Ganze veren/pennen gevraagd


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

27-04-2005 22:01

Hallo allemaal,

Ik vis vrij veel tussen de lelies tijdens het pennen.
Zoals ook vanavond weer, kreeg een aanbeet van een zeelt en die nam een run van 30 meter(!!) zonder haperingen. Gevolg was dat mijn pen 30 meter naarboven was geschoven, de lijn brak helaas, net boven de haak.

Onlangs ging het nog net goed, en wist ik een karper te landen hoewel de pen ook weer 15 meter naarboven was geschoven. Ik was genoodzaakt de pen af te breken zodat ik het restant gewoon op kon spoelen en de vis verder uit te drillen.

Nu wil ik het proberen te vermijden dat mijn pen naar boven schuift wanneer die blijft haken tussen de lelies.

Nu zoek ik dus een redelijk grote hoeveelheid ganzeveren om pennen van te maken. Deze verbind ik dan met een dun naaigaren aan een speldwartel. Wanneer een vis dan weer tussen de lelies doorrost, zal het lijntje breken en de pen loskomen. Gevolg dat ik (hopenlijk) de vis zonder verdere problemen kan uitdrillen.

Nu zoek ik dus iemand die een flink aantal ganzeveren voor mij in de aanbieding heeft. Ik zal zelf de veren wel verwerken tot pennetjes.

Dus wie o wie kan mij een zooi ganzeveren bezorgen?
Uiteraard neem ik de verzendkosten en de kosten voor de ganzeveren voor mijn rekening.

Alvast bedankt

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-04-2005 22:19

Er zijn (hier in de omgeving) best een aantal boeren die een stel ganzen bij de boerderij hebben lopen. Misschien bij jou in de buurt ook wel, kun je daar eens kijken en vragen of er wat veren rondslingeren. Ik vroeg me btw af of ganzeveren wel groot genoeg zijn om pennetjes van te maken. Ik weet natuurlijk niet precies wat je van plan bent, maar zulke grote slagpennen hebben ganzen nou ook weer niet. Een zwaan is ook een optie, alleen nog lastiger veren van te vinden. Of een pauw, denk aan de bekende pauwpennen!
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

28-04-2005 00:15

Koen,

probeer inderdaad aan pauwepennen te komen, uit een veer kun je verschillende pennen maken in verschillende gewichtsklassen.
Ganzeveren zijn echetr ook groot genoeg om een pen van te maken hoor.
Vis nu zelf ook met pennetjes van eendeveren en duiveveren ( a la Sielhorst )
Voor de laatste werkt alleen een vaste montage aan het oogje en de lijn daar deze pennen niet genoeg opwaartse kracht hebben om naar een stuitje omhoog te glijden langs de lijn, als je me nog snapt.
Ga in de ruitijd eens langs plaatsen waar ganzen neerstijken, zoeken bijvorbeeld langs open water.

Succes

Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

28-04-2005 14:48

Koen,
ik vis zelf oook vrij veel tussen allerlei vegetatie. Ik herken dat probleem van jou dan ook wel. Zelf heb ik de oplossing gezocht en gevonden in het rijgen van baarsdrijvertjes op mijn lijn. En dat gaat harstikke goed. Misschien een handige tip?

Sjors
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-04-2005 19:34

Bedankt voor de antwoorden.

Rick,

Voor ik dit topic plaatste heb ik uiteraard eerst gekeken naar mijn mogelijkheden hier in de buurt. Als iemand bereid zou zijn om het naar mij op te sturen gaat er toch een tijd overheen. En helaas, tijd heb ik niet. Dit is Dé tijd om tussen de lelies te vissen. De lelies zijn nog niet in volle kracht en er zijn nog genoeg gaatjes te vinden om je pennetje te laten zakken.

Maar helaas, hier in het oosten is het niet vergeven van de ganzen. Een pauwepen is nóg een stuk moeilijker aan te komen, tevens hoogst waarschijnlijk een stuk duurder. En daarbij houd ik juist van zo´n licht pennetje. Als tie op 1 klein loodje gaat staan vind ik het perfect. Ik ben juist de laatste tijd wat meer aan het experimenteren met de verfijning van mijn montage. Dus een klein loodje om het pennetje te laten staan en een flintertje van een loodje om het laatste stukje lijn op de bodem te houden zou me zeer goed uitkomen.

Jan,
Ook jij bedankt voor je antwoord. Ik zal het zeker meenemen naar de waterkant. Een paar eenden of duivenveertjes kunnen zeer zeker goed van pas komen in mijn visserij. Ik snap dat de veertjes niet genoeg drijfkracht hebben om tot het stuitje te kruipen. Maar daarbij vis ik ook maar zelden op die manier. Ik klem mijn dobbertjes altijd vast tussen 2 rubber stuitjes. Wanneer ik bijvoorbeeld net over een lelie heen wil werpen, weet ik ook zeker dat alles over de lelie is gekomen wanneer mijn dobber er overheen is gekomen. Bij de schuifmontage kan je stuitje op het blad blijven liggen. Ook kun je niet fijn je pennetje ´terugtrekken´ tegen een gewenst obstakel.

Daarbij vis ik ook niet op dergelijke diepe wateren waar ik een schuifmontage nodig acht.

Sjors,

Ik neem aan dat je de baarsdrijfertjes bedoeld met een centraal gat. Ik zal het zeker gaan proberen! Verder vraag ik me wel af of de baarsdrijvertjes niet al te veel worden beinvloed door de wind. Je kunt idd je drijvertjes als het ware verankeren aan een lelie, maar je voorkomt niet dat het telkens wordt verplaatst tussen het ´gaatje´ in de lelies. Het laatste loodje op de bodem is namelijk zo licht dat het vrij snel verplaatste wordt met wat druk van de drijfertjes.

Toch zoek ik nog een hoeveelheid ganzeveren om pennen van te maken. Ook wanneer de oplossing van Sjors Dé oplossing is voor mijn probleem, die ganzepennetjes gaan me zeker weten nog van pas komen.

Allen zeer bedankt! En ik hoop nog steeds dat iemand mij aan de veren kan helpen.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-04-2005 21:46

Volgens mij zijn er op de veiling gewoon pauweveren te koop.............
Gaan volgens mij per 50 , prijs zal ik eens informeren !
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-08-2005 18:26

Hmmm :oops:
beetje laat antwoord.

Pauweveren zijn idd Te Koop per 50 stuks voor ong 0.20 per stuk,
alleen voor de grootverbruiker dus ! :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

11-08-2005 12:28

Hmmm :oops:
beetje laat antwoord.

Pauweveren zijn idd Te Koop per 50 stuks voor ong 0.20 per stuk,
alleen voor de grootverbruiker dus ! :lol:
Je zou eens bij een kinderboerderij kunnen kijken. Herinner mij ze daar wel eens te hebben gezien. kan iemand mij nog eens kort uitleggen hoe je van een volledig 'behaarde' veer naar een mooie pen komt. Was iets met stomen. Maar je hoeft ze niet te lakken?

How about monteren klein warteltje met wat garen en dat dan mooi afwerken met stukje krimpkous?

groet
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-08-2005 12:42

Steven,

Je kunt het zo simpel maken als je wilt. Eerst trek je de veren eraf.
Daarna schuur je de pen even glad met een fijne korrelig schuurpapier.
Daarna knip je de pen af in de gewenste lenge.

Nu pak je een dun ijzer of koperdraadje. Ikzelf gebruik de dunne draadjes die ze bij het bloemschikken gebruiken.

Nu prik je een gaatje met een prikpen onderin de pen waar je het oogje wilt doen. Je draaid een oogje van het ijzerdraad en steekt deze erin.

Daarna wikkel je nog een paar keer met een ijzerdraad over de onderkant van de pen, over het oogje zeg maar zodat je deze strak vastkneld.

Nu heb je in feite al je pen klaar. Je kunt 'm nu nog wat opschilderen als je wilt, maar wit is ook zeer goed te zien.

Het maakt mij persoonlijk niet veel uit of het pennetje een beetje krom is. Heb ze zelf nooit recht proberen te maken, maar dat zou idd kunnen met stomen meen ik ergens gelezen te hebben.

Je zou ze nog beter kunnen afwerken met o.a. krimpkous enzo..maar mij maakt zoiets niet veel uit. En de vis ook niet :wink:

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

mvg

Koen
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

12-08-2005 23:40

Heeft iemand misschien een adres waar je de pauwveren kunt halen?

Groeten Arjan.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-08-2005 10:26

Koen,

Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van duivenveertjes. Ik plukte ze gewoon kaal (de veren, niet de duiven) en schuurde ze een klein beetje. Vervolgens knipte ik ze op de gewenste lengte. En klaar is je dobbertje. Niet eens meer een oogje eraan. Klein stukje silicone-slang op de lijn en alleen de onderkant erin steken. Het voordeel hiervan is dat het echt geen drol kost en de pen, als hij achter de planten blijft hangen, zeer makkelijk los komt.
Als ik het pennetje dan wel eens een keer een kleurtje mee wilde geven was dat ook al makkelijk. Gewoon wat plakband in de juiste kleur in plaats van lakken.
:wink: Moeilijk zijn die pennetjes dus niet. En als je ze precies uitlood (klein beetje bladlood of putty) kan ik me ook niks beter bedenken.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2005 11:08

Arjan,

De kinderboerderij als die beesten in de rui zijn?

Bij de hengelsportwinkelier met een ruime sortering vliegvisartikelen. Schiet mij Peeters en Handy Fish te binnen, maar er zijn er meer.

Trouwens heel makkelijk te maken. Met stoom richt je de pen. Een oogje onderin lijmen gedraaid van rvs draad. Stukje tube of krimpkous om de onderkant ter versteviging. Op de top een likje fluo verf uit de modelbouw. Zo maakte ik ze. Net ietsje anders dan Koen, maar ja.

Kees
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

19-08-2005 23:31

Hallo Bedankt voor de info.

Heb het even wat druk gehad om te reageren.
Zal de ruiende pauwen wel tegen komen.
Kom geregeld met mijn vrouw en zoontje bij een kinderboerderijtje.
Daar lopen 2 pauwen.Heb al eens 1 veer gevonden.Maar zal kijken bij de betere vliegviszaken voor een wat groter aantal.

Ik lijm altijd een rvs oogje in een stukje van een sate stokje welke ik weer onderin het pauwpennetje lijm.Heb het idee iets meer stevigheid te geven bij opstakels.

Groeten Arjan.
Plaats reactie