welke gevlochte lijn vinden jullie het beste


Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

17-01-2006 19:27

welke gevlochte lijn vinden jullie het beste?
mvg jeroen
care 4 carp
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-01-2006 20:13

Jeroen,


Persoonlijk vindt ik Berkley Whiplash een fijne lijn in omgang.
Soepel voor het werpen.Goede schuurvastheid voor begrip gevlochten lijn. Makkelijk te knopen en knoopvast.
Het enige nadeel is in mijn visserij is dat ie erg goed drijft. :-? Je hebt ook een zinkende versie maar die is weer een stukkie dikker en duurder.

Berkley Fireline en Spiderwire zijn ook fijne lijntjes die ik eigenlijk alleen maar met feedervissen heb gebruikt, Whiplash is me wel bekend voor het karperen.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-01-2006 21:19

Jeroen,

Ikzelf heb goede ervaringen met Power Pro. Niet omdat deze in het duurdere segment zit, maar omdat deze rond en (niet te) soepel is. Twee eigenschappen die ik in combinatie met reels zeker kan waarderen.
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18-01-2006 00:27

Gaat het hier om gevlochten lijn als hoofdlijn of voor de rig?
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

18-01-2006 00:54

hoofdlijn
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

20-01-2006 10:25

Ik heb zelf gevist met fireline. Redelijk tevredne over, ver mee te werpen en niet snel pruiken. Een nadeel is alleen dat het drijft, waardoor in de buurt van je haakaas veel karpers je lijn opmerken. Daarom ben ik weer met nylon gaan vissen.
Tegenwoordig heb je ook zinkende gevlochten lijnen. Geen ervaring mee, maar het proberen waard denk ik.
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

20-01-2006 11:09

Ha die Jeroen,

Zelf heb ik 1,5 Jaar ervaring met Suffix Gyro (26/00), een kwalitatief goede lijn die zeer betaalbaar is voor een dynema
Deze ronde dynema is een zwefende dynema (is mij verteld maar ben er nog niet voor 100 % van overtuigd) , hij begint natuurlijk gewoon drijvend maar door de opname van het water gaat hij na verloop van tijd (in de sessie dus, na een x aantal uur bijv.) half zinken, hij zinkt niet helemaal, maar drijft ook niet.
Voordeel daarvan is dat hij in geen vuil van de bodem terecht komt, en drijven gelukkig ook niet.

Het nadeel van deze lijn is dat de diameter niet klopt, hij is namenlijk een stuk dikker, dus bijv. 30/00 Gyro kun je niet vergelijken met 30/00 nylon, de Gyro valt een stuk dikker uit.
Slijtvastheid was in mijn ogen vrij goed tot . . . . ik bij toeval een andere dynema lijn kreeg : Berkley Whiplash (17/00), een gecoate hoofdlijn die bij een zeer dunne dyameter al een gigantische trekkracht heeft !
Verder is dit een lijn met een hoog drijfvermogen, maar als jij op 300 meter afstand zit te vissen en bijv een slider gebruikt dan gaan die laatste paar meters echt wel over de bodem dus dat moet geen probleem zijn (aangezien ik dynema lijnen alleen maar inzet op grote afstanden, en op kleine afstande, gooi aftand dus vis ik altyd met nylon)

Ik heb beide lijnen naast elkaar getest, om te kijken welke schuurvaster was, dit heb ik getest op een zeer scherpe steen.
De 26/00 Gyro ging na 6 keer hard heen en weer schuren over de steen kapot, daarna was het de beurt aan de whyplash 17/00 deze lijn bleef gaan en pas na 19 keer met zeer veel druk heen en weer schuren over de steen begaf deze lijn het.
Dit is natuurlijk ook enigzins te verklaren door de coating die om de lijn heen zit, maar goed alsnog is het dan duidelijk dat de Berkley whiplash een veel schuurvastere lijn is dan de Suffix Gyro, maar daar in tegen is de Suffix Gyro weer een heel stuk betaalbaarder !!

Boven en onder water maakt natuurlijk een groot verschil, want bij schuren boven water over een steen, ontaat er wrijving en daardoor komt er warmte vrij, waardoor een lijn sneller stuk gaat !!
Onder water gaat het allemaal wat minder snel en is het met 2 handen heen en weer schuren niet te vergelijken met de kracht die een vis geeft, ook zit er natuurlijk verschil tussen een scherpe steen (echt scherp heb ik het dan over :wink: ) en een mossel.

De Berkley whiplash is ook zinkend te verkrijgen (Berkley Whiplash Pro SINKING), dus daar lig bij jou de keuze mocht je bij voor deze lijn gaan.

Even op een rijtje :

Suffix Gyro :
- Dikke diameter
- Zwefend
- Gemmidelde schuurvastheid
- Betaalbaar

Berkley whiplash :
- Bij lage diameter zeer hoge trekkracht
- Gecoat
- Goede schuurvastheid
- Duur


Mocht je met dynema lijnen gaan vissen wil ik in ieder geval wel even hebben vermeld : vis altyd met een lang genoege tube, want deze lijnen snijden door alles heen !!!!! dus gebruik je verstand bij het vissen met deze lijnen

En natuurlijk voor de zekerheid m.b.t schuurvastheid kun je altyd een nylon voorslag gebruiken, maar ook hierbij geld, dnek ook aan de veiligheid van de vis bij een eventuele lijnbreuk denk bijv. aan bij het gebruik van sliders of deze over je voorslagknoop kan !!



Ik hoop je te hebben geholpen en succes met je keuze :wink:
J van de mortel
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-06-2005 22:32
Locatie: Eindhoven

20-01-2006 16:28

Ik vis 2 jaar met de Fox gravitron en vind het een super lijn.
En zoals de anderen ook al zijde gevlochten lijn snijd zo ergers door heen dus lange tube en met je verstand drillen.

Groetjes Jim. :wink:
strakke lijnen!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

20-01-2006 20:06

Bart-Jaap,

Jij schrijft dat door het gebuik van de een slider de laatste paar meter wel op de bodem blijven. Zou het niet zo zijn dat de lijn tussen lood en slider bol gaat staan en daardoor toch van de bodem komt. Daar ben ik zelf tenminste weleens bang voor.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

20-01-2006 20:17

Gek, maar mijn ervaring is dat whiplash al breekt als het een mosseltje ziet! Net zoals herculijn... Geef mij maar fireline, super!
ivo pagen
Berichten: 375
Lid geworden op: 06-08-2005 22:47
Locatie: zoetermeer

18-02-2006 19:26

heeft iemand ervaring met de dynema lijn van goedkopervissen.nl
hiij is lekker goedkoop.
want heb geen zin om 30 euro per spoel uittegeven.

ivo pagen
jacco noordermeer

18-02-2006 20:41

ok spekkie naar mijn bekkie :wink:
berkley fire line is gewoon goed en gaat redelijk lang mee
zelfs als de coating zo goed als versleten is blijft deze lijn bruikbaar
de nadelen zijn bekend

dan hebben we proline's dynema met ommanteling van kevlar(volgens mij)
deze lijn is wel slijtvast moet ik zeggen
werpen met deze lijn is lang niet zo goed als de fireline
mede door de dikte van de lijn
ik heb 25/00 op mijn reels
en 20/00 op mijn molens
de dikke is drama
deze lijn zinkt prima, maar hij neemt zoveel water op dat de lijn gewoonweg te zwaar word
bij een aanbeet moet je aleen al veel kracht zetten om de lijn uit het water te trekken
de 20/00 is al stukken beter te gebruiken en komt ook beter omhoog bij een aanbeet
maar met werpen is ook deze geen kanjer

nu heb ik een klos gator braid besteld van pb
op de beurs heb ik hem al bekeken en volgens mij kan dit best wel eens een zeer bruikbare lijn worden
hij is dun! zoals de dikte aangeeft
hij is glad ,zie voordelen fireline
hij is soepel (al vind ik dat geen must)
hij zinkt (volgens pb)

ben benieuwd hoe deze lijn mij gaat bevallen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-02-2006 21:45

De proline sinking braid heb ik onlangs in Zwolle gekocht...de ervaring zal het leren.

Verder heb ik power pro..deze is rond met een coating en is in mijn ogen een prima lijn. Deze heb ik een paar jaar terug aangeschaft op nadrukkelijk advies van een professionele visgids in de USA die deze lijn vele malen beter vondt dat de berkley fire line en de whiplash pro.

Heb wel de whiplash pro zinking braid op mijn reels zitten voor de meervalvisserij..nog geen ervaring mee :oops:
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

18-02-2006 22:20

http://www.goedkopervissen.nl/product_i ... ucts_id/35

iemand ervaring met de gevlochten lijn van de bovenstaande link?
jacco noordermeer

19-02-2006 12:37

kilian er staat niet bij dat het een zinkende lijn is :-?
maar wat verwacht je van zo'n goedkope lijn
je kan er iig geen andere voor kopen :wink:
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

19-02-2006 13:07

maaakt niet uit of hij drijft of zink, ik was toch al vanplan om er 25 m fluor carbon voor te plakken...
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-02-2006 13:11

ik ga zelf binnen redelijke tijd over op de nieuwe gevlochten hoofdlijn van PB. Best benieuwd hoe die is, maar gezien de voorgaande producties van PB durf ik erop te gokken

Gatorbraid heet ie geloof ik
Ronnie Kwast

19-02-2006 17:54

ben net begonnen te vissen met fireline werpt lekker dunne diameter en schuurvast alles wat een goede lijn nodig heeft :)
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

19-02-2006 18:13

IK ga ook voor de Gator van PB dit jaar.
Hij was in 2 verschillende diameters te verkrijgen dacht ik 0.21 en 0.26 mm.
Iemand een gedacht van de trekkracht ?
grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-02-2006 20:59

Vandaag mijn proline sinking bread opgespoeld op 3 spoelen en te water gelaten d.m.v wat proefworpen.

Bij elke spoel ging ik als volgt te werk:
ik had de wind vanuit m'n rug..dus wind mee.

Eerst elke spoel goed nat gemaakt.
1 e worp gooide ik voorzichtig in op afstand
2 e worp gooide ik de maximale afstand en 2 van de drie keer (3 spoelen) gooide ik een pruik! :-?
Na het binnenhalen en de lijn doorgeknipt te hebben en opnieuw in geworpen te hebben geen problemen meer gehad.

Waar valt dit aan te wijden, heb namelijk zoiets nog niet eerder meegemaakt?
Ronnie Kwast

19-02-2006 21:25

hans heb je ze ook een dagje in het water laten staan die spoeltjes :)
jacco noordermeer

19-02-2006 21:27

hans

zie mijn vorige posting :lol: :lol:

je mag de spoelen niet vol zetten
net ff onder de rand blijven dan gaat het wel :wink:
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

19-02-2006 22:09

Hans,

ik heb ooit in een artikel van Danny Faibrass gelezen dat hij de lijn eerst goed nat maakte voordat hij inwierp. Ik weet niet of jij dat ook doet maar het kan een tip zijn.

Groet Tieme
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

19-02-2006 23:08

Hans,
Het gooien van pruiken met gevlochten lijn kan meerdere redenen hebben. Het nat maken van de lijn om dit te voorkomen kan werken, maar bij een goede combinatie van type gevlochten lijn en werpmolen is dit niet nodig.
Wat vooral belangrijk is, is de manier waarop je molen de lijn opspoelt. Traditionele opspoelsystemen zijn waardeloos voor het gebruik van gevlochten lijnen. Ook de USA Baitrunners - ook type B - (ik noem maar een willekeurige molen) zijn echt niet aan te raden. Als je een zgn. 'kruiswikkelsysteem' hebt op je molen dan ben je al een stuk verder. Echter hier zit ook nogal weer wat verschil tussen de verschillende merken molens en de diverse types onderling (ook van hetzelfde merk). Een goed kruiswikkelsysteem moet echter altijd het gooien van pruiken voorkomen, ook als je de lijn niet nat maakt.
Vervolgens is de dikte en stugheid van je gevlochten lijn ook van invloed op het gooien van pruiken. Gebruik je een stugge(re) lijn (bijv. fireline), dan is de kans op pruiken veel kleiner dan bij een soepele gevlochten lijn (bijvoorbeeld de oude Submerge van Fox). Ook de dikte van de lijn heeft invloed op het gooien van pruiken. Des te dikker de lijn, des te kleiner de kans op pruiken.
Als je de lijn opgespoelt hebt op je molen dan heeft de lijn ook tijd nodig op lekker op de spoel te gaan liggen. Des te langer de lijn op de spoel ligt, des te beter 'settelt' de lijn zich. Dus geef de lijn na het opspoelen desnoods even een aantal weken om te rijpen. Hahahah! Het is net een goede wijn. :-)
Ook is het belangrijk om gevlochten lijn strak op je molen te spoelen. Des te strakker, des te beter en des te kleiner de kans op pruiken.
Je werptechniek is ook nog een factor die meetelt. Door niet ongecontroleerd in te werpen kun je ook veel ellende voorkomen.
Ik vis met Daiwa Tournaments in combinatie met Fox Submerge Plus 25lb. Met deze combinatie kun je smijten wat je wilt, maar je gooit geen pruiken. Dat de dikte en relatieve stugheid van de Submerge Plus (soepeler dan de oude Submerge) hier een flinke duit in het zakje doet is evident. Tournaments spoelen trouwens ook super op hoor.
Heb ook jaren gevist met Shimano Ultegra's in combinatie met Fox Submerge 20lb (oude versie). Deze lijn was akelig soepel en vrij dun maar in combinatie met de Ultegra's vormde dit geen enkel probleem. Ook niet als ik vol uithaalde.
Als je dus een molen hebt zonder (goed) kruiswikkelsysteem dan zou ik kiezen voor een stuggere/dikkere gevlochten lijn om zo het gooien van pruiken te minimaliseren/voorkomen.
Het natmaken van de lijn voordat je inwerpt is een hulpmiddel. Maar nogmaals, als je combinatie in balans is, is dit overbodig. Overigens vind ik dat ook maar niks in de winter. Dan hou ik de zaak het liefst zo droog mogelijk.
Mijn hals ga ik nu trouwens wel even bevochtigen. Proost! :-)
Roelof
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-02-2006 23:28

)Raymond, heb ze niet een dagje in het water laten staan
enkel nat gemaakt voor het inwerpen.

Jacco, wat betreft je vorige posting..ik meende dat jij bedoelde met het werpt slecht, dat je hiermee bedoelde de afstand die je werpt
ik vond dat de lijn persoonlijk prima te werpen is (na die pruik ellende dan he :wink: )
Denk wel dat ik waarschijnlijk de spoel iets te vol hebt gevuld en dat het wellicht hier mee te maken heeft.
Nadat ik wat meters lijn kwijt bent geraakt (voor de screeners onder ons :wink: wees gerust..het ligt in de prullenmand)(Goeie he! Willem B :P ) , gooide ik geen pruiken meer.

Tieme, klopt..maar dat had ik dus gedaan

Roelove...Heb sinds kort de Spro intessa power caster 660 aangeschaft..wat het broertje is van de Daiwa Tournaments :wink: :lol:
zie reference:
http://www.norwayfishing.nl/main/tipstr ... tessa.html
of
http://www.spro.nl/NL/molens.asp?menu=139

Als ik nieuwe lijn opspoel dat gebruik ik het onderste deel van mijn penhengel, waar drie ogen op zitten.
elk oog vul ik met een stukje van een spons zodat de lijn er strak op de spoel komt te zitten.
Maar ik denk dat dit blijkbaar toch niet strak genoeg gaat, vandaar mijn proefworpen...heb dan altijd het idee dat het dan nog beter op de spoel kom te zitten.
Wat je hier schrijft: " Als je de lijn opgespoelt hebt op je molen dan heeft de lijn ook tijd nodig op lekker op de spoel te gaan liggen. Des te langer de lijn op de spoel ligt, des te beter 'settelt' de lijn zich. Dus geef de lijn na het opspoelen desnoods even een aantal weken om te rijpen. " ik denk dat dit de clou is, bedankt voor de hint
Dus nog maar veel proefworpen maken de komende weken.. :D

Overigens kwam ik pas nadat ik mijn lijnen opgespoeld hebt op het web een hele goede tip tegen hoe je het nog beter kunt doen
zie:
http://www.karpervissersonline.nl/ en verder molens opspoelen