Reviews van Hengels


Plaats reactie
ruben engelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-03-2012 16:40

15-08-2012 11:13

heb momenteel de nash entity hengels 12ft-3lbs.
vis er momenteel een half jaar mee zonder problemen.
tot gisteren,werp uit met 80gr lood en knal,
het topdeel gewoon in twee.
heb nu men ouwe sportexen maar terug uit de kast gehaald
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

20-08-2012 13:04

Collin Velthuis schreef:ja zeker vanwaar die vraag ?


Ontzichtbare lijn of is er een karper ermee vandoor gegaan?
anthony van Hamond
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-08-2012 20:14

20-08-2012 13:20

ruben engelen schreef:heb momenteel de nash entity hengels 12ft-3lbs.
vis er momenteel een half jaar mee zonder problemen.
tot gisteren,werp uit met 80gr lood en knal,
het topdeel gewoon in twee.
heb nu men ouwe sportexen maar terug uit de kast gehaald


Je bent de één van de vele.
Nash tackle reageerd op niets als je mailt... net of er niets aan de hand is.
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

20-08-2012 20:50

anthony van Hamond schreef:heb momenteel de nash entity hengels 12ft-3lbs.
vis er momenteel een half jaar mee zonder problemen.
tot gisteren,werp uit met 80gr lood en knal,
het topdeel gewoon in twee.
heb nu men ouwe sportexen maar terug uit de kast gehaald




Ik heb laatst ook een top over gegooid. Vrijdag gebeld met winkel en dinsdag nieuwe top binnen. Nash erkend deze productiefout en je krijgt gewoon een nieuwe via een nashdealer.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

20-08-2012 21:29

Mark Finden schreef:


Ik heb laatst ook een top over gegooid. Vrijdag gebeld met winkel en dinsdag nieuwe top binnen. Nash erkend deze productiefout en je krijgt gewoon een nieuwe via een nashdealer.



krijg je niet een compleet nieuwe hengel??

wat mij altijd verteld is dat niet elke top gelijk is
moeten op elkaar afgestemd zijn
Gebruikersavatar
geert geesink
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-08-2008 20:54
Locatie: Deventer

06-09-2012 11:41

[img]\Nokia%20C7-00\NO%20NAME\DCIM\100NOKIA[/img]
als je niks vangt doe je iets (vaud):P
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

09-09-2012 20:28

waarschijnlijk een shimano vengeance 12ft 2,75LB hengel :)
ik heb er zo al een maar wil nog een 2de om mijn setje compleet te maken.
met een shimano exage FC 4000 molen.
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

23-09-2012 23:08

Ik heb pasgeleden de MAD Oldskool 2.0-2.5 lbs 12ft gekocht via marktplaats, de meeste kennen dit merk misschien maar het is een onderneming of beter gezegd serie van het oude (vertrouwde) merk DAM.

De stokken hebben onderandere:
- Metallic Zwarte blank
- 8 Ogen, 2 op 't molendeel 6 op 't topstuk (mijne in ieder geval, worden vaak verkocht met 7 ogen, heb ze in de winkel nog niet gezien met 8)
- ALPS (ik meen) RVS Reelhouder (Oldskool vorm)
- Kurken handvat
- RVS 'Stootblokje' op de onderkant van 't molenstuk
- SIC Geleide ogen

De fabrikant van deze hengels is http://www.dam.de, gevestigd in Duitsland.

Je kan ze onder andere kopen bij webwinkel Tightthelines, deze hebben ook de 2.5-2.75 lbs versie beschikbaar. Tijdelijk in de aanbieding van 179,- naar 109,- http://tightthelines.nl/index.php?item=mad-old-skool-2_00---2_50&action=article&group_id=10000073&aid=1900&lang=NL (even gegoogled)

Mijn mening:
Hele mooie stokken, strak afgelakt, en zeer licht! Zeer mooie reelhouder. De hengels zijn héél flexibel, voor anderen misschien iets té. Ikzelf houd wel van een beetje actie tijdens het drillen :D. Heb het helaas nog niet mogen doen, omdat ik nog geen tijd heb gehad om te vissen, en mijn oude hengels inclusief molens verkocht heb, en moet dus nog nieuwe halen (gebeurt dinsdag a.s.)
Het uitwerpen gaat er verschrikkelijk goed mee, beter dan ik verwachtte. Ik gooi een metertje of 120 als ik écht een zwieper geef maar dat doe ik niet al te vaak, normale afstand is zo rond de 90 meter schat ik.

De kwaliteit ben ik niet al te bezorgd over, doordat ik per ongeluk 1 oog platgebogen had nadat ik 's avonds na het inhalen er op stond, heb het voorzichtig terug gebogen, niks te zien! Zelfs geen moeiheid in het bevestigingsstuk van de oog tot de hengel. (Deze stond op 180 graden met mijn hengel in plaats van 90 :-? )

Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze hengels zijn niet precies hetzelfde, het stootdopje is op de foto puntig en bij mij plat met het logo erin gegraveerd, en de foto heeft 7 ogen, ik dus 8.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Dennis Smit123
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-08-2013 10:44

19-09-2013 09:38

--> 30plus 2,75 lbs Radar < --

Een maat van me zei dat dit een goede hengel was. Zit eraan te denken om hem aan te schaffen. Hij vertelde me het onderstaande en op internet lees ik hetzelfde terug. Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met deze hengel?

De voordelen, en ik quote: "Deze hengel heeft geen dunne pensluiting, maar gewoon een degelijke robuuste sluiting die veel druk aan kan.
Een stevige sluiting waarop je kan vertrouwen.
De ogen zijn robuust en netjes afgewerkt. Vissen met gevlochten lijn is mogelijk maar nylon in combinatie met deze hengel geeft meer drilplezier en dempt de vluchtpogingen van de vis beter. Vissen met dyneema is geen probleem..
Voor obstakelvissen is deze drieponder zeer geschikt. Zo trok ik zelfs een meerval van 130 cm onder een boom vandaan. Ik kon de vis nog net blokken en wist hem te keren. Toch heb je niet het” bezemsteel gevoel” bij deze hengel. Hij is namelijk erg licht wat betreft gewicht en buigt mooi door (ook bij een kleine vis).
De hengel kan lichte spods aan en is ook geschikt voor het peilen met zware loden.
De hengel is een echt werpkanon. Ook met gevulde PVA-zakjes in combinatie met zware loden (100gr plus) kan deze hengel prima uit de voeten. DOptimaal werpgewicht voor deze hengel ligt voor mij rond de 100 tot 120 gram."
Martijn Meinema
Berichten: 22
Lid geworden op: 24-08-2013 23:19
Locatie: Zaltbommel

19-09-2013 19:27

Kan en wil iemand zijn of haar ervaringen delen over de Shimano Tribal Surpressa en of de Diamond?
Alvast bedankt!
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

29-10-2013 08:13

Jop Boot schreef:Zie nu in het antwoord boven me dat er veel verdwenen is.

Blijkbaar heeft er iemand iets verkloot.

Jammer.

Tip:

Koop een IBM Z/10 en hang daar een Hydra aan.
Raak je nooit meer wat kwijt.

En ja, Mainframe is mijn vak.

Afbeelding


Het gaat er toch allemaal uit.
Ik ben een peppie
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

25-12-2013 10:36

Bruce and Walker Expert 2,5 lb

Deze hengels heb ik in 2005 gekocht en laten opbouwen in Engeland. De blank wordt door Bruce and Walker in overleg geheel naar wens opgebouwd.
Mijn hengels zijn afgebouwd met alps ogen (9 st. met bordeaux rode wikkelingen) en een fuji reelhouder. De handgreep is van kurk, en verder is de blank gelakt.
Het zijn weliswaar 2,5 ponds hengels, maar geen werpkanonnen. Qua dril plezier is dit eens sublieme hengel. De blank dempt de dril over de gehele lengte, en kan letterlijk krom getrokken worden tot in de handgreep.
De hengel is breed inzetbaar, van kleine putjes, tot rivieren.

Het maximale werpbereik van deze hengel zal rondom een 100 meter zijn. In combinatie met een bigpit is die afstand zeker haalbaar.

Het optimale werpgewicht is 80 tot 90 gram.

Een nadeel is helaas de prijs. Deze loopt snel op tot over de €400,-

Maar je krijgt er veel dril plezier voor terug.

Ben je opzoek naar een hengel waarmee je jaren plezier wilt beleven, dan zijn de Experts zeker een aanrader.

Afbeelding
Afbeelding
Weinig tijd is ook tijd!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-12-2013 10:54

Als B&W liefhebber zit ik hiervan te smullen....... Mooie stokken, Ivo!
Gebruikersavatar
Dirk Wijnen
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-01-2014 03:39
Locatie: Stramproy

30-01-2014 01:22

Martijn Meinema schreef:Kan en wil iemand zijn of haar ervaringen delen over de Shimano Tribal Surpressa en of de Diamond?
Alvast bedankt!


Ehm, behalve dat ik ze vandaag gekocht (surpressa) heb dan, erg mooi, lekker in de hand, rest is zien nog :wink:
Het Leven Is Als Een Neus ........ Je Moet Eruit Halen Wat Erin Zit !!!
justin van vliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21-03-2015 17:28

27-03-2015 22:33

J.C. TSI 2,75 LB

Ik heb de hengels nu ongeveer anderhalf jaar, erg mooie stokken !
Volgens de fabrikant echte werpkanonnen. Na er een aantal sessies mee gevist te hebben valt het niet tegen met de juiste molen en techniek is er zeker grote afstand te halen.
ze drillen erg fijn ik was eerst bang dat het toch wel erg stugge hengels zouden zijn maar ook met de kleinere vissen is er zeker nog leuke sport aan.

volgens de fabricant :
Exceptioneel vanwege de dubbele actie.
Worpen tot 180 meter door de strakke actie met overvloed aan power.
Onder de kant een zachte parabolische buiging, met playing-actie bij het afdrillen onder de top.
De xt 400 lrc carbon bioleader blank met kleine diameter en hoge wanddikte.
Op deze extra dikwandige blank zijn g-lite™ ultralite sic ogen geplaatst die al jaren hun naam hebben waargemaakt.
Standaard met ss29 reelhouder: dit pareltje met geannodiseerde aluminium geeft de hengel een superieure uitstraling.
4 modellen: 12 ft 2,75 lb cork & foam - 12 ft 3,00 lb foam - 13 ft 3,50 lb foam
ivar van leeuwen
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-05-2014 17:50

15-05-2015 18:33

Hallo,


Iemand ervaring, met de sportex nxt carp classic, 2,75 lbs?
Prijs 210 euro, op www.sportex.nl.


vrgr ivar
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

16-05-2015 08:12

Heb sinds enkele weken de sportex morion stalkers 11ft 2.75lbs, hebben een zeer dunne blank en aangezien ik oldskool ben heb ik de modellen met kurk gekozen.
Jongens wat een prachtige en zalige hengels.Het topdeel zorgt voor aangename drilervaringen en vanwege het feit dat op het onderste deel de crosswikkelingen mee in
de blank zijn verwerkt heb je body genoeg in de hengel om te blokken indien nodig.Heb dit aan den lijve ondervonden. Het topoog bezit ook een dubbele rand.Ideaal werpgewicht 85gr maar 100 gram kan je ook nog gerust wegzetten.Zijn geen afstandsbommen maar daar koop je geen 11 voeters voor.Ideaal voor begroeide oevers met bomen enz.
Met een sportex hengel zit je volgens mij sowieso altijd goed en je krijgt 10j waarborg op de blank.
Als ik mijn hengels op de rodpod zie liggen geniet ik er nog steeds van.
https://www.youtube.com/watch?v=RjzRskZFw_I
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
ivar van leeuwen
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-05-2014 17:50

18-05-2015 16:34

die morion is ook mooi, alleen de langere versie heeft geen kurk, helaas.


het word de sportex of de pb royal dutch, afgebouwd met fuji.

iemand ervaring met de pb royal dutch, 2,75 lbs?
leon grootveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 06-07-2015 09:46

10-08-2015 21:43

ik wil van mijn beginners set en wat betere set van gaan maken
weet iemand een goede hengel voor kanaal n andere wateren ?

gr leon
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

29-06-2017 19:28

Nash Dwarf abbreviated 2.75lbs 9ft (2017 model)

Nadat van mijn oude model Nash Dwarf de hengeltop gebroken was (bekend probleem met deze hengels, ik heb na 3 jaar onder garantie een nieuwe top gekregen!) heb ik het nieuwe model gekocht om door te kunnen vissen. In het 2017 model is er een complete nieuwe stok gekomen die het probleem met brekende toppen op moet lossen. Volgens de verkoper was dit ook echt het geval. Waar de oude hengel 2 uit 10 afbraken, had hij er van de nieuwe nog geen teruggehad.

Over de hengel:
De hengel bestaat uit twee delen, waarvan het onderste deel telescopisch is. Dit werkt heel erg fijn in transport.
De ogen zijn heel mooi afgewerkt en zijn zeer subtiel. Dit maakt dat de hengel er luxe uitziet.
De houder van de molens is niet gemaakt voor molens met een kleine voet. Dit betekende dat mijn Shimano Baitrunner DL6000RA molen niet past! Let dus goed op met het kopen van de nieuwe serie Nash hangels dat je molen ook past!!!
De hengel drillt verder perfect, niets over aan te merken. Je kan er heel mooi en gecontroleerd mee ingooien.

Prijs €87,50 en dat is hij ook prima waard als je molen past.

Ik heb mijn hengel weer teruggebracht vanwege het probleem met de molen.
Jesse heeren
Berichten: 19
Lid geworden op: 29-01-2017 11:50

09-08-2017 12:09

Hoi wil het hebben over de daiwa infinity df 3.1/4 lb.. lees er zeer weinig over op de Nederlandse forums en sites..

Nou ik heb er nu 2 karpers mee mogen landen in mijn netje. En ik verbaas me hoe lekker ze drillen maar ook heerlijk strak kan gooien. Waarom ik ze heb aangeschaft was simpel hou van het sombere no bling bling design en ze waren niet te duur miss dat het belangrijkste reden misschien. Maar was beetje huiverig over de vermelden lbs op de stokken.. de winkelier vermelden al dat ik daar niet aan vast moest prikken en dat ze prima allrounders zullen zijn.. en wat ik al vermelden heb er 2 mogen drillen die onder de 20 pond waren en ze zijn naar mijn mening top stokken buigen door tot de pen steek waar ook het 50mm start oog zit, zit vrij ver vergeleken met anderen hengels.

minpunten afwerking kon wat beter en de winkelprijs is nogal hoog..

Pluspunten zachte top en ze zijn licht heel licht!

met een praatje fikse korting gekregen zodat ze wel de moeite waard zijn voor de gok. En goed gegokt! wil graag weten of meerdere mensen dit ervaren met de infinity' s. Ik persoonlijk vindt ze super als je pva bags vist ,en op de meter gericht wil gooien op pak weg 90 m dan wel zonder pva.. dan raad ik ze aan. (Heb de beastmasters longrange 3lb verkocht met veel spijt. Maar daiwa is er niet mee te vergelijken veel zachter en doen wat ze moeten doen en goed!)
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

11-08-2017 22:33

Rick van Sinderen schreef:Toch nog ff een reply, ik noem het drilmachine maar het ding heet anders en is destijds door Shimano USA tentoon gesteld op Fishing expo, een van de grootste beurzen ter wereld.
Oorspronkelijk was het een testprogramma voor basshengels, heel populair in de VS, het is toen als project opgepakt door vissende studenten van Ohio State, die hebben er meer functies in gebouwd en de software voor geschreven met moderne waarden van materiaal zoals biofibre.

Het testprogramma nu is specifiek gemaakt voor elk type vissen, van big game tot karpervissen, in een programma gebeurt alles wat wij ermee doen, maar dan intenser, nadat het programma is afgerond heeft de blank een hard leven gehad, gemiddeld 20x meer levensduur als bij de gemiddelde gebruiker.
De testresultaten hebben eigenlijk de Tribal Ultra's opgeleverd, voor of tegen, iedereen zal toch moeten beamen dat deze blanks van een andere orde zijn, ze zijn niet ontwikkeld vanuit oude vaste waarden maar vanaf 0 met de nieuwste materialen.
Gemiddeld kosten ze 400,- p/st en dat is veel geld, ik had het ervoor over maar ik vis veel, vaak ook op groot water en voor mij zijn ze het waard.
Het enige wat ik zeggen wil, had deze hengel extra ogen nodig gehad dan hadden ze er echt op gezeten.

Dan het lijn tegen blank verhaal, de wat duurdere Shimano molens hebben een spoelrand die wrijvingsloos moeten afwikkelen, om dat in goede banen te leiden hebben ze ervoor gekozen om de spoel zo in te wikkelen dat bij uitgooien een vortex ontstaat, tussen de 2de en derde spoed verdwijnt hij in het startoog zonder de blank te raken, zolang de lijn onder druk staat bij het inwerpen teminste, op het moment dat je lood het water raakt wordt de lijn door de vortex beweging tussen de ogen gedempt zodat je geen lussen voor je molen krijgt.
Er is dus over nagedacht, de rand van een spoel zoals bij Aero Techniums is tot 100den van een mm berekend en dat kost geld.
Dat kan je natuurlijk overslaan en gewoon copiëren zoals Spro en X2, die soms sneller met copieën in de winkel komen dan het origineel die dan nog in een testfase zitten, made in China, geen visie, geen originele gedachten, niet testen of ontwikkelen, visueel erop lijken is goed genoeg en cashen maar, ze hoeven niet slecht te zijn maar ze missen wel de nuances waarmee goede spullen gemaakt worden.

Groeten Rick



Rick

Ik heb een commentaar gelezen en vindt daar wel een paar dingetjes inzitten die ik nogal vreemd vindt
Zo als dat de spoel tot 100 /mm is uitgedacht maar op wat dan ? , de lijn van een bepaalde lijndikte , een specifieke hengel zeg jij het maar
De zgn drilmachine wordt ook door andere bedrijven gebruikt en dan alleen om te kijken tot hoeverre een hengel buigt voordat hij breekt dit om te verkomen dat hengelaars terug met stukken zoals in de jaren 80 gebeuren bij tri cast , hier was de pen niet sterk genoeg voor de blank , ze braken spontaan tijdens de worp / drill
En die meneer die jij hebt gesproken over software , natuurlijk degene die zeer gevoelige bedrijfsinfo cq software bespreekt dit met een onbekende


Gr jerry
erik bruinink
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-11-2015 21:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

11-05-2018 12:39

2e hands Speedmaster of SHIMANO TRIBAL TX 1(2) 12 FT 2,75 LBS

Ik ben opzoek naar nieuwe hengels, mijn oude hengels zijn aan vervanging toe en er moet wat anders komen. Mijn voorkeur gaat uit naar de SHIMANO TRIBAL TX 1 12 FT 2,75 LBS of de TX2, ik heb altijd Shimano gehad en ben er tevreden over.
Maar in de lokale hengelsportzaak staan op het moment 2 tweedehands Speedmasters 12ft 2,75 lbs Fish playing hengels, en de twijfel slaat toe. Zeker na het lezen van:
viewtopic.php?f=38&t=44729&p=545573&hilit=biofibre#p545573
Volgens mij gaat het om dezelfde serie als beschreven in de link hierboven, helaas kan ik de foto's niet zien.

De hengels heb ik beide in de hand gehad en voelen goed, niet te strak maar ook geen zwabberstokken. Ogen en blank zien er goed uit, maar ze zijn al wel een paar jaartjes oud..
Is er iemand die nog wat meer ervaring heeft met de Speedmasters, misschien voor en nadelen tegenover de nieuwere Tribals?

mvg Erik
It’s hard to light a candle, easy to curse the dark instead
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-06-2018 17:40

De speedmasters zijn wel hengels van 10 jaar oud (techniek) het zijn wel leuke hengels maar ze hebben een vrij zachte blank.


Ik zou kiezen voor de TX2 aangezien deze met nieuwe technieken gemaakt zijn (XT60 carbon) waarmee je ook verder werpt en meer reserve in de backbone hebt tijdens een dril.
erik bruinink
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-11-2015 21:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

20-06-2018 14:32

Na beide hengels in de hand gehad te hebben is de keuze op de TX2 gevallen. Deze hebben inderdaad meer backbone en zijn een stuk strakker dan de Speedmasters. Voor de Speedmasters werd ook nog een vrij hoge prijs gevraagd voor 10+ jaar oude hengels, dus de keuze was uiteindelijk niet zo moeilijk.\

De TX2 bevalt me goed. Een strakke hengel, veel backbone, afstanden zijn er goed mee te halen en de hengel ziet er verder prima uit.

gr.
It’s hard to light a candle, easy to curse the dark instead