Marktonderzoek: Jouw ideale rodpod!


Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

23-12-2004 21:04

Jongens

Wat mij elke keer weer verbaasd dat de meeste ( in mijn ogen de gasten met het minste verstand) die Rodpod van rvs willen hebben. Rvs maakt de pod echt niet stabieler, het zit em namelijk in de constructie.

Je moet ,dat vind ik overal kunnen vissen waar je ook terecht komt.

En vooral op stekken, waar anderen niet kunnen zitten omdat hun pod dit niet toelaat.

Het gaat toch om het vissen vangen.
Tom Noord
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-04-2004 19:53
Locatie: Zwolle

23-12-2004 21:16

Dit is mijn ideale rodpod.
Vraag 1: 2
Vraag 2: 4 poot v-vorm
Vraag 3: met 2 banksticks
Vraag 4: Lengte van de poten, Lengte tussen optonic en butrest, Bankstick, Buzzerbar
Vraag 5: 2 bout verbindingen
Vraag 6: Zo lang het maar in mijn foedraal past
Vraag 7: Ik vind het gewicht niet belangrijk
Vraag 8: Roest Vast Staal
Vraag 9: Mogelijkheid om je sounderbox transmitter op te hangen/klikken
Mogelijkheid om je rodpod aan de grond vast te zetten voor extreme (weers)omstandigheden
Opmerkingen: Geen

Vang ze :wink:
Steef van Dalen
Berichten: 34
Lid geworden op: 09-11-2004 15:20
Locatie: P'hoek
Contacteer:

23-12-2004 22:16

Hallo,
hier komt mijn lijstje.

Vraag 1: 4
Vraag 2: 4 poot
Vraag 3: 2 banksticks
Vraag 4: Lengte poten en banksticks
Vraag 5: kliksysteem fox
Vraag 6: Zo lang het maar in mn foedraal past.
Vraag 7: Gewicht is niet van belang, zolang het maar normaal blijft.
Vraag 8: RVS
Vraag 9: Toplood bevestiging en rodpod verankering.

Groetjes,

Steef van Dalen
Laatst gewijzigd door Steef van Dalen op 27-12-2004 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-12-2004 11:26

:-? :-? :-?
Laatst gewijzigd door Bas B. op 26-12-2004 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reinder van Lune

24-12-2004 12:01

De antwoorden:

Vraag 1: 3
Vraag 2: 1
Vraag 3: 2
Vraag 4: 1,3,4
Vraag 5: 1
Vraag 6: 1
Vraag 7: 2
Vraag 8: 3
Vraag 9: 3
Opmerkingen: Geen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-12-2004 12:41

http://www.karperwereld.nl/fotosart/bjanssen18.jpg :wink:

Voor op de mossels! Altijd handig zo'n ray-pod.

Cheers
Guust Konings
Berichten: 45
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-12-2004 11:45

Vriendelijk bedankt voor jullie medewerking. Hier kan ik wat mee, maar ik hoop op nog meer mensen die reageren.
Guust Konings
Berichten: 45
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-12-2004 11:47

Bas Breetveld schreef: :o :o :o Wij begrijpen elkaar Bas!


Hey Bas, das een hele goede! Zal je naam onthouden!
Laatst gewijzigd door Guust Konings op 26-12-2004 19:38, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-12-2004 11:54

Ray v/d Bos schreef:Jongens

Wat mij elke keer weer verbaasd dat de meeste ( in mijn ogen de gasten met het minste verstand) die Rodpod van rvs willen hebben. Rvs maakt de pod echt niet stabieler, het zit em namelijk in de constructie.


Ray,


Het zit em inderdaad in de constructie van de pod.
Maar het materiaal heplt er ook aan mee.
RVS is zwaar en stug. Maak van diezelfde constructie eens een pod van gehard aluminium.
Wedden dat de RVS-versie stabieler staat? :wink:


Gr Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-12-2004 12:34

Is goed Guust. Ik heb het ding al min of meer uitgewerkt in mijn hoofd zitten. Ook voor de poten heb ik iets héél moois. Ik beschik hier over A-cad en Solid works. Uitwerken is dus geen probleem, tijd wel.

Groeten,

Bas
Laatst gewijzigd door Bas B. op 26-12-2004 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

25-12-2004 12:52

Koen

Als die stabiel staat is dit genoeg, rvs maakt hem echt niet echt meer stabieler. Dit is een fabeltje.

Kijk eens wat Fox op dit moment doet, er zijn volgens mij zelfs geen pods van rvs, als het echt stabieler zou zijn hadden ze die wel gehad.

alleen de produktie kosten die je hebt om 316 rvs te laten te behandelen is hoog, het is namelijk keihard, en dan het gewicht nog( er liggen bij 75 % maar 2 hengels op de rod-pod.

jongens laten zich door elkaar opnaaien, dat geldt ook wat merken betreft.

Ik bouw nu een jaar of 7 deze rod-pods en de klanten die ik heb zijn in mijn ogen alleen vissers die echt met de visserij bezig zijn, en niet voor hun vriendjes aan de waterkant zitten, oftewel het zijn mannen die het beste uit hun matereaal willen halen ( ongeacht het merk , daar wordt niet naar gekeken.)

En geloof mij alles wat jij zou willen met een rod-pod kan met deze EN NOG MEER .
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-12-2004 13:03

Ray,


Fox produceert zijn rodpods in aluminium om het feit dat hier meer winst op gemaakt kan worden(goedkopere verwerkingsprijs en inkoopsprijs), zo kan de consumentenprijs goedkoper uitvallen.
Fox heeft 4 jaar geleden een RVS versie op de markt gebracht(dit was hetzelfde model als de Europod) en ik heb beide in mijn handen gehad.
Zowel de zwart gecoate aluminium versie als de RVS versie.
Mij viel het op dat de RVS duidelijk minder gevoelig was voor beweging als de alu versie, de bevestigingspunten waren wederom van plastic bij beide pods.
Tegenwoordig wordt alles in China en Japan gemaakt, zowel Fox als Nash.
Dit scheelt behoorlijk in de prijs bij de groothandelaren(Fox en Nash in dit geval).

Neen, geef mij maar RVS in plaats van aluminium. :wink:
Dit is mijn bevinding tussen RVS en aluminium, ook al heb je verschillende varianten van beide materialen.

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

25-12-2004 13:06

Vraag 1: 3
Vraag 2: 4 poot Kruis
Vraag 3: 2 banksticks
Vraag 4: Iets anders: Namelijk; Alles moet je kunnen verstellen in het geval van de Kruis. De breedte, de hoogte en de lengte van de stellage
Vraag 5: 1 boutverbinding
Vraag 6: Zo compact mogelijk
Vraag 7: 2 Gewoon, een compromi zien te vinden tussen stabiliteit en zo dat je je geen breuk tilt.
Vraag 8: RVS en zwart
Vraag 9: Iets anders, namelijk; Niets geen overbodige tierelantijntjes eraan. Wat weer uitsteeksels veroorzaakt die overal aan kunnen blijven haken oid.
Misschien wel aparte onderdelen die je mbv een beugelcontructie aan de pod vast kunt klemmen, die je apart kunt vervoeren in je tas zonder dat het dus persé met het vervoer aan de pod vast moet zitten.

Opmerkingen:

In het geval van de 4 mogelijkheden die er staan (vraag 2) vindt ik het kruis de ideale combinatie van compactheid (niet te veel onderdelen) relatief weinig tijd kwijt met 'bouwen' en toch veel verstelmogelijkheden.

Die 3 poot vindt ik gammel aan doen. De verbinding tussen het onderste en het bovenste deel is het zwakke punt. Daar komt veel kracht op. je kunt het zwaarder van constructie maken maar dan krijg je weer zo'n lompe 'olifantenconstructie'.
Optie 2 de V vorm is compact en snel op te zetten (je kunt er een uitklapbaar systeem van maken) maar omdat je maar 1 poot voor en 1 poot achter hebt gaan je hengels snel 'zwaaien'. Heeft bij mij in het verleden voor veel ergenis gezorgd.
Optie 4 de U is kwa stabiliteit te vergelijken met het kruis maar je hebt wat meer onderdelen dus je hebt meer zooi te verslepen en je bent meer tijd kwijt met bouwen.

Het nadeel van het Kruis (toevallig heb ik er zelf 1, Animal Range CTE van wat jaartjes terug) is dat het Kruis zelf wat aan de zware kant is. Het is in mijn geval gemaakt van roestvrij staal en van een vierkant profiel. Hij staat als een huis en je kunt er alle kanten mee op.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Rein Dekker
Berichten: 161
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

25-12-2004 13:16

Ben met je eens Koen voor mij ook geen aluminium met die plastic klemmetjes zoals fox gebruikt, ik kan er niets aan doen maar ik vind het echt 3 x niks. Geef mij maar rvs.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2004 13:27

Ray :


316 keihard ??????

Ik denk dat je n kleinbeetje heel veel overdrijfd !!!!


316 is gewoon peperkoek , ik snap niet wat je hier mee wilt zeggen .
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2004 13:36

Enne er zijn zat situaties waar je je rodpod beter thuis kunt laten.

Met 4 stokken op losse steunen bv. :o

Heb je ook minder last van als je n boot gebruikt :P


Gr
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-12-2004 13:46

Menno,


Ik vis zelden met een rodpod, puur om het feit dat een RVS goalpost-systeem veel steviger staat dan alle rodpods bij elkaar!
Ook scheelt het in het gewicht en omvang wat je mee moet nemen.
Zelf heb ik een RVS pod van O&f tackle, genaamd TransformerPod.
Stabiel is ie niet zonder voorsteun.
Áls ik een rodpod gebruik is het op de rivier of waar ik geen steunen de grond in krijg.
Als ik mensen 1 rodpod aan mag raden is dit zonder meer de Proline RVS Rodpod!
Mensen die hem gebruiken weten wel waarom..... :wink:

Gr Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 15:03

Klopt Menno,

Een hogere legering wordt slapper. Een hoger gelegeerd staal als AISI 316 is weliswaar taai maar behoorlijk buigzaam. Lijkt mij ongeschikt en onnodig duur voor een rod pod.

Al eens aan titanium gedacht. Weliswaar een beetje erg duur, maar licht en stijf. Rusland exporteert overigens goedkoper titanium tegenwoordig.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

25-12-2004 15:21

Koen.

Rvs pod van pro line dan zit je nog te kloten met een 4 poot, merk wel dat je nog niet veel op rivieren gevist hebt, en zeker niet op basaltblokken.


Over 316 staal. Ik bedoel ermee ,onnodig gewicht , rond weg belachelijk er liggen maar een paar hengels op, het word er echt niet stabieler op.

Toch moet ik zeggen dat ik 316 vrij hard vind, ik draai mijn rvs ringen hiermee en mij cones voor de hengelbouw, Voor mij taai en hard genoeg.

En natuurlijk is titanium harder, maar Kees kom nou ken jij dat betalen.


Al met al gaat het erom dat je geen rvs pod nodig hebt om het stabiel te maken, het gaat nog steeds om hoe de constructie is, Het zelfde is dat Koen dat ding van Proline aanprijst ( op een mooi graskantje mischien maar echt niet op de grote rivieren.

Het liefst vis ik ook met banksticks maar als je er een nodig hebt moet die wel aan alleeisen voldoen. TOCH.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 16:01

:D Blijft mooi spul Ray. Ze maken er tenslotte ook fietsen van.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-12-2004 18:09

Ray v/d Bos schreef:Koen.

Rvs pod van pro line dan zit je nog te kloten met een 4 poot, merk wel dat je nog niet veel op rivieren gevist hebt, en zeker niet op basaltblokken.


Over 316 staal. Ik bedoel ermee ,onnodig gewicht , rond weg belachelijk er liggen maar een paar hengels op, het word er echt niet stabieler op.

Toch moet ik zeggen dat ik 316 vrij hard vind, ik draai mijn rvs ringen hiermee en mij cones voor de hengelbouw, Voor mij taai en hard genoeg.

En natuurlijk is titanium harder, maar Kees kom nou ken jij dat betalen.


Al met al gaat het erom dat je geen rvs pod nodig hebt om het stabiel te maken, het gaat nog steeds om hoe de constructie is, Het zelfde is dat Koen dat ding van Proline aanprijst ( op een mooi graskantje mischien maar echt niet op de grote rivieren.

Het liefst vis ik ook met banksticks maar als je er een nodig hebt moet die wel aan alleeisen voldoen. TOCH.


Klopt helemaal Ray.

Ik heb niet veel op rivieren gevist.....
Ook met de Proline kan je er mee uit de voeten, al heb ik het landschap van een maan.
De poten zijn immers te verstellen in lengte he :wink:
Op een graskantje staat ieder pod beter.

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2004 20:14

Als 1e taai en hard gaan niet samen maar als jij cones maakt / draaid zul je beter moeten weten Ray !

Die proline pod is niks mis mee alleen dat de hoek van de poten te groot is , maar dat heb ik al eens vermeld.

Ik heb zn model al jaren ( ook zelfbouw) en staat zeer stevig.

Alleen moet je op basalt blokken puntige poten gebruiken.

Stabieler dan alles dubbele buizen is er niet, alleen is t gewicht dan wel n nadeel.

Alu moet je weer behandelen dus dat is ook niet alles.

Gewoon n pod kopen die jezelf goed vind , zelf maken is toch aan 99% niet besteed. :P

Gr uit t zuiden
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2004 20:17

Daarbij is rvs vaak goedkoper dan goed alu ( 51st of iets in die richting)


Het duurste zijn gewoon de kosten voor t maken van zn ding.

Enne wat is nu 250€ voor iets dat jaren meegaat ????

Iets wat goed is mag best wat kosten.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-12-2004 20:21

Oh jah Kees :


Uit rusland komt alleen maar rotzooi de laatste tijd.

Die hebben n heel andere ISO als hier :P :P :P


Misschien heb je dan n pod die snachts mooi groen oplicht

lol
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2004 22:30

Het isotoop van titanium, Menno? :-?

Nou als het maar blauw is, dan past het tenminste bij mijn beta lights. :wink:

Groet, Kees