Help ! Ik weet niet meer welke hengel ik moet hebben ...


Plaats reactie
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-01-2004 01:11

Hallo mensen,

Ik zat er eerst aan te denken om Ballista Slims te laten bouwen, alleen is 2.75 Lb. de lichtste testcurve.

Ik denk nu dat ik het bij een wat lagere testcurve houden wil (Liefst 2.25 Lb. maar anders 2.50 Lb.), omdat dit eigenlijk zwaar zat is voor Nederland en ook Frankrijk.

Een hengel die de kracht in het midden van de blank heeft zitten, maar daarna ook nog een portie krachtreserve heeft lijkt mij ideaal. Eigenschappen van een mediumtaper dacht ik? Ook heb ik het liefst een hengel met niet te weinig en te grote ogen (8 is een mooi aantal).

Heeft iemand suggesties voor een mooie hengel voor mij? Prijs maakt niet zoveel uit.

Heb je een mooie hengel in gedachten waarvan je denkt "Dat is wat voor die jongen" meld het maar :wink:
Alles is welkom, fabriekshengel of handmades.

De Fox Ethos 2.25 Lb. lijkt mij een mooie hengel, alleen heb ik ze nog nooit in het echt gezien en dus ook nooit vast gehad. Kan iemand mij misschien wat over deze hengel vertellen.

Bij voorbaat dank, Fokke

Ps. De hengels moeten bij voorkeur wel nieuw te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-01-2004 02:35

Fokke,
je stelt zulke expliciete eisen dan het volgens mij het verstandigste is dat je contact op neemt met een bouwer.
groet,
peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-01-2004 08:31

Van de slim weet ik het niet (zal overigens op de website staan), maar de Ballista is er in 2.5 lbs.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

14-01-2004 15:06

prijs is geen probleem, mar toch redelijk laag??
de alijn danau unicum ism ultimate. een klasse hengel met 8 ogen en een (en ik spreek uit ervaring) HEEl mooie actie zowel bij kleinere visjes alwel bij de grote jongens, bij de grote jongens komt het achterste stuk in werking en dat geeft een mooi gezicht bol tot het handvat

ze zijn er in twee uitvoereinen de 2,5 en de 2,75 uitvoering ik zelf heb de 2,75 en moet zeggen dat die nu al mooi doorbuigen dus ik denk dat voor de grotere wateren misschien de 2,5 niet genoeg kracht heeft, maar de 2,75 ponder zeker weten wel.

prijs €+/- 100,- (ligt een beetje aan de winkelier)

voor meer vragen stuur maar een pb ofzo.

MVG
Tom
knollenvanger 1ste klas
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-01-2004 17:11

Bedankt voor de reacties,

Ik zal er dan toch maar aan moeten geloven schijnbaar, en hengels laten bouwen.

Ik zal op Carp 2004 eens wat rondsneupen bij de hengelbouwers.

Cor Spinhoven heeft wel 2.25 Lb. blanks in z'n assortiment? Want van z'n site wordt ik ook niet veel duidelijker, alles staat met andere "maten" aangegeven.

Of zijn er nog andere GOEDE hengelbouwers die blanks leveren en afbouwen?

Fokke
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-01-2004 17:18

Kees,

de Ballista Slim is alleen in 2.75 en 3.00 verkrijgbaar. De Ballista is er idd in lagere testcurves, 2lb 8oz staat erbij. Dit is gelijk aan 2.5 lb dacht ik(Misschien iets lager)

Groet, Fokke
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-01-2004 17:21

Fokke, zeker zijn er nog meer.
Co sielhorst bouwde ook altijd hengels maar of hij dit nog doet is mij niet bekend.

Indien je dit wilt weten wil ik dit best even voor je navragen, heb eventueel zijn telefoonnummer hier wel dan kan je hem bellen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-01-2004 18:42

Fokke,zelf heb ik de slim 2,75 ponder en dit is naar mijn mening een perfekte allroundhengel.
Ik vis zelf ook met lichtere stokken maar soms heb je net "ietsje meer "nodig en dan is deze hengel geweldig.
Goede topactie met genoeg body in het onderdeel,een zeer visbare hengel en zeker geen pook of zo.
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-01-2004 22:30

Hmmzz nou wordt het allemaal steeds moeilijker :-?

K zal eerst verschillende hengels ter hand nemen, en dan maar zien wat me het beste lijkt.

Kan het echt zo raar gaan, dat je met een 2.25 Lb. stok het niet redden kan? Ik kan het me moeilijk voorstellen daar ik er zelf nog nooit problemen mee heb gehad. (Ik heb dan nog niet echte monstervissen gevangen maar toch)

Ik ken mensen die wel erg grote vissen gevangen hebben op lichte stokken (2.25 Lb.) en op groot water.

Ik zou natuurlijk m'n oude stokken (lichte) kunnen houden en een zwaardere set erbij laten bouwen, alleen dan word het nog meer puzzelen met de centen :wink:

Misschien is 't handig om m'n visserij erbij te vermelden.

- In de toekomst zal ik mijn visserij gaan richten op het openwater, met daarbij ook elke kleine afgesloten wateren.
- Misschien 1 keer in het jaar naar het buitenland.
- Afstanden tot, laten we eens gek doen, 150 mtr.
- 30/00 a 35/00 lijn, voor de grote afstanden (+/- 100 mtr.) waarschijnlijk een gevlochten lijn.
- Loodgewichten heb ik tot op heden tot max. 3oz. gebruikt.
- En de lijnen zal ik meestal uitroeien.

Groeten, Fokke
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-01-2004 23:05

Fokke,ik gebruik ook vaak mijn Kevin Maddocks 2,25 pondertjes maar het gebeurt in mijn geval nogal eens dat ik tegen obstakels vis en dan moet je gewoon een hengel hebben waar "je iets mee kunt doen".
Zeker als je in Frankrijk gaat vissen en de hengels nogal eens "skyhigh" neergezet worden en het nogal eens "flink" waait is een loodje van een ouncje of 5 geen overbodige luze.
Ook op de meeste rivieren is een lood van minimaal 4 oz geen overbodige luze.
Fijn als je dan henegls hebt die zo'n gewicht kunnen hanteren.
Mvrgr Dennis
PS kom eens naar Den Haag,kun je er eentje testen :D
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

14-01-2004 23:26

Dennis,

bedankt voor de uitleg, ik zal het onthouden.

Ik fiets vandaag of morgen wel ff langs :wink:

Neh gekheid, maar ik heb al een 3 Lb. Ballista Slim in m'n handen gehad, en krom getrokken ... fantastisch trouwens ... laat daar geen misverstanden over bestaan.
Ik kreeg er een gevoel bij van, "Als ik hier tijdens een dril in ga hangen stuiterd zelfs een 40 ponder zo het water uit, zoveel kracht zit erin" :oops:
Ik vraag me nu dus af of dat niet wat teveel van het goede is, maar misschien valt het allemaal wel mee en heb ik bij een 2.75 al een heel ander gevoel.
Het is nog even afwachten ... alle tijd ... :wink:

Groeten, Fokke
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-01-2004 11:05

Fokke ik heb hier in friesland ook wel een adresje voor je van een goede hengelbouwer!
Als ik zo naar je visserij kijk zou ik toch gaan voor 2,5 ponders ik vis daar zelf ook mee (en doe bijna dezelfde visserij als jouw) Er kan natuurlijk wel een groot verschil zijn tussen een 2,5 ponder van het ene merk en de ander.... Maar goed je kan hiermee als het moet goed power zetten zonder dat het weer poken worden waarbmee je geen plezier met hebt aan de dril. Vergeet niet dat de wateren waar je wil gaan vissen, de vis een veel gortere explosiviteit heeft dan je misschien gewend bent!

gr tinus
jan van kranenburg

15-01-2004 23:52

Fokke,

Ik stuur je een PB.

Jan
frederic heuker
Berichten: 50
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Lede (België)

19-01-2004 15:59

Ik vraag me af wat nu eigenlijk het verschil is tussen de Ballista en de Ballsita Slim? Ik heb hier de discussie zowat zitten volgen en het is me opgevallen dat er precies toch een verschil is tussen de twee, alhoewel ik er nooit bij heb stilgestaan!!

@ Dennis, wat vindt jij van je challenger stokken van KM? Ik heb nl. de mogelijkheid om er mij tweedehands aan te schaffen (de 2.25lbs) maar weet niet goed wat de nieuwprijs daarvan is??!! En hoeveel zou je daar nog mogen voor vragen nu??

Alvast bedankt!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-01-2004 16:45

het voornaamste verschil is dat de Slims een veel dunnere blank hebben. Kijk voor precieze specificaties op http://www.harrisonrods.co.uk of kijk eens via een zoekmachine. Genoeg te vinden over deze hengels.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

19-01-2004 20:46

Beste Fokke,

Als je nog plezier aan een dril van een karper wilt beleven lijkt me een 2.25 ponder een goede keuze voor verreweg de meeste omstandigheden. Als je echter alleen gaat voor een vis op de kant en de dril alleen maar lastig vindt, zou ik minimaal een 3.5 ponder kiezen ....... :P

Omdat de prijs van de hengels niet zo'n punt is, adviseer ik hou om naar een hengelbouwer toe te stappen: je kunt dan je specifieke wensen inbrengen. Voorbeelden daarvan zijn Cor Spinhoven (Amsterdam), Jan Schreiner (idem) en Traditional (Utrecht). Ik vraag me wel sterk af of je hen op Carp 2004 wel zult aantreffen. Een aantal jaren geleden kwan ik Schreiner en Spinhoven er nog wel tegen, maar vorig jaar waren ze geen van beiden aanwezig.

Succes met je keuze,

Humphrey
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

20-01-2004 18:20

Ja, nou je het zegt. Ik kan het me ook niet voor de geest halen dat ik ze afgelopen jaar op de beurs heb zien staan.

Ik zie wel even, ben er beide dagen als het goed is. Anders heb ik hun gegevens wel.

MVG Fokke
Plaats reactie