mode tendensen in hengelland


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2008 19:15

William het staat er al, ook voor de slip goed te laten werken is er zo min mogelijk wrijving vereist, meer ogen geeft minder weerstand tussen de ogen omdat de lijn er in een rechte(re) lijn doorheen gaat.
Startoog mag dan ook niet groot zijn en de molen moet bij voorkeur een beetje gekanteld staan dus de spoel richting startoog.

Dat alles is een goede overweging om bij het op korte afstand vissen te kiezen voor een lichte hengel - buiging - 1 tot 1 3/4 lbs en veel eventueel hoogstaande ogen - directere slipwerking - plus een goede molen met een gekantelde stand van de spoel.

Maar ook bij het ver werpen is het nodig om daar aan te denken.
Minder ogen zorgen voor meer weerstand - slagen tussen de ogen dus geen rechte lijn - ook al maak je het startoog 5 cm doorsnede of driehoekig.
Vissen is een hobby, geen religie!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-01-2008 22:23

Glaas,

Hieronder m'n maat z'n futuristische set-upp:

Afbeelding

Afbeelding

En hier mijn 'klassieke' setje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vindt ze beiden mooi, maar zal die Century's never nooit aanschaffen omdat ik persoonlijk meer van die veelogige noeste doch subtiele werkpaarden houdt dan van die 'ironlook' wespentaïlletjes met luchtige Platina reelhouders en zes geanodiseerde hoepelogen.

Daarom ben ik het niet met je eens als je het over steeds lelijker wordende hengels hebt die geen nostalgisch gevoel zouden kunnen geven.
Het is en blijft persoonlijke voorkeur van waar je smaak voor dat moment naar uitgaat en waar je mee vertrouwd raakt.
Misschien wel typerend dat de Tri Cast's waar ik mee vis, ± tweeëntwintig jaar geleden het bezit waren van m'n vijf jaar oudere maat die nu met bovenste set-upp vist. Ik heb de hengels destijds van 'm overgenomen en vis er nu (na twee renovaties) nog altijd mee en wil niet anders meer.
Groet,

John
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

05-01-2008 22:24

Douwe, ik begrijp je gedeeltelijk.

mijn bescheiden mening is namelijk dat weinig ogen, minder wrijving opleveren maar wel garant staan voor het mooie (slechte?) pijl-en-boog effect (dus grote hoeken tussen lijn en laag aantal oogjes).

In mijn ogen is de werking van de slip dan waardelozer, dan met wat meer ogen en een veel betere lijn tussen blank, ogen, en nylon. Hoop dat het enigzins duidelijk is wat ik bedoel.

Ik vind bijvoorbeeld dat de slip van mijn ambidex op een 1,25 lb met 14 ogen beter functioneerd, dan mn emblem op een 2,5 met 9 ogen. Of vind jij dit appels met peren vergelijken?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-01-2008 22:30

Iedereen heeft recht op een eigen mening ik heb een andere.

De weerstand is ook niet vergelijkbaar, de grote slagen die de lijn maakt tussen de ogen bij weinig ogen zorgt voor een andere remmende werking.

Het is inderdaad appels met peren vergelijken, je hebt beide molens dus vergelijk ze op de twee hengels dat is een veel betere vergelijking en ook objectiever
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

05-01-2008 22:46

John

Verkoop je die tricastjes nog? :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

05-01-2008 23:38

die Century's ogen wel mooi, maar zwaar
Greets Gino
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

06-01-2008 00:13

sorry dat ik het moet zeggen,wat zijn die "startrek"hengels lelijk zeg :x :x :x :x :x :x

nee, daar zul je mij nooit mee zien vissen,ik ga wel voor de 2e foto,kurk,geweldig!!
en gewoon ook 10 ogen :o :o :o :o :o
waar haal je die ???
super :D :D :D :D :D :D

ieder zo zn smaak..................
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-01-2008 09:43

Die haal je niet gerben,die laat je bouwen.
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

06-01-2008 10:58

Ruben vd Worp schreef:Die haal je niet gerben,die laat je bouwen.


mmmmmmmm......oke :D :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-01-2008 11:42

Zeker mooi die 3e, 4e en 5e foto :wink:

Zijn zeker wel te halen Ruben, zag pas nog zoiets voorbij flitsen ;

Afbeelding

Afbeelding
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

06-01-2008 13:34

@John

Hier ben ik het volledig mee eens, het zijn allemaal persoonlijke meningen. En wat nou mooi of lelijk is zal altijd een kwestie van smaak blijven.

Ik ben zelf in het bezit van een setje X-flites (plus) van Greys (2,5lbs), deze hebben mijn hengels met volkurk handvaten vervangen...
En reken er maar niet op dat deze hengeltjes naast elkaar op een rodpodje liggen te glimmen.

Iets dat me wel is opgevallen is dat het erg moeilijk is om hengels (fabrieks) met een lagere testcurve te vinden. Een 3,5 ponder is makkelijker te vinden dan een 2 ponder.

De groeten,
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

06-01-2008 16:18

hoei, interressant topic!

persoonlijk vind ik kurk waardeloos spul :-? Het foam van tegenwoordig heeft meer voordelen en ziet er beter uit vind ik. Een greep volledig bedekt met mooi dun strak foam: Lekkah

Van het grote ogen en kleinere hoeveelheid verhaal heb ik geen verstand maar grote ogen vind ik wel heel bruut staan:P
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

06-01-2008 16:35

Douwe Bijlsma schreef:
Kenny Willems schreef:Hoe minder ogen hoe minder wrijving van de lijn dus verderen worpen, het strippen van foam enz enz is van wege het gewicht.

Persoonlijk geef mij maar de oldschool hengels.


Dat klopt voor geen meter, met minder ogen worden de slagen die de lijn maakt tussen de ogen veel ruimer bij een worp, dat zorgt voor extra weerstand.
Meer ogen betekend een lijn die veel rechter door de ogen geleid wordt.

Minder ogen heeft een commerciële reden namelijk de kostprijs per hengel.
Het verhaal van verder werpen omdat er minder ogen opzitten wordt als zoete koek geslikt.

Geloof je het niet, vraag je dan eens af waarom er op een matchhengel zoveel ogen zitten en ook waarom die zo hoog staan.
En wat Menno al aangaf waarom je voor geen meter gooit met weinig ogen op de hengel bij een reel.



Euhh wel eens iets van natuurkunde gehad ?? :-?

Ik zat je een hint geven het heeft met weerstand (wrijving) te maken deste meer weerstand deste slechter de worpen en als je een beetje nuchter na kan denken dan weet je ook dat deste meer (en kleine) ogen deste meer weerstand.

Big pit moles maken ze toch ook zo met die intensie? maar als ik jou zou moeten geloven dan zou je met een usa 4500 die een vrijnouwen spoel heeft verder komen dan met een ulgreta .................

m.v.gThomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

06-01-2008 16:59

Thomas,

waar hier vooral op gedoeld word is dat de lijn bij een hengel met veel ogen in een veel rechtere lijn door de ogen zal lopen waardoor de wrijving minder is. De wrijving is minder omdat de hoek waaronder de lijn in contact staat met het oog veel minder extreem zal zijn.

De grotere ogen zijn naar mijn inzien vooral om dit enigzins te compenseren omdat er zo weinig ogen op zitten...

De groeten,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-01-2008 17:00

Thomas,

Natuurkunde. Dacht het wel.

Weerstand wordt bepaald door het oppervlak. Dit is het raakpunt van de lijn met de ogen. Maar het oppervlak wordt ook groter als de lijn een hoek met het oog maakt. Ergens is er dus een optimum. Dit optimum is lastig te berekenen. Proefondervindelijk is echter aangetoond (zie o.a. http://www.harrisonrods.co.uk/Fujidoc1_WEB.gif ) dat een kleiner startoog en een oogje extra een beter optimum geeft dan weinig ogen en een heel groot startoog.

Er zijn trouwens meer variabelen inclusief die van de lijn. Maar laten we niet te moeilijk doen.

De grote spoelen hebben meer met de diameter van de lijn te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2008 21:47

Thomas een beetje rustiger mag ook wel.
Leg het eens voor aan je leraar die helpt je wel uit de droom.

Ulgreta? bedoel je de Ultegra misschien? en een vrijnouwen wat mag ik daar voor in de plaats lezen?
De rest laat ik maar.

Nuchter nadenken? het wordt mij hier vaak verweten dat ik te nuchter nadenk.
Waarschijnlijk heb jij een andere visie op nuchter nadenken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-01-2008 23:56

Mijn mening is dat je met minder ogen en grotere ogen de weerstand juist verminderd voor de lijn. Hoe meer ogen hoe meer weerstand je krijgt op je lijn. Hierdoor worden je worpen ook automatisch minder ver.

Als je bijvoorbeeld 6 ogen hebt, kan het nog een verschil maken met het gooien. Grotere ogen bieden minder weerstand dan kleinere ogen.

Tijdens de worp heb je vrij weinig weerstand van je molen!?
~~Dreams can be true.~~
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-01-2008 00:00

:roll: :roll: :roll:

Breng mij maar ff weg!!!!
Groet,

J :-? hn
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-01-2008 00:21

Ik wil je graag weg brengen John maar waar heen ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

07-01-2008 00:23

Tino en andere hardleerse jongens,

Leest het stukje van oa. Douwe nog eens goed over met de volgende afbeelding in je achterhoofd.
Misschien dat het kwartje dan de bodem haalt...

Afbeelding
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-01-2008 08:55

Kenny Willems schreef:Ik wil je graag weg brengen John maar waar heen ?


Maakt niet uit Kenny. Als het maar héél ver van jou vandaan is, zo ver mogelijk alsjeblieft.
Groet,

John

Nb. je hoeft je niet zo aangevallen te voelen als je terechte kritiek krijgt hóór!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-01-2008 08:58

tino beunk schreef:
Tijdens de worp heb je vrij weinig weerstand van je molen!?


Tino,

Verwijs je hier naar een situatie waarin de beugel geopend is, of gesloten????
Groet,

John
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2008 09:24

Ook de vergelijking met de big pitt molens slaat nergens op.
Die grote spoelen zijn alleen maar om meer lijn te kunnen dragen omdat de vis in Frankrijk steeds verder weg gevangen moet worden. :roll: :roll:

De Nederlandse vis heeft zich daaraan aangepast omdat er natuurlijk steeds meer Frankrijkvissers de vis daarop dresseren.8) 8)

De molens voor verre worpen hebben relatief kleine maar lange taps af lopende spoelen ra ra ra waar zou dat nu voor dienen.
Zou de spoel dan toch weerstand bieden bij de worp????

Natuurlijk geeft de spoel weerstand aan de lijn daarom is ook de manier van opspoelen zo belangrijk om goed ver te kunnen werpen.


Tino en anderen ik zou toch echt de proef eens op de som nemen, twee hengels van gelijk "werpgewicht" zeg maar 2 lbs anders wordt het slecht zoeken.
De één met 6 en de ander met 12 ogen, gebruik dezelfde molen en werp met 20 gram zie dan maar in de praktijk wat de uitslag is.

Wel dezelfde werper laten werpen dan is het nog eerlijker.
Vissen is een hobby, geen religie!
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

07-01-2008 10:42

[quote="Douwe Bijlsma"]Ook de vergelijking met de big pitt molens slaat nergens op.
Die grote spoelen zijn alleen maar om meer lijn te kunnen dragen omdat de vis in Frankrijk steeds verder weg gevangen moet worden. :roll: :roll:

Dan ga je toch aan de overkant zitten. Is waarschijnlijk dichterbij en heb je niet die grote molens nodig.

Het valt mij op dat er steeds meer op techniek etc wordt gedirrigeerd door fabrikanten.
Ik vis zelf met Hardy's van 10 jaar oud 21/4 pond en veel ogen en volledig kurk. (Nee niet helemaal alleen het handvat) Ik heb onlangs mijn shimano 3500 A serie moet vervangen omdat die het na iets meer dan 10 jaar volledig op zwaren. Heb nu baitrunners van ABU. Heb nog steeds mijn oude FOX SX met oranje logo en ze doen het perfect.
Mijn rodpod is een stalen pijp met 4 pootjes waar je bankstick doorheen gaat.

Je hebt draadloze sounderboxen met honderden meters bereik. Leuk maar ik wil niet weten dat ik een run heb als ik 500 meter van mijn hengels af sta. Ten eerste heb ik de conditie niet en waarschijnlijk zijn mijn hengels toch al gejat als ik zo ver weg sta van mijn hengels.

De rodpods lijken zo van het Duitse leger af te komen. Je kan zo je luchtafweer geschut monteren en overvliegend systemen mee neer te halen. Ik bedoel dan de bob de bouwer 3 poot systeemen.

De jeugd denkt er niet meer bij te horen als ze geen voerboot hebben als deze geen GPS, radar, kerstboom verlichting etc heeft.
Hoezo een rubberboot van de bartsmit van 20 euro? je hebt dan wel het luxe model.

** Van de zomer op een plas bij mij in de buurt.
2 gastjes van een jaar of 15 denegerend kijken naar mijn bartsmit boot en daarna driftig varen met z'n voerboot. En ja hoor op een gegeven moment accu leeg.

Kwam toch aarselend vragen of hij mijn boot mocht lenen om z'n voerboot op te halen.

Ik wil niet gefrustreerd overkomen. (al lijkt het wel zo)
Ik ben het geheel met de topic stater eens.
Hengels etc zien er niet uit maar als consument kan je er weinig aan veranderen tenzij je het zelf laat maken natuurlijk.

Groet,

Richard
Laatst gewijzigd door Richard Brinksma op 07-01-2008 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2008 10:44

douwe een brede en lange spoel werpt wel degelijk verder! doordat je voor 1meter lijn maar 2 slagen nodig bent ipv 5 bij een smalle spoel heb je minder weerstand. Ik heb dit zelf ondervonden tussen aero gts en daiwa emblems. Je hebt gewoon minder omwentelingen nodig per meter.
Daarnaast kinkt je lijn bij eeen brede spoel ook stukken minder dan bij een smalle....dus hier is wel degelijk voordeel te halen

Maar ff ontopic wat is er in godsnaam mis met mode?? Als zolang dat de mens bestaat bestaan er trends waarom niet in de hengelsport??Laat ieder lekker zijn ding doen met zijn ouderwetse schreiner of hi tec daiwa hengeltje......