kwaliteit nylon lijnen achteruit gegaan afgelopen jaren?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-11-2007 20:14

Vroegah werd er gevist met lijnen van 25/00 tot 30/00 mm
Op de penhengel viste ik ook redelijk standaard met 25/00 mm.
Voor mijn gevoel waren dat allemaal best goede lijnen die je zeker niet zo 1-2-3- stuk kreeg ...(let op!...zeker niet met de hand als je deze langzaam op spanning bracht)

Gisteren in Utrecht enkele klosjes lijn uitgeprobeerd voor het komende visseizoen voor mijn penhengel
Maar....
Vandaag de dag lijkt het wel of je al die moderne nylon lijnen van 25/00 tot 30/00 mm mm zo stuk trekt als je deze langzaam aan op spanning brengt.
Is de kwaliteit nu zo sterk achteruit gehold of is er wat anders aan de hand???
Heb niet de indruk dat ik nou zoveel sterker ben geworden in de loop der jaren :lol:


Heb er nu uiteindelijk toch maar weer berkley big game 10 lb op gezet...had nog zo'n grote spoel liggen 8)

Let op
Zoek slechts een verklaring voor het fenomeen waarom die lijnen voor mijn gevoel zo snel kapot getrokken kunnen worden in tegenstelling tot vroegah...of zit ik er gewoon naast?

Groeten,

HB
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

24-11-2007 20:57

Hé Hans,

Interessante constatering maar ben het niet helemaal met je eens. Wel zie ik dat nylon van deze tijd een stuk dunner is dan die uit het aardappel tijdperk. Uiteraard bedoel ik bij dezelde treksterkte. Alleen lijken mij de tegenwoordige lijnen veel gevoeliger voor breuk op de knoop...... Een paar testen met de (oude) unster lieten gigantische verschilen zien. Zo ie zo tussen verschillende knopen, maar ook bij herhaal testen met een zelfde knoop. Zo klaagde een locale visser over snel breken van een bepaalde lijn waar ik juist super enthousiast over was. Bleek dat hij een bloedknoop gebruikte (breuk bij 50%) en ik juist een palomar (breuk boven opgegeven treksterkte). Dunner betekend natuurlijk kwetsbaarder en dus ook veel gevoeliger voor flinke verzwakking al bij de kleinste beschadiging....

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-11-2007 21:00

Hoi Hans
Je weet vast wel dat vroeger de opgegeven dikte van nylon nooit klopte!
Ik herinner me dat maxima(nee,niet die van Alexander!) minstens 5.00 dikker was. Ook de nylon van Shimano (Technicum) heb ik na gemeten. De 35. 00 was 39.5 dik!!
Mvgr. Aaron
Laatst gewijzigd door Aaron Fresco op 24-11-2007 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-11-2007 22:03

hoi,hans
Zou de dempende werking van glashengels ook niet van invloed
geweest zijn?? Dit is een van de voordelen waarom ik er nog graag
mee vis i.i.g
gr, fred
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-11-2007 22:33

Hans,

Huidige lijnen zijn gehard en daardoor brosser dan vroeger. De ongeharde lijnen van toen waren taaier. Inderdaad was Maxima 25/100e in werkelijkheid zo rond de 27/100e.

Ik heb trouwens niet de indruk dat de breeksterkte afgenomen is. Vis nog veel met 30/100e en de huidige versies zijn wel even wat sterker als de big game waar ik daarvoor altijd mee viste.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-11-2007 23:38

Jan,
Gevoeliger op de knopen is dus 1 ding
Veel lijnen breken gewoon al in de hand :o
Wellicht zijn er nu teveel soorten nylon lijnen met elk een specifieke kwaliteiten zoals ; zacht lijn// harde lijn, soepel//stug , fluorcoating// zonder , veel rek/weinig rek , sterk op de knoop // minder sterk op de knoop // wel en niet schuurbestendig.
De ene kwaliteit gaat blijkbaar ten koste van iets anders...

Aaron,
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar ook veel lijnen van vandaag de dag zijn nog steeds dikker dan opgegeven...dus dat gaat niet geheel op
Al gaat het op dat punt wel de goede kant op. IGFA lijnen bv.

Fred,
Vis zelf ook nog steeds met zachte soepele pen-hengels.
Maar de geteste lijnen braken al in mijn hand..er kwam dus nog geen hengel aan te pas :wink:

Kees,
Gehard en daardoor brosser...zou dat het dan zijn :D

Ben je er absoluut zeker van dat je huidige 30/100 sterker is dan de berkley big game uit het verleden?
Geef me dan ff een hint per pb welke lijn je dan gebruikt...wellicht is dat de lijn die ik zoek :wink:

Iets anders
Kan het ook wezen dat de moderne lijnen minder lang houdbaar zijn?
Vroegah zette je er een lijn op, het volgende seizoen viste ik er nog mee.
Nu moest ik soms na een 1/2 jaar al lijn verwisselen omdat ik het idee kreeg dat deze veel kwetsbaarder geworden was dan toen ik hem erop zette. (UV straling?)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-11-2007 23:49

Hans,

Niks bijzonders. Ik heb kilometer spoelen van Suffix Synergy en Nash Bullet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-11-2007 00:00

Nou Kees,
Die sufix Synergy was ik dus ook erg over te spreken, vond deze verdacht veel lijken op de Berkley big game.
Helaas ben ik daarvan bijna door mijn voorraad heen geraakt (Synergy)..al vindt ik nog net een oud klosje van july 2002 op zolder met hopenlijk nog genoeg lijn voor mijn penmolen :lol: :lol:
Mooie neutrale groene kleur ook :D ..en die 12 lb 0,28 mm trek ik niet stuk bemerk ik net :D
Jammer dat die opvolger? Xcelon waar ik aanvankelijk wel tevreden over was het zo snel liet afweten na een half jaartje of zo...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2007 00:33

Veel lijnen breken gewoon al in de hand :o
Komt vaker voor bij 'rivierbonken'..

30/00 Technium, kan niks gebeuren. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-11-2007 00:45

nou ok , 25/100 dan 8)

in jou handjes breekt elke lijn toch?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-11-2007 04:47

Ook ik vind toevallig de Sufix Syngery Wit en Berkley Big Game wit erg veel op elkaar lijken.
Misschien inderdaad hetzelfde?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2007 10:16

Of het dezelfde is betwijfel ik. Zijn Berkley en Suffix trouwens beide niet nylon fabrikanten? Maar goed, Berkley Big Game is nog steeds te koop. Die Nash Bullet XT is ook prima en ook nog te koop. Die heeft trouwens mijn voorkeur als het om sterke lijn gaat. Is die nieuwe lijn van Kryston wat?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-11-2007 12:09

Hans,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik denk dat het inderdaad komt doordat de meeste lijnen tegenwoordig hard en rek arm zijn. Juist dit soort lijnen kunnen problemen geven met knopen (warmteontwikkeling bij het aantrekken is funest!).
Suffix Synergy is ook een van mijn favoriete lijntjes, maar het vinden van een verse klos is soms wat lastig hier in de buurt. En versheid is in mijn ogen zéér belangrijk. Op dit moment vis ik met een lijntje van Trabucco. Het type weet ik niet meer, maar de betrouwbaarheid is top.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2007 12:17

Tja, het probleem is vekrijgbaarheid. Begrijp dat winkels het assortiment klein houden, maar zo wordt de lijnkeus je opgedrongen. Bijvoorbeeld technium 30/100e die in werkelijkheid 35/100e is :D en aan de dure kant.

Snuffelen op internet? Tackle Box heeft een aardige lijnkeus en een behoorlijke doorzet, zodat je redelijke verse lijn krijgt. Overigens mag de klos jaren oud zijn, zolang die maar donker wordt opgeborgen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-11-2007 12:24

Menno,

Heb zelf inderdaad ook die Silstar Super Strong lijn op mijn molens gehad.
Erg goedkoop en op met blauw etiket, maar superlijntje inderdaad.

Heb nu een redelijk onbekende lijn op mijn molens liggen waar ik nog erg weinig mee geivst heb, maar waar ik grote verachtingen van heb. nl. de Climax van Ockert (=Sportex)
http://www.ockert.net/main/index.php?id=637,812,0,0,1,0
Iemand hier positive of negatieve ervaringen mee??
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

25-11-2007 12:36

Kees

Ik heb de nieuwe lijn van kryston erop zitten.
persoonlijk vind ik hem goed schuurbestendig omdat ik hem op de rivier gebruik waar veel stenen en mosselen op de bodem liggen.Heb er ook een paar vissen mee mogen drillen op de rivier,welliswaar geen record vissen maar toch sterke vis die regelmatig langs de stenen scheerden.

de lijn hield het goed,heb nog niet 1 keer lijnbreuk op deze lijn gehad.
wil uiterraad niet direct zeggen dat dit meteen de beste lijn is,maar mijn bevindingen zijn goed.

Ik heb de 36/100 15 lb lijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-11-2007 13:00

ruben

bedoel je krystonite?? ALs je die al schuurbestendig vind...... tis een mooie soepele lijn en erg geschikt op helder water en ver werpen maar mij idee is dat er snel rafeltjes aan komen. Fox barbuster die is pas schuurbestendig, een heel taaie lijn met een donkere kleur
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2007 13:28

Nee, mono. Kryston Snyde heb ik het over.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

25-11-2007 15:19

Hallo Heren,

Sufix Synergy moeilijk te verkrijgen ? Heb laatst nog een klos gekocht bij W. van Leeuwen, (ca 6 maanden).


groet,

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

25-11-2007 16:38

Hans Brinkel schreef:Vroegah werd er gevist met lijnen van 25/00 tot 30/00 mm
Op de penhengel viste ik ook redelijk standaard met 25/00 mm.
Voor mijn gevoel waren dat allemaal best goede lijnen die je zeker niet zo 1-2-3- stuk kreeg ...(let op!...zeker niet met de hand als je deze langzaam op spanning bracht)

Gisteren in Utrecht enkele klosjes lijn uitgeprobeerd voor het komende visseizoen voor mijn penhengel
Maar....
Vandaag de dag lijkt het wel of je al die moderne nylon lijnen van 25/00 tot 30/00 mm mm zo stuk trekt als je deze langzaam aan op spanning brengt.
Is de kwaliteit nu zo sterk achteruit gehold of is er wat anders aan de hand???
Heb niet de indruk dat ik nou zoveel sterker ben geworden in de loop der jaren :lol:


Heb er nu uiteindelijk toch maar weer berkley big game 10 lb op gezet...had nog zo'n grote spoel liggen 8)

Let op
Zoek slechts een verklaring voor het fenomeen waarom die lijnen voor mijn gevoel zo snel kapot getrokken kunnen worden in tegenstelling tot vroegah...of zit ik er gewoon naast?

Groeten,

HB


Ik ben zelf ook weer over gestapt naar big game
wat mijn opvalt dat er steeds meer lijnen komen met weinig of geen rek.
Daardoor lijkt het of ze daar sneller op breken
Patrick Eckhart
Berichten: 83
Lid geworden op: 11-08-2006 13:22
Locatie: Almere

27-11-2007 13:57

Rob Stam schreef:Hallo Heren,

Sufix Synergy moeilijk te verkrijgen ? Heb laatst nog een klos gekocht bij W. van Leeuwen, (ca 6 maanden).


groet,

Rob


Ik heb vorige week een kilometer klos binnengekregen via Goedkoper Vissen :lol:
marco arnout
Berichten: 40
Lid geworden op: 18-03-2006 19:22
Locatie: rotterdam

27-11-2007 16:20

Ik ben zelf ook weer over gestapt naar big game
wat mijn opvalt dat er steeds meer lijnen komen met weinig of geen rek.
Daardoor lijkt het of ze daar sneller op breken


hierdoor gaat mijn voorkeur ook uit naar redelijk "rekbare" lijnen.

deze zijn veel meer vergevingsgezind en bouwen de druk langzaam op waardoor plotselingen klappen vermeden worden.

mvg marco

ps. als je op groote afstand vist is het wat anders maar dat doe ik nooit...
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

27-11-2007 17:29

Vroegah werd er ook niet zo extreem ver gevist.
Tegenwoordig vissen steeds meer mensen verder 200/300 meter
Waarom?
Omdat ze misschien steeds meer lawaai maken?
Ik viste altijd en nog steeds op zo'n max 90 meter.
Maxima chameleon voldeed goed aan
Nu voldoet big game 0.31
Plaats reactie