Reviews van Hengels


Plaats reactie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-04-2020 01:19

Heb nu een dik jaar met veel leut gevist met dwarf 6ft 2 pondjes. Het is super mobiel en het drilt ook vet. Echter.... er vallen best veel stekken af. Zware obstakels natuurlijk, maar veel stekken zijn ook slecht bereikbaar met zulke korte hengels. Er hoeft maar een klein bostje te staan en dan zit je al te kutten. Is allemaal wat onhandig. Ook met lood en werpen is het best minimaal.

Bovendien, ik wil ook weer eens de grote rivieren op. En dan heb je toch meer nodig.

Nu ben ik wel fan van die inschuif hengels. Vandaar dat ik graag scope hengels, met kurk handvat wil. Van 9 ft. over hoeveel pond twijfel ik nog.

Ik zit zelf aan 2 en 3/4 te denken. Ik vis nooit ver weg van de kant, al zal het op grote rivieren wellicht verder zijn dan in de polder. Dat zit wel goed.

Alleen is 2 en 3/4 ook genoeg voor die ene droomreis naar Frankrijk, mits je niet al te extreem gaat? En het twente kanaal. Mijn broer woont daar nu. Voldoet het daar? Of heb je bij deze twee laatste toch wel 3 pond nodig?

Cheers 👍
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

28-04-2020 09:48

Hengels met een hoge test curve heb je enkel nodig om lood ver weg te werpen.

Om zware vissen te drillen in zware omstandigheden heb je er niks meer aan en kun je beter een lichtere parabolische hengel hebben.

De rivieren in Frankrijk zijn ook niet extremer dan in Nederland hoor. Als je in Nederland rivieren als de Maas, de Lek en de IJssel kan bevissen kan je in Frankrijk ook overal mee vooruit.

Ik vind die uitschuif hengels niks. Je kan er prima een karper mee vangen hoor en ze zijn erg praktisch maar dril genot is er niet bij.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-04-2020 10:38

Als je met te lichte hengels op de rivier gaat vissen vind ik het meest irritante het kromtrekken in de steunen door de stroming en drijfvuil.
Let op slagboom !
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

28-04-2020 11:40

Maar daar heb je toch geen last van (buiten het feit dat je het misschien niet mooi vindt) ?

Herken het trouwens wel hoor.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-04-2020 19:24

Nou als je ze naast elkaar op de steunen hebt liggen wordt het wel een bende hoor.
Let op slagboom !
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

28-04-2020 22:50

Edit

Zie bericht van Cor nu ook....

Ok, dan zou 2 3/4 wel moeten voldoen. Dat ze dan krom staan bij wat vuil, neem ik er maar bij. Vind dat niet heel erg.

Ok, dankjewel heren.. 👍

Vakantiegeld..... kom er maar in! 😊🍻



Mijn broer woont dus nu bij het twente kanaal. En vorig jaar een paar uur daar gezeten. Maar voelde me net voor gek zitten met die 6ft 2 lb dwarfjes. Met de stroming was geen beginnen aan. Dit jaar willen we het serieus gaan aanpakken. Ben benieuwd of het gaat lukken haha. De Ijssel gaan we ook doen dit jaar is het plan.

Maar stel ik heb die stokken er bij, en dan die dwarfjes... kan ik alle kanten uit. Ideaal lijkt me.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-06-2020 23:19

With a heavy heart ..... want mijn lieve hond is zondag ingeslapen. Helemaal kapot van. 5 dagen ontroostbaar en nu... tsja... ik ga maar gewoon beginnen met vissen en dan zien we wel verder. Maar wat een intens verdriet zeg, poeh. Ik ga ze verschrikkelijk missen. Ze ging heel vaak mee, het was mijn beste vismaat.

—-

Na mijn 2de twente kanaal avontuur ga ik toch weer twijfelen. Hadden nu een prima stek gevonden en kon prima uit te voeten met de 6ft 2 lb hengeltjes. Wel onder voorbehoud, want we hebben geblankt. Had ik er een aan de lijn gehad, had ik wellicht anders gepiept. Dit maakt de twijfel ook groter.

Maar ineens kreeg ik de ingeving... waarom ipv wat echt iedereen doet (lijkt te doen?) twee of drie dezelfde hengels en gaan met die banaan... waarom neem ik niet 1 hengel van 2.75, dat ik verder en met zwaarder lood kan vissen, en of pva bag op afstand etc etc. en dan verder gaan met een 2 of 2.25 hengel erbij.

Ik zal er bijna altijd een met de chod gaan vissen, nou, daar heb je al helemaal geen zware hengel voor nodig, en mijn derde hengel kan altijd van alles zijn. Vlieghengel kunstaas, ook karper, doodaas, feeder, korsthengel etc..

Daarom is nu het plan 1 scope 9ft 2.75 lb te halen. Mijn chod visserij kan prima op de 2 lb dwarfjes voorlopig. Bevalt de scope goed, dan haal ik er geen 2de zelfde, maar dan denk ik dat een 9ft 2.25 erbij ga halen. Als chodhengel. De dwarfjes worden dan dood aas- en of korsthengels.

Maar goed...

Hoe zit dat nu eigenlijk, heeft inderdaad zowat iedereen twee of drie dezelfde setups op zijn steunen liggen? Of zijn er meer die vissen met verschillende hengels?

Bv eentje voor langs de kant, een licht hengeltje, niet te stug om eerste klap op te vangen, en dan één ver weg een zware en of langere, om verder te gooien, en wat stugger voor beter contact met vis op afstand bij een dril?

Ik zie dat echt nooit langs komen, altijd een batterij precies dezelfde setups. Terwijl er zoveel voordelen zijn bij verschillende setups.
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

20-06-2020 17:25

Hoe ver vis je?

Ik heb 2 - 2 1/4 hengels 12 ft en zit hier mee ook met 170 gram op de rivier.

Meter of 50-60 gooien kan ik hier prima mee.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

22-06-2020 20:11

Dat is een goede vraag Cor, want ik wil naar plekken gaan waar ik nog nooit ben geweest. Maar man.... heb nog nooit zo getwijfeld over vis spullen, meestal weet ik wat ik wil.

Daarom sowieso verstandig eerst 1 hengel erbij te halen, en kijken hoe dat bevalt.

Bij het wielrennen/fietsen hanteren ze de volgende formule voor het aantal fietsen dat je wilt hebben:
n + 1. Waarbij n het aantal fietsen is dat je hebt.

Dat kunnen we bij hengels ook wel invoeren 😊.



(Thanks aan admins voor changing email 👍)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

22-06-2020 22:18


Hoe zit dat nu eigenlijk, heeft inderdaad zowat iedereen twee of drie dezelfde setups op zijn steunen liggen? Of zijn er meer die vissen met verschillende hengels?

vis tegenwoordig met 2 tot soms 4 dezelfde hengels van 2 lbs ongeveer (90 gram werpgewicht)....3x goed is ook goed he :)

ver werpen doe ik nooit echt... ik ga al vaak met rubberboot vissen op wat groter water, en kanaal gooi ik zo aan de overkant in de boomtoppen

vroeger had ik wel altijd 3 verschillende hengels... 2....2 1/4 en 2 1/2 lbs, ook met de gedachte van dichtbij de 2 lbs en wat verder weg de 2.5 lbs... maar toen viste ik nog op een vijver waar je ver in kon gooien....

op het kanaal (en eigenlijk overal) vind ik 2 lbs al voldoende..(die heb ik nou ook ongeveer)..

heb er ook mee op afstanden gevist van 300-400mtr, en dat gaat op zich ook goed...enige kleine nadeel is dan dat je dan op afstand nog wat weinig gevoel/contact hebt, maar het voordeel is dan weer dat het perfect drillen is vanuit een boot als de vis wat dichterbij is..

op de maas lood van 170-200 gram wegzetten gaat ook prima, daar vis je ook meestal maar onder de kant

ook word vaak gedacht dat je met een lichte 2 lbs hengel niet zo hard aan de vis kan trekken om hem bij een obstakel weg te houden bijvoorbeeld.... het tegendeel is echter waar, als je een goeie dikke blank hebt met een goeie ''body'' die niet te slap is, kun je er meer haakdruk mee uitoefenen dan menig 3 lbs hengel vanwege de kleinere hefboom
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

23-06-2020 08:39

Uhmm, voor die ene scope, heb je waarschijnlijk 2 dwarfs!!!

groet.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-06-2020 22:31

Dat klopt, ik heb die al twee. Maar wil een keer een leveltje hoger kwa kwaliteit. Maar de dwarfs zijn idd echt super leuke hengels, zeker voor die prijs.

Is ook nog een optie voor mij hoor. Twee 2.25 scopes halen, voor de visserij die ik 95% doe. En dan mocht ik op pad gaan en het nodig hebben, twee zware dwarfen erbij halen. Denk dat dit eigenlijk de beste oplossing is. Kost dan uiteindelijk 200 piek meer, maar ja.... dan kan ik echt alle kanten uit. En dat is toch een beetje het idee.

Teveel hengels, bestaat dat? Nee toch? 😊
Zit hier wel vis?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

24-06-2020 09:24

Heb maar 3 hengels en daar vis ik overal mee hoor :)

Zou wel kortere hengels willen maar die bestaan helaas niet in goede kwaliteit met een mooie parabolisch actie en genoeg ogen dus dan gaan we die niet kopen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-06-2020 18:51

Zo kan het ook Cor, :-) .

Maar heb je dan geen zeehengels? Vliegvishengels? Kunstaas? Feeders? Vast stokje?



Ben nog steeds geen lid van kwo, mede omdat ik steeds als ik wat geld heb, dit liever in spullen stop. Maar ik ga dit deze winter wel doen. Via youtube en wat freebies best al veel gezien, en het is volle bakken genieten.

Echter.... het is allemaal wel super eenzijdig vissen. Allemaal met voerboot, rubberboot, dieptemeters, drones, kilos en kilos voer, zware hengels en zelfhaaksystemen. Maar waar zijn de prachtige penvis videos? Neem eens een vliegvis sessie op met bv Edwin Dyckers. Het is een prachtige sport om karpers zo te belagen. En er zijn talloze andere manieren om op karper te vissen.

Denk ook echt dat het een meerwaarde kan zijn voor kwo maar ook bv de karperjongeren, die nu alleen maar hetzelfde zien. Overigens is dat ook bij alle andere karper videoblogs.

Het heeft mij ook een klein beetje op het verkeerde spoor gezet denk. Maar na veel lezen en wat reacties nu wel overtuigd dat je alleen zware hengels nodig hebt in specifieke situaties, die ik eerlijk gezegd altijd al mijd en zeer weinig zal tegenkomen denk ik. In de toekomst kan ik voor die gevallen nog wel iets erbij halen.


(Heb natuurlijk nog maar heel weinig content gezien, misschien is het er wel hoor, pen- en vliegvisvideos ed, dan neem ik dit terug en kijk ik helemaal uit naar het lid worden einde dit jaar)
Zit hier wel vis?
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

26-06-2020 21:20

Mochten jullie op zoek zijn naar kortere parabolische met een hogere teste curve kan ik jullie ten stelligste de Sonik dominator 3 lbs 10 ft,s hengels aanbevelen.
Ik gebruik deze hengels voor mijn rivier visserij in Frankrijk, hierbij moeten de vissen geblockt worden en afgedrild worden vanuit de boot.
Tijdens drillen vanuit de boot voel je het handvat mee buigen, zou echt niet meelopen in de mode trant mbt tot die afzichtelijke scoopes.. Voor minder geld heb je vele betere hengels naar mijn mening!
Meeste hengels met een lager opgegeven teste curve die ik ken zijn stijver en zeker minder parabolisch.
Voor mijn nederlandse visserij gebruik ik trouwens 2,25 lbs hengels(chub smallwaters 11 ft)
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

31-07-2020 01:44

Ik zit zelf op de dwarf en scope voor de korte transportlengte. Maar na gebruik van de 6ft dwarf 2lb helemaal overtuigd, want het is dolle pret. Wel wat onhandig op veel stekken, vandaar dat ik ook zocht naar 9ft in 2,25lb. Denk dat die ideaal zou zijn voor mij.

Heb nu inmiddels wel al twee dwarf 2.75lb 9ft erbij gehaald. Voor als het nodig is. Kan nu overal terecht naar mijn zin. Wel te zwaar voor 90% van mijn visdagen, maar goed, daar zijn ze ook niet voor.

Vind ze er prima uit zien. Maar de meningen zijn nogal verdeeld over de dwarf- en scopelijn. Ene wil niks anders meer en de ander vindt het troep :) .
Zit hier wel vis?
Plaats reactie