Zig rig vissen


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-07-2016 01:39

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik kan er niks op vangen!

Heb het vanavond weer eens geprobeerd, aan de hand van het artikel van Kevin en zijn kompaan. Ik moet eerlijk bekennen, het filmpje is helemaal niet slecht. De acteerambities van Kevin kunnen natuurlijk wel in de kliko, zijn imitaties van Danny F. waren ronduit slecht.

Punt is, ik zag vanavond wel actie, helaas betrof dit slechts zo nu en dan een oplopende lijn of een piep of een paar piepen. De vissen waren in ieder geval wel aanwezig en zaten hoog. Kolken en boeggolven, maar ze zwommen niet aan de oppervlakte. Ik denk dan ook, dat er bij die actie wel degelijk karper tussen zat. Water is overigens maar zo’n 70 cm. diep en ik heb gevist met een zig van 40 cm.

Ik denk, dat je een scharnier- of draaipunt moet inbouwen, volgens mij heeft een zig rig zoals die door de meeste vissers gebruikt wordt, een heel slechte kans op een inhaking.
Hetzelfde geldt volgens mij b.v. ook voor een chod, zoals die meestal gevist wordt, er moet n.l. een heel klein beetje ruimte zitten tussen je bol en ....

Heb net een nieuwe zig geknoopt.
Hair en lijn Berkley 0,21 mm. Trilene fluorocarbon, 1 c.m. shrink tube, omdat ik met een wide gape X van Korda vis en die heeft een iets naar binnen gedraaid haakoog.
Wat ik veranderd heb, is dat ik een stukje soepel heb gezet tussen mijn haak en mijn lijn.
Kan je haak in ieder geval veel beter draaien. De hair laat ik in eerste instantie van fluorocarbon, is toch redelijk stijf materiaal. Hair in het verlengde van de haaksteel en met het stukje soepel, gaat je haak in de juiste stand naar binnen?
Daarnaast, heb ik het stukje foam rond gemaakt i.p.v. langwerpig. Ga er ook nog wat gaatjes in prikken, is misschien niet nodig, maar een stukje foam neemt niks op natuurlijk. Is eigenlijk een single hook en dan kan een stukje attractie wel degelijk zin hebben.

Ik weet het, het is theorie.
Ga het in ieder geval morgen opnieuw proberen.

Ben overigens heel benieuwd naar ervaringen van andere vissers.
Lijkt me in ieder geval een systeem voor wateren met een in verhouding groot bestand aan vissen. Het gros van die Engelse wateren zijn natuurlijk ook gewoon btw’s.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-07-2016 09:47

Mooi voor als de vissen boven de haak naar een lijntje zoeken en deze niet kunnen vinden, hap slik weg. Ik hing er gewoon een hondebrok aan.

Op die kansloze putjes nog nooit geprobeerd.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

19-07-2016 15:45

Ik vind dat zig rig vissen hellemaal niks,.je staat als een malle te spodden enz om uiteindelijk een vis te haken die je met een brok of een broodkorst ook had kunnen vangen.
Het enige wat ik je kan adviseren en dat is mijn ook gezegd door een fanatieke zig rig visser om te varieren met de lengte van de onderlijn.
In ieder geval succes.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-07-2016 17:15

Ik gebruikte vroeger wel eens gewoon braid met een chod haak. Zo had ik een hele dag niks, en met die rig van 70 cm 2 in 10 min, maar goed, vind het ook niks aan.
Als ze zo hoog zitten dan komen ze ook op de korst af inderdaad, das vele malen mooier !
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

20-07-2016 11:34

Het is net als alle andere onderlijnen: juiste moment van inzetten.

In de singels in de buurt ving je tot jaren terug nog gemakkelijk met broodkorst/hondebrok. Nu hoef je daar niet meer mee aan te komen door dressuur.

Toen de zig geprobeerd op 3/4 water of net onder de oppervlakte met een fluo popup, en zakje up&down in pva. En het was direct weer bingo.

@ Hilco, ik vis met haakje 4 chod, en een 18mm popup (of haak 6 met 14mm). Nash zig flo lijn tot aan de popup, gefixeerd met rubbertje aan de chodhaak, en de popup direct/net boven de haak. Altijd subliem in de onderlip. Waar het vaak fout gaat, is het bevestigen van de ziglijn aan het lood. Hier moet je wel een rubber op doen (nash heeft ze, dit zodat de ziglijn wat kan bewegen ipv strak vanaf het lood naar boven loopt), die zorgt dat je wat speling in je lijn hebt. (en je gooit het goedje wat minder snel in de knoop).

Het zig/spod vissen zoals je op veel filmpjes ziet, moet je doen op een overbezette put.
Plaats reactie