stokken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-09-2007 11:28

Hellow,

Ik heb nu al 4 jaar de Danau Bionics in 13ft 3lbs versie en sinds ik met gevlochten draad bezig ben zijn deze stokken echt te heavy geworden voor te drillen. Ze waren zowizo al vrij stug.
Nu binnekort komen de beurzen er weer aan en ik ben van plan zotte kosten te doen. Ik zou een soepele stok willen hebben die toch tot 140 gram lood kan dragen (ik zeg dragen, niet werpen, aangezien ik de lijnen uitvaar)... ik moest maar eens het kanaal opgaan hé. Normaal gezien zal er 100 gram aanhangen op de meeste wateren die ik bevis. Nu zoek ik dus een soepele stok die zeeeer vergevend is voor het vissen met gevlochten draad. Aangezien ik op lange afstanden vis, kwam die gevlochten draad mij goed uit en door het gebrek aan rek kan ik dan ook een heel stuk lichter gaan in de testcurve van mijn stokken. Ik zoek dus een perfecte drilhengel, waarmee je toch nog wat te zeggen hebt.
Jullie mogen stokjes voor mij kiezen tot maximum 400 euro (niet zeveren dat dat veel is, ik doe vakantiewerk voor iets hé sjarels) per stuk.

Ik was eerst aan het denken aan de:

Century Fatboyslim van 2.5lbs (iemand ervaringen?)
Greys platinum van 2.75lbs, omdat je ze niet lichter kan krijgen (iemand ervaringen?)
CJW is natte droom, maar onbetaalbaar

Iemand andere voorstellen? voor wat voor stokken zouden jullie gaan in mijn situatie?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-09-2007 11:55

Century NG in 2,75 staat bekend om de redelijk zachte actie. Zou deze hengel dan geen optie zijn?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

05-09-2007 16:05

Ik zou kiezen voor een 2.25 /2.5 lb hengel die heel diep buigt, er zijn hengels die bij de 20+ vissen pas tot de helft buigen, de kleinere vissen zullen dan dus lijden onder de hoge druk van de gevlochten lijn(?)
echt hengels die een hele vlugge buiging geven en minimaal tot de helft buigen ook bij lichtere druk,
nu moet je natuurlijk nog wel een beetje druk kunnen zetten dus zou ik voor de 2.5 lb kiezen,
gewoon doorvragen naar verbuigende hengel met lagere testcurve :wink: (?????)
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

05-09-2007 16:25

Een maatje van me heeft de greys platinums nog niet zo lang geleden gekocht.
Zodoende zijn we kort geleden effe gaan werpen hier in de buurt op een vrij grote plas en moet zeggen dat ze super gooide.
Ik zelf heb de greys x-flite van 2006 dat is nog net het oude type met de mooie donkergroene blank.
Alleen heb gehoord dat greys zijn nieuwe serie hengels van afgelopen jaar in China heeft laten fabriceren ivm de hoge carbonprijzen.
Dit komt door de toenemende vraag naar carbon voor in de vliegtuigbouw.
Als dan nog de arbeidskosten van het personeel in Engeland betaalt moest worden hadden de greys waarschijnlijk net zoveel gekost als handgebouwde hengels van de bekend namen.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

05-09-2007 17:10

Als je zoveel geld uit wilt geven zou ik ze zelf af laten bouwen naar eigen smaak..

ik zou als ik jou was voor het volgende gaan..

Harrisdon ballista 3lb.. een blank die lekker soepel buigt en toch iets van ruggegraat heeft.. (je zou als je ze zo in je hand hebt niet boven de 2.5 lb schatten een zachte blank dus in tegenstelling tot de ultimate blanks)

Sic ogen natuurlijk niet al te groot en wat meer ogen als wat je bijvoorbeeld ziet bij de greys stokken als je een groot startoog hebt die een heel eind van de molen afstaat spingt je lijn sneller van je molen af bij het uitvaren en valt dan op de grond raakt in de knoop ect Bij een wat kleiner oog wat korter op de molen heb je hier minder last van (en de grote ogen voor het voorslagwerpen ect heb je dan ook niet nodig)

Ik zou ook een iets langer handvat aan de onderkant pakken omdat dit weer een hoop scheelt als je grote hoeveelheden lijn binnen moet halen, omdat je dan je "butt" op de bovenkant van je been kan zetten ipv alles op de vangen met je armen

gr Ian
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-09-2007 17:27

Century Armalite 2,5 of 2,75 lbs.... niet te zwaar, super actie en ruggegraat.
Anders een door Han van Boxtel afgebouwde harrison balista met kurk in 3 lbs, super actie en ruggegraat.
Of eventueel de Harrison Torrix... in engeland uitermate populair... goede actie, soepel en toch genoeg werpvermogen.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-09-2007 20:23

kevin diederen schreef:Century NG in 2,75 staat bekend om de redelijk zachte actie. Zou deze hengel dan geen optie zijn?


Ik heb ooit staan gooien met NG's. Ik stond verbaast van de werpeigenschappen van deze 2,75 ponders. Bleken het 3,5 ponders te zijn :roll:

Klinkt als een goede kandidaat wat mij betreft.
Rinus Veldhuisen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-11-2005 19:04
Locatie: santpoort

05-09-2007 21:04

Kijk eens op de site van rod visions. Ik had dezelfde wensen en ben daar zeer geslaagd (adept medium). Voor een prijs die een stuk lager ligt dan CJW maar in mijn ogen met een afwerking van vergelijkbaar niveau.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-09-2007 21:34

shimano speedmaster.............................
long as i got lungs and a rod you can't stop me
jjr hagen
Berichten: 179
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Hoekschewaard

05-09-2007 23:51

IDD NG's koop de blank en laat ze afbouwen......of koop ze gewoon standaard...ze zijn mooi genoeg! Vanuit duitsland zijn ze het goedkoopst! scheelt echt bakken met geld!
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

06-09-2007 16:42

Ik was laatst bij ray, die was voor iemand century ncs aan het afbouwen. Ook hele mooie stokken, grt hans
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

06-09-2007 17:57

Ray is ook super! Ook vind ik de IMX van Rod Hutchinson echt heel erg mooi. Mijn neef heeft ze in 3 pond maar buigen als 2,5! Echt mooi spul.
.
Plaats reactie