Korda haken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

27-07-2005 14:26

Ik had haken van korda gekocht, vraag me niet welk type, maar het zijn die grijze teflongecoate haken zonder weerhaak, hoop dat jullie weten welke ik bedoel.
tijdens mijn week vissen in FR heb ik 16 aanbeten gehad, welke allemaal gehaakt werden , maar waarvan er ook 6 losschoten, wat bleek de haakpunt was telkens geheel schuin getrokken.
Ook bij de vissen die ik wel op de kant kreeg was de haak beschadigd.

Mijn vraag was hebben jullie ook (slechte) ervaringen met deze haken, of was mijn aankoop "toevallig" eeen fabricage fout die door de natuurlijk altijd uiterst strenge controle heen kwam ;)
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-07-2005 18:09

Kort maar krachtig antwoord.

Haken zijn super, haken goed, zijn bloedje scherp en mits goed geknoopt een verdomd goede inhaking.

was dit alles??? NEE


De haken zijn na een stevige dril behoorlijk uitgebogen. Of na 3 vissen van minder kaliber. Ik vis niet met gevlochten lijn, heb geen poken als hengels en dril al helemaal niet hard.

Heb al meerdere klachten gehoord, maar ja wat is een klacht. Veel vissers veranderen na elke vis van onderlijn.
Kanttekening is dat ik dit voorjaar een zeer sterke 34 ponder ving op deze haak (long shank) korda. Ik was blij dat deze vis er nog in het net is beland gezien de buiging van de haak.
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

27-07-2005 21:12

Heb laatst mijn onderlijnknoop getest waar een korda longshank aan zat.
De knoop was prima maar de haak brak in de bocht...
Had 3 lijntjes geknoopt, dus de andere ook getest en die braken net zo makkelijk... Natuurlijk is dat niet dezelfde kracht als tijdens een dril maar het is me met andere haken (G-carp) nooit eerder overkomen.
En ik test altijd zo.
Heb er dus niet mee gevist zoals je begrijpt...

Rich
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-07-2005 04:40

Ben zelf niet zo'n fan van longshanks, heb er ook van andere merken iets te veel uitbuigers mee gehad. Over de wide gape ben ik trouwens zeer tevreden. Nog niet één uitbuiger gehad, goede inhaking en door zijn lage gewicht ook zeer geschikt voor het oppervlaktevissen met tompoes brokjes.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Maurice Keulen
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-03-2004 17:01
Locatie: Maastricht

28-07-2005 08:53

Hallo allemaal,

Ik vis zelf al een geruime tijd met de haken van Korda, zowel de Longshank als ook de Wide Gape versie. De Wide Gape zijn hele goede haken: ze zijn vlijmscherp, goede inhaking (heeft natuurlijk ook te maken met de set-up van je onderlijn etc.) en als die haak eenmaal zit dan blijft die ook zitten. Uitbuigers heb ik nog nooit gehad!

De Longshank heeft twee varianten de ‘’gewone’’ Longshank en de LongShank X. De gewone Longshank heeft een dunnere ‘’draad’’ dan de X variant, deze is dan ook niet echt geschikt voor het ‘’ruigere’’ werk, maar meer voor de subtielere visserij (bv penvissen, geen obstakels, rustig drillen etc). De X variant is steviger, ik vis zelf heel graag met deze haken en heb er persoonlijk nog geen problemen mee gehad. Maar ik vervang mijn onderlijnen / haken ook veelvuldig en dril met beleid. Elke situatie is natuurlijk anders, zo blijkt maar weer. Ik heb ook ervaringen met de Longshank G-carp en heb al twee keer een gebroken haak gehad.

Groet en vang ze!!!

Maurice
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

28-07-2005 09:28

Uhm... Maurice heeft het hier over een weerkhaakloze haak.
Met een weerkhaakloze haak is het natuurlijk essentiel dat je constant druk geeft.
Er hoeft maar een moment van drukverlies te zijn en die haak schiet probleemloos uit de bek van je vis.
Ik kan me voorstellen dat als je op een water vist met obstakels, waar je lijn nog wel eens achter een tak of lelie blijft hangen, er een moment van drukverlies is als je lijn weer loskomt.
Het kan zijn dat je dit niet eens merkt omdat de rek ik je lijn dit opvangt.
En dan al helemaal als je haakpunt iets uitbuigt en niet de kant op wijst waar de druk vandaan komt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Weerhaakloos vissen neemt wat meer kans op losschieters met zich mee lijkt mij zo.
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

28-07-2005 12:10

Paul Rustwijk schreef:Weerhaakloos vissen neemt wat meer kans op losschieters met zich mee lijkt mij zo.


Klopt, en omdat deze haak daarbij buigt, hoeft er maar iets te gebeuren of je bent je vis kwijt, en geloof me , als je dat 3 keer achter elkaar gebeurt dan baal je stevig :>

Ik maak die fout nooit meer om maar 1 soort haken mee te nemen
Plaats reactie