dyneema


Plaats reactie

wat gebruik je liever?

nylon
29
91%
dyneema
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 32
Jeroen Daniels
Berichten: 88
Lid geworden op: 14-01-2004 16:59
Locatie: Bladel

28-01-2004 17:47

ik ga nieuwe molens kopen en ik ben van plan er dyneema op te spoelen.
kunnen jullie mss zeggen wat de voor en nadelen zijn?
en weleke ik het beste kan kopen.

en wat jullie liever gebruiken nylon of dyneema en waarom.

alvast bedankt

Jeroen
MVG Jeroen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-01-2004 18:16

Ik ga voor Nylon'

Ik ben een groot voorstander van het gebruik van nylon. (net van de week nieuwe opgespoeld Berkley Ironsilk ). Ik kan die rek die er opzit wel waarderen en doe er graag mijn voordeel mee. Het zal voor andere waarschijnlijk ook vele nadelen hebben maar ja dat is iets persoonlijks toch !!!!! :roll: :roll: :roll:

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-01-2004 18:36

Ik kies gewoon voor nylon. Heb net nog mijn molens opgespoeld met de Fox barbuster.

Ik mis toch de lage prijs en schuurbestendigheid bij dyneema. En dat beetje rek van m'n nylon lijn zal ik ook missen.

Gewoon voor nylon. En dan vooral de FOX BARBUSTER, SUFIX SYNERGY en de oude vertrouwde MAXIMA. Goed, goedkoop en dus geen miskoop!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

28-01-2004 19:40

Heey michel ik heb zelf problemen gehad met ironsilk.
Nadat er veel spanning op heeft gestaan (van een vis bijv) breekt het gemakkelijk
Ik ben niet de enigste die er last van schijnt te hebben. (Kan fabrieks fout zijn natuurlijk)

Ik heb er nu progold opzitten en dat bevalt me uitstekend, het is wel wat duurder dan een goed koope lijn rond de €35 ,- per 1000meter

Mvg Niels
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-01-2004 20:09

Hallo,

Als ik op grote afstand zit te vissen gebruik ik liever dyneema omdat hier geen rek op zit en daardoor gelijk contact heb met de vis. Je moet wel weten hoe je er mee moet drillen, anders is er een kans dat de haak uitscheurt.(heb ik zelf gelukkig nog nooit gehad) :D
Ik hoop dat je er wat aan heb :D

MVG
Remco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2004 20:44

Door de speciale eigenschappen geeft een dyneema hoofdlijn nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden. Bepaalde behoorlijk effectieve haakpatronen zijn uit den boze. Je hengel moet liefst wat zachter dan de standaard grafiet stok zijn. De lijn blijft hoger in het water en pakt meer vuil, blijft zelfs drijven. Veel vaker valse aanbeten dus. Meer risico bij een dril onder de kant, of je moet een nylon voorslag aankopen. Bij gebruik van een voorslag moet je er weer voor zorgen dat het lood over de knoop kan. Afzonderlijke vezels beschadigen makkelijk waardoor de treksterkte onevenredig afneemt. Iets om nog meer dan met mono rekening mee te houden als de lijn mogelijk langs een paaltje kan schuren. Liever een grotere diameter lijn gebruiken dan nodig is gegeven de opgegeven breeksterkte. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik vraag mij werkelijk waarom de lijn zo immens populair is. Vissen we tegenwoordig allemaal onder omstandigheden waar de speciale eigenschappen van weinig rek en hoge treksterkte bij geringe diameter nut heeft? Het is maar een vraagje hoor. Begin nu niet meteen over voor en tegenstanders. Daar gaat het me niet om. Alles heeft zijn voordelen en beperkingen. Maar kies nu eens iets wat bij de omstandigheden past. Voor de gewone visserij is dat doorgaans mono. :o

Groeten, Kees
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2004 21:03

Nou Kees,

Ik gebruik het niet echt omdat het aan de omstandigheden ligt.
Maar ik vind het gewoon prachtig als ik met de pen een karper beet krijg, en dan een snoeiharde run krijgt die een vette run geeft. Dat voel je gewoon veel beter met een lijn zonder rek.

En dat ik dan 1/2 verspeel. Ach, dat maakt mij niet zoveel uit. Ik ben een nobel man, ik ga niet alleen naar de waterkant om te vangen.
Vind het onthaken ook altijd zo moeilijk dus...

En het voordeel is ook dat ik lekker dun kan vissen met dezelfde sterkte. Maar ik ga niet te dik. Hoogstens 15/100 gevlochten. Want anders heb ik kans dat m'n 3 lb hengel breekt.

Ik kan niet wachten totdat ik weer zo'n snoeiharde run krijg 0,5 meter onder me top.

Dat is pas vissen.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2004 21:24

Koen,

Over jou maak ik me geen zorgen. Jij komt er wel, jong. Ik kom haast in de verleiding tot een donatie aan sfeerverhalen. Maar jij kunt er ook wat van. :wink:

Groet, Kees
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2004 21:51

Kan ik je echt niet verleiden tot een sfeer verhaal Kees?

Zou hardstikke mooi zijn! Ik kan me zo niet herinneren ooit een verhaal van jou kant te hebben gelezen.

En ook Jan heeft nog een "belofte" gedaan hetgeen betrefd een sfeerverhaal.

Een topic werkt pas met actieve leden/posters!

MVG

KOEN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2004 22:21

Goed zoeken Koen, maar mogelijk is de database inmiddels geschoond. Ik houd het in beraad. 8)

Kees
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-01-2004 00:16

Kees,

Behalve deze rot@ry helemaal niets te vinden.
Maar me moeder zegt ook altijd dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is. dus... :roll:

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel74.php

mvg

Koen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

29-01-2004 07:32

Ik heb een hekel aan het vissen met dyneema. Vooral omdat je staat te drillen alsof je een keutel in je broek hebt omdat je bang bent dat de haak uitscheurt.

Maar toch heb ik op mijn big baitrunners fox gravytron zitten. Deze molens gebruik ik alleen op grotere afstand. Ik heb er vissen door gevangen die ik anders wellicht niet gevangen had, simpelweg omdat ik de aanbeet te laat had gemerkt.

Ik heb zelfs al dyneema gebruikt om tussen de lelie's aan de oppervlakte te vissen. BIG MISTAKE! Daar was ik na 2 aanbeten wel achter, meteen weer nylon erop gezet. In dit soort gevallen ben ik beter uit met mijn gewone nylon, ook qua schuurbestendigheid.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
John Suvaal
Berichten: 94
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Spijkenisse

29-01-2004 08:59

Ik heb gevist met dyneema en nylon, en nylon geniet bij mij toch de voorkeur.
Zeker nadat ik een paar jaar geleden Shimano technium heb ontdekt, en deze is zeer schuurvast met weinig rek en een hoge trek kracht. (mijn persoonlijke voorkeur)
In al die jaren maar één keer een breuk gehad !!! (Ik zat vast in een boom :oops: )

John
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2004 11:01

Ik gebruik alleen dyneema als ik erg ver moet vissen, vanwege de beetregistratie. Wat ik dan wel altijd doe is bijv. 4-5 meter nylon als voorslag eraan knopen, om zo toch nog wat rek in te bouwen, zodat de kans op lossers verkleint wordt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-01-2004 16:27

Bas,

4-5 meter nijlon op je gevlochten lijn knopen, geeft echt niet het resultaat wat je zou willen bereiken! De kans bestaat dat je dan alsnog hetzelfde gaat drillen als met nijlon omdat je toch rek in je lijn denkt hebben, maar die paar meter volstaat daarin niet...

Zelf vis ik met nijlon, omdat dit gewoon beter is voor de vis!
vis ik op een groot water en de lijnen moeten verder dan 350 meter dan gaat er wel gevlochten lijn op, gewoonweg om de beetregistratie te krijgen die ik wil! Met nijlon moet de vis eerst 20 meter wegzwemmen, wil de waker überhaubt een beetje bewegen...

Het grote nadeel is dat je gewoon heel voorzichtig moet drillen en niet met 3lb hengels moet vissen, want dan trek je alles kapot in die karper zijn bek...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2004 16:31

marijn ham schreef:Bas,

4-5 meter nijlon op je gevlochten lijn knopen, geeft echt niet het resultaat wat je zou willen bereiken! De kans bestaat dat je dan alsnog hetzelfde gaat drillen als met nijlon omdat je toch rek in je lijn denkt hebben, maar die paar meter volstaat daarin niet...


Beste marijn,

Het scheelt wel degelijk en geeft mij juist wel het resultaat wat IK zou willen. Ik dril natuurlijk niet zoals normaal met puur nylon, maar houdt er rekening mee. Dus nogmaals, scheelt voor mij enorm veel dan puur gevlochten. :)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-01-2004 19:12

Met als gevolg nog meer kapot getrokken bekken, of alweer een in staat van ontbindig drijvend karkas met een sliert gevlochten/voorslag tube lood constructie.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-01-2004 19:28

Cor,

Is dat hetgeen wat er gebeurt als jij met gevlochten lijn vist?

Zo niet....

Scheer dan niet alles over 1 kam.

Koen :evil:
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

29-01-2004 19:34

Beste Jeroen,
Is de lijn van daiwa nix (daiwa duo ofzow) das voor gerekt en toch slijtvast, heeft net als dyneema maar 2% rek.
Maar is volgens mij wel stinkend duur... :-?
Mischien iets om te overwegen.

Mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

29-01-2004 19:40

Cor Nannings schreef:Met als gevolg nog meer kapot getrokken bekken, of alweer een in staat van ontbindig drijvend karkas met een sliert gevlochten/voorslag tube lood constructie.


Ik zie soms mensen die dit met een nylon lijn ook voor kunnen elkaar krijgen :cry: :evil:
Plaats reactie