2008 12:32

instant drag wil zeggen dat je je slip gewoon van helemaal los naar helemaal vast kan zetten met 1 flinke draai aan de slipknop, dan hoef je dus niet de slipknop 4 keer rond te draaien zoals bij de meeste andere molens.

Hoe dat baitrunnerspool systeem juist werkt weet ik niet zo..
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

06-04-2008 15:03

Ik heb zelf 2 xs-b's. die hebben de instant drag. Ik gebruik ze pas een paar maanden maar ik ben er nu al super gelukkig mee. Het zijn gewoon big-pit's maar dan een slag kleiner. Je voelt gewoon dat er kracht achter zit.
Je haalt een dikke meter in per slag en er kan echt wel genoeg lijn op de spoel.
Die instant drag vind ik echt super, 1 slag en hij zit potdicht :D Ze zien er ook ngo eens super uit!
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

06-04-2008 15:11

ron bouman schreef:Ik heb zelf 2 xs-b's. die hebben de instant drag. Ik gebruik ze pas een paar maanden maar ik ben er nu al super gelukkig mee. Het zijn gewoon big-pit's maar dan een slag kleiner. Je voelt gewoon dat er kracht achter zit.
Je haalt een dikke meter in per slag en er kan echt wel genoeg lijn op de spoel.
Die instant drag vind ik echt super, 1 slag en hij zit potdicht :D Ze zien er ook ngo eens super uit!


Hoi Ron,

Bedankt voor je antwoord alleen nog een vraag wat bedoel je precies met 1 slag opdicht bedoel je hiermee gelijk op de juiste slip afstelling of echt dicht en daarna wat bijstellen? Is de slip trouwens dan bij te stellen tijdens de dril.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

06-04-2008 16:58

De baitrunner spoel werkt sneller dan de instant drag. Zelf heb ik de baitrunner spoel maar je hoeft hem minder dan een kwartslag te draaien en hij staat op de gevechtslip.
pieter den hoed
Berichten: 18
Lid geworden op: 22-02-2007 13:12
Locatie: Ridderkerk

15-04-2008 11:32

Willem,

instant drag is gewoon alleen een gevechtslip, alleen is hij in 1 keer rond draaien van helemaal open naar helemaal dicht zoals hierboven als is verteld.

Een baitrunnerspool werkt anders, namelijk dat je van te voren je kan gevechtslip instellen. en dan met een kwartslag draaien aan je spool je ''baitrunner'' aan en uit kan zetten..

Zoals je ziet zit er niet zoveel verschil in, het enige verschil in mijn ogen is dat je misschien iets sneller bent met de juiste afstelling van je slip tijdens de dril en dat je slip dan gelijk in 1 keer goed staat..

Ik heb zelf de XTA versie met baitrunner spool en het werkt perfect!

Gr. Pieter
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

16-04-2008 17:58

het is hierboven eigenlijk al uitgelegd. het is gewoon een normale slip, maar je daait hem een stuk sneller dicht als een normale slip.
hij is tijdens de dril makkelijk bij te stellen, iets wat volgens mij minder makkelijk is bij een baitrunner spoel. ik heb dat echter nog nooit gebruikt dus ik kan er niet echt goed over oordelen.

heb je al een molen uitgekozen willem?

ik heb toevallig van het weekend mij eerste vissen gevangen( meteen 2 dertig plus) en die molen is echt fantastisch. ik zou zeker voor een ultegra gaan, welke dan dan ook.
Willem van den Heetkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 13-07-2005 11:17

17-04-2008 13:48

Mensen allemaal bedankt voor jullie antwoord, het verschil is me nu helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Willem.
Plaats reactie