staafmarker maken


Plaats reactie
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

09-02-2006 19:47

Hoi

Ik ben van plan om staafmarkers te maken. omdat kopen te duur is voor mij! ik wou ze zo gaan maken, dat de verbindingen zo gaan(zegmaar boutje in moertje) en dan zorgen dat de ene in de andere pv buis past, zodat je ook geen mogenlijkheid hebt dat je lijn vast blijft zitten!

Vooorbeeld:

__________________________
_________________________________
||||||||||| \\\\\\\\\\\\
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
||||||||||| ////////////
_________________________________
____________________________

alleeen nu vraag ik mij af waar je die lampjes voor bovenop kan halen? die automatisch aan en uit gaan, en heeeel lang mee gaan?

nou kreeg ik via via ook atropa markers aangeboden, maar deze waren 45 euro :o en ja dat is iets te veel van t goede :( alleeen t lijkt mij dat i kdeze op deze manier toch gewoon namaak?

groetjes
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

09-02-2006 20:50

hmm tekening werkt niet echt lekker.

http://www.carpobsession.nl/RRT/site/in ... &Itemid=42 hier heb ik al eeen site voor de spullen, alleeen wie kan me aan zo een lampje voor op de marker helpen?

groeten
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-02-2006 21:14

Denk dat je met losse onderdelen niet veel goedkoper uit bent


Gr :P
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

09-02-2006 21:21

ik kijk t effe aan iedere pleuro is er1 :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-02-2006 21:51

ligt ook aan de water diepte en je transport lengte.

Verder kan ik je nog mee delen dat lampjes vrij duur zijn.

Ook worden ze vaak gestolen op t water.

Ik zou gaan voor reflecterende tape.

Gaat ook goed , en is in helder water beter :o


gr :wink:
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

09-02-2006 23:22

het klopt ook nog wat je zegt :evil: zelf maken is nog duurder dan kant en klaar kopen, wat heeft dan voor nut dat de spullen ervoor verkocht worden :lol:

en wat vinden jullie de beste kant en klare markers?
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

10-02-2006 09:36

Voor langere sessie zolas bijv. frankrijk maak ik snel hele goedkope (ivm diefstal) Ik meet eerst de diepte met de diepte meter, bijv. 5 meter, gooi er dan een H-markertje in, vaar dan terug naar de kant en maak dan met grijze electriciteitsbuizen ( gratis van het werk) een staafmarker op 5.20 m. Deze verbind ik heel goedkoop met passende houten roedes die ik verlijm zodat een naadloze verbinding ontstaat. Onderaan komt een zwaar gewicht (steen) aan de verlijmde wartel en op de top reflecterende tape. Kosten ongeveer 5 euro. Als ik klaar ben ga zaag ik de buizen weer net achter de verbindingsstukjes af en neem het spulletje weer naar huis, de verlijmde stukjes gooi ik netjes in de afvalbak.

Gr. Ben
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

10-02-2006 10:43

als je van lekker klussen aan de waterkant houd .dan moet je dat beslist doen.en het idee van ben ii nog niet zo gek.
maar ja niet iedereen heeft dat soort spullen al bij.
dus dan moet je toch inproviseren.
het makkelijkste en goedkoopste is gewoon een leeg plastic colaflesje of dergelijk.

dan maak je het effect van een H marker.
en kost je hooguit 1 euro voor een spoeltje touw.
voor het gewicht knoop je er een steen aan.
simpel maar wel even effectief
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2006 10:52

Niet even effectief William je vergeet een belangrijk verschil, die PVC buis kanteld als je lijn ermee in contact komt jou touwtje moet je meedrillen samen met het gewicht, daar wordt je niet blij van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

10-02-2006 10:54

william van den broek schreef:het makkelijkste en goedkoopste is gewoon een leeg plastic colaflesje of dergelijk.

dan maak je het effect van een H marker.
en kost je hooguit 1 euro voor een spoeltje touw.
voor het gewicht knoop je er een steen aan.
simpel maar wel even effectief


Wel simpel maar niet even effectief, het nut van een staafmarker is het niet vastraken van je lijn in je marker tijdens de dril, dit omdat je lijn langs de staaf omhoog glijd en de staafmarker als het ware wegklapt en weer terugkeerd naar de beginpositie. Dit lukt dus met een H-marker of colaflesje niet!!

Gr. Lesley
Laatst gewijzigd door Lesley van Dinter op 10-02-2006 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
©
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

10-02-2006 10:55

Ow Douwe, je was me net voor.. :wink:

Gr. Lesley
©
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

10-02-2006 17:31

oke jongens daar hebben jullie gelijk in.
maar ik bedoelde deze methode omdat die jongen de staafmarkers te duur vind in de winkel .
dus was dit eigelijk de enige oplossing die ik voor hem kon vinden.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

10-02-2006 17:35

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/41

kijk hier maar eens op .
dit is het begin van je goedkope staafmarker.

ben je nou nederlander of niet :P
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-02-2006 17:49

Tip :

Neem n stuk slagvaste buis van 3/4 en plak daar n "pen "in van 5/8 buis.

Maak meerdere van deze stukken.

Enkele afstoppen als drijvers en enkele open boren ivm het mooi recht staan.

Deze stukken passen nu schuivend inelkaar en aftapen met duc tape.

Als je dit goed doet is n sessie van enkele weken geen probleem.

Schroefdraad is mooi , maar ook duur.

Stukje reflecterende tape er op en klaar.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

15-02-2006 23:11

Heb ze zelf gemaakt, helemaal zoals het hoort. Met lampjes welke op het licht reageren, diverse lengtes en al.
Het kan best, en goedkoper ook ben je alleen wel ff mee bezig maar dan heb je ook wat.

Grts

PS anders ATROPA!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

16-02-2006 19:18

Duurder uit als je ze zelf maakt??? lijkt me sterk als ik die prijs zie.
1,90 voor een verbinding, je heb er een paar nodig en koopt bij een doe het zelf winkel gewoon simpel pvc buis of iets dergelijks. Je kan hem zo lang maken als je wilt want je kan er stukken in zetten van 1 meter maar ook van 2 meter of zelfs 3 meter (word wel onhandig om mee te nemen in een auto maar die heb ik niet :lol: ) Je lijmt de verbindingen goed en klaar is kees bijna! Zoek nu een goed gewicht waar je het aan kan bevestigen en ook hier kan je vanalles voor bedenken.
Veel succes verder!

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

16-02-2006 20:08

Zelfbouw is het eenvoudigste
Op volgende link even doorklikken op "zelfbouw" en "marker"
http://home.wanadoo.nl/a3l/zware/

Het is nog eenvoudiger als vorige link en werkt perfect
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

15-06-2006 23:40

Heb ze ook zelf gemaakt, ze zijn zopas klaar .
3 stuks in totaal.
Loodgewicht 1.6 kg, dan het scharnierpunt d.m.v. 2 splitringen lood is verbonden aan 20 cm tube. ( electriciteitsbuis grijs ) heb per marker 3 x 1.5 m genomen, en het bovenste gedeelte 1m, dus 5.5m in totaal + lood en scharniergedeelte.
Bevestiging dmv bout en moer. De buizen beetje opgewarmd en de moer erin geperst, daarna een conische kraag er aan "gerold" naar binnen toe, dit om de moer op zen plaats te houden, en om te passen in het andere uiteinde.
Aan de andere zijde, de buis opgewarmd en de binnendiameter dmv een cone opengerekt tot 16 mm, zo past het "moergedeelte" van de andere buis mooi in deze cone. Hier in de verbreding een bout geplaatst ( m 8) en vast gezet met een silicone lijm ( Fix all ).
AL de buizen zijn volledig opgevuld met P.U.schuim, dit voor het drijfvermogen te verhogen, al de buizen zijn afgedicht met die siliconelijm.

Het stuk van 1m is het gedeelte dat boven water uit komt, dit stuk is volledig beplakt met een reflecterende sticker die men gebruikt voor het beplakken van Pilkers ( zeevissen, wrakvissen ), ze blinken enorm en zijn in meerdere kleuren te verkrijgen.
Als ik bij nacht moet uitvaren, neem ik gewoon een schijnwerper mee in men boot en schijn ik vluchtig over het water, door de reflecterende stickers heb ik een duidelijke weerkaatsing en heb ik geen diode etc nodig.
De buisverbindingen, zijn afgeschuurd,zodat deze "egaal" in elkaar overgaan.
ben tevreden

Simpel en goedkoop.
Greets Gino
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-06-2006 22:08

Ik gebruik zelf H-markertjes met een strip reflecterende tape aan beide kanten. Als je daarbovenop ook nog eens een goede, sterke lamp gebruikt, is dat veel beter dan welk staafmarker dan ook, of het nou een lamp heeft die aangesloten is op een lichtsensor of niet.

Op open water heb ik het tot 300 mtr zelfs kunnen zien, als ik vanaf de oever even scheen met de lamp.

Verder zou denk ik ook wel gaan, alleen heb ik dat niet gedaan.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

19-06-2006 23:03

Mourad Aviara schreef:Ik gebruik zelf H-markertjes met een strip reflecterende tape aan beide kanten. Als je daarbovenop ook nog eens een goede, sterke lamp gebruikt, is dat veel beter dan welk staafmarker dan ook, of het nou een lamp heeft die aangesloten is op een lichtsensor of niet.

Op open water heb ik het tot 300 mtr zelfs kunnen zien, als ik vanaf de oever even scheen met de lamp.

Verder zou denk ik ook wel gaan, alleen heb ik dat niet gedaan.


Een H marker is erg makkelijker in gebruik maar wat als je vis er in zwemt?

Lijkt mij een drama.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-06-2006 00:03

denk dat je er wat dat betreft weinig last van hebt hoor.
stel dat de vis met je lijn er langs zwemt trek je de marker zo mee lijkt me zodat de lijn oplaatst er overheen schiet. of de vis zal er echt een rondje om moeten zwemmen.. wat me onwaarschijnlijk lijkt. maar vind het wel een leuke stelling.. wat denken anderen erover?? ervaringen iemand??
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2006 10:28

Johan van Os schreef:denk dat je er wat dat betreft weinig last van hebt hoor.
stel dat de vis met je lijn er langs zwemt trek je de marker zo mee lijkt me zodat de lijn oplaatst er overheen schiet. of de vis zal er echt een rondje om moeten zwemmen.. wat me onwaarschijnlijk lijkt. maar vind het wel een leuke stelling.. wat denken anderen erover?? ervaringen iemand??


Tuurlijk niet,lijn blijft onder de marker hangen,zo word je 15ponder ineens 20pond 8)
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

20-06-2006 14:30

Johan van Os schreef:denk dat je er wat dat betreft weinig last van hebt hoor.
stel dat de vis met je lijn er langs zwemt trek je de marker zo mee lijkt me zodat de lijn oplaatst er overheen schiet. of de vis zal er echt een rondje om moeten zwemmen.. wat me onwaarschijnlijk lijkt. maar vind het wel een leuke stelling.. wat denken anderen erover?? ervaringen iemand??


Rondjes zwemmen dan doen ze hoor :-? Hoevaak ik al wel niet met de boot de karper + marker op heb moeten halen. Nee als ik de marker nu gebruik vis ik er zeker 5 meter vandaan. :wink:
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

20-06-2006 15:36

hey,

zorg ervoor dat er geen water in kan... beetje logisch natuurlijk maar een vriend z'n marker was na 5 min al verdwenen :lol:

mvg
maikel van den bliek
Berichten: 231
Lid geworden op: 20-06-2006 22:45
Locatie: oosterhout (nb)

20-06-2006 23:05

ik heb er zelf ook al 3 gemaakt en ik maak voor bovenop gewoon een hout blokje waar ik 2 beta lights in zet dan ben je ongeveer 5 euro per beta light kwijt en ze blijven 20 jaar branden
Plaats reactie