Blow back rig


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-08-2016 03:26

Aanzuigen en uitspugen van je aas, een leuk onderwerp.

De gedachte achter de blow back rig is natuurlijk onzin. Bij deze rig trekt je bol bij het uitspugen aan je haakoog. Gevolg je haak gaat kantelen en precies in de richting die je nou als karpervisser juist niet wilt. Hij heeft mogelijk wel een voordeel, prik je een vis en hij gaat spugen, dan krijgt ie heel moeilijk de haak uit zijn bek. Vis je b.v. met de hair in de haakbocht, dan gaat dit (in theorie) veel gemakkelijker.
Een geprikte vis, probeert n.l. overigens vaak in eerste instantie het haakaas uit te spugen.

Wat betreft het uitspugen versus het aanzuigen, dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Het aanzuigen is zijn wapen voor wat betreft zijn voedselvoorziening, het uitspugen heeft een heel andere functie, is gewoon afvalscheiding. Een deel gaat door zijn bek weer naar buiten en een deel gaat door zijn kieuwen naar buiten. Daarnaast, is je bol afgekeurd, dan spuugt ie die ook uit. De aanzuigkracht kan ie natuurlijk perfect sturen, het uitspugen is natuurlijk een heel ander verhaal, omdat ie daar veel beperkter in is. Is ook logisch natuurlijk.

Veel aannames over rigs zijn onzin en werken dan mogelijk ook eerder in je nadeel dan in je voordeel? Een voorbeeld zijn b.v. zware vastlood systemen.
Zeg maar, de eerste prik komt er helemaal niet.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

31-08-2016 13:18

Meerwaarde van de ring is de bewegingsvrijheid welke het de haak geeft..
Haak komt in een juiste positie te hangen (punt naar beneden) bij het opzuigen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2016 18:51

Deze rig kent uitvoeringen met een aantal mechanische trucs die hem waardevol kunnen maken. Maar dan moet je het wel goed monteren. Als je al niet wat die zijn, dan kun je net zo goed een andere rig gebruiken. Uiteindelijk gaat het om de resultaten en niet om het naampje en de (simplistische) uitleg daarvan.

Aanzuigen en uitspugen, eigenlijk uit de bek vallen, zit gewoon in de eetgewoonte en betekent niks bijzonders. Zover zijn we het eens. Besef daarbij ook dat aas in water zich anders gedraagt dan in lucht.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-09-2016 01:40

We weten allemaal wel dat veel aasopnames niet tot een inhaking leiden. Herinner me nog een filmpje van Daniel (volgens mij op de Sloterplas), waar het haakaas op het laatst als enige overbleef en de vissen bleven het uitspugen, zowel karpers als brasems.

Volgens de meeste vissers bestaat anti spuug niet en terecht natuurlijk. Misschien kun je wel een rig maken die het in bepaalde gevallen wel doet. Hangt er mogelijk denk ik vooral van af, hoe je onderlijn en hoofdlijn liggen t.o.v. de zwemrichting van de vis.
Ik haak momenteel bijna alles in de zijkant van de bek, oké, kan je zeggen je onderlijn is te lang. Zou inderdaad kunnen. De vis zwemt de boel strak en door de lange onderlijn haak je de meeste vissen in de zijkant van de bek.
Misschien is het complete onzin, maar ik heb het idee dat mijn huidige systeem ook een rol speelt bij mijn vangsten. Ik heb het bij toeval ontdekt. Ik wou mijn laatste meter op de bodem en heb dus een vast loodje op mijn hoofdlijn geplaatst op ongeveer een meter van mijn leadclip. Vis met een vrijlopend loodsysteem, dat is essentieel, anders werkt het niet.
Hoe werkt het? Ten eerste, ik heb het meerdere keren uitgetest op het droge en of het onderwater ook zo gaat, dat weet ik dus niet. Daar spelen meerdere andere factoren ook een rol, omdat je hoofdlijn in het water ligt.
Wat gebeurt er op het droge? Trek ik aan mijn bol, dan komt mijn loodje van de grond, laat ik de bol los, zeg maar de vis gaat spugen, dan krijg ik een terugtrek effect van het loodje, net alsof er een stukje elastiek in mijn lijn zit. Beetje het bungee principe dus, maar m.i. mogelijk veel subtieler, omdat je het beter kunt sturen. Je loodje hoeft n.l. maar een beetje zwaarder te zijn dan je bol.

Natuurlijk zal je nog steeds heel veel vissen niet haken, omdat die je bol al hebben uitgespuugd voordat je onderlijn zich strekt.
Zoals gezegd, misschien is het complete onzin en in veel omstandigheden zal het ook niet werken, maar in ieder geval op bepaalde wateren zeker het proberen waard.
Plaats reactie