waar zou je voor kiezen als de prijs hetzelfde is


waar kies je voor!!

Peiling eindigde op 13-07-2004 21:07

1: shimano baitrunner long cast
35
55%
2: daiwa infinity X5500BR
29
45%
 
Totaal aantal stemmen: 64
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-10-2005 19:36

... nog minder vistechnische zaken:

Ik vind de Daiwa's lelijk :P

Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Het oog wil ook wat, vind ik. Zeker voor zo'n bedrag. De Tournament Entoh (zonder baitrunner) vind ik wel strak, moet ik zeggen!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

09-10-2005 21:39

Ik vind de Daiwa's lelijk :P

Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Het oog wil ook wat, vind ik. Zeker voor zo'n bedrag. De Tournament Entoh (zonder baitrunner) vind ik wel strak, moet ik zeggen![/quote]

En is dat géén Daiwa?
CN
Laatst gewijzigd door Cor Nannings op 09-10-2005 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

09-10-2005 21:40

Ik vind de Daiwa's lelijk :P

Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Het oog wil ook wat, vind ik. Zeker voor zo'n bedrag. De Tournament Entoh (zonder baitrunner) vind ik wel strak, moet ik zeggen!


En is dat géén Daiwa?
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-10-2005 23:38

Ik heb de infinity X 5500BR, en ik ben er na ruim een jaar nog steeds erg tevreden over, slip voor de baitrunner en gevechtsslip zeer goed en nauwkeurig in te stellen.
Ik wilde bij mijn keuze het volgende: grotere lijncapaciteit en baitrunner, uiteindelijk bleven er twee over voor mijn visserij, longcast en infinity.
Ik vind de infinity beter draaien dan de LC, vond dat de LC teveel schudt tijdens het draaien, ook de conisch lopende spoel het kruislinks opwikkelen van de lijn en de slip, heeft mij toen laten besluiten om voor de infinity te gaan(scheelde 110 euro per molen tov de lc) ook de extra spoel bij de infinity is een mooie bijkomstigheid want die zit niet bij de LC.
Kortom ik ben erg tevreden met mij infinity's en vind het zeker geen koffiemolen.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

10-10-2005 01:47

Heb met die Shimano's nauwelijks ervaring,en met die Daiwa's helemaal geen ervaring.
Tijdens de keren dat ik zo'n shimano gebruikte verliep alles naar wens en het lijkt mij dan ook een goede molen.
Een maatje van me heeft nu een tijdje die Daiwa's in gebruik en hij is nu alweer aan het twijfelen om ze weg te doen (kon beter overweg met zijn 10000 XTE 's)

Maar als ik dan toch zou mogen kiezen tussen de 2 zou ik toch voor de Shimano's gaan (denk ik)
Waarom: eeuuuh..eens Shimano altijd Shimano !?!
Vind de Daiwa's overigens wel een mooiere look hebben dan de Daiwa's

Maar voor nu vind ik de USA's nog steeds het best :wink:


Mvg....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-10-2005 09:29

Cor,

Het ging toch tussen Shimano longcast en de Infinity, voor het gemak een vergelijking tussen "de shimano" en "de daiwa". De hele tijd Daiwa infinity X 5500BR typen is ook zo'n werk he. Dus ik bedoel dat ik die infinitys niet mooi vind qua uiterlijk. De Entoh, ja dat is dus ook een daiwa, maar niet degene waar het hier om ging, vind ik wel puik eruit zien.
Er zijn ook modellen van shimano die ik niet mooi vind dus. Snappie?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-10-2005 11:01

Tja, wat is mooi, denk zelf dat het oog ook altijd wat wil en dat best een doorslag kan geven voor de keuze.

Buiten dat ik infinity's heb vis ik erg regelmatig met mijn 4500's in me achtertuin, en blijf me toch altijd weer verbazen wat een werk deze molens hebben verzet, en het altijd blijven doen, zonder enige hapering.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

10-10-2005 17:21

Ronnie zei:
Vind de Daiwa's overigens wel een mooiere look hebben dan de Daiwa's


Tja....... :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

10-10-2005 17:35

Nee Rick éérst effe niet :roll: later wéér wel :-? maar nu Ronnie helemaal niet meer :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-10-2005 19:54

Een poos geleden bijna de Daiwa Tournament ST gekocht. Toen echter ineens totaal wat anders gekocht. Achja. Gebruik ze de laatste tijd toch bijna niet. Tegenwoordig liever een spinnende sigma.
Waarom geen sigma als vastlood-molen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-10-2005 19:56

Laten we niet te veel off-topic gaan. :roll:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

11-10-2005 21:10

ik zou voor de nieuwe molens van shimano gaan.
die biomasters of ultegra's met vrijspoel
:lol:
ziet er mij goed uit.

kga deze eens bekijken op de komende beurzen en dan zelf een paar aanschaffen
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

11-10-2005 21:53

Vind de Daiwa's overigens wel een mooiere look hebben dan de Shimano's
Zo beter ???

Quote: Guido Berkmortel,

Ronnie zei:

Tja..... :roll: :roll: :roll:


Mvg..Robbie
jacco noordermeer

13-10-2005 16:24

ruim 10 jaar gevist met daiwa emblem 6000h zonder onderhoud en problemen

maakt de keus wel makkelijker denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 14:59

Ik heb voor de keus gestaan:

shimano 4500a
daiwa emblem z

met de 4500a heb ik eens mogen drillen, mijn maat heeft deze namelijk. slip geen opmerking what so ever ook niet over het draaiwerk. mijn keus is op de emblems gevallen omdat ik met mijn goedkope bigpitmolen een aanmerkelijk stuk verder kon gooien. ook het opspoelen maakte ik mij zorgen over, daar ik ook wel eens met gevlochten lijn vis...

hmm moeilijk ontopic te blijven probeer mijn ervaring met daiwas en shimanos aan te geven :P nu heb ik de daiwas nog maar sinds kort en heb er nog geen vis mee mogen drillen. wel mee gevist (geblankt dus) maar was zeer aangenaam verrast over de werp en ophaal eigenschappen :D alhoewel ik de vinger er niet op kan leggen bekruipt mij het gevoel dat ik gewoon een stuk beter werkend apparaat in mijn handen heb. misschien is het de soepelheid waarmee het allemaal werkt. :-) als ik nu nog eens wat mag vangen kan ik ook over de slip oordelen ;-)

ontopic:
ik vind persoonlijk juist shimano's een wat onpersoonlijk uiterlijk hebben. beetje standaard. de daiwa's zijn wat dat betreft in mijn beleving aparter en ik vind ze dan ook mooier. ook de infinity. zo ben ik nu de eerste die ook nog eens gezegd heeft waarom ik een mooier vind dan de ander :P?
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

19-05-2006 15:21

Bart van den Hurk schreef:Koffiemolen?

Ik heb een jaar of 4 met de longcasten gevist en toen ze op waren (heb je als je veel vist) heb ik me vorig najaar de infinity's gekocht. Moet zeggen dat de vormgeving en de balans van de molen wat minder is. Maar de slip en baitrunner zijn in mijn ogen toch duidelijk superieur aan die van de shimano! En hier draait het dan ook om bij een molen, nietwaar? Ook is de kruislingse opspoeling van de molen beter, het zorgt namelijk voor minder weerstand tijdens het werpen wat weer verdere worpen mogelijk maakt.

En voor de zelfde prijs, was dat maar zo :wink:

mvg

Bart van den Hurk



Voor de prijs van die Infinity's heb je ook de Aero Technium XT's van Shimano
en dat zijn werkelijk juweeltjes.
Kruislings opspoelen of wat zei je? Ha, Aero Technium's spoelen
perfect parallel op, mooiste wikkeling die ik al gezien heb hoor.
Draaien super-soepel en slip is volgens mij perfect.

Wat dat na 4jaar 'op zijn' van een molen betreft, dat vind ik ook wel vreemd.
Ofwel deugen die Longcast niet (ken ze niet), ofwel ga jij niet echt goed
om met je materiaal
Mijne maat vis al meer dan 10jaar met zijn Shimano Aero Spheros 5000FA's
en die zijn nog steeds in perfecte staat!
... en hij vist op zijn zachtst gezegd intensief
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

19-05-2006 15:34

Een opwikkeling op een kruislingse manier zorgt natuurlijk altijd voor een betere afwikkeling tijdens het werpen....als de lijnen mooi naast elkaar liggen geeft dat altijd meer weerstand bij de "onderste" lijnen op de spoel.
Met een beetje technisch inzicht zal iedereen dat moeten bekennen.

Mijn mening is alsvolgt, Shimano is op het gebied van balans van de molens, het draaien en alle draaiende onderdelen in mijn ogen absoluut superieur...eigenlijk ook logisch...vanuit de fietsindustrie...(draaiende delen op tandwielen, versnelling, remsystemen) hebben zij daar ook een enorme ervaring in.
Daiwa heeft wat betreft kracht en duurzaamheid van de molen een voorsprong op Shimano...zijn natuurlijk ook veel meer Big Game gericht en naar mijn mening ook wat duurzamer op het gebied van kracht. Ze boeten wat "soepel lopen" betreft iets in op Shimano.

Ik vind ook dat je dat uit de reacties in dit topic ook wel een beetje bevestigd krijgt.

Allebei de merken maken prima produkten, wie kan nou mee in deze kwaliteit? (op de Fin-nor na, die kan in hetzelfde rijtje geplaatst worden)

Het is mijn algemene indruk.......ieder het zijn natuurlijk.

gr

Marcel
==--- catch your dream ---==
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

19-05-2006 16:49

Marcel Ulje schreef:Een opwikkeling op een kruislingse manier zorgt natuurlijk altijd voor een betere afwikkeling tijdens het werpen....als de lijnen mooi naast elkaar liggen geeft dat altijd meer weerstand bij de "onderste" lijnen op de spoel.
Met een beetje technisch inzicht zal iedereen dat moeten bekennen.
...


zit wat in uw redenering, maar dat blijkt niet uit de praktijk.
Ondermeer omdat de draad veel egaler van de spoel loopt,
wat de weerstand volgens mij verlaagt,
verschil oa zichtbaar in 'gedrag' van de draad tussen spoel en eerste oog
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

19-05-2006 17:41

Sem v Wijk schreef:De Daiwa Emcast!

Nee grapje, als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor de Longcast gaan,

heb ze allebei in mijn handen gehad en net zoals Koen vind ik het net een koffiemolen.



He Sem jij ook hier :lol: :o
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

19-05-2006 18:14

shimano
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 19:56

en waarom vindt je dat dennis?..of doe ik nu flauw :roll: ?
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

20-05-2006 17:07

ja je doet flauw.

nee ik heb zelf ook shimano en ben er dik tevreden over en het uiterlijk van die daiwa`s tja het blijven koffiemolens. :)
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-05-2006 10:29

sorry dennis ;-) niet persoonlijk bedoeld, ik hou alleen van onderbouwde verhalen, zoals je dat nu wel gedaan hebt ;-)
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

28-05-2006 23:47

héhéhé iets genuanceerder nu,
ik kan niet zeggen dat de shimano molens bart smit zooi is, laten we eerlijk zijn het zijn de betere molens op de markt maar over die kromme assen valt wel wat te zeggen hé!
ivm de slip vind ik de daiwa's toch wel superieur heb nu de sportsmatic van daiwa (is de kleinere broer van de infinity en ook heel wat gunstiger geprijst) ook de lijnopleg is exelent te noemen....maar ook bij shimano was die prima.
je mag uiteraard ook geen vergelijking maken tussen een shimano baitrunner 8010 en een emblem Z serie is een beetje appelen met kokosnoten vergelijken hé!
zoals jullie al gemerkt hebben ben ik hooked for life voor daiwa maar niet voor alle types net zoals vele shimano aanhangers niet gewonnen zijn voor alle modellen dat shimano maakt.
voor mij voldoen de 8010 prima voor de visserij op roofvis met dood of levend aas en ze zullen dat ook voor lange tijd doen, voor het betere werk op karper en dan bedoel ik niet op provincieputjes met
50gr lood zijn ze gewoon te licht en inderdaad gaan ze niet zo heel lang mee...
daiwa heeft evenwel ook wel zooi in zijn gamma maar
iedereen vist uiteraard waarmee hij het liefst vist en zijn geldbuidel niet voor wil of kan kraken en voor mijn zijn dat daiwa's moest ik ooit de lotto winnen ofzo denk ik dat shimano mij wel eens kon winnen als klant voor een stelletje stella's ofzo...

mvg tom
Milan Heemskerk
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-01-2007 20:46
Locatie: Heemskerk

26-04-2007 12:35

fille marien schreef:ten eerste Donald, ik werk zelf in een hengelsportzaak en ik weet wat voor reparaties binnenkomen, plus het feit dat ik zelf ook op zeebaars vis naast zoon 18 jaar karperen. En zoals je jezelf een zeevisser noemt met massas ervaring, weet je dat deze (zeebaars)visserij 1 van de zwaarste takken is voor een molen. Zelf heb ik nog maar 1 molen stuk gehad en dat was een Stella 6000 fa, gewoon omdat het binnenwerk niet tegen het takelen kon. Het was dus eigenlijk mijn fout omdat we gewoon de vis binnentakelden en niet echt drilden. Nadien heb ik dus bijgeleerd en geen enkele molen meer stuk gehad. dus kan ik niet volgen dat je alle shimanos stukdraait. of wil je gewoon je merk doordrammen aan anderen?

En ik gebruik anders nog steeds de Twinpower 6000, hoor.

Er is maar een molen die redelijk tegen takelen kan en dat is de BG 90 en geen enkele andere.

Als ik effe mijn mening mag geven en ik heb ze beiden kunnen testen, ga voor de longcast. De infinity is zijn geld bij lange na niet waard in verhouding.


Ben niet meet je eens een Saltiga en Fin Nor zijn er ook,maar ja kosten plaatje (inderdaad)!!!
Groetjes Milan