hogere kwaliteit stokken


albert bos
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-10-2005 12:25
Locatie: epe

02-08-2006 18:56

beste mensen,

Ik wil een paar hengels aanschaffen van een wat betere kwaliteit, ik bedoel dan in de prijs klasse 200-400 euro. Nu ben ik benieuwd wie mij wat ervaringen kan delen m.b.t. deze klasse hengels. Het liefs zie ik ook je mening onderbouwt aangezien je een vlemmix huismerk hengel absolute top zal vinden als je nooit met een handgebouwde hebt gevist. Kan iemand mij een goed advies geven?

Alvast bedankt.
Billy Kivit
Berichten: 78
Lid geworden op: 13-01-2006 19:25
Locatie: vught
Contacteer:

02-08-2006 19:22

CJW :D
><\\\\''>NUTRABAITS <"////><
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-08-2006 20:41

Een flink aantal jaren terug werden de volgende blanks geroemd om hun goede kwaliteit. Het was dan aan de hengelsportdetailhandel om er verder een goede hengel mee af te bouwen.
Top blanks > Tri cast , new zeelandblanks, sportex, fibatube (hardy), North Western.

Weet zo 1 2 3 hoe dit vandaag de dag zit..maar hier enkele gerenomeerde namen:
CJW maakt hele dure en goede hengels
Co Sielhorst
Armalights van Wout v . Leeuwen

nieuwkomers op de markt zijn
Grey's en Loomis..tevens was er een engelse standhouder op carp zwolle 2006 die hele fraaie hengels maakte...moeilijk aan te komen in Nederland, maar ook topspul
Kan enkel niet zo gauw op de naam komen, weet wel dat simon crow erbij betrokken was. Piet Vogel was volgens mij ook erg enthousiast over deze hengels

Onderbouwen van mening...wel als er 1 atribuut is (buiten de stoel en de stretcher dan :wink: ) op hengelsportgebied wat zeer persoonlijk aan smaak gebonden is, is het wel de hengel :wink:
Hij moet je lekker in de hand liggen, geschikt zijn voor jou vorm van visserij..of zoek een gulden middenweg hierin, ook jou lichaamslengte speelt een rol bij je keuze, afbouw met kurk (duurder) of foam handgreep (goedkoper), wil je weinig maar grote ogen erop of juist heel veel ogen (prefered by me) ..kortom enkel met een vraag ik zoek een kwaliteitshengel kom je er niet :wink:
succ6
HB
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

02-08-2006 21:07

Harrison Ballista slim vindt ik persoonlijk echt een topstok.
Lekker strak en buigt mooi door tot in het handsvat. Met deze stok hou je de vis echt wel onder controle!

http://www.hvb-hengelbouw.nl/harrison.html
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

02-08-2006 22:00

Beste Hans

dat zijn de free spirit hengels van Simeon Bond en inderdaad de hr Vogel bezit ook een setje van deze fraaie hengels.

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-08-2006 22:39

die bedoel ik
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

02-08-2006 23:42

Zijn er eigenlijk nog fabriekshengels die standaard meer dan 6-7 ogen bezitten ? Dat is nooit op de website te vinden. Die g. loomis stokken bijvoorbeeld, die staan nog niet eens op hun website.
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

03-08-2006 11:09

Als je echt top wil zou je inderdaad ns naar de Free Spirit rods moeten kijken, was het niet zo dat ze in Nederland als je ze al aan kan komen zeer slecht zijn met de service.
Hierover is nog een topic geweest onlangs, maar een winkelier in de buurt is bezig deze blanks te importeren en zal deze dan volledig Sic gaan leveren. Dat wil dus zeggen een blank als die van Free Spirit alleen dan in betere kwaliteit afgebouwd. De eerste zijn onderweg en zullen waarschijnlijk over enkele weken in Nl zijn.
Ik zal kijken of ik dan foto´s kan verzorgen, maar dit worden zeker mijn nieuwe hengels!!!

Keep u Posted...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-08-2006 13:11

Han van Boxel bouwt Harrison blanks af voor CTH (carp tackle holland)... mooie goede stokken
Zelf heb ik n cjw penhengel, ben er heeeeel blij mee :D
Gebruikersavatar
rebec schippers
Berichten: 125
Lid geworden op: 11-09-2005 23:49
Locatie: grootebroek

03-08-2006 16:25

ik blijf bij cjw. maar voor het genoemde budget heb je ze niet nieuw
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

03-08-2006 21:31

Grote voordeel van een eigenbouw hengel is dat je je eigen componenten kan kiezen.....echter de blank blijft via hetzelfde procede gebouwd.
Waar de blank ook wordt gemaakt....als men dezelfde carbon kwaliteit gebruikt (en een hengelfabrikant heeft hier ALLE opties in) zit er echt geen verschil meer in de kwaliteit.

Natuurlijk kan je met je eigenbouw een bepaalde exclusieve afbouw bereiken...(eigen type reelhouders, lengte handvat, type ogen, kleur wikkeling, aantal ogen, afstand tussen de ogen e.d)
Maar.....de kwaliteit hoeft echt geen reden meer te zijn, en dan doel ik op de kwaliteit van de componenten en afbouw.
Fuji reelseats, Fuji ogen, Zirconium ogen, top gewikkeld en gelakt, ogen op de goede posities e.d...bij menig fabriekshengel is dit op en top in orde.
Je ziet zelfs "eigenbouw hengels" die minder zijn afgebouwd als bijv. fabriekshengels....Ik moet dat wel stellen dat bijv. een CJW altijd top in orde is maar bij menig winkelier komen eigenbouw hengels vandaan die het echt niet redden tegen de betere fabriekshengels.

Iemand die een 'eigen" hengel wil hebben moet zeker laten (of zelf) afbouwen....maar als je dat om kwaliteits redenen doet dan kan je er bij menig eigenbouwhengel naast zitten...

gr

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

14-08-2006 17:57

nu hoorde ik laatst best wel goede dingen over bfp rods. iemand ervaringen mee toevallig??
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

14-08-2006 18:58

Ga eens kijken naar een Greys hengels.
Mooie stokken en levenslange garantie.
Heb zelf sinds kort 3 greys hengels type x-flite en moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben.
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

14-08-2006 21:01

En de shimano tribal stokken? Ik zit ook met het punt dat ik nieuwe stokken wil gaan aanschaffen. Hoe zit het met de XTR stokken van shimano tribal? Deze stokken hebben kleine ogen. vooral het start ook is superklein vergeleken met andere. Dit zou de lijn vanaf het eerste oog beter centreren en dus bij de volgende ogen minder weerstand geven. Dit om toch weer een paar meter winst te halen in de worpen. Wat zijn evt jullie ervaring met deze stokken? Nu er toch een topic is geopend voor betere stokken. Ik hoop ook op een paar serieuze reactie's

bedankt,
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

14-08-2006 22:15

Ja waarom geen Shimano of welk ander (bekend) merk dan ook. Waarom exclusive merken uit het buitenland, waarom duur? Zou duur echt beter zijn, of alleen goed voor de geest?

Ik heb 3 stokken van 2.25 lbs, 11 kleine ogen en een kurken greep. De hengels buigen tot in het kurk....merk? Silstar.

Kosten 18 jaar terug 245 gulden per stuk. Voor geen enkele zelfbouwer die ik vastgehouden heb (in deze gewichtsklasse) gaan ze weg.

Ik wil alleen van de losse reelringen af, maar dat los ik nog wel eens op.

Soms is zomaar een huis tuin en keukenmerk een topper....in jouw handen.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

14-08-2006 22:19

DIAFLEXEN????????
Groet,

John
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-08-2006 23:06

Peter Baan schreef: Deze stokken hebben kleine ogen. vooral het start ook is superklein vergeleken met andere. Dit zou de lijn vanaf het eerste oog beter centreren en dus bij de volgende ogen minder weerstand geven. Dit om toch weer een paar meter winst te halen in de worpen. Wat zijn evt jullie ervaring met deze stokken? Nu er toch een topic is geopend voor betere stokken. Ik hoop ook op een paar serieuze reactie's

bedankt,

Hoi
Heb een tweetal 2 1/4 tricast hengels en 2 x 1 3/4 penhengels van tricast
Beide setjes afgebouwd door Hen Peeters
Beide setjes hebben allemaal kleine oogjes (op penhengels vrij standaard)
Maar ook de 2 1/4 hengels hebben kleine oogjes erop zitten (11 stuks op een hengel van 3,60 mtr lengte)...zeker als je de diameter vergelijkt met die van vandaag de dag.
Toendertijd werd er geclaimd dat als je kleine oogjes gebruikt de lijn meer de lijn van de blank volgt bij het inwerpen, zodat je er verder mee kunt werpen dan met grote ogen op dezelfde blank.
Of het waar is?
Zou het niet zo 1-2-3 durven zeggen.
Mijn gevoel zegt me dat het wel kan kloppen (als je dan tenminste wel even veel grote ogen plaats op dezelfde plaats als waar nu de kleine oogjes zitten :wink: )
De beginnende mode werd toen al echter, minder ogen plaatsen, maar wel grotere ogen, opdat je dan verder kunt werpen ,deze "trend" heeft zich voortgezet tot op de dag van vandaag.
Kostenbesparing voor de hengelfabrikant zal hierin wel een grotere rol in hebben gespeeld.
Een hengel met meer ogen drilt mijn inziens i.i.g een stuk prettiger dan een hengel met een beperkt aantal ogen (7 stuks op 3,60 meter)...en daar gaat dan in mijn geval mijn voorkeur naar uit dan i.p.v die eventuele extra meters wat je verder kunt werpen...als dat laatste dan al waar mag zijn?
davy geboers
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-09-2003 02:00
Locatie: belgie
Contacteer:

15-08-2006 12:04

ik heb de fatboy slim hengels van cetury een weekje of 4 geleden aan geschaft en deze zijn ook mooi goed en stevig
hoop ze lang te hebben

groeten .


niet lulle schepnet vulle :D
davy geboers
Berichten: 7
Lid geworden op: 03-09-2003 02:00
Locatie: belgie
Contacteer:

15-08-2006 12:07

mensen ik bedoel century en niet cetury
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

15-08-2006 13:06

Marcel Ulje schreef:Grote voordeel van een eigenbouw hengel is dat je je eigen componenten kan kiezen.....echter de blank blijft via hetzelfde procede gebouwd.
Waar de blank ook wordt gemaakt....als men dezelfde carbon kwaliteit gebruikt (en een hengelfabrikant heeft hier ALLE opties in) zit er echt geen verschil meer in de kwaliteit.

gr

Marcel




Marcel,


Als je een goede hengelbouwer hebt dan wordt er niet dezelfde carbon kwaliteit gebruikt als de fabriekshengels.
Deze blanks zijn vaker de toch iets exclusievere blanks.
Dit geeft wel aan dat er toch degelijk verschil in kwaliteit is, en verschil in het materiaal wat verwerkt wordt in de blank.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
mike koophof
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 18:41

15-08-2006 16:45

Peter ik heb de tribal xtr en ben daar heel tevreden mee. Over eigenbouw kan ik niet oordelen omdat ik daar nog nooit mee gevist heb, wel eens een cjw vast gehouden en moet zeggen dat dit er knap uit ziet.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

15-08-2006 18:06

Johan van Os schreef:nu hoorde ik laatst best wel goede dingen over bfp rods. iemand ervaringen mee toevallig??


bfp produckts bedoel je neem ik aan??
Ik heb bij Eino Gangelhof een paar exclusive blanks uit engeland laten afbouwen man man daar lik je de vingers bij af zo mooi.Maar alles klopt ook gewoon afstand start oog van af molen onderheft opgemeten dit ivm casting .Eigen inspraak over foam / kurk / lengte noem maar op.Je kan met een set blanks naar hem toe gaan en je wensen uitleggen en het word gemaakt.Maar dat is eigenlijk bij elke goede hengel bouwer die weten wel waar ze het over hebben.Misschien kan je ook gewoon een paar blanks bij hem aanschaffen en laat je een paar hengels bouwen.

gerard
Laatst gewijzigd door gerard van ewijk op 15-08-2006 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Good luck and tight lines!
Dennis van Dorp
Berichten: 30
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Contacteer:

15-08-2006 21:08

Een jaar of 8 geleden heb ik 2 Tricast Arrowlight stokken van 2lbs op de kop weten te tikken tijdens een uitverkoop. Met 50% korting waren ze 135 euro per stuk. Voor mij zijn het echt klasse hengels die ik nooit meer weg zal doen. Als er iets mee is dan laat ik ze gewoon opnieuw afbouwen.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

15-08-2006 21:47

Ik vis al een jaar of 12 met eigenlijk alleen maar de Sportex Kevlar blanks.
Begonnen met de fabrieks Sportex KevCarp 2 lb., bezit momenteel 3 setjes Kevlar blanks van Sportex(2 lb., 2,5 lb. en 3,5 lb.), allen door Co Sielhorst/TACKLE 2000 afgebouwd
Zijn naar mijn mening de absolute blanks (mat is zelfde als Armalite en TriCast zegt Co), met de mooie eigenschap dat bijv. de 2,5 stokken werpen als een 3 ponder en dat ze drillen als een 2 ponder!!!

Op Marktplaats staan er een paar, volgens mij ook een Sportex Kevlar freak!!!
http://koopjes.marktplaats.nl/waterspor ... &df=1&fta=
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-08-2006 23:11

John Pannekoek schreef:DIAFLEXEN????????
Groet,

John


Nope, Powerwind.