Verkeerde inhaking Longshank kicker rig


Plaats reactie
van sande michiel
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-06-2019 21:02

27-07-2019 16:11

Sinds kort ben ik beginnen vissen met longshanks, ik heb gekozen voor een longshank kicker rig omdat dit simpel te knopen was zonder al te veel poespas.
Ik heb voor longshanks gekozen omdat ik een supersnelle inhaking wou.

Ik weet dat niet iedereen fan is van deze haken maar ik dril met beleid, gebruik ze icm. een nylon lijn & soepele hengels & gebruik ze nooit tegen obstakels. Tot nu toe heb ik nog geen enkele uitgescheurde lip gehad.

Wat wel gebeurd is dat soms de haak gewoon inhaakt, laat ons zeggen in de onderlip. Maar dan gaat de haak los DOOR de onderlip waarna hij nog eens in de zijlip/ onderlip / bovenlip prikt.
Tot nu toe heb ik zo nog geen beschadigingen opgemerkt, maar gezond kan het niet zijn..

Nu is de vraag of dat hier mede-boarders zijn die dit herkennen en wat ik er aan kan doen?
Langere hair, kortere hair, kortere of langere rig, ...
Als het niet op te lossen valt zullen het weer andere haken worden maar ik kan niet geloven dat dit "standaard" is bij een Longshank rig & dat deze dan nog altijd verkocht worden..

Ik hou mijn rigs altijd tussen de 10 & 15cm, gemaakt van gecoat materiaal waarbij een stukje boven de haak en bij het lusje gestript word. De hair is qua lengte zo dat ik iets minder dan de helft van het aas behoud tussen het aas en de haak.

Hopelijk kan ik hier een antwoord krijgen. :)
Plaats reactie