Welk nieuwe net ???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

24-09-2004 16:50

Hallo karpervissers,

Ik ben op zoek naar een nieuw landingsnet.
Ik heb een net van Fox gezien. Dit was het
extreme landingsnet...

Iemand ervaringen of alternatieven (graag met prijskaartje)

groetjes Taco
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-09-2004 17:30

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=17150


Gebruik anders de zoekfunctie eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
marcel van den berg
Berichten: 11
Lid geworden op: 06-10-2003 02:00
Locatie: utrecht

25-09-2004 00:34

heb er eentje bij co sielhorst laten maken twee delig dus ook handig in de boot ,zeer groot net van de grond af zeker een meter ,voor maar 125 euri
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

25-09-2004 08:38

Laten liggen die Fox netten!

Ter indicatie: De Siervogel in Turnhout weigert zulke Extreme netten te verkopen terwijl ze toch een groot assortiment Fox verkopen!!

Problemen treden op bij de "pinnen" op het spreidblok waar de armen "opgestoken" moeten worden. Het wil nogaleens gebeuren dat op die punten de spreidarmen scheuren en breken!

Idd. is het folding-net wel goed maar helaas ook onevenredig veel duurder.

MVG John
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

25-09-2004 11:19

Mannen,

Ik heb in 1998 een net laten maken door Co Sielhorst. Deze heeft het bijna zeven seizoenen volgehouden voordat één van de armen brak. Mijn vismaat had hetzelfde net, die het toevalligerwijs ook zeven jaar heeft uitgehouden (per net circa 350 vissen ermee geland tot 38 pond). Voor inderdaad € 125 is het een perfect net qua prijs/kwaliteit.
Bijkomend voordeel is dat je het net kunt laten aanpassen naar je eigen wensen, bijvoorbeeld een tweedelig (extra lang) handvat.

Mijn vismaat en ik hebben sinds kort dus een nieuw net en beiden gekozen voor het Fox Folding landingsnet (de 42" versie) Hij bevalt prima tot dusver.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

25-09-2004 13:14

Hallo karpervissers,

Bedankt voor de reactie's....

Koen...natuurlijk ben ik mij bewust van de zoekfunctie....
probeer die maar eens...heb je al eens gekeken hoeveel (in dit
geval) "onzinnige" topics er verschijnen ?!?!

Ga in iedergeval nog even verder kijken denk eveneens ook aan een triggerlock. Iemand toevallig ervaring mee ??

groetjes Taco
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

25-09-2004 13:29

Ik heb zelf een Fox extreme landingsnet en die bevalt prima! Niets mis mee. Heb er niet alleen maar kleine vissen mee gevangen..... :wink: Dus wat jij zegt John lijkt me een beetje overdreven. Het kan zijn dat er een productiefout opgetreden is maar zo zijn niet alle extreme netten.
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

26-09-2004 12:25

ok, ik kan wel zeggen dat ik vrij zuinig op mijn spullen ben :wink:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-09-2004 14:12

Ik heb ook een Extreme landingsnet. Hier mijn bevindingen:

Positief:

-Ziet er zéér mooi uit
-Laag gewicht
-Prettige balans
-Mooie afwerking
-Meegeleverde hoes voor het net (scheelt nattigheid in je foudraal)

Negatief:

-Kwaliteit van het net zelf is dramatisch (gaten vallen er in, vooral aan de uiteinden van de armen)
-Het spreiderblok is nogal onpraktisch (Ik kan me goed voorstellen dat mensen han armen hiermee vernielen.Maar mijn inziens is dat goed te voorkomen door je aandacht er bij te houden)
-Duur

Dna nog een opmerking met betrekking tot de draaghengels ín het net zelf: deze zijn volstrekt nutteloos! Deze hengels zitten te diep in het net, zaodt je er amper bij kan. Bovendien snijden de hengels enorm in je vingers als je er een vis mee optilt, zelfs bij een gemiddelde karper.

Al met al ben ik maar gematigd positief over het Fox Extreme net, voornamelijk vanwege de droevige kwaliteit van het net zelf.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-09-2004 17:40

gebruik een lekekr goedkoop netje van weever. Opzich wel netjes afgeweerkt enzo, tuurlijk hij is niet zo goed als een mooi net van welk merk dan ook, maar ik kocht hem voor 25 euro en houdt het er wel een jaartje of 2 mee vol dus als je het goed bekijkt doe ik het voordeliger.

Groetels Bart


p.s. natuurlijk bezit het net alle eigenschappen die ervoor zorgen dat de vis niet lijd of beschadigd wordt. Hij is groot (1.05 bij 1.05m) en het heeft een vrij fijne maas.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

30-09-2004 14:49

ik zie geen problemen met het xtreme net, heb hem zelf ook en gebruik die hengsels in het net ook. De hengsels zitten wel diep maar als je hem eenmaal vast hebt beurt het een stuk prettiger dan wanneer je uit je schouders moet tillen, zeker als je dikke vissen land! een voordeel van die hengsels is dat je vissen zeer snel ter indicatie kunt wegen in het net en je kunt vissen makkelijk terug zetten vanuit het schepnet! verdere pluspunten zijn afwerking, licht, floater is bijgeleverd + de hoes om het net! het schepnet heeft in principe niks te voorduren als je de hengsels gebruikt dus het net hoeft niet sterk te zijn.
Denk dat daarom die gaten zijn ontstaan bij anderen doordat ze de hengsels niet gebruiken. Een nadeel aan het net vind ik de beta light bevestigingen aan de armen, hierdoor is er een verdikking in de armen waardoor het net sneller kan slijten, deze bevestigingen mogen ze er van mij af laten ik vindt het onzin.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

30-09-2004 15:00

ik weet niet of het de bedoeling is dat andere net-vragen hier ook komen te staan, maar ik heb zo'n vraag en dit leek me een levendige netten topic, dus hier komt ie:

ik heb een wat ouder net, een steel en armen gemaakt van meerval blanks, rvs blok koperen bussen en nokken op de armen dit is mooi handgemaakt materiaal, en natuurlijk nog in goede staat ... alleen het net zelf begint nu nogal te verslijten op de bekende punten, de hoeken. Opzich is een versleten net natuurijk een goed teken :D hoe meer je net hoe meer het slijt, maar ik wil er dus graag nieuw netmateriaal op (laten) zetten.

is een van u bekend waar ik ergens een nieuw net op maat en naar smaak kan laten maken? het naaien van zo'n ding lijkt me een vak appart dus zelf doen zie ik niet zo zitten, en een ander nieuw net kopen enkel voor het net zelf lijkt me ook niet de weg?
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

08-10-2004 15:51

Hallo,

het is het folding net geworden....

Ga hem morgen proberen...

groetjes en bedankt voor de info
Je bent nooit te oud om te leren !!
clemens kuiper
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2004 17:37
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-10-2004 18:06

Taco,

Een maat van me heeft ook een fox extreme net .Prima net mooi afgewerkt maar er zijn wat nadelen bijv. het spreidblok werkt andersom dan bij de meeste netten zo moet je het spreidblok als het waren in de armen steken en dat kan in het begin nog wel eens voor problemen zorgen . Mijn maat heeft nu een paar scheurtjes in de laklaag en de maas is vrij klein dan denk je MOOI , maar ja het slijm van de karpers krijg je er moeilijk uit . Maar verder is het een prima net hoor de prijs was volgends mij 143 euro als ik het goed heb . Ik raad hem je wel aan. 8)



groeten Clemens 8)
Eerst de onthaakmat kopen dan pas een hengel.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-10-2004 08:02

Aangezien Taco een beslissing genomen heeft, mag ik wellicht ook een vraag stellen ...

Ik lees in de verschillende bladen e.d. verschillende aanprijzingen voor netten.

Fijne maas ideaal voor karper
Grofe maas ideaal voor karper

Nu leen ik momenteel nog het net van mijn buurman, maar ik zit er aan te denken zelf maar eens een aan te schaffen en dan kom je voor allerlei keuzes te staan.

Dus de vraag is eigenlijk is fijnmazig nu beter dan wijdmazig?

Ik kan me de volgende zaken weer voorstellen:

Fijnmazig is beter voor de karper, kunnen de schubjes niet haken / afbreken.

Grofmazig is beter voor de visser, snellere water afvoer dus lichter. Makkelijker schoon te maken

Gaarne jullie mening

Greets Marc
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-10-2004 08:38

Het antwoord geef je zelf al, Marc. Het gaat hier om de vis, altijd voor fijnmazig gaan dus! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

11-10-2004 09:57

Je doet al zoveel moeite om een karper te verschalken en dan wordt je lui bij het scheppen :-? Gewoon het fijn mazige net nemen. En het water loopt er echt wel zo uit.

MVG
Jeffrey
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-10-2004 12:41

Mannen,

Stiekem niet gehele verhaal gelezen he .......
Ik stel dus eerst dat ik her en der lees dat zowel fijnmazig als grofmazig aangeprezen wordt als ideaal voor de karper.

Vandaar de vraag welke is nu echt het beste? Ik probeer door de commrcie heen te kijken vandaar de andere zinnen met schubjes en snel weglopen.

En luiheid heb ik al helemaal geen last van hoor :wink: althans niet tijdens vissen :D
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

11-10-2004 13:51

Grofmazig kan een overweging zijn bij (snel) stromend water of water waar je veel kroos hebt waardoor het scheppen een probleem kan worden.

Een grofmazig net noem ik ook meestal een riviernet...

Als je met een fijnmazig net vist en je kan niet goed of snel genoeg scheppen door de stroming, dan is een grofmazig net dus beter. Ook voor de vis, want die ligt ook niet te wachten op mislukte schep pogingen.
Plaats reactie