spodsetje


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

07-01-2008 22:40

ik wil op carp 2008 in zwolle een spodsetje gaan aanschaffen.
heeft iemand mss tips wat betreft de hengel en molen, ik wou het niet echt duur gaan maken

en de max afstand voor het bijvoeren zal zo rond de 80 tot 100M zijn
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-01-2008 22:49

Ik kan je geen tips geven over welke hengel en molen je dient aan te schaffen, maar:

Enige tip die ik je kan geven is om je spodsetje zoveel mogelijk baseren op werpafstand (en gewicht-verplaatsing). Ik zeg dat, omdat je spod minstens net zo ver hoort te komen als waar je rig ligt.

Ik raad je ook aan om het zo licht mogelijk te maken. Als je een grote voerstek probeert op te bouwen dmv een spod kan het vermoeiend worden na een tijdje spodden.

Koop geen molen met een baitrunnerfunctie, deze zijn in het algemeen zwaarder dan molens zonder baitrunner en je hebt qua spodden niets aan een baitrunner.

Spoel je molen zo vol mogelijk op. Je lijn kom makkelijker van de spoel als er geen rand op je spoel zit. Hierdoor kan je hoogstwaarschijnlijk ook verder werpen.

Voel eerst je hengel+molen combinatie. Neem het in je hand en kijk of alles goed in balans is. Dat alles niet te zwaar aanvoelt en je hengel stug genoeg is om een volle spod te kunnen verplaatsen (80 mtr).

Gebruik een voorslag die minstens anderhalf keer zo lang is dan de lengte van je hengel. Je hoofdlijn hoeft niet zo dik te zijn, aangezien je hier niet mee drilt.

Als spod zelf raad ik je persoonlijk die van Korda aan, vind het superdingen. Bovendien wegen ze minder dan de andere spods die ik in mijn handen heb gehad. Er zitten veel gaten in zodat de spod tijdens het binnenhalen minder heen en weer beweegt en je minder weerstand hebt van je spod.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

08-01-2008 00:00

was al van plan om de spods van korda te halen, hoor ik echt alleen maar positieve dingen over

ik gebruik bijna altijd een boot om me lijnen uit te varen, en anders is het een kleine afstand dat ik onderhands werp en ook met de hand kan bijvoeren.
maar ik wil af en toe een beetje voer op me stek hebben, en gooi dan liever ff snel een spod naar me stek dan dat ik de boot instap om weer te voeren
het is ook een beetje voor als ik paar dagen wil voorvoeren, hoef ik niet elke keer met me maat me en de zodiac op pompen enzo :)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-01-2008 09:24

Ik heb weinig toe te voegen aan het verhaal van Mourad, behalve dit: Neem als hoofdlijn gevlochten lijn van rond de 20/00. Ten eerste kan je door de dunnere diameter net wat verder werpen. Ten tweede is gevlochten lijn minder gevoelig voor kinken. Ik gebruik zelf PowerPro, een betrouwbare, ronde gevlochten lijn.
Om de kosten te drukken hoef je de spoel nioet helemaal te vullen. Ik heb 250 meter gevlochten lijn aangevuld met oude nylon.
Trouwens, óók met gevlochten lijn is het noodzakelijk om een goede voorslag te gebruiken. Ik gebruik de Shockleader van Korda met volle tevredenheid.

Tegenwoordig zijn er meerdere spodrods op de markt. Ik heb zelf de Fox Warrior Spod en die bevalt prima. 100 meter is met deze hengel makkelijk haalbaar. Als molen heb ik een tweedehands Daiwa Emblem-S. Deze molens hebben een lekkere dikke as en gaan dus lang mee bij zwaar misbruik ;)
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

08-01-2008 14:27

En dan nog een kleine tip voor als je eens een groot
voerbed aan wilt leggen. Neem een fles en snij hier
de bovenkant met de dop eraf, monteer hier 3 touwtjes
aan met een wartel, en vul hem met boilies. Een flinke
worp met de spodhengel zal resulteren dat de boilies
een meter of 100 in het water belanden, terwijl het
stuk fles 5 meter voor je voeten in het water valt.

Een plaatje zegt in veel gevallen meer dan 1000 woorden...

Afbeelding
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

08-01-2008 15:44

Mark, kan je hier dan nog wel goed mee richten?
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

08-01-2008 17:58

Hiermee valt redelijk makkelijk een groot voerbed
aan te leggen, zie het maar als een katapult met een
beetje extra kracht en wat meer boilies als normaal.
Voor een exact boiliebedje van 2 x2m kan je beter
een spod vullen, maar wil je een stek aanvoeren
van 10 x10m en op 100 meter afstand bevissen, dan
vind ik dit wel een ideale oplossing. Zag hem tijdens
mijn 1e frankrijktripje eens gebruikt worden door
een plaatselijke visser, en mijn maat en ik zijn er
toen ook mee aan de gang gegaan. Werkte prima!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

08-01-2008 21:40

ik heb een gare nix2 endura molen
met een engelse navigator plus hengel 5lbs.
ik heb op me molen een partijtje vulsim.
daarboven op een gevlochten lijntje van 12 honderste.
en daarop weer een voorslag gewoon nylon 45 honderste
om de kosten een beetje te drukken.
want die shok leaders van korda is ook gewoon een wat dikkere nylon.
alleen er staat korda op en het zit op een mooi rolletje.
dus een beetje zonde geld. maarja iedereen moet dat voor zichzelf weten.

groete
Plaats reactie