voerboot bouwen(pvc)


Plaats reactie
killian de bruijne

20-03-2005 21:39

hoi

ik was al een tijd van plan om een voerbootje te gaan bouwen aangezien kopen voor mijn niet haalbaar is(prijzen van 7 a 800 eruo :evil: )

http://www.karperwereld.nl/artikel/voerboot.php volgends dit artikel wil ik hem gaan bouwen. ik vroeg me af of iemand anders al eens zo een bootje heeft gebouwd, en mischien tips heeft. Ik heb nu al vragen

- er staat bij drijvers dat je plectie glas ofzo moet gebruiken, maaar kan dat niet gewoon een stukje hout zijn met een brredte van 8 cm?

-hoe krijg ik alles zo mooi uitgezaagd zoals: t klepje bij de moter, aan de voorkant(middelste buis) enz enz

-nja en wat t ongeveer gaat kosten

- nog verdere tips?


groete killian
killian de bruijne

20-03-2005 21:44

oja ik weet al dat er al andere topics waren maar die zijn al oud!
killian de bruijne

21-03-2005 20:29

niemand? hij is toch al bijna 60 x bekeken hoor!
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

22-03-2005 08:47

Hey, gebruik gewoon je fantasie :wink: Je hoeft die boot niet precies volgens plan te bouwen maar je kan hem ook bouwen volgens de eisen die jij eraan stelt. Voor die drijvers kan je het makkelijkste van die afsluitdoppen kopen bij de bouwmarkt die sluiten perfect aan en je hebt geen gedoe met mooi rond uitzagen enz.

Martijn
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

22-03-2005 09:19

Voor de drijvers heb je helemaal geen plexi glas nodig, het makkelijkst is gewoon even naar de Gamma (of iets dergelijks) te gaan en voor je romp een stuk regenpijp te kopen en voor je drijvers 2 afvoerpijpen te nemen van 6cm. Een paar doppen erop lijmen en je bent klaar. Ik zou geen hout nemen want op den duur gaat hout rotten en pvc doet dat niet.

Als je een gat moet maken voor je motor moet je dat gewoon uitzagen met een klein ijzerzaagje (de randjes wel even met een vijl netjes glad vijlen) Eerst even met een boor een gaatje maken en dan van daaruit gaan zagen.

De kosten voor een zelfbouwbootje weet ik niet maar als je even op http://www.quartel.nl kijkt staan alle onderdelen die jij nodig hebt erop (inclusief prijzen).

En dan nog 1 tip, ik zou mijn schroef ook in een buis doen. Gewoon een 6cm afvoerpijp onder je middelste drijver plakken (of schroeven EN afkitten). Je moet dan de voorkant van die pijp afdoppen (boegkant) en onder in die pijp een 8-tal kleine gleuven overdwars zagen van zo'n 7mm breed en tot de helft van het buisje. Dit voorkomt dat er allemaal troep in je schroef komt. Nu zou je ook over wierbedden heen varen.

Mvg,
JP
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-03-2005 14:18

Killian,
ik weet niet waar je woont.

Maak zelf effe een ontwerpplan en stap er effe bij een modelbouwwinkel binnen (Quartel hier in Hoogvliet en ze hebben nog meer vestigingen).
Leg ze uit wat je bedoeling is en je doelen en ze helpen je vanzelf verder qua tips en materiaal.

Veel suc6
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

22-03-2005 15:20

Killian;

Die boot met die buizen is een enorm gevaarte, en neemt in de auto een hoop ruimte in. Je kan overwegen om gewoon een boot van triplex te maken. Even een ontwerp verzinnen, zagen en lijmen maar. Mijn eerste boot was iets te klein en zakte te diep weg met een volle voerbak, waardoor water door de roerbuisjes naar binnen liep. De tweede ging al een stuk beter, en heb ik nog steeds.

Ik had de mazzel dat ik van iemand voor 50 euro een modelboot kon overnemen. De boot zelf was niet veel van over, maar de motoren, vaarregelaar, schroeven, assen en ontvanger waren oké. Ik heb de zender laten repareren en nieuwe accu en voedingen gekocht. Met name aan het bouwen heb ik veel plezier gehad. Ik gebruik hem uiteindelijk niet vaak, omdat het een hoop gesleep is. Maar het blijft leuk speelgoed. Ik zal proberen enige foto's van de bouw op internet te zetten.
Laatst gewijzigd door Jos Holla op 22-03-2005 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

22-03-2005 15:34

Groeten van Jos
Laatst gewijzigd door Jos Holla op 10-04-2005 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

22-03-2005 16:53

Patrick;

Ziet er goed uit, en is ook verschrikkelijk snel. De mijne is lang niet zo snel, mede omdat hij een stuk zwaarder is. Maar hij kan wel tegen een stootje. Mijn oude boot was op dezelfde manier gemaakt, en nadat hij overbodig was dacht ik hem even in elkaar te trappen. Niet dus.

“jouw” boot heeft geen roertjes, dus wordt er gebruik gemaakt van 2 vaarregelaars om te sturen, wat een prijzig grapje is. Omdat de plankjes direct op elkaar gelijmd worden heb je een zaagtafel nodig, met een decoupeerzaag krijg je het nooit exact recht (sluitend = waterdicht). Daarom heb ik gebruik gemaakt van kleine balkjes, zodat ik zeker weet dat het geheel stevig en waterdicht is.

Met het juiste gereedschap en toebehoren zou ik zeker “jouw” boot bouwen, maar klooiend op een workmate met een decoupeerzaag is de mijne voor mij het hoogst haalbare.

Groeten van Jos
killian de bruijne

22-03-2005 17:07

[quote="Jos Holla"]Dit zijn de foto’s:

http://members.chello.nl/j.holla4/temp/bootje1.JPG

http://members.chello.nl/j.holla4/temp/bootje2.JPG

http://members.chello.nl/j.holla4/temp/bootje3.JPG

http://members.chello.nl/j.holla4/temp/bootje4.JPG

http://members.chello.nl/j.holla4/temp/bootje5.JPG

Groeten van Jos[/quote]

hoi

ziet er erg goed uit man! wat was je hier ongeveer aan kwijt? en heb je mischien maten voor me, o.a. van die plankjes hout...

dat de pvc boot heeel erg groot is dat weet ik. maar ik wil hem ook kunnen inzetten op bijv de sloterplas met windkracht 5, grote golven daar moet ie dus tegen kunnen kan die van jou dat ook?

groeten
killian
patrick van gils
Berichten: 21
Lid geworden op: 21-11-2004 16:37
Locatie: Puttershoek

22-03-2005 17:18

Hallo Jos:
Als je met de tekening met maten naar een beetje bouwmarkt gaat dan kan je de plankjes daar netjes op maat laten zagen.
je moet dan alleeb zelf nog de schuine kant aan de voorzijde zagen bv mbv een decoupeerzaag.
De boot water dicht maken is geen probleem wat kit en botenlak zowel aan binnen en buitenzijde doet wonderen ook het belang van een goed vullende lijm is wel belangrijk.
Ik was in totaal 340 euro kwijt voor het gehele bootje dit is zeker niet goedkoop maar nog altijd goedkoper dan er een in de winkel te kopen.
Aan tijd heb ik er ongeveer 20 echte werk uren in zitten het drogen van verf , kit en lak niet meegerekend.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

22-03-2005 17:27

Killian;

De boot is op het langste punt 57 cm, op het hoogste punt 18.5 cm. Breedte is 27 cm. De bodemplaat is 31 bij 27 cm. Hij ligt vrij diep omdat ik een loodaccu gebruik, en die weegt ongeveer 1 á 1,5 kg. Je kan op foto 3 zien dat de accu plat op de bodem ligt, en zorgt dus voor ballast om de boot stabiel te maken.

Of hij windkracht 5 aankan weet ik niet. Als het erg hard waait gebruik ik hem uit voorzorg niet. Ik moet er niet aan denken om hem te zien zinken. Als ik hem wel gebruik ligt hij aan een dyneemalijn vast (oud hengeltje met molentje), zodat ik hem bij pech weer binnen kan halen. Ik haal hem sowieso met de hengel binnen, dan ligt de lijn gelijk weer op de molen.

Het enige waar je aan moet denken is dat de schroefas zo laag mogelijk de boot verlaat, zodat de schroeven niet “achter” de boot zitten. Dan is er namelijk geen voortstuwing.
killian de bruijne

22-03-2005 17:45

jos, heb je mischien msn? dat praat nml makkelijker
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

22-03-2005 18:54

Nee, heb ik niet. Maar als je eventuele vragen hier stelt, heeft een ander er misschien ook wat aan, en kan weer een ander eventueel ook nog tips geven. Steken we er allemaal nog iets van op :lol:
killian de bruijne

22-03-2005 21:09

hoi

ik heb net besloten om gewoon maar een romp te kopen.

deze had ik op t oog(romp staat in topic) http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=21323

dan wou ik er even over weten of zo een bootje goede vaareigenschappen heeft? en of hij een bietje makkelijk te bouwen is!


groete
Gebruikersavatar
Edwin Smeenk
Berichten: 72
Lid geworden op: 27-02-2004 11:47
Locatie: Nieuwegein

26-03-2005 12:45

Hallo killian,

Heb je Karper nr 29 al gezien?
Daar staat een pracht van een voerboot in,makkelijk te maken.

Succes,

Edwin.
PPPPIIEEEEEEEEEEEEPPPPPPP............
Martijn Bosma
Berichten: 84
Lid geworden op: 23-06-2004 22:46
Locatie: Schiedam

26-03-2005 18:20

Zou iemand dan voor mij dat artikel over die voerboot kunnen inscannen en doormailen aangezien ik alleen een abonnement heb op De Karperwereld en ik de boekjes van Karper hier nooit in de winkel zie liggen.

Alvast bedankt, Martijn

martijnbosma100@hotmail.com
Plaats reactie