fox captive backleads


ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

21-01-2008 22:14

Ik heb hier de fox catalogus naast me liggen en zit te kijken naar de captive back leads.

Ik vis niet graag met toplood wat je regelrecht aan de lijn hangt. Het beinvloed het gedrag van het lood tijdens de dril, het zwiept teveel. Ook is de beetindicatie niet optimaal.

De back leads van fox zouden dus ideaal moeten zijn. Maar hoe snel springt de lijn los? Is dit meteen al wanneer de karper zichzelf haakt en begint te runnen of pas wanneer je de hengel oppakt?

Zijn er mensen die dit systeem gebruiken en kunnen er wat meer over vertellen?
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

21-01-2008 22:20

ik gebruik ze en ben er zeer over te spreken.
het is wel effe wennen met het bevestigen van het toplood
want het wil er wel een ste snel afvallen.
dt is een kwestie van effe oefenen.
als je een run hebt en je geeft een klein tikje dan valt hij er af.
niet rustig oppakken dan blijft hij in de meeste gevallen hangen.
en als je ze koopt zou ik voor de zwaarste gewichten gaan.
dan komt het nog sneller los want ik heb een keer gehad
dat ik me hengel op pakte en niet sloeg en toen probeerde ik het toploodje
er af te slaan toen draaide het touwtje om mijn hoofdlijn.
en dan heb je een probleem als je in je 1tje ben.
hopelijk heb je hier wat aan

groete

stefan
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-01-2008 23:16

heb ze ook, gebruik de 85gram versie, ook omdat ik nog wel is op een kanaal vis.
het toploodje komt los van je lijn zodra je aanslaat

en het bevestigen op je lijn is heel makkelijk, je lijn strak houden en het loodje eraan clippen en laten zakken, en met het touwtje nog in je handen kan je ook bepalen of je het toploodje onder je hengel top wilt of een stukje verder

ohja nog een tip, bewaar de "gewone" toploodjes :P , ben ooit is gaan vissen en had ze niet meer maar had ze wel nodig vanwege een hoop wier dat tot 6 meter uit de kant lag
K. van den Herik

22-01-2008 07:51

Ron,

Kan een goede oplossing zijn.

De loodjes zijn gemaakt voor de
pispotvijvers
in engeland.

De touwtjes zijn veel te kort.

Op ondiep water en echt harde aanbeten kan de handel om je lijn slaan en zo contra productief zijn. Denk dat dit door de hoek komt. Die wordt te groot en dan opent de clip niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-01-2008 08:17

Ron, ik sluit me bij Klaas aan. Deze toploodjes zijn mij niet bevallen aangezien het touwtje veel te kort is en ik een vis heb verspeeld aan het feit dat het loodje om mijn hoofdlijn is gaan draaien toen ik beet had.

Het schijnt dat je een "speciale tik-techniek" moet hebben om je lijn vrij te krijgen, maar blijkbaar heb ik dat niet. En aangezien je deze technieken dient te leren in de praktijk bij runs, hoeft het voor mij al niet meer. Ik wil niet nog eens de fout maken om een vis hierdoor te verspelen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-01-2008 08:57

Je moet ook mazzel hebben met het clipje. Heb ze zelf ook gebruikt, maar bevielen niet.
Touwtje was eerst te lang, dus zelf verlengd.
Clipje zat eerst te los, ging al van de lijn af vóór het lood het water had geraakt. Toen clipje beetje verhit en kleiner gemaakt, toen kwam 'ie niet meer los.

Heb pas echter nog een nieuw setje gezien én even getest, die deed het wel goed...
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

22-01-2008 09:46

Ik heb hetzelfde probleem als Marco.
Het lood valt al van mijn lijn af voordat deze het water raakt.
Ik heb geprobeerd om het zo voorzichtig mogelijk te doen, maar ook dat mocht niet baten.
Ook het lood achterstevoren op mijn lijn bevestigen had geen nut.

Kortom, ik vind ze waardeloos. Geef mij maar de gewone toploodjes, zijn nog een stuk goedkper ook. Even vastlijmen met secondenlijm en ze gaan niet meer los.
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

22-01-2008 10:02

Michiel de Vries schreef:heb ze ook, gebruik de 85gram versie, ook omdat ik nog wel is op een kanaal vis.
het toploodje komt los van je lijn zodra je aanslaat

en het bevestigen op je lijn is heel makkelijk, je lijn strak houden en het loodje eraan clippen en laten zakken, en met het touwtje nog in je handen kan je ook bepalen of je het toploodje onder je hengel top wilt of een stukje verder

ohja nog een tip, bewaar de "gewone" toploodjes :P , ben ooit is gaan vissen en had ze niet meer maar had ze wel nodig vanwege een hoop wier dat tot 6 meter uit de kant lag



Moet je die loodjes op een gestrekte lijn eraan doen? Verschuift je lood aan je rig dan niet ?
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

22-01-2008 12:30

david deman schreef:

Moet je die loodjes op een gestrekte lijn eraan doen? Verschuift je lood aan je rig dan niet ?


als je je lijn een beetje strak houd is het genoeg, en dan verplaats je rig + lood niet
en wat bij mij in het begin altijg gebeurde met een slappe lijn was dat het loodje er meteen vanaf valt,
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2008 15:43

ik heb er eentje gekocht om te testen, het plaatsen van het toploodje gaat me wel makkelijk af, en bij het oppakken van de hengel klikt de lijn ook wel los, maar dan

dan loopt de lijn van het toplood nog door je 'drilzone' voor de kant. en das lastig als je alleen bent, dus daarom ook weer op het touwtje vn het toplood een toploodje :oops:

hoop gestuntel, dus het werkt niet optimaal.
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

22-01-2008 17:24

bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik er eerst eens 1 zal proberen. Het lijkt mij wel een goede oplossing voor mijn problemen. Ik vis normaal gesproken met 70 of 80 gram. dus mijn backlead zal 56 gram of 35 gram wegen.

Dat gestuntel voor de kant ben ik meestal wel goed in. Ik vis alleen, maar de vis veilig landen moet lukken.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

22-01-2008 17:35

met een toploodje op het touw van fox toplood lukt het zeker
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

22-01-2008 17:55

gewoon proberen bevallen mij prima.
ik zou gaan voor 56 gram.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

22-01-2008 18:24

heb ze zelf al een hele tijd,bevallen mij ook zeer goed.
nog nooit problemen mee gehad,maar ik heb ook altijd losse
reserve toploden bij me,je weet nooit wat je tegenkomt aan
de waterkant (bv wier enz).
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

22-01-2008 18:41

met veel wier vis ik juist met fox toploodjes.
het liefst zonder.
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

22-01-2008 18:46

Naar het schijnt is het beter om de zwaarste versie te nemen,deze zouden altijd opengaan. Wat bij de lichtere soms niet het geval is.
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

22-01-2008 18:48

Mourad Aviara schreef:Ron, ik sluit me bij Klaas aan. Deze toploodjes zijn mij niet bevallen aangezien het touwtje veel te kort is en ik een vis heb verspeeld aan het feit dat het loodje om mijn hoofdlijn is gaan draaien toen ik beet had.

Het schijnt dat je een "speciale tik-techniek" moet hebben om je lijn vrij te krijgen, maar blijkbaar heb ik dat niet. En aangezien je deze technieken dient te leren in de praktijk bij runs, hoeft het voor mij al niet meer. Ik wil niet nog eens de fout maken om een vis hierdoor te verspelen.



Precies hetzelfde gehad hierna gelijk weg gedaan
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

22-01-2008 19:51

gewoon je toploodjes precies onder je hengel plaatsen.
dan een klein tikje en hij is los.
deed eerst ook altijd het toploodje te ver van me af maar dat heb ik af geleerd want als je dan niet hard genoeg slaat of tiks dan draait hij om je hoofdlijn.
en dat is niet leuk :evil:
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-01-2008 19:59

Ik heb ze zelf ook. Ben er ook niet echt fan van. Ten eerste vind ik de touwtjes veel te kort, waardoor je op dieper water deze toploodjes nauwelijks kan inzetten. Want na mijn mening creeer je er dan veel te veel hoeken in je lijn.

Daarnaast sla ik ze er ook af en toe niet vanf. of ze vliegen echt om je oren..Haaha.. Vooral als je in je eentje aan het vissen bent kan het nog problemen opleveren. Ook voor de kant met de dril is niet optimaal.

Wat ik wel vaak deed is de toploodjes met het waadpak uitlopen en dan monteren aan een stormpaal. Zo kan ik de toploodjes nog aardig ver het water in laat lopen om bijvoorbeeld net onder het taluud te vissen. Normaal gesproken had ik dit niet gehaald. Ondingen vind ik het .. Het enige grote voordeel ervan is dat het drillen makkelijker verloopt.

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

22-01-2008 22:04

tino beunk schreef:Ik heb ze zelf ook. Ben er ook niet echt fan van. Ten eerste vind ik de touwtjes veel te kort, waardoor je op dieper water deze toploodjes nauwelijks kan inzetten. Want na mijn mening creeer je er dan veel te veel hoeken in je lijn.

Daarnaast sla ik ze er ook af en toe niet vanf. of ze vliegen echt om je oren..Haaha.. Vooral als je in je eentje aan het vissen bent kan het nog problemen opleveren. Ook voor de kant met de dril is niet optimaal.

Wat ik wel vaak deed is de toploodjes met het waadpak uitlopen en dan monteren aan een stormpaal. Zo kan ik de toploodjes nog aardig ver het water in laat lopen om bijvoorbeeld net onder het taluud te vissen. Normaal gesproken had ik dit niet gehaald. Ondingen vind ik het .. Het enige grote voordeel ervan is dat het drillen makkelijker verloopt.

8)


Je kan natuurlijk ook nylon 35/100 daar aanhangen in de plaats van die fluo koord.
K. van den Herik

23-01-2008 07:43

gewoon je toploodjes precies onder je hengel plaatsen.


Dat wil ik dus niet. Zie eders. Meestal kan het ook niet door stenen, water planten enz.

Je kan natuurlijk ook nylon 35/100 daar aanhangen in de plaats van die fluo koord.


Hoe groter de hoe groter de kans op niet loskomen.

Allemaal niet erg, als het het maar weet en er naar handelt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

23-01-2008 17:00

of wat tino zegt toplood uitlopen met een waad pak en dan op een bank stik plaatsen dat lijkt me idiaal.
Gebruikersavatar
Henry van luyk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-01-2005 17:51
Locatie: Koudenkerk aan den Rijn

23-01-2008 17:12

Mij zijn ze best bevallen die fox toploodjes maar zo als ik hoor zijn het voor velen van ons toch meer tobloodjes
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

24-01-2008 13:57

aangezien ik veel op kanalen vis is het voor mij makkelijk om het toplood maar een paar meter van de top te plaatsen. Dus dat lostikken zou dan geen probleem moeten zijn omdat de hoek in de lijn vrij groot is.

Daarnaast vis ik op een vrij harde bodem(onder de kant) waarop ik het lood kan laten zakken.

Ik ga voor de 56 gram, als ik meer neem zal mijn lood(70 gram) zich waarschijnlijk verplaatsen, en wanneer ik minder neem gaat dit denk ik ten kosten van de beetregistratie.

Bedankt voor jullie reactie's!
Gebruikersavatar
Henry van luyk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-01-2005 17:51
Locatie: Koudenkerk aan den Rijn

24-01-2008 16:44

ja of je moet met zwaarder lood vissen maar eigelijk als jij gewoon je lijn rustig mee laat vieren dan zal je lood niet verschuiven