Reviews van Molens


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

28-02-2012 22:27

Review Mitchell Avorunner 8500 V2

Voor het vissen op grotere wateren, rivieren en Frankrijk was ik opzoek naar kwalitatieve molens met een wat grotere spoelcapaciteit, ik had een budget van maximaal €120,- per stuk. Ik twijfelde tussen de wat 'goedkopere' Shimano's, de PowerLiners van Okuma en deze Mitchells, waar ik al meerdere goede berichten over gelezen en gehoord had. Na alle molens al een keer vast gehad te hebben is mijn keus gevallen op de Avorunners omdat ik de slip erg soepel vond, de capaciteit (0.35mm/500m) mij erg aansprak en de molens prijstechnisch ook aan de voordelige kant waren (3 stuks voor €270,- bij vd Ven in Dordrecht). Tot op heden ben ik helemaal tevreden met mijn aankoop. Ik heb er nog geen vis mee mogen drillen maar tot nu toe ben ik erg te spreken over de Avorunners. Ze spoelen goed op, de slip is erg soepel en de mat zwarte afwerking staat prima onder mijn matzwarte hengels.

Dit is de beschrijving van de molens volgens vishengels.nl

De Mitchell Avorunner V2 is de verbeterde versie van de bekende serie mitchell vrijloopmolens. Om de molens nog soepeler te laten draaien hebben ze het aantal kogellagers verhoogd van 6 naar 10. De overbrenging is ook krachtiger geworden door de molenslinger te verlengen en de lijnrol te vergroten. Ook het uiterlijk helpt mee om de Mitchell Avorunner V2 een zeer gewilde en goede vrijlooopmolen te maken voor een concurerende prijs.
Molen afwerking
Bewerkt aluminim handvat • Roestvrijstalen molenbeugel • Matzwarte soft touch lak • Aluminium molenspoel • aluminium reservespoel
Specificaties Mitchell Avorunner V2 8500
10+1 kogellagers • lijncapaciteit: 0.41mm / 300m • inhaalsnelheid 1.03m • ratio 4.3:1 • molengewicht 839g


Kortom, tot nu toe een fantastische molen gezien de prijs en kwaliteit verhouding. Na mijn Frans avontuur van 16-24 maart zal ik de recensie aanvullen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

29-02-2012 19:16

Mooie molens erik.
Jammer dat je er nog niks mee gevangen hebt dat is natuurlijk de beste test.
Vind ze wel erg zwaar met 839 gram :o bijna een kilo per stuk.
En helaas zegt het aantal lagers ook niks.
Heb eens een keer bik raven molens met 16 lagers gezien!
Twv 50 euro.
En als je dan bedenkt dat een knap lagertje 5a 10 euro p/st kost
vraag je je af hoe ze dat voor 50 euro kunnen maken.
Als je wat gevangen hebt wel ff posten hoe ze zijn he
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Peter Crooswijk
Berichten: 71
Lid geworden op: 21-11-2010 07:20

10-03-2012 08:26

Daiwa Tournament S-5000T:

Oerdegelijke molen met een gedateerd uiterlijk (dat gedateerde uiterlijk zie ik als een "+" trouwens). Zoek je iets heel degelijks met een knipoog naar de jaren '80,dan moet je deze niet overslaan. Geen uitgebalanceerd,supersmooth high-tec molentje,maar een kwalitatief hoogwaardig werkpaard.

Plussen:
Gedateerd uiterlijk :wink:
Uitstekende slip
Zeer gelijkmatige opspoeling van de lijn
Behoorlijk compact en licht voor een molen met deze spoelcapaciteit
Duurzaam binnenwerk
Al heel lang in productie en nog steeds nieuw te koop

Minnen:
Omslachtig systeem om te voorkomen dat de lijn onder de spoel vast komt te zitten
Het "ping ping ping ping" geluid van de slip schijnt in de loop der jaren minder te worden.Dit heeft echter geen invloed op de supergoede werking van de slip
Terugslag anti-retour (voor mij persoonlijk absoluut geen nadeel trouwens)
Beugeloverslag is nogal lomp (ik sluit de beugel van elke molen -net als vrijwel ieder ander- al jaren met de hand....)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

01-07-2012 22:29

De Shimano Aerlex XTA 8000.

April dit jaar heb ik de overstap gemaakt van Okuma ( Epix) naar Shimano. Reden hiervoor was dat ik op zoek was naar betaalbare kwaliteits big-pitjes. Nadat ik veel hengelsportzaken af ben gegaan, veel heb gevoeld, veel heb gedraaid, veel heb gekeken ben ik uiteindelijk voor de Shimano reeks gegaan. Toen kwam nog de keuze, navi/aerlex/biomaster.
Van alle drie de modellen heb ik alle ( nieuwe) versies in mijn handen gehad, XTB/XSA/XSB noem maar op. Wegens de, in mijn ogen, kleine verschillen en grote prijsverschillen ben ik uiteindelijk voor de Aerlex XTA 8000 gegaan.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met de molens! De lijn opspoeling is keurig en durf ik zelfs erg goed te noemen! Qua werp eigenschappen is het een hele verademing sinds mijn Okuma Epix'jes. Ze zijn een stuk lichter en daarom vliegt bij een stevige worp mijn schouder niet meer bijna uit de kom. De lijncapaciteit is met 0.40-320 / 0.45-270 / 0.50-220 ook erg allround.

Dan de spoel. De Aerlex XTA heeft een zogenaamde Baitrunner II spoel. Het is even wennen, maar eenmaal ingesteld werkt het prima en is het ( tot zover) uiterst betrouwbaar gebleken. In een halve- of kwartslag gaat de slip van vrijloop naar gevechts stand. Dit is uiteraard allemaal zelf in te stellen. Ik ben altijd gewend geweest om met een hand op de spoel aan te slaan dus het wennen ging erg makkelijk.

De voordelen:
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Goede lijnopspoeling
- Uitmuntende slip
- Formaat molen

De nadelen:
- De molenbehuizing oogt een beetje 'plastic'
- Gewicht van de molen
- Ontbreken van een reserve spoel

Conclusie:
Wat mij betreft DE allround molen voor diegenen met een kleine portemonnee! Vanaf 79.95 euro heb je een geweldige molen waar je in zowel Nederland als in Frankrijk prima mee uit de voeten kunt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

08-08-2012 20:14

Mitchell Avocast 8000, de nieuwe karper / zeemolen van Mitchell van 2012.


Eerst eens de fabriek opgegeven specs:

•7+1 RVS kogellagers
•Long Cast spoel
•Dikdradige beugel
•Slow Oscillation voor perfect lijnopname
•Aluminium hendel
•Zeewaterbestendig
•Quick-Turn slipsysteem
•Rotor rem
•Perfect ontwerp
•Ratio: 4.3:1 (89 cm.)
•Gewicht: 729 Gram
•Spoelcapaciteit: 400 Meter 0.40 mm

Ik was opzoek naar een nieuwe molen en de Penn affinity 8000 zou eigelijk mijn keuze worden tot dat ik de Mitchell Avocast 8000 tegen kwam.
Deze lijken erg veel op elkaar en de specs kloppen ook aardig op een paar kleine puntje na zoals de titanium beugels en een extra spoel bij de Penn.
Echter het grootste verschil zit hem in de prijs,de Penn heeft een winkel prijs van 159,00 en de Mitchell 99,99.

De molen komt binnen in een mooie doos wat veel goeds belooft.

Afbeelding

Na het openen van de doos zie je dat de molen goed verpakt zit.

Afbeelding

In de boos zit natuurlijk de molen maar daarnaast een handleiding in alle talen behalve het Nederlands, een blaadje met daarop alle onderdelen en hoe ze gemonteerd zitten, 2 reserve seal ringen en het garantie bewijs met een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.

Afbeelding

De molen na het uitpakken. Het is echt een plaatje om te zien.

Afbeelding

Nu gaan we de molen van dichtbij bekijken.
Ik begin meestal het het controleren van de lijnclip, bij de eerste molen zit er een oneffenheid in met een scherp randje.
Deze kan je eenvoudig weghalen door er een keer met een aardappelschil mesje over heen te gaan.

Afbeelding

Het achterkapje is van hard plastic maar ziet er zeer mooi uit de de matte kleur. Ik had deze liever gezien in aluminium.

Afbeelding.

De spoel is van aluminium en ziet er zeer degelijk en afgewerkt uit.
Tevens is de draaihendel ook van aluminium en zeer robust.
Op de spoel staat iets anders dan de fabrieks opgaven maar daar kom ik later op terug.

Afbeelding

Afbeelding

De knop om de slip in te stellen is ook van hard plastic en ook dit vind ik jammer maar wel weer mooi afgewerkt.

Afbeelding

De beugel is van aluminium en ook deze ziet er goed uit zonder foutjes, tevens ziet de houder van de beugel er zeer strak uit.

Afbeelding

Afbeelding

Het voetje voor in je reelhouder is ook goed en degelijk en ook hier is niks op te merken aan de afwerking.
Mmm,, wel made in china... Maar welk product tegenwoordig nou niet? Ze kunnen tegenwoordig vast wel fatsoenlijke producten maken, ze scoren toch ook goed op de olympische spelen ;).

Afbeelding.

Al met al een zeer goed ogende molen met weinig op aan te merken.
Nu word het tijd om de lijn erop te spoelen, dit doe ik met de hand waardoor ik meteen een idee krijg van de spoelheid van het opdraaien, en dat zit wel goed. Hij rolt zeer soepel en voelt heerlijk aan. De draaihendel ligt lekker in de hand en met een ratio van 4.3:1 (89 cm.) spoelt de lijn ook erg snel op.
Na de eerste spoel vol gedraait te hebben blijft er vooraan bij de slip een klein randje over terwijl hij er achter bijna overheen zit.

Afbeelding.

Nu is het tijd voor de 2de spoel, op na de volgende 340m? Na een tijdje draaien zat de spoel bijna even vol als de eerste.
Ik denkt tijden het draaien :" Nog 1 slinger en het is goed" maar opeens voel ik geen weerstand meer. Ik dacht aan draad breuk want ik heb een klos van 1000m 0,40mm.
Maar de klos was helemaal leeg dus er ligt gewoon 500m 0,40mm op elke spoel?! En dat terwijl de fabriek toch echt aangeeft 400m en de spoel 340m..

Na even twijfelachtig staren na de spoel wordt het tijd om de molen onder de hengel te plaatsen. De voet past precies in de reelhouder en wat is het een plaatje!!

Afbeelding

Nu word het tijd voor de praktijk test maar daar kan ik pas na een tijdje meer over zeggen.

De plus en min puntje.

- Maar 1 spoel.
- lijnclip kan een scherpe kant hebben dus kijk die altijd even na.
- plastic kapje maar dat is gewoon een kwestie van smaak.

+ Lage prijs
+ Goede afwerking
+ Draait zeer soepel.
+ Quick-Turn slipsysteem
+ Slow Oscillation voor perfect lijnopname
+ De hendel die zeer fijn in je hand ligt maar dat is ook weer een persoonlijk ding.

Kort om tot zo ver echt een aanrader.

Dit is mijn mening over de molen.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

09-08-2012 00:14

leon van der schelling schreef:@Philip,
Van wat voor materiaal is de spoel?
grt
Leon


De spoel is van Aluminium. Zou je graag een reserve spoel willen moet je voor de Navi gaan i.p.v. De Aerlex!

@Remon, goeie review!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

28-08-2012 19:25

weet iemand nog een leuk molentje voor op karper te vissen? mijn vriend zijn molen is stuk gegaan vandaag en nu gaat hij een nieuwe kopen. wat kunnen jullie me zoal aanraden? liefst niet te duur voor hem want hij begint er pas mee en wou er nu nog niet hopen geld aan uitgeven.
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

28-08-2012 21:00

Marktplaats.nl!!!! 8)

Zoiets: http://link.marktplaats.nl/589063581, zelf deze molens ooit weg gedaan, spijt!!! Zijn echt leuk om met 2 ponds hengels of nog iets lichter op niet al te grote wateren te vissen en onverwoestbaar!
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

26-09-2012 18:56

De 'Mitchell Compact Silver 700'

De Compacte LC molens zijn ontworpen voor de karpervisserij en voor het surfcasten. Ze worden geleverd met twee Long Cast spoelen met verschillende lijncapaciteit. Volledig zoutwaterbestendig. De molen is verkrijgbaar in de formaten 700 en 800. Het 800 model is voorzien van een handmatig te bedienen beugel. Hiermee wordt voorkomen dat de molenbeugel dichtklapt tijdens extreem krachtige worpen.
Bron: Henk Koster Hengelsport

Ik heb deze molen afgelopen Maandag aangeschaft bij De Snuffelhoek Alblasserdam voor een prijs van €54,95. De reden waarom ik voor deze molens heb gekozen omdat de uitstraling perfect matcht met mijn hengels (zwarte molen/hengel en chrome spoel, slinger/reelhouder). Ik was aan het twijfelen tussen deze en een Shimano molen, waarom ik de Shimano molen heb laten liggen is omdat de winkelier zei dat de molens eigenlijk identiek zijn maar ikzelf hoor vaak dat de service van Shimano niet bepaalt goed is (bijv. je hebt een nieuwe slinger nodig, Shimano bestelt/maakt zelf een nieuwe terwijl Mitchell er gewoon een van een andere molen afhaalt en achteraf een nieuwe bestelt/maakt).

De eigenschappen van de molen zijn:
-1x Chrome RVS Spoel Lijncapaciteit 0.35/250m
-1x Mat zwarte grafieten Spoel Lijncapaciteit 0.25/310m
-Kogellagers
-4.9:1 Gear Ratio
-Speciale afgeschuinde spoelen voor verdere worpen, tegelijk met hoge ondiepe spoelen.
-Dikke RVS beugel
-Compleet Waterdicht(ook Zoutwaterbestendig)

Afbeelding

Gebruikerservaringen ga ik vanavond opdoen hoop ik, dus dan update ik even voor ervaringen.

Site van de fabrikant: Mitchell
Mitchell is een onderdeel van: Pure Fishing
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
kerim lafta
Berichten: 60
Lid geworden op: 29-01-2012 17:55
Locatie: Horst

11-11-2012 20:31

daiwa windcast x5000ld

heb heb ze op dit moment ongeveer een jaar en ben er super tevreden over.

+ punten
-heel snelle opwinding
- quiq drag systeem of voor de shimano mannen baitrunner 2
- grote lijnkapiciteid 35-530 meter
-lijn vriendelijke lijnclip
- duurzaam matriaal

minpunten heb ik eerlijk gezecht niet
na mijn mening de beste molens voor €140,-
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

15-12-2012 23:42

Shimano Ultegra XSC 10.000,

Wat een super molens zijn dat zeg, mooi afgewerkt, super slip, ligt kwa gewicht en hoge inhaalsnelheid.

Ook wanneer je je slip helemaal los zet, hoef je nogsteeds niet vaak je slipknop op strak te draaien tot dat hij in gevecht stand staat.

Ook het geluid van je slip tijdens het drillen van een karper, gewoon super te noemen.

Ik zou de molens iedereen aanraden.

Stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

27-12-2012 00:53

SHIMANO AERLEX TITANOS 8000gt:

deze zomer gekocht zijn al wel oudjes maar wou
ze graag hebben door de zeer fijne instelbaare slip
en de oerdegelijkheid

Afbeelding

Afbeelding


mijn ervaring met deze molens:
sommige zullen ze wel kennen maar kan er geen kwaad woord
over zeggen. super slip voor lekker te drillen met een halve draai zet je de
slip tijdens de dril compleet los of dicht. elk tikje stel je haarfijn af geen eindeloos
gedraai en gewoon super degelijk. wel vet vreters maar dit vindt ik geen probleem

spoel cap. 30/00 500 meter

en de prijzen zijn nog gunstig ook
Mvg. Tim N
kevin pollenus
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-01-2013 18:03

14-01-2013 18:15

hallo, heeft er iemand ervaring met de aero technium 12000 xtc?, iemand die ze al heeft?
Neeltje man
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-02-2012 17:27

16-01-2013 23:22

Daiwa Emblem Spod.... Leuk voor een 3e hengel waarmee je soms spod, of vist.... Of is deze molen hiervoor niet bedoeld?? kwa slip en drillen??

Daiwa Emblem Pro 5500... Of is dees leuk om te vissen, en een leuke bijkomst dat ik ermee kan spodden..?!

Als je het mij vraagt zelfde molens,, alleen ander kleurtje.

Iemand ervaring met 1 van deze molens?

Gr
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

18-01-2013 05:01

Heeft iemand ervaring met de shimano stella fe. Ik kan er weinig over vinden maar het schijnt het neusje van de zalm te zijn. Ben trouwens ook benieuwd of ze op carp te vinden zijn
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

06-06-2013 14:02

Sinds een jaar gebruik ik de Shimano Aerlex XTA 7000 Spod.
Dit is een molen, speciaal ontworpen voor het spodden.

Voordelen:
-Hoge inhaalsnelheid ( 114cm per slag)
-Aluminium spoel
-3 lijnclips voor het aanvoeren van meerdere stekken.
-Baitrunner 2 spoel: je kunt de molen zo ook makkelijk voor het peilen gebruiken

Nadelen:
-"Plastic" uiterlijk
-Na niet al te intensief spodden gedurende afgelopen jaar al speling op de slinger/as.
(Ik begin pas met binnendraaien wanneer ik de spod goed naar de oppervlakte getrokken heb.
Tevens gebruik ik vaker de Spomb, die nog veel makkelijker binnen gedraaid kan worden.)
De speling heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er maar 1 lager in de molen zit, namelijk onder de rotor.
Het aandrijftandwiel loopt niet op lagers maar zit in busjes: deze zullen al aardig uitgesleten zijn.

Eindoordeel: snelle molen, maar niet zo duurzaam als verwacht van Shimano.
Als deze molen echt op is, dan zal ik maar gaan kijken voor een Emblem Spod molen.
Rutger Geurts
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-06-2013 15:46
Locatie: Wijchen

06-06-2013 14:39

Shimano 12000 OC 'tjes, pure kwaliteit. Mooier uiterlijk dan de 12000D (voor iedereen anders)
Als je kracht en betrouwbaarheid nodig hebt zoek je zulke molens.
It's a way of living
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-07-2013 22:54

Inmiddels staan hele fora volgeschreven met vragen over welke van deze 2 molens nou eigenlijk beter is. Ook ik heb in allerlei topics mijn heil proberen te zoeken, sinds ik anderhalf jaar geleden een set van 3 Daiwa Windcast Z molens heb gekocht. Ik namelijk steeds sterk getwijfeld of ik niet beter voor hetzelfde bedrag een set 2e hands Daiwa Entoh's had kunnen kopen. Ik vond de Entoh's er namelijk veel mooier uitzien, maar heb toch de windcast gekozen, omdat deze op papier niet onder lijkt te doen voor de Entoh én standaard komt met Quick drag. Ik werd gek van het getwijfel en besloot er een setje Entoh’s bij te halen. Nu ik beide types in huis heb, kan ik een goede vergelijking geven, zodat ik hopelijk meer twijfelaars kan helpen.

Afbeelding

Afbeelding

In die topics hoor je vaak dat Entoh’s veel steviger zijn gebouwd en dat windcast’s wat plastic-achtig aandoen. Ze moeten zich nog maar bewijzen, die windcast’s! Het eerste wat mij echter opvalt is dat de molens qua uiterlijk veel minder van elkaar afwijken, dan ik aanvankelijk in gedachten had en ook toe durf te geven aan de vrouw des huizes...

De molens zijn nagenoeg gelijke groot, bodymateriaal lijkt exact hetzelfde te zijn (harbody z?), Grootste verschillen zijn de verschillend getaperde spoelen, het klassieke houten slingertje van de Entoh versus de moderner vormgegeven 'gevorkte' hendeltjes met plastic hendelknoppen, zoals je die ook vind op de basiair. De Entoh oogt íets slanker doordat de body wat rechter is gevormd. De windcast is wat 'zachter' vormgegeven met rondere lijnen. De beugel van de windcast is wat dikker en oogt steviger. De molens wegen overigens ook exat hetzelfde, nl 645 gram met een volledig gevulde sspoel nylon.

Even wat verder kijkend, lijken niet alleen qua uiterlijk op elkaar. De diameter van de spoelen zijn exact hetzelfde en, Let op!, zijn uitwisselbaar met elkaar. Dit geldt niet alleen voor de spoelen, ook de spoelknoppen en de hendels zijn uitwisselbaar. Na de molens nog wat verder ontleed te hebben, blijkt dat zelfs de slipsystemen nagenoeg gelijk zijn opgebouwd. Toch wel een belangrijk verschil hier, de Entoh heeft 5 vilten slipschijfjes, bij de windcast zijn dit 5 carbon slipschijven. Grofweg kun je toch wel vast stellen dat de 2 molens bijna identiek zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de prestaties. Misschien komt het omdat de windcast’s veel korter geleden zijn ontwikkeld, maar de windcast’s draaien opvallend veel soepeler en ook meer gebalanceerd. Ook de slip lijkt iets fijner te werken dan die van de Entoh. Heeeeel eerlijk gezegd, denk ik dat het prijsverschil tussen de windcast en entoh puur marketingtechnisch is vastgesteld en helemaal niets heeft te maken met de gebruikte onderdelen of iets dergelijks (sorry mensen van Daiwa :) )

Experimenterend kom ik er achter dat de slipschijfjes van de windcast ook passen in die van de entoh. In combinatie met de windcast spoelknop heb je nu dus een Entoh molen die exact presteert zoals de windcast! Ik zie mogelijkheden...

Afbeelding

Conclusie:
Heeeel eerlijk denk ik dat de Windcast molens de betere zijn t.o.v. de duurdere Entoh's. Toch snap ik heel goed waarom door veel mensen aangenomen wordt dat de Entoh's robuuster 'aanvoelen' en de windcast's wat meer plastic aan doen. Misschien wordt dit door daiwa zelfs wel bewust gedaan, om het prijsverschil te verantwoorden. Eigenlijk oogt de Entoh wat stoerder en mannelijker, en de windcast wat verfijnder en 'vrouwelijk'?

Eigenlijk komt het neer op: als je een tackle tart bent (zoals ik :roll:) en vorm over functie verkiest, dan moet je de Entoh's nemen (of beter nog: doorsparen voor Basia's...) en als je geld uitgeeft met je verstand ipv je gevoel, dan krijg je met de windcast simpelweg meer molen voor minder geld. De tussenweg die ik kies, is om te proberen mijn Entoh’s te upgraden met carbon slipschijfjes en een qd conversie uit te voeren op spoelknop, zodat deze qua prestaties genoeg gelijk is aan de windcast. Mocht dat niet lukken moet ik me nog maar eens goed beraden welke van de 2 molensets ik uiteindelijk ga houden…
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

04-07-2013 10:40

waacht even je gaat me te snel.
je zecht de windcast z is op alle alternatieven beter en je koopt de entoh beter doe je het zo je houd de windcast maar zet er een houte slinger op tadaaa dan heb je een zentoh ;p
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-07-2013 11:01

Jaa dat klopt, het slaat idd nergens op en ik vind het een beetje slecht van emzelf dat ik toegeef aan gevoel boven verstand, maar op een of andere manier ben ik uitgekeken op de windcast's. Toen ik ze kocht had ik al Entohs in het achterhoofd, maar ik heb toch mijn verstand gevolgd en voor de (in mijn ogen betere) windcast's gegaan. Ik denk dat t vooral t moderne uiterlijk oid is, ik weet het niet. Uiteindelijk had ik misschien beter meteen mijn gevoel moeten volgen. Dit is verder natuurlijk erg persoonlijk en kan voor een ander heel anders zijn. Als ik zo naar mn eerste foto in mn post kijk, zie ik toch wel een mooi plaatje zeg maar.

Wat betreft die slinger op de windcast, dat heb ik geprobeerd, maar dat doet t 'em toch niet. Ik ga nu een QD mod voor de Entoh's doen, zodat ik een Entcast Z(?) krijg :P. Iets duurder, maarja...
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

04-07-2013 22:20

maar carbon sliplten zijn toch beter dan filt of zit ik nu helemaal mis??
en mijn windcast z maakt een raar geluid is dat noraal want hij draait ook iets zwaarder of valt dat nog gefixt te worden
mvg Stan.
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-07-2013 14:42

Ik vind carbon plaatjes wel beter inderdaad. je andere vraag heb je al een apart topic opnieuw gesteld zie ik!
joey simon
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-10-2013 22:09

18-10-2013 17:00

Weet iemand toevallig wanneer de nieuwe daiwa tournament entoh's in nederland zijn,
En wat de adviesprijs hiervan zal worden.
SABIT VAN DER LINDEN
Berichten: 25
Lid geworden op: 19-07-2010 13:31

18-02-2015 13:27

Daiwa windcast z 5000ld

-Licht gewicht
-veel lijn capiciteit
- heerlijk werkende q- drag slip
- mooi uiterlijk
- genoeg power om grote karpers op te vangen .
- een heeelllllllll klein beetje speling op de hendel ..maar niet noemenswaardig.
ik ben er blij van
william ras
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-02-2015 19:58

24-02-2015 20:06

hey,

ik heb zelf de Daiwa Emcast BR 5000A | Vrijloopmolen.
top molentje, voor een mooi gemiddeld prijsje. ik heb hem nu een jaar en heeft zich zeker bewezen. na een sessie met regen en wint heb ik nooit last, wat bij goedkopere molens wel zo is. na een regenbui zijn ze de volgende sessie een beetje stroef. maar bij de Daiwa emcast absoluut niet!

http://www.raven.nl/daiwa-emcast-br-500 ... duct/9940/
bekijk hem maar even op de raven site.
absoluut een aanrader!
Bijlagen
daiwa.jpg
(37.77 KiB) 6979 keer gedownload