Microcat of Scen? Wie heeft ervaring met beide?


Plaats reactie
Rob Rieborn
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2005 17:26

26-06-2005 17:42

Hoi,

Ik ben van plan om één van de 2 voerboten aan te schaffen, maar
aangezien een proefvaartje met beide er niet inzit (ik ken niemand die
een van de twee heeft) vraag ik hierbij of er iemand is die beide boten redelijk goed kent en de voor- en nadelen kan opnoemen.

Op papier ziet het er allemaal goed uit, met misschien wel
wat meer pluspunten voor de Microcat;

-Max laadvermogen Microcat = 4 kg tegenover 2 kg voor de Scen.
-Lijnen worden vanaf de onderkant gedropt bij de Microcat, dus nooit het risico dat de lijn om de antenne kan slaan of iets dergelijks. Tevens zien in de buurt zwemmende meerkoeten niet dat je allerlei delicatessen op een bepaalde plaats dropt, we weten allemaal hoe bijdehand die beesten zijn. :lol:
-Microcat heeft airjet pompen, Scen gewoon propellors. Airjet schijnt een stuk stiller te zijn.
- Snelheid? Voor de Scen wordt 120 meter per minuut opgegeven, geen gegevens bekend voor de Microcat. Is de Scen veel sneller of valt dit wel mee?

Ok, ik hoop dat er iemand is die wat praktijkervaring van beide kan vertellen, theorie is namelijk niet alles. :D Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-06-2005 17:55

Pfffffffff,
moeilijke keuze ! ?

Maar ;
Iets aanpassen aan een Microcat ?; enkele weken kwijt
Iets aanpassen aan een Baitboat ?; enkele dagen kwijt

Onderdoor laden voor of nadeel ?
Ligt aan de gebruiker, ik heb liever bovenladers.

Kleur van de microcat is op grote afstand niet te zien.

Prijs is min of meer hetzelfde, alleen een fishfinder voor een MC ligt geloof ik hoger.

MC is erg groot en zwaar....

Geluid een nadeel ? Geloof niet dat een vis op 1-2 meter diepte schrikt van een voerbootje boven 'm.

Feit blijft dat je bij een voerboot moet kiezen tussen de minst slechte... :-?
CarpeR Diem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-06-2005 18:09

Als de microcat een antenne heeft kan je er eventueel een klein oranje vlaggetje op maken. :wink:

soort dart-flight ofzo.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rob Rieborn
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-06-2005 17:26

26-06-2005 18:12

MC is erg groot en zwaar....
Zo te zien ontlopen ze elkaar niet veel, de Scen is zelfs groter, de MC iets zwaarder.

MC: L=69cm B=37cm H=17cm, gewicht 7 kg.
Scen: L=76cm B=41cm H=24cm, gewicht 6,2 kg.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-06-2005 18:44

Meten is weten ! :wink:

Grootte is dus optisch,
gewicht dus bijna wel één kilo. Ik vis nog wel eens vanaf een kade en moet dan mijn boot met een lange stok met een soort handje erin zetten en eruit halen, iedere kilo telt dan !

Verder is en blijft het kiezen van een voerboot een persoonlijke zaak én het kiezen tussen de minst slechte 8)
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Tom Aerts
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2004 21:07
Locatie: Zonhoven ( België )

26-06-2005 21:10

Als je de microcat gaat nemen . Het is geen slechte voerboot dat hoor je me helemaal niet zeggen . Met zijn hydrojet motoren uniek in zijn soort . Maar toch moet je 1 ding in het achterhoofd houden . Dat is dat je geen dieptemeter kan inbouwen in de microcat omdat deze dicht gekit is en bij openen ervan vervalt de garantie . De batterijen is ook niet echt gezond zo open en bloot op de buitenkant van de boot te zetten zonder bescherming . Voor de rest heel goede voerboot .

Mvg Tom.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

26-06-2005 21:46

Tom jij gaat niet door voor de koelkast, want de Fa Angling technics bouwt wel degelijk een dieptemer in de Microcat een eigenmakelij en zeer uniek en ook wat de akkubakken berteft, daar zijn transparante afdekplaten voor te koop , werkt prima akku's staan "hoog en droog" en in no-tine te verwisselen. :roll: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Tom Aerts
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2004 21:07
Locatie: Zonhoven ( België )

26-06-2005 23:16

Sorry dat wist ik dus niet . Maat van mij heeft overal rond gevraagd voor een dieptemeter in zijn microcat te bouwen en niemand wou het toen doen . Maar als dat bedrijf het wel doet zal ik hem deze informatie doorgeven . Heb je ook meer info over prijzen van dieptemeter en voor hem in te bouwen .
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

27-06-2005 12:46

Maat van mij heeft overal rond gevraagd voor een dieptemeter in zijn microcat te bouwen en niemand wou het toen doen .


Niemand wilde het doen omdat dan de garantie vervalt? Toch niet het probleem van de inbouwer neem ik aan. Op zich is een (smartcast) dieptemeter vrij eenvoudig in te bouwen in de Microcat, er is namelijk al een inkeping aanwezig voor de transponder. Als je onderin een gaatje boort op de plek waar de transponder komt, en loodrecht daarboven op het dek ook (voor de antenne) dan kun je een draad doortrekken zonder de boot open te hoeven maken.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

27-06-2005 18:05

De dieptemeter word alleen door de fa Angelings technics ingebouwd prijs ongev 1000 euro en idd de boot word alléén door hun opengemaakt anders vervalt idd je garantie, de verdeler van Belgie / Nederland is Megacarp in Gent en Roozendaal zie http://www.megacarp.be daar staat alle info
Deze firma werkt niet echt snel voor inbouw of reparatie moet je hem weken misschien wel maanden missen en de pond is duur! Sucses CN
Unicorn Carp Fisching
viktor v Ophuizen
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-09-2003 02:00
Locatie: beuningen

27-06-2005 22:28

100 % voor de microcat gaan...ik zal je wat redens geven: bij uitvaren op lange afstand kan je de boog in lijn nog strak trekken omdat het lood in de bak vast zit doormiddel van de onderlader,bij bovenladers trek je geheid je lood eruit.
prima te vervoeren,alles zit in 1 platte tas.
service is tegenwoordig ook wat sneller in plaats van weken nu nog maar 2 weken.
heeft mij laatst 1 keer in de steek gelaten door eigen fout....batterijen niet goed opgeladen :o ....daarvoor altijd zeer goed zijn werk gedaan,dus nooit hoeven zwemmen... :D
accus in topconditie houden doormiddel van zonnepaneel(die ook weer in de tas past) zonnepaneel is dan wel optioneel.
komt echt overal onder omdat deze zeer laag in het water ligt.
genoeg voer mee kunen vervoeren.

nadelen
overdag op lange afstand moelijk te zien...verrekijker vereist
vaart maar 70 minuten voluit op 2 standaard batterijen
dieptemeter duur,maar wel zeer compact (en past ook weer in de tas erbij)
accu vakken niet waterdicht dus afplakken met tape en of plastic plaatjes.


zo dit is effen wat me zo te binnenschiet....zal vast nog wel wat vergeten zijn ..
al met al een mooie goede boot,ik heb er al veel schik van gehad,ook de diepte meter is een aanrader....
alleen die prijs das echt het grootste nadeel

mvg

viktor
John Suvaal
Berichten: 94
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Spijkenisse

28-06-2005 01:22

100% voor de Scen gaan:

- geen verrekijker nodig bij het uitvaren,
- 120 minuten vaartijd op 1 accu,
- zeer voordelige (€ 500,-) dieptemeter cq fishfinder,
- kan overal onderdoor varen tot circa 100 meter. (Binnen 100meter is een antenne niet noodzakelijk),
- varen is mogelijk en stabiel bij windkracht 7 (eigen ervaring),
- alles past in 1 bijgeleverde tas (Fishfinder + afstandbediening),
- een zeer snelle service.
- de boot is perfect afgewerkt, en accu's zitten in een waterdicht compartiment.

Gr. John.
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

28-06-2005 11:41

Hey iedereen,

door welke firma wordt die scen boot gebouwd? k ken em ni en door die discussie hier ben k toch wa nieuwsgierig geworden. Staan der mss foto's of filmpjes of zo op het net.

Thx
Jokke
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

28-06-2005 16:59

Kijk dit is teminste info, hier kun je wat mee! :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-06-2005 21:33

De Scen boot word gebouwd door Scen... :lol:
Is een afkorting van ...... Scen is volgens mij een dochteronderneming of zoiets van Quartel in Pijnacker ;
http://www.quartel.nl/
ga dan naar
Schepen
Bait sweepers

Staat echter maar summiere info op.
CarpeR Diem
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

30-06-2005 06:16

Helaba,

thx for the info marco. Ik ga der direct ne keer naar zien se.

Groetjes,
Lange
Jason Rooijackers
Berichten: 140
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Geulle

04-07-2005 15:44

Hoi Rob,

SCEN is een afkorting van SCientific ENgineering uit Pijnacker. Zij hebben helaas geen eigen website en doen uitsluitend verkoop via Quartel modelbouw. Zelf heb ik ook deze baitboat, de zilvere uitvoering, die zie je nog perfect op grote afstand. Wat ik zelf erg fijn vind zijn de vier zeer felle witte ledjes voorop. en de rode en groene achterop. Door hiernaar te kijken kan je op afstand perfect draaien en manoeuvreren. Tijdens het varen gaan de vier voorste leds knipperen als de batterijspanning te laag wordt. Ik ben er zeer tevreden over. De andere voordelen heeft John al gemeld.
Veel succes met je keuze.

Groeten,
Jason
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-07-2005 16:15

Kleine aanvuling,
niet alléén via Quartel...

Volgens mij verkoopt bijv the Diff ze ook ?, en gewoon met garantie ?
CarpeR Diem
Plaats reactie