The Hinged Stiff Rig (Popup rig)


Plaats reactie
Gerard Kalverla
Berichten: 34
Lid geworden op: 13-05-2014 08:45

24-01-2017 09:03

Yoo mensen,

Hij zal vast wel eens voorbij zijn gekomen, de Hinged stiff rig. Maar hier nog even een tutorial hoe je deze nou maakt.

De hinged stiff rig is echt de perfecte popup rig, je kan de onderlijn houden, en makkelijk je haak etc veranderen. Daarbij haakt die perfect, en staat die altijd mooi op de bodem. Het is eigenlijk de vervanger voor de Chod rig.


Hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=4FyFU712u5M

Groeten

Gerard Kalverla
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

17-02-2017 13:44

ja grappig , ik ben me aan het verdiepen in pop-up rigs , en wil dan ook in het voorjaar met pop-up vissen. Ik hoor niemand meer over pop-up rigjes.... ik hoor alleen nog maar chod , chod chod chod chod bla bla bla..... heeft de chod de pop-up rig overtreft??
Chod, prima op een lastige ondergrond ,,,maar niet het meest ideaal betreft inhaking. Dus ik wil naar gewoon inline lood vissen. Simpel weg omdat ik een goeie stevige prik wil , die ik met de chod niet kan creëren.

dus welke pop-up rig zetten jullie graag in??? Die jij aangeeft Gerard, zie ik het voordeel in dat je makkelijk het laatste stukje kan verwisselen maaaaarrrrrrr ik vin het te veel poes pas... het mag van mij best simpel haha. Ik ben al niet de handigste knoper ,,, ja oefenen oefenen oefenen hoor ik dan ook vaak , maar geloof me ... dit is,, en zal een zwak punt blijven... ik kan gewoon 20 min zoet zijn met de meest simpele onderlijn knopen , ben bang dat het na 10 jaar ook wel zo blijft. ( ik heb het allang geaccepteerd haha )

wie o wie wil mij een duwtje in de goede richting geven?
Bvd
Nelus
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

17-02-2017 14:16

Vind zelf dat nieuwe onderlijntje van die Korda mannen voor de pop-up wel mooi, simpel te maken dmv. quick link ring wartel met de de haak er rechtstreeks op (andere manier van de 360 rig)! Kan zelfs zonder knoopwerk, dmv krimpen. Geen hair, baitscrew. Zijn trouwens meerdere variaties op te bedenken.

Groet.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

17-02-2017 15:17

Nelus, ik heb vorig jaar veel gevist met een simpele combirig icm een pop-up die strak tegen de haakbocht komt te staan. Op de overgang van stijf naar soepel een loodhageltje en dat is het, niets meer! Geen lossers gehad, goed op gevangen en niet meer of minder dan op de hinged stiff rig.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-02-2017 13:38

Misschien een plaatje Lorenz, ben altijd nieuwsgierig, van je onderlijntje?

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-02-2017 14:09

:roll: Zal maar een af trapje geven, praktijk moet zich nog bewijzen!

image-2017-02-21.jpg


Groet.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

21-02-2017 23:52

Het is niets bijzonders hoor, lijkt een beetje op dit maar dan met een nog kortere hair waarbij de pop-up strak tegen de haakbocht staat.

http://carprigcorner.co.uk/wp-content/u ... 00x300.jpg
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

22-02-2017 11:27

Kijk , grappig,,, die foto's, ik zie toch wel idd voordeel met zn ringetje , dat tie meer 360 graden soepel rond draait.
ik had nog wat bedacht,,, geen goedkoop onderlijntje... maaaaar

Als ik nu een chod rigje koop , dus niet KNOOP :lol: , kant en klaar , z'n korte...van een Korda bijv.. ( dit gepriegel , en dan ook nog een stijve fluo,,, nix voor mij om te knopen @vandaarkantenklaar) 8) beetje putty bij... nog een lijntje eraan vast knopen.... klaar

Robertino , waarom heb jij de voorkeur van zo laag je haak aanbieden, en niet net als een chod,,, iets hoger?

Wat is jullle ervaring met putty?
Ooit gehad... was k*t , bleef slecht plakken... maar dat was ooit de goedkoopste....
Tips van merk is welkom :D

Heren bvd dank 8)
Gr Nelus
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-02-2017 14:03

Nelus, voor mij oogt het natuurlijker net boven de bodem (pop-up), weet natuurlijk niet of de karper het ook zo ziet! Heb net als vele onderwater filmpjes bekeken, vond het interessant om de karper te zien azen, kon daaruit ook opmaken dat vooral de kleine voerdeeltjes zich tijdens dat gedrag zich 10cm+van de bodem bevond! Vind een pop upje geen klein voerdeeltje. Gebruik nog steeds de chod vol vertrouwen, vorig seizoen mijn meeste vangsten op de snowman gehad, terwijl een kennis weer veel op de chod ving.

Verder, de bovenste 2 onderlijnen, komt geen knoop aan te pas :wink: , chodjes knoop ik ook niet, buiten de haak, vind het krimpen ideaal op de wartel ivm. lengte bepalen van de chod. Oh ja, putty, zelfde ervaring als denk ik! Vandaar ouderwets dinsmore voor mij.

Groet
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

22-02-2017 14:40

Voor de putty kijk eens naar de putty van kryston die gebruik ik het liefste.
Ik heb ook Cling-on van Nash gehad maar deze was te kleverig en zacht naar mijn mening.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-02-2017 21:03

Lorenz Cleymaet schreef:Het is niets bijzonders hoor, lijkt een beetje op dit maar dan met een nog kortere hair waarbij de pop-up strak tegen de haakbocht staat.

http://carprigcorner.co.uk/wp-content/u ... 00x300.jpg


Met deze rig ook heel goed gevangen. En is toch super makkelijk te knopen!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

26-02-2017 23:24

Vind aan die korda rig teveel dingen zitten die mis kunnen gaan en de rig heeft een heel hoog commercieel gehalte (onderdelen verkoop)
Rig kan gewoon niet goed draaien, op het punt dat de ringen elkaar raken zal de rig "torderen" en schuin onder een hoek gaan staan waardoor de inhaking belemmerd wordt.

Ben het met die andere popup rig wel eens, vis hem zelf echter iets dichter bij de bodem en de "popup" zinkt af op een 0,3gr loodje welke een 1/2 tot 3/4 cm onder het haakoog zit)

Chod of een popup op hoogte heb ik geprobeerd maar werkt niet op een hoop wateren (dressuur), en als je een water hebt waar het wel werkt vang je meestal de "kleinere" vissen.
Gerard Kalverla
Berichten: 34
Lid geworden op: 13-05-2014 08:45

28-02-2017 08:45

Nelus Man schreef:ja grappig , ik ben me aan het verdiepen in pop-up rigs , en wil dan ook in het voorjaar met pop-up vissen. Ik hoor niemand meer over pop-up rigjes.... ik hoor alleen nog maar chod , chod chod chod chod bla bla bla..... heeft de chod de pop-up rig overtreft??
Chod, prima op een lastige ondergrond ,,,maar niet het meest ideaal betreft inhaking. Dus ik wil naar gewoon inline lood vissen. Simpel weg omdat ik een goeie stevige prik wil , die ik met de chod niet kan creëren.

dus welke pop-up rig zetten jullie graag in??? Die jij aangeeft Gerard, zie ik het voordeel in dat je makkelijk het laatste stukje kan verwisselen maaaaarrrrrrr ik vin het te veel poes pas... het mag van mij best simpel haha. Ik ben al niet de handigste knoper ,,, ja oefenen oefenen oefenen hoor ik dan ook vaak , maar geloof me ... dit is,, en zal een zwak punt blijven... ik kan gewoon 20 min zoet zijn met de meest simpele onderlijn knopen , ben bang dat het na 10 jaar ook wel zo blijft. ( ik heb het allang geaccepteerd haha )

wie o wie wil mij een duwtje in de goede richting geven?
Bvd
Nelus



Nelus, als je opzoek bent naar een pop-up rig die altijd goed op de bodem zit en altijd goed haakt. Zou ik de hinged stiff rig een poging geven!
Gerard Kalverla
Berichten: 34
Lid geworden op: 13-05-2014 08:45

28-02-2017 08:46

Nelus Man schreef:ja grappig , ik ben me aan het verdiepen in pop-up rigs , en wil dan ook in het voorjaar met pop-up vissen. Ik hoor niemand meer over pop-up rigjes.... ik hoor alleen nog maar chod , chod chod chod chod bla bla bla..... heeft de chod de pop-up rig overtreft??
Chod, prima op een lastige ondergrond ,,,maar niet het meest ideaal betreft inhaking. Dus ik wil naar gewoon inline lood vissen. Simpel weg omdat ik een goeie stevige prik wil , die ik met de chod niet kan creëren.

dus welke pop-up rig zetten jullie graag in??? Die jij aangeeft Gerard, zie ik het voordeel in dat je makkelijk het laatste stukje kan verwisselen maaaaarrrrrrr ik vin het te veel poes pas... het mag van mij best simpel haha. Ik ben al niet de handigste knoper ,,, ja oefenen oefenen oefenen hoor ik dan ook vaak , maar geloof me ... dit is,, en zal een zwak punt blijven... ik kan gewoon 20 min zoet zijn met de meest simpele onderlijn knopen , ben bang dat het na 10 jaar ook wel zo blijft. ( ik heb het allang geaccepteerd haha )

wie o wie wil mij een duwtje in de goede richting geven?
Bvd
Nelus


Nelus, goeiedag! Als je opzoek bent naar een Chod rig pop up, zou ik zeggen geef deze rig een kans. heb hem meedere keren ingezet en doet elke x zijn werk
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

28-02-2017 14:52

:roll: Torderen,

Arno van Beek schreef:Rig kan gewoon niet goed draaien, op het punt dat de ringen elkaar raken zal de rig "torderen" en schuin onder een hoek gaan staan waardoor de inhaking belemmerd wordt.


Volgens mij vergeet je dat, het haakje en oogje van de quick link, onafhankelijk van het ringetje kunnen draaien!

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

28-02-2017 15:02

Oh ja Arno, overigens nooit in in de praktijk meegemaakt zeker? Bij een bijvangst (brasem), dat je combi/ fexibel onderlijntje, gewrongen/ gekruld is??? Geknoopt dus, is ook torderen volgens mij!

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

28-02-2017 16:15

Ik bedoel meer de hoek van de haak, door al die poespas en line aligners haak de haak niet mooi midden onderin, als hij schuin gaat dan moet je maar net geluk hebben dan de vis onder de goede hoek aast.

Line aligners hebben een opbouwende druk en zorgen er voor dat het aas zich niet natuurlijk/vrij kan bewegen.

Ik gebruik bij het lood een ring swivel aan het inline lood waardoor de hele rig zonder weerstand kan draaien en opgetild worden.

Op die manier kan de rig vrij naar boven, naar links en naar rechts bewegen en als je haak prikt is het meteen het volle gewicht van het lood.

De reden waarom ik dit ben gaan doen is omdat ik een vis met zijn vinnen bij het aas zag waaieren, alles wat natuurlijk bewoog werd opgegeten en mijn aasrig bleef liggen...

Sinds de aanpassing vang ik ook vissen die er normaal zo goed als niet uitkomen.

En dit heb ik nog in de knoop gegooid en zit altijd mooi midden in de onderlip gehaakt. (ook de brasem...)

De pop-up rig die een paar berichten gelden gepost is werkt gewoon super, vooral zonder line alligners of andere gekkigheid.

Knopen, precies uitloden op de popup en klaar.
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

01-03-2017 11:03

Ik heb ze nu allebei geknoopt en in me vistas gedaan....
Nu maar ondervinden 8)

:D
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-03-2017 18:14

Gebruikt niemand de multi rig?
Toch ook simpel te knopen en doet zijn werk naar behoren.
Kan je een popup laag tegen de bodem vissen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

09-03-2017 18:37

Volgens mij staat of valt de effectiviteit van dit soort rigs bij het soepel kunnen draaien.
De ouderwetse manier blijft het best imo.
Arno ziet het goed, het ziet er wel gelikt al dat ijzer maar of het een verbetering is?
Il waag het te betwijfelen.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

10-03-2017 03:58

:) Arno ziet helemaal niks, open staan voor nieuwe dingen uitproberen in de praktijk, rig draait perfect! Trouwens de pop- up rig waar met lof over gesproken word haakt ook niet altijd perfect :roll: ,maar goed .....

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

02-05-2017 15:51

Waarom zou ik niets zien robertino?

Een haak wordt precies zo gemaakt zodat het gedeelte bij de bocht het zwaarste is, door je haaksteel te gaan verlengen en 2 keer zo zwaar te maken met een swivel doe je dit teniet.

Bij een rig met al die poespas heb je nog van die niet vangende kunststof nep popups nodig ook.
Ik pas mijn rig aan op mijn zelf gemaakte popups welke op 0,3gr lood afzinken zodat de popup net boven de haak blijft staan en de haak in de perfecte inhaak hoek staat.

Op die manier heb ik een perfect draaiende en hakende rig (altijd midden onder) en een betere presentatie.

Ik sta altijd open voor vernieuwingen mits deze ook daadwerkelijk beter zijn.

Maar voor een ander kan zo'n commerciële poes pas rig een daadwerkelijke verbetering zijn.
Plaats reactie