Reviews van Molens


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

06-12-2007 10:49

Reviews van Molens

--------------------------------------------
Reviewregels:

- Alleen verslagen van Molens. Vragen en commentaar graag in een nieuw topic of per PB naar de reviewer.
- Plaats bij het review mits aanwezig foto's en/of een link naar de website van de fabrikant.
- Review moet minimaal vijf regels tekst bevatten met gebruiks ervaringen of andere interessante zaken mbt de molen.
- Alleen melden dat de molen goed is, is te weinig.
- Er mogen meerdere gebruikers ervaringen van 1 product worden geplaatst.

Interessant om te vermelden in de review is waarom de keuze op deze molen is gevallen.
Voor en eventuele nadelen ( die wellicht later opgemerkt zijn na gebruik ervan )
Aanschaf prijs en waar
Eigenschappen van de molen, slip voorop, baitrunner, lijncapaciteit, kortom zo gedetailleerd mogelijk

---------------------------------------------


Mochten er vragen en opmerkingen zijn, wellicht toevoegingen, hoor ik dit graag via een persoonlijk bericht.
Maak er in ieder geval iets moois van om te lezen.

Met vriendelijke groet,

Edward van Berkum
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

06-12-2007 16:39

Shimano USA 4500B

Afbeelding

De al oude originele baitrunner, maar dan net weer even iets verbeterd en dus B genoemd, een klassiek model.
Ik had hiervoor de normale USA 4500's maar omdat de opspoeling niet optimaal was en ik deze tegen een nette prijs kon inruilen bij de hengelsportzaak ben ik aan het B model geraakt.
De opspoeling, is een stuk beter als de ( A ) versie, maar is afhankelijk van de soort lijn soms goed, en soms een stuk minder goed, maar de slip maak een heleboel goed.
De slip ratelt heerlijk, zowel de gevechtslip als de baitrunner werken feiloos, het is een prachtig gehoor als een USA baitrunner door de slip wordt getrokken.
Het zijn geen molens om extreem lange afstanden mee te werpen is mijn ervaring, dit komt door de rechte spoel, maar een meter of 70+ is goed te doen.
Qua looks ziet het er niet zo futuristisch uit als andere nieuwe modellen molens, maar het is een zeer robuuste en degelijke molen die tegen een stootje en tegen water kan.

Nadelen:
Wat mij betreft had de opspoeling nog net iets beter gemogen, maar heb er geen echte hinder van, de slip een hele boel goed, en er had een iets betere lijnclip opgemogen.

Prijs: verkrijgbaar tussen de 100 en 130 euro
Website: Shimano

Met vriendelijke groet,

Edward van Berkum
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-12-2007 17:41

Het zelfde als Edward eigenlijk.Ik heb deze molens ook.En het is voor de gemiddelde visserij in nederland er prima mee te doen.Metertje of 85kan ik er wel mee gooien.En de slip is gewoon buite gewoon niks mis mee.Is zeker een molen die zich al door dik en dun heeft bewezen.

Gr remco
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

06-12-2007 17:51

remco de koster schreef:Het zelfde als Edward eigenlijk.Ik heb deze molens ook.En het is voor de gemiddelde visserij in nederland er prima mee te doen.Metertje of 85kan ik er wel mee gooien.En de slip is gewoon buite gewoon niks mis mee.Is zeker een molen die zich al door dik en dun heeft bewezen.

Gr remco


Remco,

Het is niet de bedoeling, om reacties op een review te geven... dit kan in eventueel een apart topic, of via pb.
Zo houden we het topic schoon en overzichtelijk.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Ivo Nijboer
Berichten: 132
Lid geworden op: 30-01-2007 19:53

07-12-2007 13:57

Afbeelding

Daiwa Entoh T5500E

De Entoh is een zeer goede kwaliteitsmolen met veel lijncapaciteit, door zijn lijncapaciteit te combineren met een perfect opspoelmechanisme is het Daiwa wederom gelukt om een echt 'werpkanon' te produceren. Zelf heb ik 3 Daiwa Entoh's en ben hier dan zeker goed over te spreken mede door zijn lichte gewicht (die de balans in de hengel goed weet te behouden) en zijn hoge inhaalsnelheid waardoor ik mijn lood sneller omhoog kan brengen en dus minder montages verspil.

De werpafstand zal neerkomen op een 120-140mtr.

specifieke eigenschappen:
Kogellagers:9 + 1
Gewicht:590 g
Overbrenging:4.1:1
Res.spoel:1
Lijncapaciteit:0.45/ 270 m

Bij de aanschaf van de molen, zat ik te twijfelen tussen de Daiwa Entoh, Shimano Big Baitrunner LC en de Shimano Aero Technium 10000XT

De 10000 XT viel al vrij snel af vanwege het feit dat de aanschafprijs van 3 van deze molens mij budgettair teveel werd voor 3 molens.

De Big Baitrunner LC viel af door zijn gewicht en formaat, groot voordeel van deze molen was wel een super goed afgestelde slip die zeer goed functioneert.

De keuze viel uiteindelijk toch op de Entoh dit door de prijs, kwaliteit en betrouwhaarheid. Daiwa staat garant voor kwaliteit zeker bij dit soort duurdere modellen zullen mensen minder snel spijt hebben van hun aankoop. Ik heb er toen die tijd (November vorig jaar) 250 euro p/s. voor betaald.

mvg,
Ivo

Voor specifiekere gebruiksinfo kun je me altijd PB'en.
Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

09-12-2007 18:13

Shimano Baitrunner Longcast
Afbeelding




De Big Baitrunner LC werpmolen is het juiste werpgereedschap waarmee u als sportvisser grote afstanden kunt bereiken. De molen heeft zeer grote spoelcapaciteit en een perfecte opspoeling waardoor je groter afstanden kan afzetten. De meerschijven slip is uitgerust met slipplaten die een diameter hebben van 24 mm, wat neerkomt op een verdubbeling van de oppervlakte van de slipplaten in vergelijking met die van een gangbare werpmolen van hetzelfde formaat. Het Baitrunner vrijloop mechanisme is op slipkracht instelbaar, zodat deze in verschillende situaties bruikbaar is.

specifieke eigenschappen:
kogellagers:5+1 ARB
gewicht:790 g
overbrenging:4,6:1
lijncapaciteit:0,30-600/ 0,35-550/ 0,40-400/ 0,45-300

Zelf ben ik zeer tevreden met deze molen zeer goede slip. Merk nog geen verschil met mij 4500B. De molen heeft zeer grote lijncapaciteit (niet dat ik een voerplek heb aan gelegt en met de boot weer terug wil varen en net voor het kantje de lijn op is :-?). De lijncapaciteit is nu ook verdubbeld in vergelijking met mijn 4500B. Hiervoor had ik de 4500B maar merk nu wel dat ik een stuk verder kan gooien met deze molens.

Elmer :)
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

12-12-2007 19:10

Ik ga het hebben over het broertje van de molen die Ivo beschreef.
De daiwa emblem.

Afbeelding

Er zijn veel soorten emblems welke volgens mij stuk voor stuk goed zijn.
Ik ga het hebben over de Daiwa emblem pro.

Ik heb er twee van en ben er goed over te spreken.
Het is een redelijk grote molen.
Dit heeft voordelen in de moderne visserij waarbij er bijvoorbeeld op grote afstanden met zwaar lood word gevist.
Door de grote slinger word het inhalen ect alleen maar makkelijker.

Net als de Entoth is dit een werpkanon.
De molen heeft een brede spoel en een hoge inhaalsnelheid.
De slip vind ik fijn en ik vind ze niet te zwaar.
Om precies te zijn zijn ze 720 gram.

Ik heb bewust gekozen voor een molen zonder vrijloopsysteem.
De tijd die je erover doet om contact met de vis te zoeken is maar iets langer.
Plus nog eens dat ik graag met een redelijk strakke slip vis.
Hierdoor is het verschil bij een baitrunner minimaal.
Bijvoorbeeld bij obstakels is dit een groot voordeel doordat de vis geen snelheid kan maken en hierdoor minder makkelijk word verspeeld.
Zelf denk ik dat je de vis op deze manier ook beter haakt.
Eerder had ik shimano RE molens.
Tegen de laly's hield ik deze molens gewoon in de gevechtsslip staan wanneer ik tegen laly's aanviste.

Afbeelding

Bij de aankoop zat ik ook te denken aan Shimano Biomasters.
Ook zeer goede molens die vergelijkbaar zijn met de Emblems.
Shimano molens zijn wat verfijnder.
Zo hebben deze Emblems een beetje trugslag.
Zelf maak ik me er niet druk om.
Daiwa heeft alleen het broodnodige erop zitten.
Dit is volgens mij eens sterk punt van daiwa omdat er hierdoor weinig aan kapot kan gaan.
Alles dat er niet op zit kan er ook niet aan kapot gaan.
Ook komt dit het gewicht ten goede.

Technische gegevens gekopierd van http://www.watersportcentrale.com

Hi-tech werpmolens voor recordvangsten. Speciaal afgedichte corrosie bestendige kogellager. De pro versie van het paradepaardje van Daiwa. - Graphite molenhuis - 7 kogellagers - Infinite anti-retour - Twistbuster system - ABS alu spoel - Reserve alu spoel - Sterke Dura-aluminium hoofdas - Twist Buster System - WS Oscillation System - One Touch handle 2.154.360DAIWA EMBLEM PRO EMP 5000 = 7 BB = 5.1:1 = 720 gr = 280 m - 0,40 mm Bij een afname van 2 of meer prijs per stuk € 121.00

(Zelf ben ik niet zo'n fan van marktplaats omdat ik vind dat je nog redelijk veel geld betaald voor een "tweedehandsje")

Afbeelding
Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

16-01-2008 13:14

Ultimate dreamrunners.
Goede en dikke molens.
Lijncappaciteit van : 0.30-760.
Naar mijn mening iets te groot.
Redelijk goede slip.
Helaas heb ik geen foto.

MVG
Marijn
I love Carp
Harm Bus
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-01-2008 23:52

16-01-2008 16:20

Shimano Ultegra XSA 10000
dit is de versie zonder baitrunner. Op lange afstandsmolens vind ik een Baitrunner onhandig vanwege 2 dingen
1: de molen word er zwaarder door
2: op extreem lange afstanden is Baitrunner eigenlijk overbodig

de molen is heel erg netjes afgewerkt en weegt 755 gram
de slip op deze molen is door het Instant drag systeem met een kleine draai heel nauwkeurig in te stellen, zodat de molen ook prima inzetbaar is op korte afstanden.
Lijncapaciteit: 0,35-400/0,40-300/0,45-200
molen word geleverd met een kleinere 6000spoel
lijncapaciteit: 0,30-200/0,35-150/0,40-100
deze spoel gebruik ik voor gevlochten lijnen

verder is deze molen goed te ondehrouden vanwege de vulopening die aangebracht is, zodat men na iedere lange sessie de molen perfect kunt onderhouden.

Ik vind deze Ultegra egt n prima molen en voor de prijs heb je egt een topproduct.

Afbeelding
Gebruikersavatar
david vroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2008 12:10
Locatie: heerhugowaard

21-01-2008 23:41

Afbeelding


ik ga het hebben over een vrij onbekende molen op de nederlandse markt, omdat fin-nor bijna of geen importeurs heeft in Nederland.


Ik was vorig jaar namelijk op zoek naar een nieuwe molen voor mijn pen hengel.Want de oude molen die ik had een ABU(ben type ff kwijt)met de slip tussen de spoel en het molenhuis ,daarvan was de slinger gebroken
(slechte kwaliteit plastic troep).na veel zoeken en lezen van revieuws op int-net viel mijn oog op de Fin-Nor Ahab 8,qua groote vergelijkbaar met een shimano 4000 ik heb deze dan ook aangeschaft via marktplaats met een mazltje dat deze zgan was.en na een jaar in bezit kan ik zeggen dat hij mij zeer goed bevalt.

Welnu de voordelen van de molen zo als ik het zie: (1 geen trugslag,2 perfecte slip,3 grote lijncapaciteit,4 instelling van slip blijft het zelfde als spoel verwisselt wordt,5 perfecte lijnopspoeling,6 voledig zout als zoetwaterbestendig,7 voor het karpervissen niet stuk te krijge omdat deze molens ook voor het zware zeewerk worden gebruikt(mits normaal gebruik),8 slip is onverslijtbaar omdat de slipschijfjes vervangen kunnen worden.

en de nadelen:(1 bij het strakdraaien van de lijn door de spoel terug te draaien met de hand,draait de spoel eraf dit is ook een voordeel zodat de slipinsteling niet geweizigd hooft te worden,2 bij eventuele gebreken is het moelijk(ker) om aan onderdelen of reparaties te komen omdat er niet of nauwelijks winkels Fin-Nor leveren.



specs:
Ahab Spinning Features
Machined aluminum body and sideplate
MegaDrag® saltwater-grade drag system
5-Bearings drive
All-aluminum body and rotor
Forged aluminum spool
Magnetic continuous anti-reverse
Full main shaft support

Ahab Spinning Specifications

Model Line Cap. Gear Ratio
AHAB8 200 yds. / 8 lb. 5.2:1
AHAB12 200 yds. / 12 lb. 4.6:1
AHAB16 250 yds. / 16 lb. 4.6:1
AHAB20 250 yds. / 20 lb. 4.6:1

Everything about the Fin-Nor Ahab series focuses on catching big saltwater gamefish. Available in 4 IGFA line classes, all key components are big and strong — designed for rugged offshore use — beginning with the patented MegaDrag®.

Truly the best spinning reel drag on the market, MegaDrag measures nearly an inch and one-half in diameter — up to twice the size of the drag washers found in other spinning reels — to provide a smooth pressure curve from initial tension, all the way through the end of the battle.

Our patented "no-tool" drag washer change system gives the experienced angler the ability to decide exactly what type of control is needed and to make that change with just a moment's notice.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-01-2008 09:54

Afbeelding

Shimano Stradic 4000FB

Kogellagers:4 + 1
Gewicht:345 g
Overbrenging:5.8 : 1
Res.spoel:1
Lijncapaciteit:0.35/130 m

Toen ik jaren geleden voor het eerst een Shimano Stradic zag, was ik meteen verkocht. De ivoor-achtige kleur, in combinatie met de dubbele slinger maakten het voor mij een droommolen. Gelukkig had ik 2 jaar geleden een leuke financiële meevaller en kocht ik voor 160,- Euro een Stradic 4000FB bij Sjoerd Raven. Sindsdien gebruik ik deze molen met grote tevredenheid voor korsten.

In de basis is de molen uitstekend. De slip is werkelijk subliem en klinkt heerlijk. Als je aan de slinger draait, voelt alles soepel en vooral solide aan. Terugslag en speling is de molen vreemd.
Opspoelen doet de molen ook uitstekend, wat ik zelf een groot pre vind bij het korsten, omdat je dan vaak met kleine gewichten werpt.
De dubbele slinger geeft je net wat meer controle en gevoel, al zullen anderen dit wellicht onzin vinden.

Al met al een uitstekende molen voor de pen- en korstvisser.
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

22-03-2008 19:29

De Shimano Ultegra 5500 XTB:
Afbeelding

Shimano Ultegra 5500 XTB, voorzien van baitrunner spoelknop, 4 ARB kogellagers en een rollager, Super Stopper 2, Aero Wrap en een extra aluminium spoel.

Voor de mensen die geen super bigpit molen willen maar toch wat meer dan gemiddeld is dit de ideale uitkomst. Heb er nu 2 visjes mee mogen drillen en loopt gewoon zo mooi. Ook het werpen verloopt zeer soepel door de grote spoel. De lijncapaciteit bedraagt 390m van 30/100.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-03-2008 10:46

De Shimano Big Baitrunner M

Afbeelding

Ik ben zelf de eigenaar van de M versie van deze serie Big Baitrunners. Dit is een perfecte molen voor Nederlandse omstandigheden. Het is geen Big Pit molen maar wel een krachtige molen die erg degelijk in elkaar zit. Lijncapaciteit is 270 meter 30/00 of 240 meter 35/00, voor werpafstanden is dit ruim voldoende. De molen heeft 6 kogellagers waardoor alles heerlijk soepel loopt. De slip is zeer goed af te stellen en loopt zonder horten of stoten, gewoon zoals het moet. De molen weegt 720 gram en heeft een overbrenging van 4.6:1.

De overbrenging is in sommige gevallen wel eens net te weinig, bijvoorbeeld aan een kanaal als je snel moet indraaien voor een boot zou je wel eens willen dat het iets vlotter ging.

Afbeelding
beetje bij beetje
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

05-04-2008 00:55

J.W. Young & Sons Ltd - The "Purist 11" 2051 centrepin.

Afbeelding

"Zijn die dingen niet vreselijk duur?"

Ja.
Voor hetzelfde geld heb je 3 X2 setjes en dan krijg je nog 50 euro terug. Dat zijn dus 9 hengels, 9 molens, 9 swingers, 3 rodpod's, 3 foudralen en je hebt dan nog 50 euro over om boilies te kopen.
Maar een goede voerboot is duurder.

"Werp tie een beetje?"

Nauwelijks.
Een geoefend man kan dat wel, maar verwacht geen records. Met een loodje kom ik wel 15 meter uit de kant, denk ik.
Maar met bovenstaande voerboot vis ik met een pin ook op 200 meter natuurlijk.

"Hoe is eigenlijk de slip van die grote vliegenreel?"

Zit er niet op. Je controleert de afname van de lijn met je duim.
Maar mijn duim is beter dan boven genoemde X2 vrijloop molen.

"Maar waarom een pin, da's toch eigenlijk moeilijk doen, en ook toch ook iets van zoiets van: Kijk mij nu eens stoer doen met die reel en m'n Hardy tas?"

Omdat het drillen van een karper op een pin het mooiste is wat er is. Echt het aller mooiste. Ik kan ook enorm genieten van een berg brasems op mijn split van Its en een 4 inch pin.
En kom niet aan mijn Hardy tas!!

"Ok, de Hardy tas ligt gevoelig, maar waarom dan die veel te dure Jong en dinges?"

Omdat dat de mooiste zijn. Engels, Klassiek, nikkel-zilver, houten kistje...God wat mooi. Je jaagt meer, je moet meer naar de vis toe, je wordt 1 met de natuur, een mooie poldersloot, partikels erin, pen er op, hee een buizerd, pennetje beweegt....

"Je draaft door..."

Ja.

"Voor dat geld heb je ook 30 kilo Maple-8 mix plus 9 flessen activator"

Wist je dat Hardy ook een nieuwe pin heeft?

"Nee, maar wist jij dat je je kan voor-inschrijven voor de nieuwe mix van Mainline?"

Chris Yates heeft gelijk.

"Chris wie?"
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

05-04-2008 04:02

ja met een purist begint t een beetje met centrepin vissen.
ik zet graag m,n john wilson mooi groene uitvoering in met trotten of driftvissen op barbeel hier op grensmaas.
t contact is direct van vis op de pin niks via lijn geleider of derg.
als je lijn gelijder eraf haalt:2 schroefjes:dan kan je er behoorlijk eind mee komen,met je duim en wijsvinger een oog vormen en dan zijwaards afspoelen.
over paar weken als ik ermee gaat vissen zal ik zeker mooihe foto maken met barbeeltje ernaast en hier plaatsen.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

14-04-2008 00:10

Shimano Biomaster 8000 XTA

Prijs: +- 130,- euro
Gewicht: 720 gram
Lijncapaciteit: 0.40mm 320 meter, eigen ervaring is 0,37mm rond de 425 meter
Inhaalcapaciteit: 98cm per slag
Website fabrikant: http://fish.shimano-eu.com

Afbeelding

Beschrijving:
Het gaat hier om een vrij grote en zware (720 gram) molen van het alom bekende merk Shimano. De Biomaster 8000 XTA is een molen voor het grove werk en de langere afstanden. Hij heeft 3 ARB kogellagers en wordt geleverd met een metalen spoel en 1 plastic reserve spoel met een iets kleinere lijncapaciteit. De Biomaster XTA heeft een zogenaamde baitrunner spool. Dat wil zeggen dat er aan de voorkant van de molen twee slipknoppen aanwezig zijn: een grote en een kleine. De kleine is voor het fijne afstelwerk en de grote is met enkele klikjes van de stand van de kleine slip tot helemaal in vrijloop modus in te stellen. Hierdoor kan je bij aanslag in no-time de vrijloop dichtzetten. Ook kan je makkelijk bepalen hoe zwaar je je vrijloop wilt hebben. Van tevoren stel je de kleine slip in op de te verwachten gevechtssituatie. Tijdens de slip kan je dit dan bijstellen met de kleine slip, maar ook met een enkele klik met de grote slip als je dit makkelijker vindt.

Ervaringen:
Bij het eerste gebruik van de Biomaster XTA viel vooral de mooie lijnopspoeling en de inhaalsnelheid mij positief op. In vergelijking met mijn kleinere voorgangers was het binnenhalen van grote afstanden echt een groot voordeel met deze molens. Een nadeel had ik ook meteen gevonden in het gewicht, dit is toch wel een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld een Shimano GTE-B 8000. Bij het werpen moet ik zeggen dat de lijnafgifte prima verloopt, maar of deze nou werkelijk veel meer afstand oplevert dan bijvoorbeeld een GTE-B molen durf ik niet te zeggen. Een nadeel van de Biomaster XTA kom je tegen bij het openzetten van de beugel, wat niet goed gaat als deze tegen de bovenkant van het molenhuis aankomt. Je moet dan dus de beugel even in een andere positie zetten anders klapt deze dicht bij het werpen! Na een tijdje wen je hier aan en wordt het routine. Een ander nadeeltje dat kan voorkomen is dat bij een springerige lijn en een 'te' volle spoel je lijn achter je spoel terrect kan komen, wat een hoop gedoe met zich meebrengt.

De Biomaster XTA heeft het zogenaamde baitrunner spool systeem. Aan het begin was het erg wennen met dit systeem met twee slippen voorop. De grove slip is makkelijk vast te pakken en deze gebruik ik daarom ook het meest, zowel voor het kiezen van de vrijloop als tijdens de dril. De kleine slip voor de detailafstelling is moeilijker vast te houden en deze gebruik ik daarom dan ook minder vaak. Deze moet je vooral vooraf al goed instellen zodat je tijdens de dril met de grove slip kan werken. Na enige ervaring moet ik zeggen dat ik wel tevreden ben over het systeem. Bij de aanslag kan je zeer snel van vrijloop naar de gevechtsstand en bovendien kan je tijdens de dril snel maar ook vrij precies de slip aanpassen door maar 1 of 2 klikken met de grove slip te draaien. Naast het baitrunner spool systeem kan je deze molen ook met de instant drag krijgen. Hoe dit systeem werkt kan ik niet zeggen, hoewel ik denk dat de verschillen (zeker na gewenning) nihil zijn.

Om nog even verder op de slip in te gaan, deze werkt gewoon zoals een slip behoort te werken: soepel en fijn. De slip kan goed omgaan met onverwachte spurten en happert hierbij eigenlijk nooit.

Naast dit alles moet nog gezegd worden dat de molen zeer degelijk aanvoelt. Alles zit gewoon goed in elkaar en is perfect afgewerkt. De slinger is wat aan de grote kant voor het gezicht, maar het houdt wel goed vast. Verder is de lijnclip sterk (metaal!) en met een veertje aan de binnenkant bevestigd wat voor een niet te grote druk op je lijn zorgt. Bij de plastic spoel is dit echter weer niet het geval, hoewel de lijnclip daar wel van metaal is en dus wat kan hebben.

Voordelen op een rij:
- Slip!
- Hoge inhaalsnelheid
- Goede lijnopspoeling
- Grote lijncapaciteit (wanneer gewenst)
- Metalen lijnclip met veer
- Bouwkwaliteit

Nadelen op een rij:
- Gewicht
- Plastic reservespoel
- Beugel systeem in combinatie met molenhuis (zie ervaringen)
- Springerige lijn kan achter de spoel terrecht komen

Gr, Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-04-2008 17:56

Ron, Jop...


Helden...

:D

Ik zal er eens over nadenken om dan maar een review te schrijven over een stukje hout aangezien ik niet meer in het bezit ben van een pin (komt wel weer eens)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

20-05-2008 19:01

Shimano USA 6500 B.

Afbeelding

Veel mensen vinden ze lomp en lelijk, ik wijk vaak af van de rest dus ik vind deze molens mooi en ik vind ze helemaal niet lelijk 8)
De pluspunten aan deze molens vind ik :

- De zeer goed werkende, fijn instelbare, ''tingelende'' slip.
- het uiterlijk. ik vind de molens erg stoer en degelijk ogen.
- De molens zijn bijna onverwoestbaar. (erg belangrijk voor mij :D ), ze hebben al diverse '' ongelukjes'' overleefd.
- De lijncapaciteit, volgens Shimano zelf is dit zo'n 320 meter 0.30 mm, ik ben er inmiddels achter dat dit veeel meer is.

Minpunten :

- De molens zijn een beetje zwaar. (800 gram)

Mijn ervaring met deze molens is dat ze goed werpen, van de USA's is bekend dat ze niet heel ver werpen, maar echt grote afstanden kun je je lijnen gewoon uitvaren. Ook over de baitrunner ben ik tevreden. kortom,een fijne molen.
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

24-05-2008 20:10

Afbeelding

Het top model van Shimano kwa Big-Pit voor het karpervissen.
Nu zijn opvolger is uitgekomen : de Shimano Aero Technium Mgs XSA, begint zijn aanschafprijs te zakken van een dikke €500 naar rond de €400, als je een set aanschaft zal je zeker ze nog goedkoper krijgen.
Het kost wat maar dan heb je ook het beste van het beste in je handen.
Geen wonder dat de Techniums en Daiwa`s Basia in 1 adem worden genoemd.

Afbeelding

Model: Big-pit met baitrunnerspoel
Kogellagers:6 + 1
Gewicht:620 g
Overbrenging:3,56 : 1
Inhaalsnelheid: 103 cm per slag
lijn-oplegging: +80 keer per heen/weer !!!!!!
Res.spoel:1
Lijncapaciteit:0.35/480 m

Afbeelding

Shimano`s slippen zijn al goed maar pak maar eens een Technium vast, de 10.000 XT of de 12.000 XTA maakt niets uit en kijk en hoor hoe fantastisch deze slippen zijn van de topmodellen. Je krijgt er een harde ... van, ik tenminste wel :P :D

Afbeelding

Toen ik voor de eerste keer er mee ingooide (halve kracht) kwam ik al bijna op mijn verste afstand van me oude Daiwa entoh`s dus besloten een maat en ik een eigen testje te doen. Hij met zijn Basia en ik met me Technium, 1 en dezelfde hengel, 4 oz lood en hetzelfde gevlochten lijn en max ingooien, natuurlijk gooiden we allebei in met beide set-ups en me Technium kwam gewoon een meter of 10 bij mij EN bij hem verder. hahaha.Je had zijn kop moeten zien :lol: Het zal wel door de +80 lijnwikkelingen zijn per heen/weer.
Natuurlijk is dit niet echt nauwkeurig en gewoon voor de lol maar hij heeft totaal geen commentaar meer gegeven op Shimano met zijn KORDA ,MISTER FAIRBASS ,PROMO DVD, DAIWA FANCY BASIA ,COME ON !!!! molen. Haha. HEERLIJK !!! Maar goed,alle gekheid op een stokje.
Ook een voordeel vind ik de bait-runner spoel boven de instant/ quick drag systemen. Had op me Entoh quick drag spoelen gezet maar had toch bij een goede run, de neiging om hem meteen dicht te gooien ( denk de adreline ) en dat terwijl de karp er met volle vaart ervandoor ging en dit heeft me toch een paar karpers gekost.Hem `aanslaan/hengel oppakken` door de spoel tegen te houden met je hand vind ik niet fijn,zeker niet bij grote big-pits.
Met de baitrunner spoel gooi je hem ook dicht in een kwart slag maar dan niet `echt`dicht maar meteen op gevechtstand en dit vind ik zelf veel fijner. Maar zoals met alles, ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Kortom, een supermolen en ieder euro waard als je wat meer hebt te besteden of gespaard zoals ik en je zal er geen spijt van krijgen, dat beloof ik je.

MVG Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

25-08-2008 20:00

fox stratos fs10000

de eerste molen van fox met een adviesprijs van 149.95
ik heb ze toen gekocht voor 119.95 per stuk

Kenmerken
Fox Free Spool
Rotor Balance Profile
Twist Free Roller
Mesh-Tech Gearing System
Anti Backlash System
Spool Reducer
Sure Grip Soft Touch Fitting
Micro Line Lay Adjustment
Hex Spool Drive
Slipper Stealth Clutch
Supa-Slow Gear Cycle
Magnetik Lube System
Range Casting Clip
Spare Spool

Technisch
4,75:1 opspoelverhouding
Gewicht 625 gram
15 kogellagers (ik dacht 16)
Lijnrol met kogellager

FS 10000 Lijncapaciteit:

Zonder Reducer
0.30mm/548m
0.34mm/395m
0.39mm/304m

Met Reducer
0.30mm/395m
0.34mm/304m
0.39mm/243m

ik had er toen der tijd 2 gekocht, vooral omdat ik ze mooi vond, en dankzij de marketing van fox was ik helemaal verkocht.
fox beloofde mijn een perfecte lijnopspoeling, en verre worpen.

mijn ervaringen met de fox stratos fs10000.

echter toen ik ze had gekocht bleek het werpen al flink tegen te vallen, zo erg zelfs dat ik minder ver kwam als met mijn sirax speedsters.
bij mijn eerste dril liep er eentje vast, omdat mijn lijn onder de spoel was gekomen. maar dit kwam waarschijnlijk omdat er teveel lijn opgespoeld was.

wat waar was, is de lijnopspoeling, die door de langzaam op en neergaande spoel, de lijn heel mooi op de spoel kwam.
echter ik had van alle lijnen last van kinkels in mijn lijn, waardoor ik echt moest letten, of mijn lijn niet over mijn top heen kwam.

de slip van de fox was op het eerste gezicht prima, een hele vooruitgang ten opzichte van mijn sirax speedsters, echter na een tijd werd de slip minder, en moest die echt op gang komen.

ook viel mijn op dat de molen erg zwaar draaide als er 85 gram lood aan hing.
maargoed ik was gek van die molen, dus enkele nadelen kon ik wel verdragen.

voordelen van de molen
mooi (persoonlijk)
free runner
gewicht val mee
lijnopspoeling

nadelen van de molen
draait zwaar
lijnen gingen kinken
werpafstand viel tegen
slip begin na enige tijd te plakken

ik heb ze na een jaar verkocht, en drie shimano ultegra 10000 xsa terug gekocht, ondanks dat die 10 of 11 kogelagers minder heb draai die veel soepeler, ook met zwaar lood.

indien vragen pb
Bijlagen
fux.JPG
fox stratos fs10000
(35.15 KiB) 22310 keer gedownload
mvg Leon
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

24-09-2009 01:45

Mbt de Fox Stratos Fs10000, kan ik uit eigen ervaring helemaal meegaan met Leon's review, en voor toekomstige kopers van deze molen er bij zeggen "bezint eer ge begint"
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

10-10-2009 20:22

J.W. Young & Sons "the Purist" ( En dan op een splitcane ).

Ik weet niks beters te verzinnen dan wat Jop al geschreven heeft.

Pas als je er mee een vis mee gedrild heb, weet je wat een heerlijk genot het is om met zo'n pinnetje te mogen vissen.

Afbeelding
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

11-10-2009 00:25

Ultimate no mercy 4000.
Omdat ik 2 jaar geleden met een beperkt budget andere spullen kocht heb ik toen ultimate,s 4000 aangeschaft.Eigenlijk met de intentie als ze het een jaar volhouden dan koop ik met het volgende seizoen andere betere molens.Wat scherts mijn verbazing ik vis er nu al 2 jaar mee en eigenlijk zonder noemenswaardige problemen.Molen doet gewoon wat hij moet doen.En ik heb verbaas me werkelijk elke keer hoe goed de slip werkt.

Enigste nadelen dat ik er aan heb ondervonden zijn:
Je moet ze echt 2 keer per jaar open gooien en er nieuw vet in doen.
De lijn capiciteit is niet echt groot.
De lak donderd er gewoon van af(is een soort folie).
Kostprijs 2 jaar terug ik meen 45 euro stuk,worden volgend seizoen vervangen voor daiwas en gaan dan gewoon de plank op voor reserve.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marcel Suchan op 22-12-2009 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

28-10-2009 11:24

Shimano Baitrunner 8000D (opvolger van de USA 4500B)

Ik heb afgelopen weekend een sessie van 2 nachten gevist met mijn nieuwe Shimano 8000D molens. En ik kan zeggen, ik ben zeer tevreden over deze molens.

Ik heb de molens onder de Chub Snooper 2.75 lb hangen en juist de goudkleurige elementen van de molen vind ik wel wat hebben persoonlijk. De molens zelf zijn volgespoeld met Trabucco 0.35 nylon.

Afbeelding

Afbeelding

De werpeigenschappen in combinatie de mijn hengel vielen me helemaal niet tegen. In combinatie met een inline loodgewicht van ca. 85 gram kon ik zonder tot het uiterste te gaan makkelijk over de 80 meter gooien en dat is voor mijn visserij meer dan voldoende (indien ik verder wegvis, wordt toch vaak gebruik gemaakt van de voerboot). Kom ik meteen op het binnendraaien. Met de enkele slinger gaat dat heel soepel en snel. Bovendien is de lijnopspoeling t.o.v. de oude USA's sterk verbeterd bij dit model. Wel is het zo dat de grote knop wat minder prettig is als je vrij kleine handen hebt. Ikzelf heb ook niet zo'n grote handen, maar ik had daar geen problemen mee. Bovendien schijnt er op korte termijn een slinger met kleinere knop uit te komen.

Afbeelding

Dan de dril eigenschappen. Hoewel de vis niet helemaal los was, heb ik toch 2 keer mogen drillen. Een schubkarper van 24 pond en een steur van 16 pond. Vooral de steur bleek een echte vechter en testte de slip van de molen goed uit. En die slip werkte perfect. Hoewel ik de slip toch redelijk strak had afgesteld, kwam deze bij elke vluchtpoging perfect op gang, geen centje pijn. En wat mij opviel is dat juist bij het drillen de grote knop op de slinger heel prettig is. Hoewel over smaak valt te twisten, hebben voor mij deze shimano's de test glansrijk doorstaan en zijn het waardige opvolgers van de oude USA's.

En met een prijs van ca. € 400,- per 3 stuks zijn ze t.o.v. de oude USA ongeveer gelijk gebleven.
Pluk de dag
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-11-2009 20:32

3 maal fox stratos fs10000

heb ze net iets meer als een jaar. gekocht van iemand die ze twee weken mee naar frankrijk had en toch liever shimano's had.
heb ze voor 140 per stuk gekocht. maar wel met 3 spoelen per molen.
1 met groene lijn van pb
1 met gatorbraid
1 met bulklijn met een voorslag.


twee voor me statische visserin en een voor het drijvend en met de pen.
die ik voor het drijvend vissen gebruik was na ongeveer een honderd vissen (tot 31 pond) gedrild te hebben helemaal op.
schroeven van de baitrunner braken af waardoor je de baitrunner niet meer aan kunt zetten. binnenwerk van de hendel uitgesleten waardoor er veel speling op kwam. as krom

heb hem opgestuurd naar fox en kreeg een type 2 molen fs 10000, (+ 2 nieuwe spoelen) deze is al een stuk beter afgewerkt. en heeft een dikkere as. (de nieuwe spoelen hebben ook een groter asgat waardoor ze niet op de oude molens passen, andersom wel.)
vorige week nog een opgestuurd omdat ie voortaan zo zwaar liep dat je met 2 man de slinger moest draaien, fijn als je een vis aan het drillen bent.
als ik voor deze ook een type 2 krijg gaat de derde er meteen achteraan.

de enigste molen die nog werkt heeft wel een keer een onderwater dril meegemaakt ivm overhangende bomen.

de lijnoplegging is idd erg goed maar de spoel gaat zover van me molen af dat er teveel ruimte open is waar de lijn tussen valt. dit is een zeer groot nadeel aangezien ik veel freeline......... heb het gelukkig nog niet meegemaakt dat ik er op dat moment een vis aan heb anders trekt ie alles naar de klote.

al met al niet echt een goede molen voor wat ie kost.
Plaats reactie