Penhengel en Pen molen budget 100 - 150 euro


Plaats reactie
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

31-01-2008 20:18

Beste boarders

Ik zou graag uw mening willen hebben over een aantal penhengels + molens waar u zelf goede/fijne ervaringen mee heeft of gehad.


Wat is er zoal nu op de markt te koop

qua pen hengels? (spro, ultimate, fox? etc) 12/ 13ft 1.0 lbs tot 1.75 lbs

En tevens ben ik op zoek naar een goede molen kleine maat met dubbele alu spoelen + SLIP voorop. ( shimano ? Spro ? Daiwa ? Okuma ? ) Molen maatje 035 denk ik zo ?

iemand die mij iets leuks kan adviseren?
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

31-01-2008 21:41

YueOn,

Voor rond de 70-80 Euro heb je al prima hengels van Ultimate en Spro. Met Ultimate heb ik zelf uitstekende ervaringen (Ultimate Carpfloat), maar over Spro hoor ik ook veel goede verhalen. Kortom, van deze merken kan je sowieso een puike hengel kopen.
Het is trouwens verstandig om ook marktplaats af te struinen, naar oude glashengels. Een vis drillen op glasvezel is echt een enorme kick, waar geen "goedkope" moderne penhengel tegen op kan. Daar bij komt natuurlijk ook een flinke dosis nostalgie, maar dat is persoonlijke smaak ;)

Zelf zou ik trouwens een hengel kiezen met een testcurve van minimaal 1,5 lbs. Lichter is leuk, maar niets is vervelender dan een goede stek niet kunnen bevissen omdat je te weinig krachtreserves hebt in je hengel. Mijn Carpfloat had een testcurve van 1,25-1,5 lbs. en dat was naar mijn smaak vaak net wat te licht. Vandaar dat ik nu ook een andere penhengel heb.

Als je voor modern spul gaat, dan kan ik je de Shimano Exage 4000 aanraden. Veel molen tegen een gunstige prijs: niet meer, niet minder. Samen met een Ultimate of Spro stok kom je dan uit op ongeveer 150,- Euro.
Maar ook hier kan ik wat oudere types molens aanraden, die natuurlijk ook onder een moderne stok kunnen. Denk dan aan de Penn 430SS, Shakespeare Sigma en Shakespeare Ambidex. Ondanks hun leeftijd is het binnenwerk vaak nog in topconditie. En de slip van eerdergenoemde modellen is absolute top. Met een beetje zoeken ben je voor 5 á 6 tientjes zeker klaar.
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

31-01-2008 21:54

Martijn Julien schreef:YueOn,

Voor rond de 70-80 Euro heb je al prima hengels van Ultimate en Spro. Met Ultimate heb ik zelf uitstekende ervaringen (Ultimate Carpfloat), maar over Spro hoor ik ook veel goede verhalen. Kortom, van deze merken kan je sowieso een puike hengel kopen.
Het is trouwens verstandig om ook marktplaats af te struinen, naar oude glashengels. Een vis drillen op glasvezel is echt een enorme kick, waar geen "goedkope" moderne penhengel tegen op kan. Daar bij komt natuurlijk ook een flinke dosis nostalgie, maar dat is persoonlijke smaak ;)

Zelf zou ik trouwens een hengel kiezen met een testcurve van minimaal 1,5 lbs. Lichter is leuk, maar niets is vervelender dan een goede stek niet kunnen bevissen omdat je te weinig krachtreserves hebt in je hengel. Mijn Carpfloat had een testcurve van 1,25-1,5 lbs. en dat was naar mijn smaak vaak net wat te licht. Vandaar dat ik nu ook een andere penhengel heb.

Als je voor modern spul gaat, dan kan ik je de Shimano Exage 4000 aanraden. Veel molen tegen een gunstige prijs: niet meer, niet minder. Samen met een Ultimate of Spro stok kom je dan uit op ongeveer 150,- Euro.
Maar ook hier kan ik wat oudere types molens aanraden, die natuurlijk ook onder een moderne stok kunnen. Denk dan aan de Penn 430SS, Shakespeare Sigma en Shakespeare Ambidex. Ondanks hun leeftijd is het binnenwerk vaak nog in topconditie. En de slip van eerdergenoemde modellen is absolute top. Met een beetje zoeken ben je voor 5 á 6 tientjes zeker klaar.


bedankt voor je reactie ! ik zal na mijn stage is rustig rond neuzen bij alle zaakjes bij mij in de buurt. Jammer dat de visma nog zo ver weg is.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

31-01-2008 23:19

shimano nexave voor 4 tientjes heb em zelf onder me spin hengel erg goede slip en mooi donker blauw van kleur past mooi bij een pen hengel van spro.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-02-2008 10:56

Wat voor hengel(s) je nodig hebt ligt aan de manier van vissen welke je van plan bent te gaan beoefenen.

In mijn visserij maak ik meer gebruik van 10ft hengels dan 13ft+...

Molens hetzelfde;

Dikke as voor hard drillen, een speelgoed as voor de open schone stekken...


Succes


Ruud
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

01-02-2008 11:09

Ruud Visser schreef:Wat voor hengel(s) je nodig hebt ligt aan de manier van vissen welke je van plan bent te gaan beoefenen.

In mijn visserij maak ik meer gebruik van 10ft hengels dan 13ft+...

Molens hetzelfde;

Dikke as voor hard drillen, een speelgoed as voor de open schone stekken...


Succes


Ruud


ja daar heb je wel weer gelijk in. ik wil een goede allround hengel hebben voor klein water. Maar moet wel genoeg body hebben om ook tussen het riet, bomen, lelies te kunnen vissen.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-02-2008 11:13

Ruud Visser schreef:Wat voor hengel(s) je nodig hebt ligt aan de manier van vissen welke je van plan bent te gaan beoefenen.

In mijn visserij maak ik meer gebruik van 10ft hengels dan 13ft+...

Molens hetzelfde;

Dikke as voor hard drillen, een speelgoed as voor de open schone stekken...


Succes


Ruud


Ik wist wel dat ik het een keer eens met je zou zijn... :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

01-02-2008 14:35

Ruud Visser schreef:In mijn visserij maak ik meer gebruik van 10ft hengels dan 13ft+...


Die extra lengte van 13 voeters heb je vaker last, dan voordeel van ja. Ik heb voor het pennen een 12 voeter en voor het korsten een 11 voeter. Helaas zijn zulke "korte" hengels wat lastiger te krijgen, de meesten zijn 13 voet.
Glas meuk is vaak wél in 10 a 11 voet te vinden 8)
Niels Rook
Berichten: 166
Lid geworden op: 22-09-2007 10:43
Locatie: gouderak

01-02-2008 17:44

heb zelf pas een shimano hyperloop gekocht 1.75 lb egt een aanrader
was 72 euro kwijt over molens weet ik het nie heb zelf een hele oude daiwa b150 eronder uit de jaren 70'
Peter Bruil
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-11-2004 22:59
Locatie: Doetinchem

01-02-2008 18:12

Ik heb zelf vorig jaar een shimano barbeel hengel gekocht. Ik heb er toen 100 euro voor betaald. Je krijgt er 2 verschillende bovendelen bij. 1 om met een verwisselbare top te vissen. En 1 om hem als penhengel te gebruiken.

Omdat hij een lengte heeft van 3,60 vind ik hem als penhengel uitstekend. De testcurve is 1,5 lb met de normale top. Persoonlijk vind ik die lange penhengels maar ondingen, heb er ooit 1 gehad van sportex, 4,20 lang. Gewoon niet handelbaar.

Misschien dat je dit ook nog mee kunt nemen in je beslissing. En gewoon even naar de winkel gaan en verschillende hengels vasthouden natuurlijk.

Molen? gewoon een compact molentje met een goede slip. Ik heb er een rozemeijer spinmolen onderliggen. Perfecte slip heeft dat ding.
Plaats reactie