Zig rig met of zonder floater?


Plaats reactie
Wessel Groothuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 06-04-2017 00:20

06-04-2017 00:56

Hallo,

Ik ben dit voorjaar van plan om maar eens met de zig rig te gaan experimenteren. Ik heb mezelf al aardig geinformeerd en weet grotendeels hoe ik het ga aanpakken. Nou zit ik alleen te twijfelen over de montage. Er zijn mij 2 montages bekend om te vissen met de zig rig.

De montage met een speciale zig float. (fox,nash)

en

Een standaard montage met een inline lood of wartellood met een wartel en daaraan een meterslange drijvende onderlijn.

De zig float heeft een aantal voordelen ten opzichte van de standaard montage.
Je kan ,net als bij een markerdobber, de zig float naar het oppervlakte laten stijgen en vanaf daar je lijn inhalen en bepalen op welke diepte je gaat vissen. Je hoeft dus niet eerst je stek uit te peilen.

Heeft deze montage ook nadelen? Ik kan me voorstellen dat schuwe vissen eventueel kunnen schrikken van de zig float. En hoe zit het met de inhaking? Het lood kan vrij over de lijn schuiven.
Beetindicatie?

De voordelen van de standaard montage zijn dat je minder materiaal nodig hebt en naar mijn idee minder snel in de war zou gooien. Het nadeel wel is dus dat je stek moet uitpeilen voordat je gaat vissen en minder snel van diepte kan wisselen.

Wat zijn jullie meningen en ervaringen hierover? :roll:

Groet,

Wessel
Thimo DeVisser
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-07-2017 20:08

14-07-2017 20:50

Hallo,
Ik vis zelf met een zig rig montage (met een beetje improvisatie), die als volgt in elkaar zit:
Een vierkant warterloodje van 35 tot 60 gram (zo licht mogelijk) tussen 4 stoppertjes vastgezet dus aan
beide kanten 2. Op een 22/00 zinkende lijn. Dan een lusje of miniwartel met een halve meter tot anderhalve meter fluorcarbon onderlijn (de beviste diepte kan je makkelijk veranderen door het loodje te verschuiven) en een haakmaatje 12 en een hair met een kurkbolletje (of een pop-upje) erop.
Als aas neem ik meestal een pop up maïsje op de haak of wormpje die dan mooi zweeft door het kurkje, foampje of pop upje. Ikzelf gebruik een 1,5 lbs barbeelhengel van 3,60 meter. Piepertje met een licht swingertje en niet teveel spullen mee. Ik voer meestal met natgemaakt witbrood die je kneed tot een bal en dit trekt een heel spoor in het water van oppervlak tot bodem.
Veel succes en laat wat horen,
Vang ze!!
Plaats reactie