mode tendensen in hengelland


Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

07-01-2008 11:06

Martijn Nederpel schreef:
Maar ff ontopic wat is er in godsnaam mis met mode?? Als zolang dat de mens bestaat bestaan er trends waarom niet in de hengelsport??Laat ieder lekker zijn ding doen met zijn ouderwetse schreiner of hi tec daiwa hengeltje......


Er is niks mis met mode / trends. Het lijkt mij alleen dat het steeds bepalender wordt voor het vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2008 12:03

Martijn net wat je zegt breder en LANGER.

Er is niets mis mee met de modetrends dat verkoopt ook lekker voor de bedrijven.
Maar niet alles wat dan als argument naar voren wordt gebracht is dan ook waar.
Ze volgen de wil van de consument en zo je hier al ziet zijn ze goed te beïnvloeden.
Niets mis mee verder.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Peter Teerling

07-01-2008 13:46

Snap niet waar de mensen zich druk om maken waar anderen zich mee aan de waterkant vertonen.. :-? Of wat de hengelsportfabrikanten op de markt zetten.

Wil je iets hebben wat naar jouw smaak is,ga dr lekker naar opzoek of laat het maken.En als je het dan (na lange tijd?) in handen hebt,is het net zo bevredigend,als een lang weekend sex met een Zweedse tweeling.

Ik ga me in iedergeval nog een setje Ulgreta's met vrijnouwen dingen halen!!

Ennuh Richard:Hoezo een rubberboot van de bartsmit van 20 euro? je hebt dan wel het luxe model.

In de zomer een eind zwemmen met kleren aan gaat niet iedereen even goed af,zeker niet als je door een fors wierbed moet.Laat staan in het donker.De reden om je Bart Smit Topper in de winter thuis te laten hoef ik je zeker al helemaal niet uit te leggen toch?Breng geen (jonge) mensen op verkeerde ideeën!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-01-2008 13:57

Ik snap de hele discussie niet? :-? Iedereen moet toch lekker zelf weten waar hij mee vist. Ik zelf zweef tussen 2 werelden: voor het afstandvissen waardeer ik de moderne "mode" erg, mist niet té futuristisch. Voor het pennen en korsten prefereer ik weer de old-skool afbouw met kurk en reelringen.

De hele discussie over veel of weinig ogen is in mijn ogen ook onzin: de overgrote meerderheid van de karpervissers werpt op z'n best redelijk. De juiste hoeveelheid en formaat ogen maken dan geen goede werper van je ;)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

07-01-2008 14:35

mwoa nouja, discussie...

Het is dat iedereen zich hier meteen zo aangevallen voelt wanneer er iets
over iemands spullen gezegd wordt. Je kunt dit topic ook zien als een plek
waar ieder zijn mening kan geven en verdedigen wat betreft de mode
tendensen in hengelsportland. Vandaar dan ook de titel lijkt mij...

Vind t eigenlijk wel een leuk topic, subjectief en informatief tegelijk :roll:
Gebruikersavatar
Ivo Nijboer
Berichten: 132
Lid geworden op: 30-01-2007 19:53

07-01-2008 14:41

In de discussie ben ik het met Douwe eens, wat ik overigens verbazingwekkend vind zijn de antwoorden van de nieuwe moderators. Die zouden mijns inziens met een goede wetenschap moeten reageren ipv een in mijn ogen foutieve visie noteren.

Wat betreft de big pitt molens en frankrijk heb ik 1 ding toe te voegen, een ondiepe spoel geeft minder wrijving gedurende het eind van de worp. Bij een diepe spoel heb je op dat punt last van een grotere hoek van lijnafgifte bij de spoel rand.

mvg,
Ivo
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-01-2008 14:54

Er is niets menselijker dan fouten maken, ook voor moderators.
Vindt het persoonlijk een groot goed dat zij rust en kalmte uitstralen.
Ga zo door mannen, valt niet altijd mee om het een ieder naar de zin te maken in deze dolle dwaze tijd waar we in leven.

Vindt best een aardig onderwerp waarin voor vele nog wat te leren valt, volgens mij. :wink:

Groet,
Peter
Thomas Vandecaetsbeek
Berichten: 75
Lid geworden op: 06-01-2008 19:16
Locatie: Leuven, België

07-01-2008 21:10

en nu terug on topic plz...

dit draadje is te leuk om te verwateren tot een discussie onder mods en users

Dus iedereen een chillpill of gaan ventileren in de discussiehoek :P


Ikzelf ben ongetwijfeld ook meer beïnvloed door hypes/boekjes/DVD's dan dat ik zelf zou denken...

Persoonlijk vraag ik me alvorens iets te kopen, of het een toegevoegde waarde heeft op m'n visserij.

Op vlak van hengels en molen weet ik echt wel wat ik wil, ongeacht met welke ze ook komen aandraven in promo- en infodvd's.

Dat er nog maar weinig leuke hengels met meer ogen zijn ?
In jullie eigen achtertuin: de PB dutch ace classic is toch wel een klassieke hengel die in 2.25 lbs hoepeltje-rond gaat (wel jammer van die slechte molenhouders).

Volgens mij is de actie van de hengel, de werptechniek en het gebruikte werpgewicht veel belangrijkere factoren dan het aantal geleidingsogen.
Dat grotere ogen icm bigpits verder werpen daar ben ik van overtuigd, dat ik deze afstand nooit nodig zal hebben op belgische waters staat ook vast.
Dat twee of drie ogen meer op de blank 10 meter of meer zouden kosten lijkt me wel sterk

Op vlak van aas en endtackle / loodsystemen / rigs sta ik wel meer open voor hetgeen in de boekjes staat... maar dan moet er dus wel toegevoegde waarde zijn (visveiligheid bij breuken bijvoorbeeld).

Soms kunnen trends ook positief zijn, vroeger vond ik nooit geen weerhaakloze karperhaken... nu is dat geen probleem meer en vis ik niet anders meer.

Trends en hype zullen immer aanwezig zijn in onze sport, aangezien het wiel opnieuw uitvinden steeds de kassa doet rinkelen. De keuze blijft nog steeds aan ons om mee te gaan in het nieuwe verhaal.


Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2008 21:34

Nou, laat ik dan maar aanvullen dat er altijd een trendgevoeligheid is geweest. Indertijd was een Jack Hilton medium taper van 1,5 lbs met daaronder de zeer matige ABU 55 courant. Werpen kon je maximaal 40 meter en drillen met dat gammele ding was ook niet alles. Het was daarbij heel trendy om onder een paraplu te zitten op een pakaseat. Een ding waar je snel rugpijn van kreeg, maar je hoefde tenminste geen 24 uur. Ik ben blij niet oud te zijn geworden met die spullen.

Anderzins was ik blij niet met die zeehengels te vissen waar sommige recreanten het mee probeerde. Tja, tijden veranderen.

Het verschil in afstand staat in de link naar de Fuji diagrammen die ik al gaf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
marco arnout
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-03-2006 19:22
Locatie: rotterdam

07-01-2008 22:23

Ik krijg het idee dat er een hoop vissers de essentie van het vissen uit het oog aan het verliezen zijn.... :roll:


Het gaat toch om die mooie momenten dat je eindelijk een pracht vis op je mat hebt liggen, of die mooie natuur momentjes zonder ook maar iets te vangen...

ik heb geen super materiaal nodig om te genieten van me hobby, tuurlijk je wil goed spul. Ook ik vis met een rodpod en simpele beetmelders maar soms kan ik het gewoon niet laten om die "oude meuk" weer te pakken en met een krakende pen hengel in me haden te staan...

vissen is genieten het is geen ...

mvg marco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2008 22:39

Marco, ik heb het afgeleerd dat voor anderen te bepalen.

Voor mijzelf zit ik ook niet helemaal op jouw golflengte. Als ik alleen van de natuur zou willen genieten heb ik absoluut geen hengels nodig.

Er is dus meer...

Dat dit meer niet voor iedereen exact hetzelfde is zou voor zich moeten spreken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

07-01-2008 23:16

Kees ;

Daar moet ik je gelijk in geven.

Als ik vis wil ik VIS vangen , als dat niet meer is zoek ik wel n andere hobby.

Wil ik rust of van de natuur genieten , dan gaat ik wel naar n naakt strand of iets dergelijks :P :P

Gr :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-01-2008 00:33

Persoonlijk denk ik dat de 'mode tendensen in hengelland' logischerwijs nogal leeftijdgerelateerd zijn. Het zijn dan ook over het algemeen de wat oudere boarders die wat moeite hebben met de flitsende ontwikkelingen op (karper)hengelsportgebied. Een uitzondering daargelaten, want er zijn zat jongere ouderen die kicken op 'oude meuk' op een Gardner pod, zoals er ook zat oudere jongeren zijn die gelukzalig naar hun bling bling set-uppie met 'Solar'gerichte hengeltoppen kunnen liggen staren.

Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je beseft dat alle 'mode tendensen' altijd al leeftijdgerelateerd zijn geweest. Waarom dat zo is? :-? ?
Ach, het was gelukkig ook Mary Quant zelf die in 1965 in een door haarzelf uitgevonden minirok poseerde i.p.v. m'n moeders moeder. Die overigens wél de geitenwollen tas breide waarin mijn moeder haar door Mary Quant uitgevonden minirokjes en hot pants bewaarde.
Oftewel.........ZEEKÁÁÁÁÁÁÁÁk!!!!!!!!!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

08-01-2008 04:22

ik vond dit een heel interessant onderwerp. Vooral het weerstand gedeelte ivm met ogen. Ik ga dan toch mee met wat kees zegt. Dit omdat het gewoon klopt dat een lijn die recht over een oog gaat minder weerstand heeft als een lijn die slingert en zo meer raakvlak heeft. Natuurlijk is er ergens in het midden een optimum.

Zelf heb ik geen last van mode omdat ik niet karper vis in Nederland maar hier in het buitenland. Je ziet hier 10x meer reels ipv molens. Als ik niet zon hekel aan reels had had ik er al lang 1 gekocht ivm het verder werpen.

Voor mij is ver werpen zeer belangrijk omdat de vis hier altijd aan de andere kant van het water zit (ga je daar zitten vang je ze er niet). Ik werp gewoon slecht (hoewel ik steeds beter ga werpen door oefening en andere lijn) 45 honderdste nylon naar iets van 20 honderdste gevlochten lijn. Ja ik weet het het zijn enorme dikke lijnen maar dat heb je gewoon nodig omdat je hier de vis niet alle ruimte kan geven tijdens het drillen.

Maar qua mode, ach iedereen moet gewoon doen waar hij zin in heeft. Bij mij gaat het om kwaliteit (mits betaalbaar) waar ik wat mee kan vangen en niet hoe het eruitziet. Omdat er hier geen rodpots zijn en het wat lastig is er 1 te importeren heb ik gewoon een klein emmertje met cement gevuld en daar een standaard ingezet (zier er niet uit maar het werkt). Soms moet je het gewoon doen met wat voorhanden is.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-01-2008 11:40

John,

Die jeugd van tegenwoordig ook... Je hebt zo van die idioten ertussen lopen die vissen met spullen die nog ouder zijn dan hunzelf.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

08-01-2008 11:58

toffe schermafbeelding Kevin haha, speciaal voor dit topic? :D

(een flink deel van de karpers die ik vang zijn trouwens ook nog ouder dan ik 8) )