Een vraag:


Plaats reactie
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

03-11-2006 16:09

Volgend jaar zomer, ga ik voor het eerst op vis vakantie naar ja ja..je raad het waarschijnlijk al...fifa la france!
Nu heb ik opzich een leuke karperset, maar ben toch bang dat mijn hengels te licht zijn!
Met mijn 4500b molens kom ik niet in de problemen.
En m'n amiaud rodpodje kan ook gerust mee.
Maar ik heb Shimano Catana 12ft 2.25lbs hengels.
Nu vraag ik me sterk af: zouden ze te licht zijn?

Wat is jullie ervaring in frankrijk qua hengels?

24,25 & 26 november is er een karperbeurs in Utrecht.
Dus ik denk dat ik daar andere stokken ga bemachtigen!
Laatst gewijzigd door Bart Knecht op 03-11-2006 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

03-11-2006 16:25

Ik wil je graag een tip geven. Het onderstaand artikel geeft veel informatie over Frankrijk en ook over "spullen" die je mee moeten nemen. Zeker de moeite waard om door te lezen.

http://www.karperwereld.nl/artikel/cnoorlander1.php
http://www.karperwereld.nl/artikel/cnoorlander2.php
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

03-11-2006 16:27

thx!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

04-11-2006 10:42

Bert, je kunt met de materialen die je in Nederland gebruikt, ook zeker uitde voeten in La France. Helemaal met de spullen die jij hebt. Er is in wezen geen verschil met Nederland als je het vistechnisch bekijkt. Ook een 50 ponder kun je met jouw spullen de kant op takelen. Veel meer sport ook op een ( wat ) lichtere stok.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-11-2006 11:36

Er zit wel degelijk een verschil im materiaal keuze betreffende het vissen op karper.

Niels...

Op kleine syndicate watertjes in Frankrijk heb je genoeg aan 2,25LBS, maar op wateren waar de diepten varieren en er obstakels in de weg liggen zou ik Bert toch het advies geven om eens te gaan kijken naar een goede stok van 2,75 tot 3 LBS. Wat denk je dat er gebeurt als een 50 ponder op jouw 2,25LBS stok richting obstakel afzwemt??? Je kunt trekken wat je wil maar die zwemt gewoon door, dan nog maar te zwijgen over wateren waar er op een diepte van 5 tot 8 meter bodem obstakels een niet te vergeten probleem zijn. Enige power in de hengels vind ik dus wel vereist...

De molens kunnen prima gebruikt worden, de 4500 serie volstaat in veel gevallen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

04-11-2006 16:26

Ik heb gister even gekeken bij hengels, namelijk PENN 2.75 & 3 lb 12 ft.!
Dit waren behoorlijk zware stokken!
En volgens de verkoper geen japanse shit (zijn verwoording), maar degelijk amerikaanse hengels!
Ook de prijs stond me wel aan, namelijk 89,95 per hengel.
Shimano technium hengels 3lb 12 ft. hadden ze ook.
Deze stokken waren handzamer, althans dat vond ik!
Alleen moesten deze stokken 169,95 per stuk kosten. :cry:
De verkoper zei, dat dit japanse shit was!
Terwijl ik ze toch fijn vond.
Heeft iemand ervaring met PENN karper hengels?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

04-11-2006 21:46

Jeroen Hof op't schreef:Wat denk je dat er gebeurt als een 50 ponder op jouw 2,25LBS stok richting obstakel afzwemt???


Exact hetzelfde als bij een 3lbs hengel. Als ie inderdaad niet te houden is dan redt alleen je hand op de spoel om de vis te remmen, testcurva van de hengel heeft daar niets mee te maken.

Enige power in de hengels vind ik dus wel vereist...


Dit hoeft niet perse af te hangen van alleen de testcurve van een hengel, ook de actie ( parabolisch of niet ) etc hangen hier vanaf.

Ik vis zowel in Nederland als Frankrijk met exact hetzelfde materiaal en zelfs met mijn oude 2,25lbs stokken heb ik mij altijd prima kunnen redden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-11-2006 22:04

Niels Schouten schreef:
Jeroen Hof op't schreef:Wat denk je dat er gebeurt als een 50 ponder op jouw 2,25LBS stok richting obstakel afzwemt???


Exact hetzelfde als bij een 3lbs hengel. Als ie inderdaad niet te houden is dan redt alleen je hand op de spoel om de vis te remmen, testcurva van de hengel heeft daar niets mee te maken.

Enige power in de hengels vind ik dus wel vereist...


Dit hoeft niet perse af te hangen van alleen de testcurve van een hengel, ook de actie ( parabolisch of niet ) etc hangen hier vanaf.

Ik vis zowel in Nederland als Frankrijk met exact hetzelfde materiaal en zelfs met mijn oude 2,25lbs stokken heb ik mij altijd prima kunnen redden.


Helemaal mee eens Niels.
Een 50 ponder op hol stop je niet af, ook al heb je een 4 lbs stok met 40/00 op de spoel. Ook in een bootje springen om het beest omhoog te trekken zal resulteren in tegenovergestelde richting!

Voordeel van lichter materiaal kan zijn dat de 50+ vissen wat minder snel panniekeren en gekke dingen menen te moeten uithalen. Heb Fransozen (op 240 hectare water) vissen zien verspelen met zwaar materiaal waar ik met 2 1/4 lbs en 28/00 nylon wel visjes wist te vangen, zelfs tot voorbij de 50 ponds grens. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

05-11-2006 08:09

Kijk Henk dat bedoel als ik tegen mensen zeg dat dat zware materiaal overdreven vindt helemaal nergens voor nodig 2 1/4 lbs is zwaar genoeg.
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

05-11-2006 10:56

Dat is nou het grote nadeel van mijn onervarenheid!
De één zegt dit, de ander zegt dat.

Feit is, dat ik nog nooit een 20 ponder en zwaarder heb gevangen.
Dus ja...mijn materiaal heb ik wat dat betreft nog niet echt goed uit kunnen proberen!
En ja, ik maar denken...als ik maar niet die ene dikke 40 ponder verspeel, waar ik met volle smacht op zit te wachten!

Vandaar ook mijn vraag naar info over materiaal!
In ieder geval bedankt jullie heldere blikken! :wink:
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

05-11-2006 11:40

bert kragt schreef:Feit is, dat ik nog nooit een 20 ponder en zwaarder heb gevangen.
Dus ja...mijn materiaal heb ik wat dat betreft nog niet echt goed uit kunnen proberen!


Wat betreft materiaal zou er tussen het vangen van 40 pond of 20 pond geen enkel verschil moeten zijn. Uiteraard zal je techniek met drillen wel verschillen. Maar nogmaals Bert, jouw hengels zijn voor Frankrijk prima geschikt, kun je je geld beter in je zak houden.
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

05-11-2006 14:36

Als je met een te zware en tevens stugge hengel en te grote druk op de vis uitoefend dan is de kans op uitscheuren en dus beschadiging van vis en verspelen groter . Een zwaardere testcurve is vaak nodig om zwaar lood over een grote afstand weg te zetten drillen wordt dan een heel ander verhaal.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-11-2006 16:01

Voordeel van zware stokken:

Je krijgt er zwaardere gewichten mee weg gezet. Maar hoe vaak heb je op de grotere meren de luxe van een bootje?

Voordeel van lichtere stokken:

Vis blijft vaak wat rustiger dan wanneer je hem aan een bezemsteel drilt. Ook het drillen bij obstakels lukt vaak beter dan je zou denken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar wateren als Redmire en Ashlea pool. Helemaal vol met takken, riet, wier, lelies en andere ongein. 2 of 2,25 lb was vaak zwaar te noemen en toch kregen ze daar ook flinke vissen uit het water.

De nadelen...

Je zou ten eerste al andere hengels moeten kopen als je wat zwaarders wilt. En 120 gram lood plus een zakje pva word ook wat lastiger dan met een zware hengel.
Maar mag ik aannemen dat een diep doorbuigende hengel je ook wel iets doet? En een ietswat minder grote vis geeft je ook nog eens wat sport. Maar heb vooral niet de illusie dat je een 30 ponder die op snelheid is makkelijk afstopt met een hengel. Gewoon niet op snelheid laten komen. Of dat nou met een 1, 2 of 3 ponder gebeurt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

05-11-2006 16:17

Bert,

Of jouw hengels geschikt zijn voor Frankrijk hangt onder andere af van:

- het formaat van de vis die je kan verwachten
- hoeveelheid obstakels en begroeiing
- persoonlijke voorkeur (hou je van een leuke dril/kromme stok of moet de vis liefst direct op de kant ..)

In jouw geval zou ik eerst bedenken waar je wil gaan vissen in Frankrijk, en dan nagaan of je daar nieuwe (zwaardere) stokken voor nodig hebt. Frankrijk associeren met hengels van 3+ pond en grote zeemolens is niet per se een logische zaak. Ik kan me een verhaal herinneren van de (destijds ?) bekende Engelsman Steve Briggs die met een 1.75 lbs stok een karper in Cassien ving van ruim 61 pond (Engelse weliswaar, maar toch ...). Met jouw 2.25 ponders ben je dus niet bij voorbaat kansloos :wink:

Succes,

Humphrey
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

06-11-2006 10:49

Het adres: http://www.soulisse.nl/

Bij de camping is een meertje, waar we sowieso gaan vissen.
In de buurt zijn nog een aantal meren, waar we kunnen vissen.
Maar of deze wateren veel obstakels hebben, daar heb ik geen idee van.
De ervaring zal het me leren! 8)

Mijn Catana's staan bekend, om hun parabolische actie.
Dus een grotere karper, kan inderdaad voor een mooie actie zorgen. :D
Dat doet me zeer zeker wat!
Een zak aardappelen uit het water trekken, dat kan iedereen lijkt me!

Ik kan max. 80 gram lood wegzetten. (70 gram is beter!)
Maar ja, met een PVA'tje eraan, word het al gauw zwaarder.
Dan krijgen de hengels wel even op hun donder!

Goh! Ik wist niet dat je met zwaardere hengels eerder een karperlip kunt uitscheuren! (weer wat geleerd)
Maar inderdaad, het klinkt logisch: met zwaardere stokken ga je meer druk uitoefenen.
Tenminste ik kan me voorstellen, dat je daartoe word geneigd!
Ik ga het gewoon proberen met m'n catana's en zie wel waar het schip strand.

Ik heb ook al gelezen, dat je de eerste keer visvakantie in frankrijk toch min of meer als probeersel moet zien.
Al doende leert men, zeg maar!
En wanneer je nog een keer gaat, weet je beter, welke wateren obstakels hebben.
Ik ben nog een groentje, dus ik laat mij ontgroenen next year! :P
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

06-11-2006 11:58

weet zeeker dat je met jou huidige hengels geen probleemen zult krijgen op dat water 2.25 is echt wel voldoende je drilt niet alleen met de hengel, de moolen en je arm zelf speelen ook een groote rol tijdens de dril en als je teegen obstakels zou vissen en de vis dus zeer weinig ruimte kunt geefen hou je ze ook niet teegen met een 3 ponds keustok de dril van een vis is toch het mooiste onderdeel van het vissen dus(indien) mogelijk neem er dan ook de tijd voor (mijn mening :oops: )hoop dat je hem vaak krom krijgt op vakantie :wink:
aldejekes loat goan!
Plaats reactie