Reviews van Molens


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

12-07-2011 19:52

timon jansma schreef:Ik vind de slip erg fijn en de ophaalsnelheid is hoog. Het is alleen niet zo dat je bij een kwart slag aan de spoelknop van een lichte slip naar een vaste slip kan. Hier heb je ongeveer 2 a 3 slagen voor nodig. Ik ervaar dit alleen niet als een grote verhindering.


Is het niet mogelijk om net als bij diverse Daiwa en Mitchell molens een quick drag systeen te creeeren door de veertjes in de slip knop weg te halen?

Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2011 08:56

Volgens mij zit dit gegoten dus kun je dat niet zomaar even openmaken.
Truuk is vooral om de slip niet te ver open te draaien ( niet nodig op de meeste wateren ) daardoor hoef je ook minder terug te draaien bij een dril.
De Jonghe Tom
Berichten: 47
Lid geworden op: 04-10-2010 19:48
Locatie: West vlaanderen

21-07-2011 13:08

Hallo Philip Du Puy
Ik had vroeger 2 Daiwa regalsPlus 5000 en ja sommige modellen van hun kun je ombouwen tot Quick drag dit werkt zelf uitstekend
Maar als ik nieuwe molens zou kopen zou ik voor shimano's gaan met Quick drag systeem
Dit vindt ik handiger om tijden de dril de slip bij te regelen

Vriendelijke groeten Tom
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

31-07-2011 12:54

Fin-Nor Offshore 4500
Afbeelding

Never change a winning team zeggen ze toch? Nou dat ging voor mij zeker op met mn USA-jes 4500B. Maar ik begon mij steeds meer te irriteren aan de opspoeling. Na 10 jaar mochten er nieuwe molens komen van de vrouw. Uiteraard moest de kwaliteit het zelfde zijn of nog beter. Nog beter? kan dat? Ja dat kan met deze molen :D Het werd dus de Fin-Nor Offshore 4500. Voor de meesten een onbekend merk maar dat maakt ze zeker niet minder slecht ;) integendeel!

De molen is gemaakt voor het meerval vissen.De molens draaien wel soepel maar niet zo soepel als shimano, maar absoluut niet storend. Er zit dus geen anti-retour op, dit vind ik totaal niet erg maar er zit dus wel een terugslag op. De slip heeft een geluid alsof een engeltje die zingt. Vind je de USA 4500B klinken dan ga je hier van huilen zo mooi. Slip hoeft niet op gang te komen, die reageert direct en soepel. Ook is de slip zeer zeer fijn in te stellen. Na 2x draaien kan je van los naar gevechtsslip draaien.

Afbeelding

De molen straalt kracht uit en zo voelt het ook al je hem in je handen hebt. Uiterlijk is prachtig maar dat is persoonlijk natuurlijk, zeer solide, wel wat zwaarder maar dat komt ook door de RVS materialen. De slipschijven zijn onslijtbaar. De molen heeft de zelfde groote als de shimano 4500B maar een grotere lijncapiciteit als de 4500B. Reken op een 400 meter 33/00 en 330 meter 38/00. Ik heb er zelf 35/00 opgespoeld. Niet een echte bigpitter maar voor mijn visserij genoeg.

• Sterke aluminium behuizing, zijplaat en rotor
• Roestvrij stalen tandwielen
• Roestvrij stalen middelste as
• 4 dubbel afgeschermde roestvrij stalen lagers
• Gesmede aluminium spoel
• 11-Disc roestvrij staal en katoen/koolstofvezel slipsysteem
• Krachtige 4.4:1 overbrengingsverhouding

Model 4500:
Lijncapaciteit:
400 meter / 0,33 mm
330 meter / 0,38 mm
250 meter / 0,41 mm
Inhaalsnelheid: 88,6 cm per slag


Pluspunten,
+ Uiterlijk
+ Uitmuntende slip, klinkt nog mooier als de shimano 4500B
+ Zeer goede opspoeling
+ binnen werk RVS + een mooie dikke rvs as
+ degelijk? heb hem nog maar net
+ € 139 ps.

- Minpunten,
- terugslag, ik stoor mij hiet niet aan

Groeten Dries
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

01-08-2011 17:59

Shimano Aero Technium 12000 XT-B

Afbeelding

Afbeelding

Molens uit het topsegment van Shimano.
Al hun kunnen en kennen zit er in.
Dat merk je dan ook meteen als je de afwerking werking en uiterlijk ziet.
Hiervoor had ik Shimano USA 4500 B's
Ook prima molens welke zeer degelijk waren.
Maar het "Slechte" opspoelen vond ik wel jammer.
De 12000 XT-b is echt een juweel van een molen.
Opspoeling is perfect door het "Slow Oscilating System" en "aero wrap" wordt de lijn met tussenstukken van 4 mm tussen elke "coil" op de spoel gelegd.
De molens zijn een stuk groter dan de 4500 maar wegen toch minder zwaar.
Er kan van 35/00 460 meter op wat voor mijn doen meer dan genoeg is.
De molen is met 7 ARB lagers een feest om mee te vissen.
De inhaalsnelheid is ook veel hoger dan de 4500 waardoor langere afstanden binnen no time binnengedraaid worden.
Met deze molens wordt een reserve aluminium spoel geleverd. (zonder de gouden binnenkant en stipjes op de spoelrand)
De Baitrunner II spoel is even wennen als je de gewone baitrunners gewend bent.
Maar de slip gaat met 3 klikjes (30 graden draaien) van baitrunner naar gevechtsslip.
En is dus zeer goed te bedienen.
Uiteraard is de slib zoals we gewend zijn van Shimano Perfect met een heerlijk geluid.

Het enigste minpunt is eigenlijk de prijs welke momenteel op 395 euro staat.
Het is een hoop geld maar dan heb je ook wel wat.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
andy elja
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-10-2010 20:10

14-08-2011 23:56

de shimano's biomasters 8000 xtb zijn fijne molens voor een goedkope prijs
slip is perfect aftestellen ook heb je een systeem erop dat als je 1 kleine halve draai geeft dat de slip al vast zit (quik dragg) en ze zijn ook lekker groot op internet lijken ze veel kleiner €130 per stuk
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

15-08-2011 08:08

Dankzij Andries ben ik me wat gaan verdiepen in het merk Fin-Nor. Hoe meer ik op diverse sites las, des te meer ik onder de indruk raakte. Fin-Nor ontwikkelt sinds 1933 reels en molens voor de zoutwatervisserij. Het Amerikaanse bedrijf werd opgestart door een fanatieke sportvisser die in een metaalbewerkingsbedrijf zijn eerste reel van ruim 15 (!!!) kilo maakte. Door de jaren heen hebben ze zich verder ontwikkeld, gebruik makend van nieuwe materialen en bewerkingstechnieken. Sindsdien staat er een indrukwekkende lijst van IGFA records, gevangen op hun materiaal, in hun boeken.

Het materiaal kenmerkt zich door eenvoud en degelijkheid. Ik heb dan ook niets op Dries' review van de molens toe te voegen, enkel dat het 100% klopt wat hij zei. Je voelt de degelijkheid. En die slip.... dat moet je gewoon zelf ervaren. Fantastisch!

Andries, nogmaals dan voor je review en het prettige mailcontact over deze molens.

Arjen

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-08-2011 09:34

Ze zien er superdegelijk uit, kost da?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-08-2011 22:38

Graag gedaan Arjan, hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.

@Andre dat kost € 140,- ps.

BTW ik moet mijn review bijstellen. Ik heb er 0.35 PB Control opzitten en volgens mij gaat er wel 400 meter 0.35 op. Ik haalde net 3 spoelen vol van een klos van 1250 meter.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

17-08-2011 08:07

benjamin Mazereeuw schreef:Shimano Aero Technium 12000 XT-B

Afbeelding

Afbeelding

Molens uit het topsegment van Shimano.
Al hun kunnen en kennen zit er in.
Dat merk je dan ook meteen als je de afwerking werking en uiterlijk ziet.
Hiervoor had ik Shimano USA 4500 B's
Ook prima molens welke zeer degelijk waren.
Maar het "Slechte" opspoelen vond ik wel jammer.
De 12000 XT-b is echt een juweel van een molen.
Opspoeling is perfect door het "Slow Oscilating System" en "aero wrap" wordt de lijn met tussenstukken van 4 mm tussen elke "coil" op de spoel gelegd.
De molens zijn een stuk groter dan de 4500 maar wegen toch minder zwaar.
Er kan van 35/00 460 meter op wat voor mijn doen meer dan genoeg is.
De molen is met 7 ARB lagers een feest om mee te vissen.
De inhaalsnelheid is ook veel hoger dan de 4500 waardoor langere afstanden binnen no time binnengedraaid worden.
Met deze molens wordt een reserve aluminium spoel geleverd. (zonder de gouden binnenkant en stipjes op de spoelrand)
De Baitrunner II spoel is even wennen als je de gewone baitrunners gewend bent.
Maar de slip gaat met 3 klikjes (30 graden draaien) van baitrunner naar gevechtsslip.
En is dus zeer goed te bedienen.
Uiteraard is de slib zoals we gewend zijn van Shimano Perfect met een heerlijk geluid.

Het enigste minpunt is eigenlijk de prijs welke momenteel op 395 euro staat.
Het is een hoop geld maar dan heb je ook wel wat.


Ik ben toevallig ook van de usa 4500B naar deze molens overgestapt, en ben helemaal verkocht!
Gebruikersavatar
marco duvaloois
Berichten: 164
Lid geworden op: 09-11-2009 20:26
Locatie: Papendrecht

25-09-2011 21:41

Afbeelding

Heeft iemand de nieuwe Longcast al gekocht en mee gevist toevallig ? Ik heb ze in me handen gehad en dacht eigenlijk dat de Longcast niet te verbeteren was. Maar alleen al het draaien ermee, en die slip oh zo mooi en strak ! Ben benieuwd of iemand er al een Karper mee gedrilt heb, en hoe dat beviel ?
De toekomst is al gauw verleden tijd !!
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

15-12-2011 18:36

Leon Kijk maar even bij ; Roven.nl
Betere molens zul je niet tegen komen.
MVG Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Rolff van Ewijk
Berichten: 57
Lid geworden op: 22-01-2011 17:59
Locatie: Almere
Contacteer:

04-01-2012 13:57

Afgelopen maandag heb ik mijn nieuwe molens opgehaald. Ik ben de trotste bezitter geworden van 3 Fin-Nor offshore 4500 molens. Ik had nog nooit van het merk gehoord tot ik bij Arie Oudshoorn op de koffie was en hij mij zijn Fin-Nor Ahab molens liet zien.

Afbeelding
Fin-Nor Ahab.

Zowel van buiten als van binnen. Hij was zo enthousiast over de molens en tijdens het laten zien van het binnenwerk en het laten horen van het geratel van de slip, ging ik helemaal overstag. Dit zijn de molens, als je het over kwaliteit hebt. De hele behuizing is van metaal en het binnenwerk is geheel van rvs, ook de kogellagers zijn van rvs.

Afbeelding

De spoel is uit één stuk Aluminium vervaardigd. De as is ook van rvs en heeft een dikte van 6,5mm. Het materiaal van de slip is ook uit hoogwaardige materialen vervaardigd en heeft een doorsnede van 5,5 cm. Dit komt dan ook tot zijn recht wanneer je de slip laat aflopen, want ik heb tot nu toe nog geen molen in mijn handen gehad die zo’n sublieme slip had. Verder zit er totaal geen poespas op de molens. Dit hebben ze expres gedaan om de molen zo sterk mogelijk te maken. Er zit zelfs geen Anti-retour op.

Afbeelding

De molen is dus de eenvoud zelve. Omdat Fin-Nor alleen maar dezelfde modellen maakt en bijna geen aanpassingen doet aan nieuwe modellen, zijn onderdelen zeer goed te verkrijgen. Ook de slipplaten zijn eenvoudig te vervangen als dit nodig mocht zijn. De prijs valt overigens ook reuze mee. Per stuk zijn de 4500 molens 145,- euro maar bij roven.nl ( daar heb ik ze gekocht ) zijn ze op het moment 135,- euro. Zij zijn ook één van de weinigen die deze molens verkopen.

Afbeelding

Bij deze wil ik Bas van Nuland van Roven.nl bedanken voor zijn gastvrije ontvangst en goede service en uitleg voor het gebruik en onderhoud van de offshore. Daar kan menig winkel een voorbeeld aan nemen. Als je voor kwaliteit wilt gaan voor een goede prijs, dan is dit de molen bij uitstek. Ga je voor uiterlijk, dan kun je deze molen beter laten liggen al hoewel ik hem zelf helemaal geweldig vind.

Rolff van Ewijk
Het gaat niet om het formaat, maar om het plezier dat je er aan beleeft.
( maar een grote is altijd meegenomen )
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-01-2012 13:20

:D En de reserve spoelen kosten € 15,- ps. :P Reeds in mijn bezit. Toppertjes zijn het!!
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

16-01-2012 15:22

Opspoeling van Fin-Nor molens is erg slecht.
Heb ze zeer kort in mijn bezit gehad en vanwege de opspoeling snel weer verkocht.
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

25-01-2012 18:32

zo ziet het wel uit op de foto,of zie ik het verkeerd?
Rolff van Ewijk
Berichten: 57
Lid geworden op: 22-01-2011 17:59
Locatie: Almere
Contacteer:

25-01-2012 21:09

Zelf heb ik geen enkel probleem ondervonden,als je ze voor de eerste keer van lijn voorziet en deze goed opspoelt.
Het gaat niet om het formaat, maar om het plezier dat je er aan beleeft.
( maar een grote is altijd meegenomen )
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

27-01-2012 12:13

Ik weet wel hoe je op de juiste manier de lijn op moet spoelen, maar de opspoeling is nog beroerder dan de 4500B van Shimano. Zelfs verschillende lijnen geprobeerd maar tevergeefs. Het zag er inderdaad zo uit als op de foto.
Met mijn huidige molens ( Daiwa) is de opspoeling perfect
Rolff van Ewijk
Berichten: 57
Lid geworden op: 22-01-2011 17:59
Locatie: Almere
Contacteer:

27-01-2012 17:23

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb ook nog big pits van Daiwa en die spoelen inderdaad stukken beter op. Maar even goed heb ik tot nu toe (laat ik het afkloppen) geen problemen met opspoelen. Heb ze nu al een poos en zit dagelijks aan de waterkant en zo zit het er bij mij op als ik ze weer in pak.

De Bovenste van de 2 molens is de AHAB. Dit is de oude versie van de offshore. Die spoelde inderdaad een stuk beroerder op.

Afbeelding
Het gaat niet om het formaat, maar om het plezier dat je er aan beleeft.
( maar een grote is altijd meegenomen )
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

22-02-2012 16:37

ik zelf ben nu sinds een jaar eigenaar van 3 shimano 4500 b's en die bevallen me echt prima.
wat ik wel vreemd vind is dat je al een hele tijd hoort dat ze eruit gaan en op=op maar elke beurs zie ik toch weer hele stapels leggen.
wat is/was je probleem met opspoelen dan?
Vis is vis
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

25-02-2012 20:27

Ben, inderdaad, daar lagen die 4500's weer... een hele stapel voor 100 euro/stuk ofzo :o
Naast de boksbal :lol:
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-02-2012 22:15

coningx stijn schreef:iemand ervaring met een shimano ultegra 14000xsa ?

Normaal komen er zo 2 op mijn hengels te staan


Hoi Stijn, kan je helpen met vragen over de hele Ultegra XSA serie.
Mail maar even wanneer je wat wil weten.
Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-02-2012 22:16

ben scholten schreef:ik zelf ben nu sinds een jaar eigenaar van 3 shimano 4500 b's en die bevallen me echt prima.
wat ik wel vreemd vind is dat je al een hele tijd hoort dat ze eruit gaan en op=op maar elke beurs zie ik toch weer hele stapels leggen.
wat is/was je probleem met opspoelen dan?


Model gaat eruit maar zijn nog bergen van te koop. De 6500 begint wel wat moeilijker te worden.

mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-02-2012 22:19

marco duvaloois schreef:Afbeelding

Heeft iemand de nieuwe Longcast al gekocht en mee gevist toevallig ? Ik heb ze in me handen gehad en dacht eigenlijk dat de Longcast niet te verbeteren was. Maar alleen al het draaien ermee, en die slip oh zo mooi en strak ! Ben benieuwd of iemand er al een Karper mee gedrilt heb, en hoe dat beviel ?


Mee gevist en mee gevangen.... gewoon super.

mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

26-02-2012 07:12

Ik zag inderdaad ook veel 4500b's liggen.
Alleen (bijna) allemaal met de goude spoel.
Is dit een manier om hun overtollige reserve spoelen weg te krijgen?
Vond dat wel een beetje raar.

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh