Nash triggalink


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tienus de vries
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-07-2010 14:13

22-08-2016 00:09

Is hier iemand bekend met het nash triggalink onderlijn materiaal? En zo ja, wat zijn jullie bevindingen er mee?
De vis die men niet vangt, is altijd groot.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-08-2016 00:36

Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van bijzonder onderlijnmateriaal, maar triggalink gebruik ik graag.
Mogelijk is het toeval, maar mijn grootste vissen ving ik ermee. Aanvankelijk geknoopt als de blow back rig met een fang twister maat 8. Tegenwoordig knoop ik er een korte no knot rig mee van 15 á 20 cm (niet gekrompen) in combinatie met een Fox Arma SSC 9 haakje. Ik heb hier veel vertrouwen in en er nog geen lossers mee gehad.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-10-2016 10:25

Jan,

Welke lb variant gebruik je, en hoe zit het met de dikte van het materiaal? Heb je verder enig idee of er goed een combi rig mee te knopen valt (D, dus met nylon aan de haak zijde)?

PS: welk loodgewicht gebruik je bij dit materiaal? Of gaat het je puur om het dempende effect op de haak tijdens de dril? Als dat er is...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-10-2016 14:15

Hoi Marco,
Zelf gebruik ik de 15 lb variant. Het materiaal is iets dikker dan normale braid bij dezelfde trekkracht en het spul krimpt zo’n 30% bij aanraking met water (nat maken vóór het inwerpen voorkomt dat dit onderwater gebeurt, waardoor de haak in het vuil getrokken kan worden). Daar dien je dus ook rekening mee te houden met het knopen. De witte kleur bewerk ik altijd nog even na met een watervaste viltstift.
Zoals gezegd gebruikte ik eerst de blow-back combi rig. Deze is dus niet met een D van stug nylon, maar met een ringetje op de haak. Deze rig wordt aanbevolen omdat Triggalink iets dikker en minder soepel is dan normale braid. Ga je de braid door stug nylon vervangen zodat er een D aan de haak gemaakt kan worden, dan gaat dit ten koste van de soepelheid natuurlijk. Of het goed knoopbaar is in combinatie met deze rig zou ik niet durven zeggen. Uiteindelijk knoop ik tegenwoordig dus gewoon een no-knot rig van het spul en die vangt bij mij net zo goed. Ik ga zelf nooit zwaarder dan 60 gram.

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-10-2016 16:06

Bedankt Jan. Maar wat is je achterliggende gedachte vanuit je ervaring met het materiaal?

Ik vis namelijk zelf ook graag met licht materiaal. Hoewel ik, als de situatie - water, methode - daarom vraagt, ook gewoon 'zwaar ga'. Ik ben benieuwd wat je bijvoorbeeld geconstateerd hebt wat Triggalink m.b.t. rek onder water doet op slechts 60 gram?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-10-2016 16:26

Mijn achterliggende gedachte is geleidelijke weerstand opbouwen. Vaak vis ik met nog lichter lood, tot 20 á 30 gram. Ook vaak (semi) slack en hengeltop omhoog. Er is dan eerst veel vrijheid voor de vis, waarna de weertand steeds groter wordt. De runclip bij het handvat zorgt voor de uiteindelijke prik.

Het gaat mij dus meer om het effect van de aanbeet, dan om de eigenschappen van het materiaal tijdens de dril, dat overigens goed zijn werk doet bij kopschudden en en plotselinge uithalen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2016 11:52

Marco Mostert schreef:Ik ben benieuwd wat je bijvoorbeeld geconstateerd hebt wat Triggalink m.b.t. rek onder water doet op slechts 60 gram?
Dus 15lb rekt gemakkelijk?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-10-2016 14:25

Niet zoals rubber elastiek. Hoeveel % weet ik niet, maar 15 lb rekt redelijk ja.
Het zal die 30% wel zijn.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2016 18:05

Die 30% rek geloof ik wel, conform de videobeelden. Maar het gaat me om de weerstand die nodig is om het materiaal gedeeltelijk tot geheel te doen rekken, en of die rek al benutbaar is op de weerstand van slechts 60 gram lood. Want het zal best van de lb variant - het type trigga link - afhankelijk zijn.

20 euro is me echter te gortig om erachter te komen dat bijvoorbeeld 100-120 gram lood de juiste weg is om de 15lb variant flink te doen rekken, maar ik kwam het voor 5 euro tegen. Dus ik koop wel een klosje.

..Bak water, inline loodje met opschrift van 60 gram (..maar dat 55 gram weegt!?), vast onderlijntje, en rustig druk opbouwen om te zien in hoeverre het oprekt, en wanneer het lood zich verplaatst. Dat onder diverse hoeken, met wat verschillende loodvormen. Ook met een semi vast systeempje wat ik liever gebruik. Daarna met een weerhaak loze haak, licht geprikt in het eelt op m'n handpalm. Dan heb ik een beetje een idee.

Overigens heb ik zo ook al amper lossers. Ik haak niet veel (...) :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 19:31

Triggalink was toen het antwoord van Nash op de bungee-rig, een systeem om dressuur te doorbreken en in sommige gevallen ook de oplossing, heb het zelf wel toegepast, maar met weinig bevredigend resultaat
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-10-2016 22:26

Een tijd geleden heb ik dat klosje aangeschaft en verbeterde meteen mijn persoonlijk record ermee.
Dit jaar had ik tot nu toe weer mijn zwaarste vis met dit materiaal. Zoiets geeft vertrouwen.
Ik gebruik ook wel rigs vervaardigd van gewoon mono en Technium van Shimano en die vangen ook goed, dus of het echt aan Triggalink lag weet ik niet. Maar ja, nou net die zwaarste op dat spul....
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 22:35

Dat geeft vertrouwen Jan, dat is waar het om draait, toeval bestaat niet, soms komen dingen bij elkaar
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-10-2016 22:40

Precies Herman, het vertrouwen is zo belangrijk. Voor mij werkt het, voor een ander misschien niet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2016 17:39

Klosje 15lb besteld. Nu nog inschatten of het misschien een paar procentjes extra in m'n visserij kan brengen of concluderen dat het in m'n box met niet gebruikt karper materiaal gaat?!

Ik haak niet veel (...) :D .
heeft in mijn geval dan ook niets te maken met niks op een 'gewone' rig kunnen vangen (vooral brasem en zeelt, haha). Negen van de tien vissen vang ik nog steeds op gevlochten onderlijnmateriaal. Het gaat jammer genoeg meer over mijn persoonlijke drie V's; Vistijd, Vervoer en Voorvoeren. Vooral het gebrek daaraan. En wanneer het neerkomt op soms (ad hoc) een paar uurtjes instant vissen, dan helpen alle kleine beetjes :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-10-2016 20:42

Ik voel me bijna een vertegenwoordiger van Nash nu :oops: . Het is natuurlijk ook weer geen wondermiddel. Vooral op dressuurwater kan het net ‘t verschil maken naar mijn idee.
Om het in de war gooien tegen te gaan doe ik altijd zo’n rig sleeve aan het eind. En wat putty houdt de zaak dan op de bodem.
Het gebruik van zo’n gespleten naald om de lijn door het oog van de haak te krijgen is – afhankelijk van de haakmaat – zeker nodig.
Hopelijk heb je er een beetje geluk mee in je spaarzame tijd. In ieder geval succes Marco.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2016 22:08

Wegens de dikte van het materiaal in natte vorm zal het wel nylon, of anders soepel gevlochten 18lb supernatural richting de haak worden Jan. Zo'n speciaal 'doorrijgertje' heb ik dan niet nodig. En als die plannen veranderen, dan haal ik zo'n rijgertje wel bij de naaimaterialenkraam op de markt. Vast een stuk minder dan dat Nash tarief, ouwe dealert. En een dun metalen variant met van die langwerpige zwarte rubberen lijnstoppertjes heb ik anders ook wel bij de hand die als rijgert dienst kan doen :wink: .

Ook geen medelijden met mij hoor, haha. Tijd dat ik zou kunnen vissen is niet het probleem. Er wordt hier alleen alweer een hele tijd een, ook nog eens kleinere, auto gedeeld. En zonder vervoer kom ik niet snel aan een waterkant die mij bevalt. Helemaal niet met een statische set-up (of bootje). Bovendien ben ik altijd een voorvoerder geweest. En terecht. Dan valt 't niet snel tegen!

Maar dit jaargetijde is het overal weer een stuk rustiger aan de waterkant en vrouwlief heeft de auto niet nodig tijdens de herfstvakantie. Even kijken dat ik niet al te veel ingeroosterd word...

PS: Dat je er goed vis op mag vangen Jan!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2016 22:50

Ik kreeg vandaag het klosje 15lb. Nash Triggalink binnen. Belofte maakt schuld, dus daar ging ik;

40cm. materiaal afgeknipt. Waarom 40cm.? Omdat +- die lengte kale onderlijn bij mij vaak als basis fungeert. Inkorten kan altijd nog, en met wat knopen in een stuk van 40cm. gaat het hard genoeg met de lengte. Bovendien is het in dit geval al korter uitvallend krimpend materiaal.

Oké. 'T stuk onderlijn in een bak koud kraanwater gelegd, eventjes gewacht, en het materiaal kromp conform spec's zo'n dertig procent. Vreemd genoeg kon ik het daarop alleen niet meer tot 40 centimeter uitrekken?! Het scheelde zo'n 5 centimeter. Het belangrijkste wat mij betreft, en zoals ik eigenlijk al verwachtte; Ik vond deze - in droge toestand dunste variant - in natte vorm erg dik en gerimpeld! Laat staan als je met de droge dikste begint... En ja, het gaat nog steeds over Triggalink, haha.

Maar die dikte is niet zo erg. Ik wilde toch een combilink proberen waarbij ik het dunne of gladde materiaal richting de haak juist zelf kon bepalen. Dus weer een nieuw stuk afgeknipt van 40cm en met een Albright knoop aan 0.45mm Platil Strong geknoopt. Met het droge gevlochten materiaal legde ik de wikkelingen daarbij over het nylon, zoals ik altijd doe. Toen ik de knoop rustig had aangelegd, met speeksel bevochtigde, en druk opbouwend goed strak aantrok, brak echter het buitenste materiaal van de Triggalink!? Het nylon sneed er klaarblijkelijk doorheen, terwijl het juist niet dun genomen was. En ja; het ging vast alleen om kapot rekbaar materiaal van de onderlijn, maar ik weet dus niet zeker of dat materiaal daadwerkelijk iets bepaald voor de gehele trekkracht?!

Dan de witte kern - wie kent Kryston Multi Strand c.q. het godskolere overal aan blijven hangen spul, nog -, die bleef verder heel. Maar eerlijk gezegd vervalt wat mij betreft het hele combi rig idee wanneer ik die niet met een bewezen knoop kan leggen. Punt.

Maar oké; Weer een nieuw stuk van 40cm.. Dit maal bewust in lauw warm water gelegd en het materiaal kromp meteen! Echt veel sneller dan in koud water. Een beetje speeksel was trouwens niet genoeg om het onderlijntje te laten krimpen. Denken aan de binnenkant van sappige vrouwendijen was in mijn geval afdoende voor een berg kwijl...

Dat gekrompen stukje onderlijn heb ik met een plat knoopje aan een zeevis clipje geknoopt om hier plat peer wartellood via het ingegoten oogje aan te hangen. Zonder haak aan de onderlijn ging ik eerst met 140gr. lood aan de slag om liefst meteen de verwachte maximale rek c.q. weerstand te testen. Een natte vaatdoek zorgde hierbij voor wrijvingsweerstand op het lood. En hoewel het testen dus boven water gebeurde (lood weegt minder onder water) en ook een zand, modderbodem etc. degelijk onderling verschil tijdens de praktijk zullen maken, viel het resultaat niet tegen;

140 gram lood bood inderdaad bijna voldoende weerstand om de maximale rek van de afgeknipte lengte Triggalink te verkrijgen voordat het lood zich verplaatste. Maar zelfs 60 gram lood deed het niet verkeerd. Het maakte op de gebruikte lengte onderlijn tussen beide loden maar enkele centimeters rek uit. En dit alles onder een verplaatsing van een hoek van zo'n 30%. Bij een rustig opbouwende verticale kracht op de onderlijn, dus recht omhoog, kwam 140 gram lood pas los van het oppervlak waar deze op lag terwijl er nog maximaal een centimeter extra rek te verkrijgen was. Dit was bij 60 gram zo'n drie centimeter meer. De maximale rek betrof van 22 naar 33 centimeter (40 centimeter onderlijn droog viel nat tot 35cm. uit te rekken, minus het platte knoopje = 33cm.). De rek was licht progressief, zonder al te veel druk ineens op te hoeven bouwen.

Wanneer ik het laatste zo bekijk, dan denk ik aan het inzetten van bijvoorbeeld een tot 20-25cm. gekrompen onderlijn tijdens riviervisserij, en de extra mogelijkheid voor de karper tot opzuigen van het aas in wat stroming. waarschijnlijk wel dat het geribbelde materiaal in zo'n situatie makkelijk vuil op pikt en meer ellende met krabben/kreeften met zich mee brengt. Dan is een te strippen of ander gladder materiaal wat mij betreft waarschijnlijk handiger. En slechts 15lb onderlijn, in zulke omstandigheden? Laat maar.

En hoe zit het dan met een kort onderlijntje van 10cm., inclusief hair en gebruik van een wat grover haakformaat met redelijke ruimte tussen haakpunt en steel, 140 gram semi vast lood wat los komt richting/bij maximale onderlijn druk, op lastig stilstaand water met harde bodem en liefst niet te helder water..?;

..Mmmja! Waarom niet. Veel eisen voor gebruik, maar het beest heeft in zo'n situatie amper tijd om het materiaal te bemerken, en bovendien heeft dat onderlijntje al snel z'n maximale weerstand opgebouwd. Dat kan het best eens lastig maken. Van de andere kant denk ik persoonlijk dat het stukje rek dan zo kort is dat de vis niet veel hoeft te bewegen om die rek ook weer teniet te doen. Maar van registratie kan al snel een feit zijn. 60 gram lood wordt voor het behalen van die maximale rek trouwens al opgetild/verplaatst, maar bij tillen is de rek wel direct maximaal, en meer stuiterend dan bij 140 gram lood. En die eigenschap bij een kort rigje zou bij spuwen minder controle vanuit de vis kunnen opleveren?

Dus tja.., mijn eigen eindconclusie;

Een kort Triggalink rigje zal ik vast eens proberen. 'Heb het spul nu toch en kan 't waarschijnlijk niet laten. Van de andere kant is het materiaal mij te dik en kan een kort soepel rigje van gevlochten materiaal vis ook snel prikken en doen schrikken. Een uitgebalanceerd systeem met wat fijner materiaal (indien mogelijk ivm omstandigheden) heeft me dat al vaak duidelijk gemaakt. Waarschijnlijk zal Triggalink daarom in mijn geval hoofdzakelijk als markerbraid dienst gaan doen. Verder niet erg. Ik had ook nog wat doosjes gezochte haken besteld :wink:.

PS; Eenmaal gedroogd bleef het materiaal trouwens in gekrompen, gerimpelde toestand. Het viel wel weer geheel op te rekken en bleef dan zo. En wederom gaat het nog steeds over Triggerlink, haha :D .

En Tinus: Voldoende info vanuit diverse ervaringen!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie