Reviews van Hengels


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-01-2010 16:33

Deze zal ik dan maar nièt aanraden, alles wat erna komt zal tegenvallen..

Tricast. 13 ft. 3 lbs.
Bedacht en ontworpen naar ideeën van Ritchie Mcdonnald, een jaartje of 16 -17 geleden.
Ongelooflijk taaie en tollerante stokken en heb werkelijk nog geen betere in m;n handen gehad.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

05-01-2010 17:06

Fox Eclipse 3 lbs foam handvat En Greys X-flite 2.75 lbs
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

16-01-2010 07:57

Knappe review Richard, heb je zeker lang over gedaan om dat verhaal te schrijven.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

20-01-2010 20:58

ik heb laatst op de hengelsportbeurs in utrecht 2 leuke beginners hengels op de kop getikt de cypry van shakeapere ze zijn 3,60 mtr en 2,5 pond leuke hengels en ik ga ze binnenkort uitproberen :D
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

20-01-2010 21:52

En hetzelfde geldt voor Sander, ook een hele beste review. Hoe krijg je het bij elkaar getypt.
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

30-01-2010 00:30

Zo. Ik ga het hebben over de Spro Strategy Experience 2,5 lbs.

Om te beginnen was ik op zoek naar nieuwe hengels. Ik wilde niet al te zware hengels, om toch plezier te beleven aan mijn vis. Plus dat ik eigenlijk al met hengels van 2,25 - 2,5 lbs had gevist, besloot ik 2 hengels te zoeken in die categorie.
Na een aantal hengels in de plaatselijke hengelsportzaak in de handen gehad te hebben kwam ik via Marktplaats bij 2 zo goed als nieuwe Spro Strategy Experience hengels terecht. Toen ik de hengels voor het eerst zag en in mijn handen mocht hebben, was ik direct verkocht.
Persoonlijk vind ik dit erg mooie hengels met een soort van "geweven" bordeaux-rode blank. Het bescheiden stukje foam of eva wat achterop zit, met het afmakende muntje is erg mooi. De reelhouder en de grote ogen met mooie wikkelingen maken de hengel compleet.

Ervaringen.
Ik heb de hengels vorig jaar december aangeschaft en ik heb ze ook al kunnen testen. Het eerste wat ik deed was een stuk lood van 100 gram eraan hangen en flink uithalen. De geschatte afstand was zo'n 100 meter. Niet slecht voor een 2,5 lbs hengel.
Ik kon ook direct die middag er nog een vis op drillen. Ik moet zeggen dat de hengel bij een kleine vis geleidelijk doorbuigt naarmate je meer kracht zet. Het is mooi slanke hengel die meer power in zich heeft dan je in het begin doet vermoeden. Met de in totaal 6 ogen en het 40 mm startoog maakt het nog wel een afstandshengel.

Even de voor- en nadelen op een rijtje:
Voordelen:
- Uiterlijk
- Mooie slanke blank
- Grote ogen
- Het lage gewicht. Is goed in balans.
- De lichte top wat voor meer controle zorgt.
- Muntje achterop

Nadelen:
- Volgens mij worden ze niet meer gemaakt ;)
- Aanschapprijs (Sommige webshops hebben ze nog wel in het assortiment en daar is de aanschapprijs 160 euro p/s)
- Doordat de hengel slanker is dan m'n vorige moest ik nieuwe rodrests kopen :P

Hierbij ook nog een foto:
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

27-03-2010 01:41

Deze zal ik dan maar nièt aanraden, alles wat erna komt zal tegenvallen..

Tricast. 13 ft. 3 lbs.
Bedacht en ontworpen naar ideeën van Ritchie Mcdonnald, een jaartje of 16 -17 geleden.
Ongelooflijk taaie en tollerante stokken en heb werkelijk nog geen betere in m;n handen gehad.



Heeft Cor het nu van Ritchie of heeft Ritchie het van Cor?

En voor Nederland zet ik nog steeds vraagtekens bij 3lb.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

29-03-2010 17:26

Century Fat Boy Slim 2,75lb 12''

Parabolische,dunne allround hengel.
Gooit redelijk met 35/100 en 120 gram distancelood een krappe 100 meter.
Dit is meer een hengel voor het kantvissen dan voor het afstandvissen ivm de goede demping. Ik gebruik ze voor mijn allround visserij op zowel afstand( gevlochten hoofdlijn zonder nylon voorslag) als dicht onder de kant(flourcarbon hoofdlijn) en alles er tussenin.
Gebruik met gevlochten hoofdlijn is deze hengel zeer goed te gebruiken omdat deze goed dempt.
Je hebt ze in 2 kleuren zijnde grijze blank en bruine blank die verkleurt naar paars in de zon.
Goede wanddikte voor de algemene dikte van de blank. Strakke hengel ook qua uiterlijk.
Prijs is rond de €300 per stuk.

Afbeelding
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

03-04-2010 15:59

Nieuwen Fox Eurowarriors..
2,75 lbs gooien goed vis toch meer aan de kant en anders met voerboot maar ben der zeer tevreden mee gooien met 100 gram gooi je ongeveer 100 meter mee..

0,35 lijn van shimano..
en shimano 12000D molens..
Afbeelding

www.fishingteamsilvrants.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2010 22:21

[quote="Jop Boot.

Heeft Cor het nu van Ritchie of heeft Ritchie het van Cor?

En voor Nederland zet ik nog steeds vraagtekens bij 3lb.[/quote]

Jij kent deze hengels waarschijnlijk niet Jop.
Tolerantere stokken ken ik niet, heb er nog nooit een bek mee kapot getrokken, iets wat met een 2 lbs stok trouwens ook wel zou lukken.

Harrisons, Foxen en Fat boy slims zijn door twee broers en Mitsz al te ruil aangeboden. De Armalite's komen iets in de buurt, maar gooien nét iets minder zuiver.
Ik trap er niet in, bovendien hebben de stokkies een emotionele waarde. :wink: En waarom zou ik anders 17 jaar ouwe stokken laten re-builden? :oops:

Moet eigenlijk nog een topic openen:
Materiaalfoto's van boven de 16 jaar :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

29-05-2010 22:19

Afbeelding

Nou Henk, ik heb jouw type hengels nog nooit in m'n handen gehad. Ben van de lichting Forum Ridders :D :D . Maar ik ben hartstikke tevreden met m'n FBS-jes. Zeker een verademing na de 3.5 lbs NCS, alleen gekocht (en alweer verkocht) om met 5 oz flinke afstanden te werpen in Zuid-Oost waar ik voorlopig niet meer ga vissen.

Blank gekocht bij Sanders' Hengelsport en afgebouwd door Specimen Rods. De top is lekker speels en de butt redelijk stijf waardoor je een aardig stuk lood een aardig eind kan werpen. De butt buigt aardig door tijdens een drill, dus niet door tot in het handvat.

Century FBS 12ft / 3.5 lbs
6 Ogen + topoog
DPNS 18
Hypalon grip (handje lang)
Geanodiseerde cone

Engelse vakmanschap gecombineerd met ambacht uit Leersum.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-06-2010 21:49

Dave, wanneer ik weer eens op die put in Z-O kom mag jij ze gerust eens uitproberen 8)
Of zit je nooit meer op de muur?

Peter,
rook die stokken niet helemaal op tijdens jou monstersessies hè..zou zonde zijn.
Je ziet ze niet zo vaak meer.
Groet'n Henk..

still growing Old.
ian russel
Berichten: 12
Lid geworden op: 24-04-2008 22:13
Locatie: belgie

11-06-2010 22:45

3 nieuwe century fat boy slim gekocht super hengels
Bijlagen
011.JPG
(250.87 KiB) 3351 keer gedownload
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

31-07-2010 19:48

ik heb 2 hengels van shimano hyperloop
ik vind het mooie hengels die bst geod werpen ook zijn ze niet te duur voor die kwalitijd
Gebruikersavatar
johnny greveling
Berichten: 431
Lid geworden op: 19-05-2004 14:23
Locatie: gigantica

03-08-2010 17:11

vis nu met centurys fbs
super stokken
sinds vandaag hangen er nieuwe basiaas onder :P
Bijlagen
60.JPG
(70.32 KiB) 2186 keer gedownload
Laatst gewijzigd door johnny greveling op 06-09-2010 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-08-2010 22:55

Johny,

Onderbouw eens waarom ze zo goed zijn die hengels? als review worden we hier niet echt wijzer van...
Dit geldt overigens ook voor sommige andere reviews, het mag wel iets uitgebreider.

Thnx
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

05-08-2010 01:23

Weet je nog niet dat dit het 2e pats topic is geworden? :P
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

05-08-2010 10:04

Sommige hengels hebben dat ook niet nodig een uitleg waarom ze goed zijn,meschien andere omdat ze leuk kleurtje hebben of gewoon goed afgewerkt zijn whatever.
Oh ja jhonny op die linkse hengel merkte ja daar niks toen je beet kreeg??? :lol:
m.f.g. der ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-08-2010 12:58

Ron,

Als dat zo is... het is hier geen pats topic.
Als je een review schrijft over een hengel moet het aan bepaalde eisen voldoen ( zie de FP ) waarin staat hoe of wat.

Zomaar zeggen dat iets goed is, heeft totaal niemand wat aan... zelfs deze discussie zou hier niet plaats moeten vinden, want hiervoor is het niet bedoelt....

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
johnny greveling
Berichten: 431
Lid geworden op: 19-05-2004 14:23
Locatie: gigantica

05-08-2010 16:38

ja ron der zat een karper aan :P
Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

09-08-2010 13:13

Shimano Beastmasters 2,75LB LongDistance versie uit 2006 (eerste serie).

Heb de hengels nu een 2jaar in bezit.
Het verschil tegenover mijn ''oude'' hengels (Eurowarrior, Prologic DR 2, Danau Bionic) is dat ze echt meer reserve in de top hebben en je het verschil van die hardere top tijdens het werpen wel echt merkt en voordeel oplevert.
Tijdens de dril zijn mijn vorige hengels wel iets in het voordeel geweest dat ze beter (paraboliser) meebuigden dan deze iets wat stijvere Shimano's.

Qua afwerking zien ze er zeker netjes uit, veel mensen vragen me dan ook welke hengels het betreft dus je ziet eigenlijk zeer weinig tekst erop staan, deze staat ook meer aan de zijkant met een dunne ''bruine stift'' geschreven.
De blanks zijn dezelfde kleur als de huidige Speedmaster heeft dus een tijdloze grijze blank die varieërd van licht tot donker grijs.
Ook is het foam netjes afgewerkt eveneens als de onderzijde van de hengels.
De reelhouder is van gemiddelde kwaliteit en mocht in mijn ogen iets beter over nagedacht worden, aangezien de lak op de 2 houders erg gevoelig is..

De ogen van de hengels zijn allen 3poots geleide ogen die goed naar behoren werken.
Alleen heb ik van 1 hengel de keramische ring een beetje stuk, die is namelijk licht gespleten maar niet aan de binnenzijde waar de lijn doorheen loopt.
Ook heb ik dit zelfde bij 1 andere hengel tijdens de aanschaf in 2008 moeten laten vervangen, deze was nagenoeg eruit gevallen.
Daar heb ik dan echter niks voor betaald, had ze via mijn huidig hengelsport winkelier laten opsturen en dat werd door het bekende Shimano Service Center opgelost en heb zelfs de verzendkosten niet hoeven te betalen! Super service in mijn ogen dus.
Verder zijn de ogen van de hengels groot zat om goed te kunnen werpen met mijn Shimano 4500B molens eronder, met de zogeheten Big Pit molens durf ik het niet te zeggen hoe men ermee gooit.

Tot zover mijn review, ik zal nog eens foto's uploaden van de hengels.
Kijk net even verder dan je neus lang is!
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

24-08-2010 21:08

Info over de MAD New Dimension karperhengels?
You fail when you stop trying...
Sébastjen Schoenaers
Berichten: 15
Lid geworden op: 19-09-2009 12:27

13-09-2010 09:39

greys torsions

Prachtige hengels die het geld meer dan waard zijn. Zeer mooie actie en prettig gevoel bij het drillen. Zelf in bezit van de 3 lbs versie, en ik moet zeggen dat de hengel nog aardig doorbuigt! Toch kan je er serieuze afstanden met gooien.
Ik gebruik ze op obstakelrijk water en korte afstand visserij, alsook voor kanalen en de Franse meren.
Zeer mooie blank en afwerking, een plezier voor het oog!

Ik heb de mijne gekocht bij karpercenter Aalst. Daar ik de eerste was die deze aanvroeg was het even zoeken voor de garantie in orde te krijgen. Doch, perfecte service en dergelijke zorgde dat dit nu perfect in orde is. Weet wel dat dit niet simpel was/is, en dat het mij sterk lijkt moest elke hengelsportwinkel hier zoveel moeite in steken.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

17-09-2010 10:55

Ik heb aardig wat reviews teruggelezen en misschien wordt het tijd voor een soort lijstje waaruit je kunt halen welke hengels bij jouw passen, zodat je keuze makkelijker wordt en mensen hengels kopen die bij hen passen door hun eigenschappen ipv hun merk.

Om een paar indicaties te geven, ik heb al een paar keer gelezen over tegenvallende parabolische actie bij hengels, deze hebben bijna allemaal ogen met dubbele poten, dus wordt de parabool elke keer onderbroken door het vlakke stukje tussen de pootjes, koop dan single leg eyes, vraag jezelf af of al dat interessante gedoe wel op jou slaat, als je niet verder komt dan de parkvijver is dat niet erg, (ik heb de eerste twee jaar ook alleen op cultuurwatertjes gevist) maar heb je daar dan 3.25 lbs werpkannonen voor nodig?
Zeggen dat 3 ponds hengels lekker ver smijten is hetzelfde als zeggen dat een Ferrari harder dan 100 kan, wat je moet testen is hoe die dat doet met 140 gram en hoe hij dempt als je de spoel afremt.
Er zijn niet zo heel veel fabrieken die nog zelf hengels maken, ze kopen liever blanks in en bouwen die af, de slimmere onder hun geven hun series dezelfde naam met een volgnummer, vaak betekend dat dat mensen wachten op de 'carpkiller' III omdat ze nummer II zat zijn, maar effectief is de blank hetzelfde maar met een andere kleur lak of resin. Nog niet erg maar zeker beginnende vissers zouden dit moeten weten omdat de fabrikant vaak de illusie wekt dat het een nieuw ontworpen produkt is.
Er zijn hengels met een rug en buik, er zijn ovale gestrainde hengels die je een kwartslag draait en totaal van karakter veranderen, en er zijn hengels die hun geld absoluut niet waard zijn, en er zijn hengels die veel bieden voor weinig geld maar weinig 'whoa' factor hebben, mooi voorbeeld, chub outkast, veel hengel voor weinig geld, maar maakt geen indruk op je vriendjes.
dit is absoluut goed bedoelt hoor, en ik ben zelf ook niet helemaal fris, ik koop nieuwe hengels die ik al heb omdat ik denk dat de mooiste reelhouder ter wereld erop zit, dus al het bovenstaande geld ook voor mezelf, maar gezien de kennis hier aanwezig zou het fijn zijn om al die knowhow 's te gebruiken en de vele nieuwkomers hier helpen een duwtje te geven in de goede richting zonder verblind te worden door pagina grote reclame campagnes en must have merken.
Het had mij geholpen in het begin, ooit stond ik Cassien met in twee stukken gebroken holglas Hardy omdat ik in een engels blad gelezen had dat juist die de hengels waren die je hebben moest, in Engeland wel ja, maar niet in Cassien met een dolle 40 plusser aan de andere kant, naar huis en een illusie armer, Zou leuk zijn als we dat soort teleurstellingen hier konden voorkomen.
Dus kenners, deel je visie over hoe een goede hengel gebouwd wordt en wat hij zou moeten kunnen en vooral kosten.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.