Vraagje over fox kant en klare onderlijnen


Plaats reactie
Hans Rekel
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-11-2016 17:20
Locatie: Genemuiden

28-11-2016 20:11

Zoals ik al aangaf in de titel wat is jullie ervaring met de kant en klare onderlijnen van fox. Ik ben net weer begonnen met vissen en vind het zelf maken van de onderlijnen nogal moeilijk wil dus eerst met kant en klaar materiaal aan de slag gaan. Ik weet dat het spul van fox goed spul is maar welke onderlijn voor welk water op welke rig kan dit allemaal geplaatst worden enzovoort. Sorry als ik een domme vraag stel maar ik begin er net mee en ben volop aan het lezen hoe en wat.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

28-11-2016 21:40

Hans Rekel schreef:Zoals ik al aangaf in de titel wat is jullie ervaring met de kant en klare onderlijnen van fox. Ik ben net weer begonnen met vissen en vind het zelf maken van de onderlijnen nogal moeilijk wil dus eerst met kant en klaar materiaal aan de slag gaan. Ik weet dat het spul van fox goed spul is maar welke onderlijn voor welk water op welke rig kan dit allemaal geplaatst worden enzovoort. Sorry als ik een domme vraag stel maar ik begin er net mee en ben volop aan het lezen hoe en wat.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties


het antwoord zit al in je vraag, zelf onderlijnen maken vind je moeilijk, maar het uitzoeken van de juiste kant en klare nog moeilijker.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-11-2016 08:38

Met een standaard rig kom je 80 a 90% op de wateren wel mee weg..

Houdt het simpel.. en kijk youtube filmpjes.. fox heeft filmpjes waar ze heel precies lat3n zien hie je onderlijnen moet knopen en geloof me dat is makkelijker dan uitzoeken welke je nodig hebt of wil en het voordeel is je kan ze langer of korter maken dan de standaard rigs die je dan eigenlijk zou kopen.

Probeer het is gewoon met wat dik garen uit je moeders naaikistje scheelt je weer geld :roll:
Of ga eens met karpervissers bij jou in de buurt praten en vraag ze je te helpen.. je hoeft heus niet bang te zijn dat ze je bijten hoor.... gewoon doen..

Succes.

Ps: Het is dat je te ver woont anders had ik je graag geholpen.
Oja joh!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2016 10:13

Hang bij je zoektocht naar materiaal zeker niet één MERK aan!

Koop verder een klosje stripbaar materiaal, dus met coating, en je kan meteen alle kanten op. Gebruik - voor jouw gemak - kant en klare 'line aligners (LA)', en laat het werken met krimpkous (even) achterwegen. Wat betreft haakkeuze zit je met een zesje aardig 'allround'. Model Gamakatsu Super hook (lange LA), of meer een haak met niet al te lange haaksteel, zoals een Hayabusa H1, PB Longshank (beide korte LA) etc.. Klein conisch rubberen afhoudertje op de onderlijn, een lusje en een wartel met kleine kwik link (vandaar het conisch rubbertje), en klaar ben je.

Wartel of inline lood is ook weer een te maken keuze...

Succes :wink: .
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 29-11-2016 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

29-11-2016 10:25

@Marco

Hij geeft aan dat hij kant en klare onderlijnen wil en jij raad "m een klosje aan met stripbaar onderlijn materiaal?

Je advies om zich niet te richten op 1 merk is daarentegen weer wel goed. :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2016 10:28

Wim, wanneer je (tussen) de regels gelezen had, dan zag je dat de twee eerdere postings van mede boarders dat hem inhoudelijk ook vertellen :D .

Selectief lezen van je noem ik dat :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2016 10:35

Oh sorry,

Geen idee waar je wilt gaan vissen, maar die kant en klare onderlijnen van Fox hier onder zijn allemaal toepasbaar (the easy way out.., voor mij) :P

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=Fox+kant+en+klare+onderlijnen
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

29-11-2016 11:32

meteen beginnen met zelf knopen, is echt geen hogere wiskunde of zo. zoek wat YouTube videootjes over standaard rigs, doe het dan zelf en klaar is Cees. eh, ik bedoel Harm.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-11-2016 14:00

Joost mag het weten maar die tip van Marco is ok toch???
Gewoon stRippen die handel en je kunt alle kanten op, zelf liefhebber van Sufix onderlijn materiaal.
Maar dat komt ook omdat iemand dat toen aanbood op MP voor een mooie prijs. :wink:

Iedere keer naar de viswinkel voor een rigje :roll: en dan nooit iets aan kunnen passen langs de waterkant.
Begin gewoon met witvissen dan leer je ook een haakje zetten, die met een bledje zijn het best.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

29-11-2016 14:23

@ Harm: +1

eerst wat gaan witvissen is natuurlijk een harstikke goede en gouden tip.

ik denk dat de meeste wat meer oudgedienden zo begonnen zijn, en dan leer je dus echt knopen met veel kleiner en teerder materiaal. als je dan later overschakelt naar het veel grovere karpermateriaal heb je nooit meer problemen en is alles een makkie.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-11-2016 15:45

Jup, begin maar met een bamboe hengel en 12/100 ste lijn. Leer je ook gelijk voorzichtig drillen :)

Verder mocht je die kant en klare nemen, dan kan dat prima. Neem wel soepel, en een haak maat 6 in wijde bocht. Kan het minst verkeerd gaan :)
Plaats reactie