Nylon of Dyneema?


Omar Oumnad
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Rijssen

13-01-2002 20:34

Hallo,

Ik zelf vis al jaren gewoon met Nylon. Ik vraag me nog steeds af of dit de beste lijn is. Mijn kameraad HJ heeft wel een tijdje met Dyneema gevist. Maar omdat wij meestal op korte afstanden vissen zijn de eigenschappen van deze lijnen niet echt beter dan die van nylon. Bv. De bek van de karper scheurt sneller waardoor lossers vaak voorkomen.

Als er iemand adviezen heeft over lijnen hoor ik het graag.

Omar
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2002 21:29

Ik denk dat dit vooral afhankelijk van de situatie is.Als ik korte afstand dril bij afstakels dan kan ik de rek van de nylon niet missen.Vis ik echter op echt lange afstand dan komen de voordelen van gevlochten lijnen(zinkende) weer on de hoek.
Daarnaast speelt ook de persoonlijke voorkeur een rol.De een vindt het alles en de ander vindt het niks.
Gast

13-01-2002 21:33

Ik vis vanaf het begin met nylon en dat bevalt mij prima. Waarom zou ik overstappen naar iets anders als het nu goed is?
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 13:01

Als iets nu goed is dan moet je helemaal niet overstappen.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 19:52

Dynema wordt meer gebruikt voor de langere afstanden,Franse waters. Nylon is beter voor de gewone niet al te grote waters. Wat je wel kan doen in obstakelrijke water is vissen met een dynema voorslag van 10 meter om zo het breken van de lijn te verkleinen.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

15-01-2002 01:11

Lode,
als je dan besluit om Dyneema te gaan gebruiken is het niet erg verstandig om hier maar 10 meter van te gebruiken. Zo heb je alsnog een gedeelte nylon in het water liggen, en als dit breekt dan zwemt de vis met 10 meter voorslag rond die die echt niet makkelijk kwijt raakt. Grote kans dat ie zich ergens vastzwemt en niet meer los kan komen.....dit zal dan z'n dood worden. Als je dan Dyneema gebruikt, gebruik dan in ieder geval zoveel zodat er nog een stukje op je spoel zit als je hebt ingeworpen.

Kelly
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2002 18:43

Kelly, ik gebruik een 10 meter omdat het vaak de eerste 6 meter is di breekt, deze schuurt meestal langs de scherpe mosseltjes of de talloze scherpe stenen. En als ik mijn hele spoel vul met dynema dan gaat de vis er ook niet meer zo fraai uitzien omdat ik op korte afstand vis en ik wil nog een beetje rek in mijn lijn hebben.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Pieter de Jongh

15-01-2002 21:04

Met dyneema moet je ook leren om te vissen.
Dus door het veel te doen en nadenken bij wat je doet.
Ook op korte stukken gewoon dyneema dus.
Als ik op 400 mtr (ver weg) zit en ik dril een vis af moet hij toch ook in het net (dichtbij dus). Dus dat van alleen ver weg snap ik niet. Verder slip wat losser en "bijsturen" met je vinger op de spoel.
Maar je moet iets natuurlijk wel een kans geven of blijven bij het oude.

Groeten Pieter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter de Jongh op 15-01-2002 21:05 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

15-01-2002 22:21

Ha Pieter,
zullen we deze discussie weer opnieuw opstarten?
Neeeeeeeeeh, we spreken wel wat af met Mike dan kan je me eens les geven en zal ik laten zien dat nylon toch ook zo slecht niet is op de grote afstand :smile:
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-01-2002 15:51

Beetregistratie. Dat is voor mij het enige voordeel dat dyneema biedt t.o.v. nylon wanner je op grote afstand vist.
Trouwens, in Ned. en België op 400m uit de kant vissen? Franse meren, tot daar aan toe...

Good old nylon!
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 19:16

deze discussie heb ik al op de twee andere boards ook eens gelezen, maar ja.
Voordeel: betere beetregistratie, directer contact met vis(leuker drillen), sterker, gaat langer mee
nadeel: haak zou sneller uitscheuren, het zou gevaarlijk voor de vis zijn, het is stukken duurder als nylon zeker als je grote spoelen hebt

Ik zal toegeven dat ik een passie voor dynema heb ontwikkeld en het iedereen kan aanraden die er goed mee om kan gaan. Ben je echter een BEGINNER, doe het dan NIET. Het kan heel gevaarlijk voor de vis zijn als je er niet goed mee omgaat, de vis om obstakels laten zwemmen etc.

met Vr Gr
Niels K
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

31-01-2002 02:09

Ik vis 3 a 4 jaar met alleen maar gevlochten lijn. Geen uitgescheurde bek gehad........2 losschieters.....op 150 vissen ofzo....

Ik vis meestal met haakje 6 of kleiner & 150 gram lood.

Gevlochten lijn moet je een half jaar proberen om het te kunnen beoordelen.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

31-01-2002 08:17

Ik heb nu bijna een jaar met gevlochte lijnen gevist en moet zeggen dat ik helemaal geen last heb gehad van uitgescheurde bekken. Ook heb ik nog een stuk minder losschieters gehad dan met nylon. Mits je het op de goede manier gebruikt is er dus denk ik echt niks aan de hand. Maar er zullen altijd wel voor- en tegenstanders van blijven omdat gevlochte lijn vaak nog op de verkeerde wijze wordt gebruikt.

Martin
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

31-01-2002 18:50

Heren,
Kunnen jullie mij vertellen met welke merken en met welke diameter dyneema jullie ervaring hebben??
Ikzelf ben namelijk ook van plan om dit seizoen dyneema te gaan proberen. Dit wel in combinatie met lichte onderlijnen (zwakker als de hoofdlijn) en weerhaakloze haken,en het safety systeem van Nash.

MVG Eduard
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2002 21:17

Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

31-01-2002 21:23

Foutje bedankt, maar ik vis nu al een tijdje met fireline 17honderste, bevalt goed vooral omdat ik toch regelmatig ook op wat verder gelegen stekken vis. Ik raad aan gebruik het voornamelijk bij afstanden boven de honderd meter. Korte afstanden zie ik er weinig voordeel in. De lijn drijft wel alleen met een toploodje kun je de lijn toch redelijk op de bodem houden. Vis wel altijd met zwaar lood, want doordat het zo direct is verschuift het veel sneller.
Ik heb niet meer losschieters dan normaal.

Groeten Ulco,

Iemand anders nog aan te raden merken die wel echt zinken?
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

31-01-2002 21:52

ik gebruik ook fireline alleen dan 0,25mm, zat al op de molens en bevalt prima.

Ulco,
Je hebt spul op de markt die je lijn laat zinken, moet je maar eens naar vragen bij de hengelsportzaak. Je kan je lijn dan vastzetten en al het lijn wat erover heen gaat zinkt. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar misschien heb je er wat aan.

Met Vr Gr
Niels K
Pieter de Jongh

31-01-2002 22:30

Niels en Ulco, vinden jullie fireline hetzelfde als Dyneema?
Ik vis alleen met dyneema, waarom zou ik over moeten stappen naar fireline.
Beter slijtagevastheid?

bedankt alvast.

eduard, obstakelvrij water = 0.20mm genoeg dyneema dan.
Met obstakels 0.25mm met een voorsalg van 0.30mm

Let op safetysystems.

Pieter
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

01-02-2002 08:08

Pieter, Fireline is gewoon een lijn van het merk berkley(vergeef me de eventuele verkeerde schrijfwijze). Niet een hele andere soort lijn. Het is dus gewoon dynema, met als enig verschil dat er een soort coating door of overheen is gegaan waardoor het wat stijver is als "gewone" dynema. Maar volgens mij hebben wel meer merken zoiets. 't Is maar waar je voor kiest.
Ikzelf vind de stijfheid wel een voordeel omdat je minders snel knopen in je lijn krijgt en minder snel een grote bocht in je uitliggende lijn.

Met Vr Gr
Niels K
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

04-02-2002 17:32

Beste Pieter,

Met welk soort (merk) dyneema vis jij als ik vragen mag? Fireline zie ik namelijk niet zo zitten. Het idee dat deze lijn drijft bevalt mij niet, en ik vind hem (zeker als deze nieuw is) erg stug.
Ik zat zelf aan Corastrong of Gr500s van Gardner te denken.

MVG Eduard...
Pieter de Jongh

05-02-2002 23:10

Ik geloof dat een merkloze klos is, dyneema is het enige dat er op staat.
Maar is fireline nu slijtvaster door die coating of niet.

groeten pieter
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

06-02-2002 15:46

ja fireline is zeker een stuk stugger dan normale dynema, en dat komt dus door een soort coating die er doorheen zit.
Met Vr Gr
Niels K
Jeroen Sebel
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

10-03-2002 20:31

Dynema/gevlochten of nylon? Dat is de hamvraag. Met beiden kan goed gevist worden. Doe het wel verantwoord voor de vis. Zelf vis ik met nylon, simpelweg ik heb het geld niet voor gevlochten lijn op mijn spoel. Ik zit wel met voorslag +/- 15m. Deze lengte is een gewoonte geworden, maar het gaat om datgene wat op de bodem ligt.
Puntje waarop je moet letten: Bij de voorslag op de molen, of gevlochten/dynema lijnen vissend, moet de afstelling van de slip goed zijn! Met gevlochten lijnen of dynema heb je een soepele hengel nodig die de klappen opvangt. Dit voorkomt frictie in de bek en uitscheurders.

By the way: losschieters van je maat kan ook gewoon een verkeerde onderlijn zijn of gedresseerde vis. Zelf heb ik alle jaren te veel losschieters gehad door gedresseerde vis. En dan heb ik het over meer dan 15 per jaar. Na een verandering in de onderlijn heb ik dit jaar, 2002, al mijn 6 aanbeten verzilverd. Normaal gesproken was ik er zeker nu al 1 of 2 kwijt geweest.

Succes met met je keuze. Iedereen kan zijn mening geven maar de beste blijft die van jezelf. Test het gewoon.

Jeroen
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

11-03-2002 01:41

ik vis al jaren met gevlochten lijnen
zeer zelden een los schieter. en zeker geen uit gescheurde bekken van de vis.
je moet natuurlijk wel rustiger drilen als met nijlon natuurlijk.:eek:
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

12-03-2002 01:25

Hey Sebeltje, ook hier!!! Groeten uit FRYSLÂN

Maar terug naar de ham:
Gevlochten lijn moet je gewoon een langere periode proberen om te beoordelen.........

Quote: Karper 14 Leon Hoogendijk:

Als je het spel beheerst zal je met dyneema juist veel minder losschieters ervaren dan met nylon. Als koppige mensen nu toch het tegendeel blijven beweren betekent dat wat ik hier beschrijf blijkbaar te ingewikkeld voor ze is en in dat geval kunnen die mensen wat mij betreft maar beter met zo'n zielig 15 ponds lijntje blijven doorvissen!!!

Wat kan die man dat mooi verwoorden...

_________________
Wij vangen graag karper, maar zijn gevangen door de karper!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-03-14 00:09 ]</font>