Minimale kosten om een hengel te laten afbouwen...


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-02-2005 15:02

Mensen, hengelbouwende mensen.

Ik vroeg me eigenlijk af wat je zo ongeveer kwijt zal zijn aan het laten afbouwen van een hengel.Hierbij doel ik dan niet meteen op ballista's of iets in die richting. Maar gewoon een hengel met een blank waar niks over te klagen is (dat vind ik al totaal niet over mijn hudige hengels van 60 euro per stuk) en verder afgewerkt met degelijk materiaal en foam in plaats van kurk.

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om die fabriekshengels wat ik nou heb (12 ft 2,5 lb) om te toveren tot een kale 11 ft 2,5 lb blank?En wat zou dit kosten aangezien ik al de fabrieksstokken heb (die ik toch echt wel eens wil vervangen in de komende jaren)?

Hierop 8 sic ogen op monteren? Wat zou dit kosten?Het hoeft niet zo nodig fuji te zijn, zolang de kwaliteit maar in orde is.

Een fatsoenlijke reelhouder erop.Wederom hoeft het weer niet een bekend merk te zijn zolang maar zo'n hoge kwaliteit is dat je er niet over gaat zeuren.

RVS-cone erop? Wat zou dit dan gaan kosten?

Oftewel:

Wat zou het kosten om mijn 12 ft lange 2,5 lb blanks om te laten bouwen tot:

*11 ft blank van 2,5 lb (ik vind de 12 ft orginele blanks en geweldig en de fabrieksstokken kosten ook nog maar eens 50 a 60 euro)
*8 sic ogen waarvan het startoog 30 mm is. Op het startoog na de rest het liefst enkelpootsogen
*fatsoenlijke reelhouder
*rvs cone
*gedeelde foam greep
*zwarte wikkelingen bij de ogen
*goede lak

En dan zo goedkoop mogelijk. Maar het MOET wel van zodanige kwaliteit zijn dat je er ook echt mee tevreden kan zijn als 17 of 18-jarige (aangezien het iets is voor in de nabije toekomst).En het liefst geen gezwam en gezwets over Harrisson blanks he.Blijf reeel tegen een 16 jarige.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-02-2005 16:07

*8 sic ogen waarvan het startoog 30 mm is: Op het startoog na de rest het liefst enkelpootsogen: imimtatie Fuji (net zo goed) 40 euro
*fatsoenlijke reelhouder: Euro'tje of 10
*rvs cone: Heel duur. Dural (net zo mooi en oxideert niet) 10 euro
*gedeelde foam greep: Kost geen reet. 10 euro?
*zwarte wikkelingen bij de ogen: 100 mtr. voor 4 euro
*goede lak: Diaglass 8 euro. Goede kwastjes 10 euro.

Totaal ben je gewoon flink wat geld kwijt.

Groeten,

Bas

P.s Ik heb het een beetje druk met hengels bouwen van de veiling en nog een penhengeltje voor mezelf. Als je ff geduld hebt........
jacco noordermeer

03-02-2005 16:48

kevin de prijzen van bas kloppen
alleen een blank inkorten is niet echt bevordelijk voor de actie
en eerst kaal maken en dan weer op bouwen is ook niet aante raden
de plaatsen waar nu de ogen zitten zal je altijd blijven zien
opnieuw lakken vd blank is niet sterk genoeg!
je zal heel snel beschadigingen krijgen in de lak

een nieuwe blank kopen is een betere optie voor nette hengels

ook de kosten van het bouwen moet je niet onderschatten

ik denk dat voor 3 hengels met jouw geplande afwerking
al snel tussen 100 en 150 euro betaald moet worden

ik denk dat je beter andere hengels kan kopen die aan jou wensen voldoen
maar dit is mijn mening

mvg jn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2005 17:01

Ja, wat is het nou, 11 of 12 voet? Om van een 12 voeter een 11 voeter te maken moet de zaag erin. :roll:

Als de vraag is of het kan om fabriekshengels van 65 euro te strippen en opnieuw af te bouwen is het antwoord ja.

Bas komt uit op een 75 euro materiaal kosten. Dat is dan wel het minimum. Komt er nog arbeidsloon bovenop.

Vraag is of het erg zinvol is. Volgens mij niet. Je kunt beter eens op zoek gaan naar een blank van 65 euro en die agfbouwen. Voor die 65 euro heb je bovendien weer een compleet afgebouwde nieuwe hengel. Dat zegt ook wel iets over de kwaliteit van de gebruikte blank.

Maar dat moet je natuurlijk allemaal voor jezelf uitmaken.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-02-2005 17:33

De blank van mijn huidige hengels vind ik zelf gewoonweg goed.Vrij soepel voor een 2,5 ponder maar ze hebben toch nog redelijk wat kracht erachter zitten om met zwaardere loden en pva-zakjes te vissen.Allen de lengte van 12 ft vind ik wat minder. 11 of 10 ft lijkt me al een enorme vooruitgang.Ook de ogen op de hengel vind ik nu niet het allerbeste.Wat meer ogen lijkt me daarbij ook al een enorme vooruitgang.

Maar wat zal ik dan kwijt zijn voor een goedkopere blank van 2 (als die redelijk stijfjes uitvalt) 2,25 (eigenlijk ideaal) of 2,5 lb (als die net zoals mijn huidige hengels redelijk soepel uitvalt)?Hierbij wil ik dan wel vermelden dat ik de hengel hoofdzakelijk zal gebruiken voor de visserij op stilstaandwater en dan op afstanden (die ik uiteraard ga werpen) tot zo'n 50 a 60 meter.Loodgewichten komen bij mij op zo'n afstanden al eigenlijk niet meer boven de 60 a 65 gram.Op kortere afstanden tot zeg maar 30 meter gebruik ik wel regelmatig kleine zakjes, stringers of zwaardere loden (tot maximaal 100 gram).Eigenlijk dus het lichtere werk.

Plus de arbeidskosten en het materiaal voor 2 hengels zal het dan worden: ????
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-02-2005 18:03

Kevin,

Goedkope blanks zijn er bijna niet meer. Voorheen zag je hier en daar nog wel wat sportexen staan (vind ik de moeite van het afbouwen niet eens waard). Bel even naar Ton Temming in Utrecht, zij hebben dacht ik wel mooie goedkope blanks uit de States.

Inkorten van je eigen stokken kan heel goed gaan. Je haalt immers slechts 15 cm van de top af. Kijk ff of het dan niet te lomp wordt. Een paar oude stokken kopen met flinke lakbeschadigingen en een paar kromme ogen kan heel lonend zijn, als de blank maar niet 'moe' is met een knik boven het handvat en boven de sluiting zoals je vaak bij de oudere Kevin Madocks hengels ziet (Sportex).

Kaalmaken van de blank gaat wel goed, zonder dat je ziet waar de ogen hebben gezeten al zijn er niet veel mensen die daarvoor de juiste techniek kennen en/of beheersen. Beter laat je dat ff doen (kom maar langs). Voorwaarde is wel dat het een volcarbon stok is en helemaal glad. Kevlar was toch slechts een modeverschijnsel en dus niet nuttig.

Je hebt het wel bij het goede eind dat een 11-voeter véél beter vist dan een 12-voeter in de meeste (Nederlandse) omstandigheden.

Zelf zou ik een paar oude stokken kopen en helemaal opnieuw (laten) opzetten.

Waarom zou je het zelf niet doen? Het is nog gemakkelijker dan een combi-rig knopen.

Succes,

Bas

P.s. Met meer ogen op de hengel zal deze veel krachtiger worden. Vergis je daar niet in omdat het resultaat tegen kan vallen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-02-2005 18:08

Ik heb de hengels net nog even bekeken.
Zelf ben ik eigenlijk aan het denken aan het volgende. 30 cm van het handvat af en de molenhouder dan 20 cm opschuiven naar de pensluiting toe. Vervolgens komen er dan maar 7 ogen op, op de plaatsen waar de ogen nu ook zitten. Het zal dus ineens minder moeilijk worden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

03-02-2005 18:51

Goedemiddag,

Ben idd bang dat dit niet ten goede komt van de actie van de hengel. Ik zou beide delen wel even langhouden,ivm vervoer en passen van de molen tov het molenvak.

Heb onlangs een paar stokken (Harrisons,hier op het board gekocht) laten strippen en weer laten afbouwen en idd rond de 150 euries voor kwijt.

Het idd zelf doen kan kosten besparend zijn en geeft zeer veel eer aan uw werk,maar ben van mening dat je toch wel een beetje moet weten waar je mee bezig bent.

Zag een paar dagen terug hier op het board dat er twee Drennan hengels te koop werden aangeboden,zoals ik jouw visserij kan bekijken zeker ff de moeite waard ..........

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-02-2005 20:08

Kevin,

Houd gewoon eens de advertenties op de diverse sites in de gaten. Vaak worden mooie stokken te koop aangeboden voor niet al te veel geld. Als je maar geduld hebt lukt dit wel.

Maar ook een paar afgeleefde stokken overnieuw naar je eigen wens af (laten) bouwen is natuurlijk een heel goede optie. Uiteraard zolang de blank maar in perfecte staat is. Gunstige bijkomstigheid voor jou is dat 11 voeters niet zo erg populair zijn tegenwoordig. Dus waarschijnlijker wel wat goedkoper.

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-02-2005 21:27

Op markplaats endergelijke rondkijken is inderdaad een optie.Het probleem ervan vind ik zelf echter dat er niet zo heel vaak leuke hengels hier in de buurt te vinden zijn.
Maar ik las ook nog ergens op internet dat Co Sielhorst ook leuke hengels voor een niet te hoge prijs deed afbouwen.Weet een van jullie hiervan?
Een jaartje of misschien wel langer zal ik nog wel doorvissen met mijn huidige hengels denk ik... Maar het kriebelt toch echt enorm.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie