Tip voor flitsfoto's


Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 18:23

Deze wil ik jullie niet onthouden:

Altijd lastig dat flitsen i.v.m glimmende en witte vlekken op de foto door de overmatige terugkaatsing van licht door de glimmende vis.

Met een portretfilm als de Fuji NPS 160 is dit probleem voor 99% verholpen en heb je echt supernachtfoto's. Uiteraard is het contrast en de kleursaturatie wat minder als met b.v een Fuji Superia. Dat is bewust gedaan bij deze film om de modellen er wat mooier uit te laten zien omdat kleine afwijkingen in de huid er niet op te zien zijn. Je hebt dus ook een lekkere knappe kop op deze film.

Mzl,

Bas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

31-08-2004 19:02

Bas die film helpt in jouw geval toch niet :lol:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 19:07

Ik heb hem ook speciaal voor jou gekocht Wil
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

31-08-2004 19:17

Auw die zit :cry:

Aan de andere kant bekeken worden er tenminste van mij nog foto's gemaakt(met vis uiteraard) :lol:
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

31-08-2004 19:21

heb je ook nog tips voor digi camera ?

Ik krijg vaak ook witte plekken op de vis als ik met flits doe. voorbeeld:

http://home.planet.nl/~wanro195/karp.jpg

Midden op de vis zit een witte streep door de flits.
Ik heb de flits kracht al op zijn laagste gezet.

P.S. Soms kan ik het wel weghalen met photoshop. Maar bij deze word het dan lelijk.

Mvg

Remon
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 19:58

In dit geval is dat vrij gemakkelijk. Je had gewoon de vis wat schuiner t.o.v. de camera moeten moeten houden. Dan kaatst dat licht niet direct terug in de lens. Ook moet je gewoon genoegen nemen met iets meer afstand. Niet die vis helemaal in de lens duwen dus. Anders heb je relatief gezien een te grote afstand tussen de vis en je hoofd (dan is altijd je hoofd weer onderbelicht) Wel gewoon voluit flitsen, deze foto is behoorlijk onderbelicht. Als het kan moet je wel zo'n diffusiefilter voor je flitser zetten om wat minder schel licht te krijgen. En niet in de lens kijken!

Maar, flitsen op vissen blijft erg lastig.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 20:06

[quote="Wil Jeurninck"]Auw die zit :cry:

Aan de andere kant bekeken worden er tenminste van mij nog foto's gemaakt(met vis uiteraard) :lol:[/quote]

Ik zou ook niet weten waarom iemand jou zonder vis op de foto zou willen zetten :D
Willem Barnas

31-08-2004 20:06

OF (voor analoge spiegelreflex-fotografie):

Camera op statief, diafragma selecteren, flitssynchronisatie op 'SLOW' en zachtjes flitsen of een kleiner diafragma gebruiken. Heb er (omdat ik met een ingebouwde speedlight-flitser op m'n F80 werk) laatst ook wat mee zitten klooien en dit geeft goeie resultaten. Enige nadeel is dat heftig wuivend gras op z'n zachtst gezegd wat 'nerveus' oogt...

Met een externe flitser kun je veel meer, maar ik kan helaas ook maar heel weinig dia's ontdekken waarop je op een natte vis geen weerkaatsing van het flitslicht ziet. Ze zijn er wel, maar dan vaak genomen in schemer of heel diffuus licht in combinatie met een 'zachte' flts en wellicht een polarisatiefilter.

Moeilijk!

Ajuus,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 20:08

Ik wou het een beetje makkelijk houden Willem. Ik werk met een FM3a + SB 27. Extern dus. Deze heeft net als jouw camera TTL flitssysteem. De flitser gaat in mijn geval altijd voluit totdat de film in voldoende mate belicht is. Zacht licht is dus niet te regelen. Hoe zit dat met jouw camera? Of bedoel je dat je het licht dempt met je diafragma?

Het effect van polafilter is toch niet te voorspellen met flits?

Ik had op je foto's in de bladen wel Nikon kwaliteit herkent. Ook een Fuji filmpje?

Bedankt voor je tip iig.
Willem Barnas

01-09-2004 22:25

Ha die Bas,

Ik heb je PB gehad en je posting gelezen, duidelijk. Hieronder een reactie.

Ook met mijn camera + ext. fl. zal de flitsintensiteit gedurende de belichting gemeten worden en zo juist worden bepaald (TTL-flitsen; 'Through The Lens'), maar aangezien ik met de ingebouwde flitser werk moet ik het anders doen. Dat kan ofwel door het diafragma wat te knijpen (bijvoorbeeld naar een f8 i.p.v f6.7 op 1.80m afstand/70mm.. of bijvoorbeeld f5.6 i.p.v. f4 op 50mm.) ofwel door op mijn camerabody de flitsopbrengst/-intensiteit wat te ondercompenseren.
Als je je diafragma wat knijpt, zorg je dat er minder licht op de film valt, maar dit is link en moet je goed aanvoelen, het werkt echter wel, zeker als je op A-stand (diafragmakeuze) fotografeert, je lichtmeter zoekt er dan automatisch de goeie tijd bij, maar eigenlijk moet je dan met een 'slow-synchro-flits (en op statief!) werken, anders synchroniseert je camera maar tot 1/60 of 1/125. In wezen zorg je dat het flitsbereik wat afneemt, dus de afstand tot het te fotograferen onderwerp luistert ook nauw.
Ik maak dan vaak ook nog een belichtingstrapje van drie opnames; eerste 0,5 stop onderbelicht, tweede 'juist' belicht en de derde 0,5 stop overbelicht. Zo leer je het snel en mocht je twijfelen dan werkt dit mooi, maar je moet die functie natuurlijk wel kunnen selecteren op je camera. Door een halve stop lager te gaan (onderbelichten) krijg je ook wat betere details trouwens, probeer maar eens bij bladeren in de volle zon. Ik dwaal af...

Het kan echter ook door op je camera met een gelijk difragma en tijd etc. je flitsOPBRENGST wat te verminderen, dus door het licht een beetje te verminderen. Logisch gevolg is dat ie minder hard wordt, maar het is en blijft moeilijk om op die natte vis niks terug te zien komen.

Het gebruik van een polarisatiefilter lijkt me wel degelijk een optie, het gaat immers om weerkaatsing van licht en dat kun je temperen met je circulaire pola-filter, het is even klooien, maar dat heb je vlot door, zeker met die vrij constante opnames bij man-vis fotografie. Gewoon wat oefenen.

Even terzijde: Ik doe veel met 50 en 100 ISO films en daarbij is het effect van de flits volgens mij anders dan bij een 400 ISO....???

Fuji? Ja, dia; Sensia 100, Velvia 50 en Provia 100F en 400F, die middelste twee zijn dus echt geweldig!!! Kleurnegatief? Nooit.
Nikon? Ja en nee; N80 inderdaad, maar met Tokina ATX-pro SV 28-70/f2.8, maar die 'blaadjesfoto's' waren vnl. met een plastic standaardje!!!
Enfin, dat even ter info.

Heel erg technisch, sorry, maar Bas vroeg erom en wie weet hebben anderen er ook iets aan.

Tot (P)later,
WB :wink:
Willem Barnas

01-09-2004 22:32

PLEASE!

Correct me if I'm wrong!!!

Sapperdedosio, daar heb je meneer de kietelaar!!!
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-09-2004 23:49

Willem,

Helemaal gesnopen, bedankt. Enige mogelijkheid met mijn camera (oude massieve metalen bak met "moderne" TTL functie) is om de flitser te foppen en daar een ander diafragma getal in te geven dan dat op de lens is ingesteld. Er zit wel een mogelijkheid op om de belichting heel fijn in te stellen met een draaiknopje, dan kun je + of - 1 ev belichten. Met kleurnegatieffilm is daar nauwelijks iets van te zien. Verder kun je 1 stop onderbelichten met een drukknopje, met of zonder flits. Dat werkt dus niet als je alleen bent met camera op statief.

Verder ben ik ook voornemens om diafilm te gaan gebruiken. Heb jij nog tips voor deze verandering? Ik meen dat je bij diafilm de belichting nauwkeuriger in moet stellen. Dat is met mijn camera die ik sinds kort heb geen enkel probleem. Met de 20 jaar oude FM die ik hiervoor had was dat een stuk lastiger.

Groeten,

Bas

P.s. Wil je mischien mijn Purno CD-tje eens lenen met het grote sapperidosio lied erop?
Willem Barnas

02-09-2004 10:51

Tips voor dia's:

Ik fotografeer alleen met diafilms en volgens mij is het zo dat je bij het gebruik van flits i.c.m. diafilms een ander richtgetal krijgt, verder was er nog iets, maar dat moet ik eens nakijken. al m'n fotorommel ligt in Arnhem en ik ben nu bij m'n ouwelui in het noorden. Je houdt dus wat tegoed. Goeie diafilms (zowel qua kleuren als qua scherpte) ben ik fan van Velvia 50 en Provia 100F en 400F. Zijn wel duur, maar dan moet je ze via internet kopen en in grotere hoeveelheden, scheelt echt enorm!
Ook de Agfa RSX2 100 Professional is erg mooi, lang niet zo flets als je van Agfa gewend bent en iets goedkoper dan de Fuji's, maar die zijn vind ik persoonlijk, het mooist. Die Velvia is onwijs mooi qua kleurverzadiging. Een blauwe lucht wordt BLAUW en gras GROEN, trouwens super voor tegenlichtopnames.

http://www.fotokonijnenberg.nl

Het lijkt mij echter dat als jij je flitser instelt op f8 en je je camera op laten we zeggen f5.6 hebt staan, je flitser (omdat ie TTL flitst) toch net zo helder/lang flitst totdat de juiste belichting voor het ingestelde difragma bereikt is, andersom geldt dat denk ik ook, maar zeker weten... Wie!?

Mazzel,
WB :wink:

PS: Zal eens kijken wat ik mis in de Purno-collectie...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2004 11:16

Ha Willem,

Die laatste opmerking over het flitsen lijkt mij helemaal correctum. De flitser zou dan ook in de M-stand ingesteld moeten staan. Ben je je TTL voordelen weer kwijt. Blijft wel vreemd dat je ook in de A-stand je diafragma moet ingeven. Zal wel met het bereik te maken hebben dan?!

Bas

P.s. Heb jij die aflevering van Purno dat ze hem opblazen met z'n hoofd in een gat van een kasteelmuur? Het leukste ervan was dat ze hem ook weer leeg lieten lopen :o
Willem Barnas

02-09-2004 17:16

Ha Bas,

Misschien is het ook wel zo dat jouw flitser niet 'begrijpt' welk diafragma op jouw camera is ingesteld, omdat het een wat oudere 'bak' is. 'k Weet ook niet wat voor techniek die FM3 heeft. Met je nieuwe AF moet het wel kunnen toch?

Die aflevering heb ik niet, wel die dat ie loopt te vozen met Heidi en dat ie pannekoeken gaat eten met meneer de Kietelaar.....

:-?

Ajuus,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2004 17:55

Willem,

Dat klopt, er zit geen cpu-sensor op mijn lens die het diafragma electronisch doorgeeft aan de camera/flitser, maar wel TTL gestuurde flits. Ik ga het toch eens helemaal uitzoeken. Ben nu ook het spoor bijster.
Overigens is die FM3a een nieuwe camera zonder AF. Ik hou niet van AF en bovendien zijn die oude briljante MF lensjes nu voor erg weinig te koop. Met deze camera en lenzen kun je ook gerust je tentharingen en steunen de grond inrammen. Multifunctioneel dus.
Die FM is wel echt oud. Daarna kwam de FM2 en daarna (1999) de FM3a. Allemaal te gebruiken met dezelfde oude MF-lenzen. Mocht je geinteresserd zijn. Dit is hem:
http://www.europe-nikon.com/details.asp ... 4&catId=95

Die aflevring van Purno de Purno heb ik weer niet. Ruilbeurs Purno de Purno organiseren? Ik wil dat CD-tje wel kopieeren en opsturen, zeg het maar. Leuk voor (zuip)feesten en partijen.

Mzl,

Bas
gerrit koop

02-09-2004 20:29

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2004 23:24

Gerrit,

Dat klopt, maar op kleurnegatieffilm is daar nauwelijks iets van te zien met flitsen. Het enige wat die knop doet is de belichtingsmeter "foppen". Heerlijke camera trouwens die FM3a. Toen ze ineens honderden euro's goedkoper waren heb ik er meteen 1 aangeschaft. Het is echt een verbetering t.o.v. de oude FM. Prachtig helder zoekerbeeld, zeker met een 1.4 lichtsterke lens, die nu gewoon betaalbaar zijn. Wat mijn (flits)foto's nog lastiger maakt is het feit dat ik in een betrekkelijk kleine boot zit met niet al te veel ruimte tussen camera en man met vis.
U bent schijnbaar een kenner?

Groeten,

Bas
gerrit koop

03-09-2004 09:18

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-09-2004 11:13

Hallo Gerrit,

Dat is een leuke set die je daar noemt en bedankt voor de tips. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig flitservaring heb met mijn nieuwe set. Ik vang 99% van mijn vissen gewoon overdag. Alleen in de maand september vang ik ze 's nachts op mijn water. Gewoonweg omdat het dan weer wat eerder donker wordt. Mijn set, met dat TTL flitssysteem dus, had ik speciaal met het oog op flitsen aangeschaft, vooral voor de Frankrijktrips. Ik heb zodoende nog erg weinig geflitst tot nu toe. Maar de eerste resultaten met bovengenoemde film waren ronduit verbluffend. Geen lelijke glansplekken en een mooi contrast en behoorlijk wat diepte in de foto. Het ging dan wel om een oude nauwelijks beschubte speigel. Om te beginnen had ik de flitser gewoon op de A-stand gezet met diafragma 5.6 Er is echter nog zat ruimte voor verbetering, het waren zeker geen hele mooie foto's. Maar voor de eerste flitsfoto's met vis was ik er erg tevreden over.

Wat is zo'n 50mm 1.4 lens goed he? Het is de beste aankoop voor fotografie die ik ooit gedaan heb. Ik heb er ook een 35 mm 2.0 en een 28 mm 2.8 bij. Die laatste twee ruil ik het liefst in voor een 35 mm 1.4, dat is ook zo'n superlens.

Hier vind je erg goed info over Nikon lenzen: http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html
Onderaan de pagina kun je een lens selecteren.

Met fotograferende groet,

Bas
gerrit koop

03-09-2004 20:05

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:41, 1 keer totaal gewijzigd.
erik v d ven
Berichten: 143
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

04-09-2004 12:54

Bas, stel je vraag eens op het volgende forum. http://www.prikpagina.nl/list.php?f=154 Hier komen amateur, semiprofs en professionele fotografen.

gr Erik
De fotograferende visser of de vissende fotograaf. (ben ik nog niet over uit)
http://www.karperwereld.nl/schrijfs/erik1.php
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-09-2004 17:54

Hallo Gerrit,

Ik heb ook m'n lensjes van marktplaats vandaan, voor weinig. Zo'n 300 mm heb ik daar ook vandaan. Gewoon in nieuwstaat dat ding. Het is een 4.5, die eerste AI uitvoering. Dat zou een wat mindere moeten zijn. Echter, van een eland kun je vanaf de foto een haartje uit z'n kont trekken, zo scherp. Die foto is dan ook nog eens genomen onder miserabele lichtomstandigheden.
Die 35MM 2.0 is ook een hele mooie lens, maar niet zo superscherp als die 50 mm 1.4.
Een 24 mm zou ik ook wel willen hebben. Die zijn dan meteen weer een stuk duurder en m'n koffertje (peli) zit al vol.
Een ringflits heb ik ooit geleend voor wat technische foto's. Dat werkt heel erg goed inderdaad.

Erik, bedankt voor de tip. Ik zal er eens kijken.

Voor de liefhebber hier een aantal mooie foto's. http://www.heusfoto.nl/pages/fotos.php Deze site is van m'n buurman
Plaats reactie