Reviews van Molens


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

27-02-2015 11:07

Net als een paar berichten hierboven en zelf lang getwijfeld te hebben welke molens ik zou aanschaffen ben ook ik uit eindelijk bij de Windcast Z 5000LD gekomen.
Deze heb ik nu een aantal jaren in mijn bezit en ben er zeer tevreden over.
Ik kocht deze molen uiteraard omdat ik het persoonlijk een mooie uitstraling vond hebben en qua eisen wat ik had er prima aan voldeed.
Een molen waar voldoende meters lijn opgespoeld kon worden zodat ook bij de grotere afstanden er voldoende lijn capaciteit aanwezig was.

In het begin was het wel even wennen om van vrijloop naar quickdrag over te stappen, weet nog goed dat bij de eerste keer alles in het honderd liep, maar dat overkomt je 1x ( althans mij ).
Daarna was het snel aangeleerd en vond het vele malen prettiger, omdat je op deze manier de slip veel sneller beter kon afstellen en hierdoor wanneer nodig was om te blokken de slip redelijk snel dicht kon draaien om wat meer spanning op te bouwen om een vis uit de obstakels te houden.
Een jaar terug heb ik deze molen helemaal onbewust goed kunnen testen. Dat deze veel kan hebben is toen wel duidelijk geworden.
Kan me een andere molen van een maatje nog wel herinneren die de kracht van een mooie kanaal vis niet zonder kleerscheuren vanaf kwam.
tijdens een frankrijk sessie mochten wij meerdere dikke meervallen haken en deze afdrillen en dat deze vissoort power hebben is voor velen wel duidelijk. De Windcasts deden het prima en hebben het met gemak doorstaan.
Er zijn in de jaren zoveel prachtige molens op de markt gekomen dat er voor iedereen wel wat tussen zit.
Natuurlijk is het in eerste opzicht vaak de look van een molen wat je trekt of overhaalt om deze aan te schaffen, terwijl dat voor anderen misschien helemaal niet aan de orde is maar meer kijken naar de specificaties ervan.
Ik vind persoonlijk dat deze van alles wel wat heeft. Hij is op zich betaalbaar, goede kwaliteit en een echte eye catcher.
De slip zelf vindt ik super en is het een genot om een vis af te mogen drillen, daarnaast loopt de lijn ook soepel af waardoor het makkelijk is om grotere afstanden te werpen.
Dankzij de lijnclip kun je ook redelijk op constant dezelfde afstand werpen.

Ik vind het een mooie molen en hoop er nog lang plezier van te hebben.
en hoop dat andere windcast gebruikers er net zo over te spreken zijn.

stukje info over het model ( info komt van web )

Een nieuw model, een nieuwe look, en nieuwe ontwikkelingen. Zoals de naam al zegt is de Windcast Family snel, verre worpen, en een molen die voor veel soorten visserij kan worden ingezet. De LD staat voor Long Distance, Eurotackle heeft voor de molens gekozen met de grootste lijncapaciteit namelijk 15 lbs - 530 meter speciaal gemaakt voor de visser die zijn lijn wil uitvaren.Ook met werpen zult u versteld staan hoe goed de lijn van de molen komt. De molen is uitgevoerd met een snelle slip zodat men geen baitrunner molen nodig heeft. Een ontwikkeling die de laatste tijd zeer trendy is.

De Daiwa Windcast Z 5000LD heeft de volgende eigenschappen:


• 8 CRBB kogellagers
• Infinite antiretour
• Wormshaft opwinden
• CNC gefreesde slinger
• Digigear aandrijving
• ABS aluminium longcast spoel
• ABS Aluminium extra spoel
• Twist Buster lijnrol
• Ronde high impact lijnrol
• Airbail beugel
• Gyro spin
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

03-03-2015 09:31

SONIK TOURNOS 10000 BIG PIT de nieuwe karper van SONIK 2014 /2015.


Eerst eens de fabriek opgegeven specs:


• High Strength Carbon Composite Body/Rotor
• 8 + 1 Stainless Steel shielded bearings
• Instant anti reverse system
• Long cast angled spool lip
• Dual strength stainless steel main shaft
• Worm drive for perfect line lay
• Rapid drag system for free spool to hook set
• Twin spring loaded line clips
• Rotor lock with open bail arm
• Titanium coated bail arm
• Anti-tangle line drop system
• Machined aluminium handle
• Gear ratio - 4.5:1
• Line retrieval - 96cm (38”) per turn
• Weight - 760g
• Diepe spoel: 0,40mm 390M.
• Ondiepe spoel: 0,40mm 270M.

Na 2 jaar me volle tevredenheid de Avovast 8000 te hebben gebruikt was ik opzoek naar een molen met een hogere lijn capaciteit. Een molen geschikt voor het vissen op zeer grote afstanden en bestand zijn tegen de extreme visserij waar ik me aan waag.
Daiwa? Shimano? Of toch maar weer eens opzoek gaan naar een onbekende molen die nieuw op de mark is.
Met een budget van 250 euro per molen had ik genoeg keus!
Mijn oog viel al snel op de SONIK TOURNOS 10000, de grote broer van de TOURNOS 8000. Een molen met een zeer mooi design en ook nog eens goed doordacht.
De gebruikelijke actie die Sonik heeft, 3 halen 2 betalen maakt het ook nog eens zeer interessant. De molen komt standaard met een aluminium reserve spoel met meer lijn capaciteit.

De doos:
Afbeelding

Na het openen van de doos zie je dat de molen goed verpakt zit en komt met een stoffen beschermhoes.
Afbeelding

In de doos zit de molen, reserve spoel in het witte doosje en de gebruikshandleiding.
Afbeelding

De reverse spoel, hier zit 330m 0,50mm opgespoeld en er is nog genoeg ruimte over om er meer dan 370m van je maken:
Afbeelding

Afbeelding

En nu is het tijd om de molen uit zijn bescherm hoes te halen en hem van dichtbij te bewonderen:
De molen is nog eens extra beschermd door middel van de plasticzak.
Afbeelding

Hij is werkelijk waar prachtig, matzwart afgewerkt en hij voelt zeer robuust aan. Een echte molen voor het zware werk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het "kontje" is van hard plastic, en in de zelfde kleur als de molen zelf.
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de achterkant zag was aan een bepaalt type Daiwa molen.
Afbeelding

Afbeelding

De spoelen zijn, zoals al eerder vermeld van aluminium en zijn er goed uit, ze zijn langer dan de 8000 serie van deze molen.
Afbeelding

Ook de draaihendel is van aluminium en afgewerkt met een hoogglans lak.
Afbeelding

Bij het “handvat” wat tevens ook van aluminium is zit een verwijder baar rubber beschermhoesje.
Dit voorkomt dat het matzwarte gedeelte van de molen waar het tijdens het vervoeren tegen aan kom niet beschadigt. Slim!
Afbeelding

De molen is voorzien van een quickdrag systeem. Met een kwart slag staat je slip open of klaar in “battle mode”. De knop is van hard kunststof, degelijk en stevig.
Afbeelding

De knop om achteruit de draaien is lekker soepel, subtiel en stevig.
Afbeelding

Nu gaan we naar he gedeelte wat deze molen zo doordacht maakt en er voor zorgt dat de lijn zeer straks op de spoel komt te liggen en wat hem ondanks he gewicht toch zeer stabiel maakt.
Aan de zijkanten zit een soort geleiding systeem. Dit zorgt ervoor dat de beugel zeer mooi gebalanceerd blijft tijdens het draaien:
Afbeelding

Als de spoel is verwijderd zie je dat ook hier goed is nagedacht. Bij het draaien word er een soort van “spacer” waar de spoel op ligt door een soort van geleiding mechanisme naar voren gedrukt. Dit zorgt er voor dat de spoel altijd netjes stabiel blijft, zeer handig met lange spoelen want elke oneffenheid ga je anders voelen.
Afbeelding

Afbeelding





Kortom:

Er is na de afwerking ook veel aandacht besteed en de stabiliteit en functionaliteit van de molen!

Een aantal punten op een rijtje:


• Zeer hoge lijn capaciteit
• Reserve spoel aanwezig van aluminium
• Zeer stabiel
• Goed afgewerkt
• Moderne look
• Zeer geschikt voor het vissen op grote afstanden of op de zware wateren waar de molens hard moeten werken.
• Interessante prijs door de actie: 3 halen, 2 betalen: 480 Euro!
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

17-05-2015 08:34

Even een update over de molens.

Tijdens een Frankrijk trip merkte ik dat de lijn opeens conisch werd opgespoeld.
Zoals je kan zien op de fotos hierboven had ik de spoel nog niet eens helemaal vol gespoeld maar ik heb er toch zeker nog eens 70meter vanaf moeten halen omdat de lijn over mijn spoel werd gegooid.

Ik had direct een mail gestuurd naar Sonik met dit probleem en verwachte een snel antwoord waarom dit probleem zich voordeed omdat ze, wanneer je vraagt voor informatie over de molen als je het wilt kopen wel snel andwoorden.
Echter kwam er geen mail, geen reactie binnen 2 weken. Daarna heb ik ze via FB een bericht gestuurd met daarin een kopie van de e-mail. Geen reactie op gekregen.
Uiteindelijk gewoon door gevist en tijdens een nieuwe trip naar Frankrijk kon ik halverwege naar huis met 2 gebroken assen in de molen en bij een andere ongeveer 6mm speling op de rotor.

Kortom: Laat die troep lekker in de winkel liggen, de service is uitermate slecht en hun product net zo.
Nooit meer Sonik voor mij!
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-05-2015 09:12

Da's kloten, Remon! Je mag verwachten voor een partij die nieuw op de markt
is dat die zich juist positief wil profileren.

Jammer voor je, ga je garantiewerk aankaarten?
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

17-05-2015 10:08

Ik heb ze terug gebracht naar de winkel en nieuwe molens besteld. Geen Soniks meer uiteraard.
Hopelijk had ik gewoon een foute serie en hebben andere er geen last van.
Des ondanks had Sonik wel gewoon kunnen reageren en mij uit de brand helpen, of in ieders geval terugkoppeling geven.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-06-2015 23:47

De Sonik Tournos, Soul big pit en de mack2 falcon komen allemaal uit een Chinese rommel fabriek.

Doe jezelf een plezier en koop een Shimano of Daiwa molen :)
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

09-10-2015 15:00

Mitchell Avocet Gold 3 FreeSpool 6000


Afbeelding

Vorige jaar na veel wikken en wegen deze molen aangeschaft als opvolger van m'n eerste setje karpermolens.
voornamelijk op basis van budget en looks:-)


Omdat ik er zelf nooit een Nederlandse review voor heb gevonden maar wel erg tevreden bent verdient deze molen een mini reviewtje:


Specs

RVS beugel systeem
Extra aluminium spoel
Enkele en dubbele slinger
Ratio: 5.1:1 (86 cm.)
Gewicht: 470 Gram
Spoelcapaciteit: 290 Meter 0.36 mm.

Deze molen nu +- 1 jaar in bezit(van een aardig slordig baasje) en de molen aardig veel gebruikt ook in slecht weer(veel regen)
en aardig wat visjes mee gevangen. Nog nooit een pruik of gekkigheid gehad.
De molen ziet er op een krasje hier en daar na nog exact uit zo uit als ik hem kocht..
Slip werkt soepel en maakt een mooi ting ting ting geluidje.
draad spoelt prima op en ook met werpen geen problemen ondervonden.
Voor dit geld(wellicht dus voor een starter) gewoon een topmolen, waar ik tot nu toe niks op aan te merken heb.

++ extra spoel en extra dubbele slinger.
Gebruikersavatar
raymond donk1985
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-01-2018 12:27

17-03-2019 23:41

Hallo allemaal
Iemand info over deze molens
Zoals waarde ervan voor 3 stuks in nieuwstaat
En van welke jaargetijden zijn ze?
Het gaat om type: jhx6000f
Alvast bedankt
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2019 21:25

Ben op zoek naar een shimano exage 2000 molen. Helaas bestaat de exage lijn niet meer. Wil nu de vervanger, een vergelijkbare shimano molen, weet iemand dan welke dat is nu is?

Het is om met een winkle picker te vissen, maar geen idee of dat uit maakt. Zonder baitrunner.

Bvd :wink:
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2019 23:01

Ah! Toch nog zelf gevonden. Het is de Nasci.
Zit hier wel vis?
Plaats reactie